Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ohjauksen ihmettelyä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mixsu_
    Newbiemmer
    • Aug 2009
    • 18
    • Kuopio

    e39 ohjauksen ihmettelyä

    Joo elikkäs ongelmana olisi ohjauksen jäykkyys.

    Auto on 2000vm 530d manuaali farkku
    autoon laitettu alustasarja jonka jälkeen ilmeisesti ongelmat alkanee...

    luulin aluksi että ohjauksen jäykkyyden syynä olisi etuiskareiden yläpään laakerointi mutta vkl tutkimuksien ja useamman kasauskerran jälkeen tulin siihen tulokseen että vika ei ole niissä..yläpää kääntyy normaalisti....mutta huomasin sen jälkeen kun auton laski pyörilleen ja käänteli rattia niin yli puolen välin jälkeen kääntäminen tuntui jäykemmältä ihankuin jokin laittaisi vastaan. pyysin kaveria kääntelemää rattia ja vilkuilin iskaria sun muita sieltä pyöränkotelosta samalla ja huomasin että yläpää kääntyy mukana niinkuin pitääkin mutta iskari laittoi vastaan. pitkän mietinnän tuloksena muistan että koiranluut oli aika jäykät laitella paikoilleen iskarin varteen ja sitä seuratessa pyöriä käännellessä huomasin että se ilmeisesti laittaa vastaan kun renkaita yrittää kääntää linkkuun...se ei pyöri sulavasti iskarin kanssa vaan ns.jarruttaa ja vaikeuttaa iskarin kääntymistä....
    Voisiko olla tai onko noihin olemassa lyhyempiä koiranluita kuten e46 kun alustasarjan laittaa vai liekkö jonkin muu pielessä tuossa kallistuksenvakaajassa? vaikuttaisi että tuo koiranluu on liian pitkä ja vääntää tuota kallistuksenvakaajaa väärin?


    ehkä hankalasti selitetty mutta toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan ja osaa neuvoa tai kertoa millä ongelman saisi ratkaistua
    E39 530d


    E39 523 EX
    E34 520 tic EX
    E30 323 EX
    E36 325 coupe-EX
    E36 320 coupe-EX
    E36 318iS- EX
    E36 325 sedan-> EX
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by Mixsu_ View Post
    Joo elikkäs ongelmana olisi ohjauksen jäykkyys.

    Auto on 2000vm 530d manuaali farkku
    autoon laitettu alustasarja jonka jälkeen ilmeisesti ongelmat alkanee...

    luulin aluksi että ohjauksen jäykkyyden syynä olisi etuiskareiden yläpään laakerointi mutta vkl tutkimuksien ja useamman kasauskerran jälkeen tulin siihen tulokseen että vika ei ole niissä..yläpää kääntyy normaalisti....mutta huomasin sen jälkeen kun auton laski pyörilleen ja käänteli rattia niin yli puolen välin jälkeen kääntäminen tuntui jäykemmältä ihankuin jokin laittaisi vastaan. pyysin kaveria kääntelemää rattia ja vilkuilin iskaria sun muita sieltä pyöränkotelosta samalla ja huomasin että yläpää kääntyy mukana niinkuin pitääkin mutta iskari laittoi vastaan. pitkän mietinnän tuloksena muistan että koiranluut oli aika jäykät laitella paikoilleen iskarin varteen ja sitä seuratessa pyöriä käännellessä huomasin että se ilmeisesti laittaa vastaan kun renkaita yrittää kääntää linkkuun...se ei pyöri sulavasti iskarin kanssa vaan ns.jarruttaa ja vaikeuttaa iskarin kääntymistä....
    Voisiko olla tai onko noihin olemassa lyhyempiä koiranluita kuten e46 kun alustasarjan laittaa vai liekkö jonkin muu pielessä tuossa kallistuksenvakaajassa? vaikuttaisi että tuo koiranluu on liian pitkä ja vääntää tuota kallistuksenvakaajaa väärin?


    ehkä hankalasti selitetty mutta toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan ja osaa neuvoa tai kertoa millä ongelman saisi ratkaistua

    Irroita kokeeksi ne molemmat koiranluut irti toisesta päästä ja testaa uudestaan. Jos ongelma poistuu olet osunut oikeaan. Jos taas ongelma jatkuu, on syy muualla (aika fiksusti päätelty minulta ).
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #3
      [QUOTE=Mixsu_;3228536]pitkän mietinnän tuloksena muistan että koiranluut oli aika jäykät laitella paikoilleen iskarin varteen ja sitä seuratessa pyöriä käännellessä huomasin että se ilmeisesti laittaa vastaan kun renkaita yrittää kääntää linkkuun...se ei pyöri sulavasti iskarin kanssa vaan ns.jarruttaa ja vaikeuttaa iskarin kääntymistä....

      Tuota, tarkoitat kai tuolla koiranluun kiinnittämisellä iskarin varteen sitä, että kiinnittää napaan koiranluille tarkoitetuille kiinnityspisteisiin? :think
      Last edited by janke; 18-01-2014, 23:58.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Hebbu ///M3
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 1627
        • Dallas

        #4
        Joku vääntäny taikamutteria hiukka tiukemmalle nääs.
        Sotkamo Connection

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
          Joku vääntäny taikamutteria hiukka tiukemmalle nääs.
          Tai autossa on servotronic joka on pois toiminnasta.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #6
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Tai autossa on servotronic joka on pois toiminnasta.
            Tämä voi hyvinkin olla mahdollista:think
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Mixsu_
              Newbiemmer
              • Aug 2009
              • 18
              • Kuopio

              #7
              Joo tullut kateltua ja ihmeteltyä luita mutta ei vieläkään ole selvyyttä miksi niin jäykkä:/ pitäneen vielä tarkastella säätöruuvi hammastangosta ettei joku sitä olisi pyöritellyt:/ mutta auto ilmassa renkaita aika helppo käännellä käsin :o eikä kyseisessä autossa ole varusteena servotronickia. Mutta se pitää vielä varmistaa alustanumerolla....mikä oli se saksaks?
              E39 530d


              E39 523 EX
              E34 520 tic EX
              E30 323 EX
              E36 325 coupe-EX
              E36 320 coupe-EX
              E36 318iS- EX
              E36 325 sedan-> EX

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #8
                Originally posted by Mixsu_ View Post
                Joo tullut kateltua ja ihmeteltyä luita mutta ei vieläkään ole selvyyttä miksi niin jäykkä:/ pitäneen vielä tarkastella säätöruuvi hammastangosta ettei joku sitä olisi pyöritellyt:/ mutta auto ilmassa renkaita aika helppo käännellä käsin :o eikä kyseisessä autossa ole varusteena servotronickia. Mutta se pitää vielä varmistaa alustanumerolla....mikä oli se saksaks?
                Näkeehän sen servon jos lähtee hammastangosta johtoja siitä missä rattiakseli on kiinni.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Mixsu_
                  Newbiemmer
                  • Aug 2009
                  • 18
                  • Kuopio

                  #9
                  okei pitää vilkasta
                  E39 530d


                  E39 523 EX
                  E34 520 tic EX
                  E30 323 EX
                  E36 325 coupe-EX
                  E36 320 coupe-EX
                  E36 318iS- EX
                  E36 325 sedan-> EX

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎