Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E39 -01 ABS ja ASC+T valot palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenalex
    Newbiemmer
    • Oct 2013
    • 9
    • Etelä-suomi

    BMW E39 -01 ABS ja ASC+T valot palaa

    Tälle ketjulle siis uusi aloitus.


    Elikkäs oma ongelma on seuraavanlainen:
    Tuossa Joulukuun alussa syttyi ekan kerran otsikon varoitusvalot palamaan.Oli oikein kunnon vesikeli,kun sammutin auton ja heti uudestaan päälle niin valot sammuivat.
    Samat valot syttyvät vieläkin silloin tällöin.
    Valot syttyvät riippumatta ajonopeudesta tai ajaako kuoppaan tai jotain sinne päin.Joskus syttyy 3km jälkeen,joskus ei ollenkaan.
    Mutta valot saa sammumaan AINA kunhan vaan pysähtyy ja ottaa virrat pois,kun auton käynnistää uudestaan(vaikka heti,ei tarvii minkään boksin jäähtyä) ja ajaa n.10metriä niin valot sammuvat.
    Autossa ei mitkään mittarit sekoa,vakkari toimii ja automaattilaatikko toimii.
    Ainut mikä ei toimi kun valot palaa on luonnollisesti ABS ja luistonesto.
    Jos on vakkari päällä kun valot syttyvät antaa auto vähän kaasua itestään mutta vain hetkellisesti,mutta vakkari&mittarit toimii kyllä valojen syttymisenkin jälkeen.
    Jollain rimpula OBD2 lukijalla katoin eikä tarjoile mitään vikakoodia.Ei sinäänsä yllätä.
    Yrittämällä en valoja saa mitenkään syttymään,en "sutimalla",kovalla jarrutuksella tai rajusti kiihdyttämällä.Kaikki toimii normaalisti.
    Tänäänkin aamulla (-15 pakkasta) valot syttyivät n.10km ajon jälkeen,vetäsin heti bussipysäkille -->virrat pois-->auto heti uudestaan käyntiin-->valot sammuivat 10metrin ajon jälkeen eikä enää syttyneet lopun 15km aikana.
    Tähän asiaan voi (voiko?) ehkä liittyä se että autossa on takararrulevyt&palat kuluneet ja takajarrut antaa "check brake linings" hälytystä?Osat tilattu,ei vielä vaihdettu.

    Auto on siis 525iA -01
    Ja kysymys yksinkertaisuudessaan että:Missä vika?

    Kiitos etukäteen.
    Last edited by kenalex; 14-01-2014, 11:13.
  • Linttahylje
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 37
    • PK-seutu

    #2
    Mulla sytty motariajossa abs valo aina kun oli 17" vanteet mut eri profiilin renkaat e&t. Samoten luistonesto luuli että suddaa niin ei antanut tehoja, piti aina napista painaa systeemi pois että pysty ajamaan. Ei ihan sama asia mut kuha kerroin.

    Comment

    • JD
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1195
      • Espoo

      #3
      Originally posted by kenalex View Post
      Tuossa Joulukuun alussa syttyi ekan kerran otsikon varoitusvalot palamaan.Oli oikein kunnon vesikeli,kun sammutin auton ja heti uudestaan päälle niin valot sammuivat.
      Samat valot syttyvät vieläkin silloin tällöin.
      Valot syttyvät riippumatta ajonopeudesta tai ajaako kuoppaan tai jotain sinne päin.

      Auto on siis 525iA -01
      Ja kysymys yksinkertaisuudessaan että:Missä vika?
      Kokeile koputella sitä ABS boksia siinä hydrauliikkayksikön kyljessä, niiden sisällä olevat liitinpiuhat irtoavat vanhemmiten ja ensimmäisessä vaiheessa se voi olla sen hyytelön varassa vielä kiinni jolloin tärähdys tai lämpötilavaihtelu saa joskus pienen pätkäisyn aikaiseksi joka ehtii sytyttää vikavalon.

      Omassa samanikäisessä näytti tältä kun peli oli jo mennetetty:

      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

      Comment

      • kenalex
        Newbiemmer
        • Oct 2013
        • 9
        • Etelä-suomi

        #4
        Joo,eli kokeilin JD tota koputtelua/naputtelua/melkein hakkaamista mutta ei sekään sytyttänyt niitä vikavaloja.
        Äsken kun ajelin kotiin niin valot syttyivät n.4km ajon jälkeen,vedin auton parkkiin virrat pois ja sitten auto takas käyntiin ja valot sammui kuten aina.
        Jotenkin tuntuis siltä että jos olis toi boksi sökönä niin ne valot palaisi kokoajan tai ei ollenkaan.
        Ja jos olis kyseessä anturivika niin se saattais just tällälailla antaa vikahälytyksiä vähän fiiliksen mukaan.
        Mulle on oikeestaan ihan sama missä se vika on,kunhan se vaan löytyy.
        Melkein olis helpompaa että toi boksi olis kosahtanut,se että alkaa noitten anturien kanssa kikkailemaan ja kokeilemaan niin ei oikeen kiinosta.

        HUOM,vähän lisäinfoa...eli äsken kun naputtelin ja kattelin tota boksia konepellin alla niin huomasin että siinähän on BBA remanin sinetti päällä ja uudelleen tiivistetty se "kansi".
        Eli toi mun boksi on näköjään jo kertaalleen korjattu.

        Järjellä nyt kun oikeen aletaan ajattelemaan niin kyllä se vika taitaa kuitenkin siinä boksissa olla tän uusimman "sinettilöydön" jälkeen.
        Vaikka oma sähkärin logiikka muuta sanookin.

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          #5
          Tutultapa kuullostaa, vaihda sovinnolla oikea takapyörän abs-anturi. Ei motonet laatua, joskus uusittu parikin, ennenkuin löytyi toimiva
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • kenalex
            Newbiemmer
            • Oct 2013
            • 9
            • Etelä-suomi

            #6
            Originally posted by TFV View Post
            Tutultapa kuullostaa, vaihda sovinnolla oikea takapyörän abs-anturi. Ei motonet laatua, joskus uusittu parikin, ennenkuin löytyi toimiva
            Eli takapään abs-anturi voi olla rikki vaikka kaikki mittarit toimii ja vakkari myös?
            Jotenkin ymmärsin noista aikasemman ketjun jutuista että jos jompikumpi abs-anturi menee takaa niin mittarit tai vakkari sekoilee lähes poikkeuksetta.

            Comment

            • TFV
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 3080
              • Nurmijärvi

              #7
              Eip. Ylleensä takaoik. Siksi sanoinkin, että vaihda sovinnolla se.
              E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9990
                • KVLA

                #8
                Tuo moottorista hohkava lämpö saa tuo abs-boksin toimimaan juuri kuvaamallasi tavalla.Mutta voi se olla myös anturikin.Livedatalla selviäisi...

                Comment

                • kenalex
                  Newbiemmer
                  • Oct 2013
                  • 9
                  • Etelä-suomi

                  #9
                  Originally posted by TFV View Post
                  Eip. Ylleensä takaoik. Siksi sanoinkin, että vaihda sovinnolla se.
                  No näin sitten teen samalla kun ensviikolla vaihdan takalevyt ja palat.
                  Kiitoksia vaan vinkistä.

                  Heguli 31
                  Tuo moottorista hohkava lämpö saa tuo abs-boksin toimimaan juuri kuvaamallasi tavalla.Mutta voi se olla myös anturikin.Livedatalla selviäisi...
                  Ite kyllä kanssa ajattelin samaa mutta,tänä aamunakin oli -15 pakkasta ja valot syttyi heti n.2-3km ajon jälkeen ja silloin kyllä on moottori vielä aivan umpijäässä.
                  Ja toisekseen vaikka kone on täysin lämpimänä ja valot syttyy,auton kun sammutta ja laittaa heti päälle niin valot taas sammuvat vaikka kone/konehuone ei ole käytönnössä ehtinyt jäähtyä laisinkaan.
                  Ja sitten voin taas ajaa esim. 15km ilman että valot syttyvät.
                  Nämä jutut sotii sitä lämpöteoriaa vastaan.

                  Mutta mutta jos ei anturin vaihdolla ala homma toimimaan niin sitten vaan vähän jykevämmän piuhan nokkaan auto kiinni ja katotaan mistä se kenkä puristaa.


                  Kiitos

                  Comment

                  • JTRepo
                    Newbiemmer
                    • Jan 2011
                    • 2
                    • Kuopio

                    #10
                    Laitetaanpas omakin kokemus asian tiimoilta tänne, koska on satavarmaa, että monet onnettomat E39:n omistajat joutuvat näiden ABS+ASC juttujen kanssa painimaan ja mitä enemmän kokemuksia muilta sitä parempi. Kyseisen kaltaiset ongelmat eivät tietenkään rajoitu pelkästään näihin saksan ihmeisiin.
                    Kyseessä 528iA vm.2000, ABSin boksi konehuoneessa.
                    Oireilu alkoi seuraavilla tavoilla, nimenomaan tässä järjestyksessä:

                    1. ABS ja ASC:n merkkivalot syttyvät palamaan joskus suoraan käynnistyksessä, joskus vasta hetken tai kenties pidemmänkin hetken jälkeen. Hyvin usein pysähdyttäessä esim. liikennevaloihin tai risteykseen. Auton uudelleenkäynnistys korjaa tilanteen silloin tällöin. Vikakoodi herjaa vasemman eturenkaan anturia jonka vaihto ei yllättäen auta. Kyseisten ominaisuuksien irtikytkeytyminen ei kuitenkaan ahdista niin paljoa, että homman tutkimiseen kehtaisi alkaa syytämään rahaa ja aikaa ennenkuin on aivan pakko...

                    2. Nopeusmittari alkaa silloin tällöin tipahtelemaan pois pelistä. Saattaa palata toimintaan kesken ajon. Yhden anturin signaali siis taas katkolla. Alkaa jo vähän kuumottamaan mutta kylläpä nuo nopeudet menee kokemuksen tuomalla varmuudella, aivan kuten tuo jarruttaminenkin.

                    3. Vaihteiston merkkivalo pamahtaa tiskiin kaupan parkkipaikalla, ainoa vaihde eteenpäin on nelonen (autossa siis automaattilaatikko). Ongelmahan ratkeaa ottamalla antureiden ym. liitin irti ABSin boksista, ei sikäli mitään ongelmaa. Nyt voidaan todella voimakkaasti olettaa, että yksi anturi on jälleen kerran tipahtanut pelistä pois ja alan vahvasti harkita korjaavia toimenpiteitä...ja kun pitäisi saada se katsastuskin menemään jollain tavalla läpi. Olen 99% varma, että vika ei ole antureissa vaan nimenomaan ABSin onjainyksikössä.

                    Jos kuulostaa tutulle, kannattaa tarkastuttaa suosiolla tuo ohjainyksikkö. Itse laitoin lootan maanantaina matkahuollon kautta menemään autorepairiin/autoelectronics.fi:lle ja keskiviikkoaamuna sain tietää, että piuhoja oli sisällä ollut irti yksi jos toinenkin. Murikan pitäisi olla nyt matkalla kotiin ja ehkäpä jo ennen viikonloppua pääsen kokeilemaan oliko tämä kaikki vain saksalaisesta huippusuunnittelusta aiheutunutta elämystä. Jäämme siis vielä odottamaan loppuhuipennusta.

                    Comment

                    • luikas
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 644
                      • Oulu area

                      #11
                      Kerrotaan yksi tarina tähän perään, kaverin 535i -00 sytytteli kans abs + dsc valoja aina jonku matkaa ajamisen jälkeen. Inpa herjasi '115 pressure Sensor interference', kokeiltiin ehjällä paineanturilla, uusittiin anturin rikkinäinen liitin, ei muutosta vikakoodiin.
                      Kokeiltiin sitten ottaa autosta abs-boksi irti ja käyttää sitä toimivassa autossa, jolloin kappas vaan samat valot alkoivat palamaan myös aiemmin normaalisti toimivassa autossa. Sama vikakoodi seurasi perässä. Johtopäätös -> Abs-boksi korjuulle! vielä ei saatu osaa takaisin pitkien korjausjonojen takia, mutta luultavimmin vika on poistunut korjatun boksin palatessa.

                      Livedatalla saatiin kaikilta pyöriltä yhtenevää nopeustietoa, joten vika ei ole abs-antureissa. Nopeustieto kylläkin jäi puuttumaan abs-boksilta, onko normaalia?
                      Last edited by luikas; 29-06-2016, 13:15.
                      Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                      Past:
                      F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                      F31 318d xdrive -14
                      F07 530d GT-11
                      E90 330xda LCI -09
                      E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                      E39 530d M-Sport -03
                      E39 530iA M-Sport -02
                      E39 528i -97
                      E30 320i -88

                      Comment

                      • kenalex
                        Newbiemmer
                        • Oct 2013
                        • 9
                        • Etelä-suomi

                        #12
                        Vosin tähän väliin pikkasen päivittää oman tilanteen statusta.
                        Eli nyt ei ole enää ne ABS ja ASC+T valot syttynyt sitten viime postauksen jälkeen (14.1.).
                        Mitään en ole autolle tehnyt,mutta enää ei valot vain syty vaikka ajaisi miten pitkään.Uusi Meylen abs anturi kyllä löytyy,mutta en vaihda sitä ennen kuin valot taas syttyvät.
                        Ainut asia mikä tuntuu olevan jotenkin yhteydessä valojen poispysymiseen on se että myös takajarrupalojen(tai niin oletin) hälytys "check brake linings" on nyt hävinnyt vaikka en vielä olekkaan niitä takalevyjä&paloja&tunnistinta vaihtanutkaan.
                        Olisikohan sitten kuitenkin ABS/ASC+T systeemit ja "check brake linings" hälytys jotenkin yhteydessä toisiinsa?
                        Tiedän että autossani on aika ohuet/kuluneet takajarrulevyt&palat mutta muuten kaikki toimii moitteetta.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9990
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by kenalex View Post
                          Olisikohan sitten kuitenkin ABS/ASC+T systeemit ja "check brake linings" hälytys jotenkin yhteydessä toisiinsa?
                          Tuttu juttu.Pojan E39 540:ssä oli samaa kuviota.Takajarrupalat ei kuittaantuneet edes uudella anturilla silloin,kun oli tuo ABS-boksi vika päällä.Kun ABS-boksi tuli korjauksesta,niin jarrupalojen hälytkin hävisi samalla.Yritin silloin täällä foorumilla toisessa vastaavassa topiikissa kysellä,että voiko noilla vioilla olla yhteyttä.Mutta selvää vastausta en silloin saanut.Vaikka joku silloin väittikin,ettei niillä voi olla yhteyttä.Itse tuon tapauksen myötä jäin siihen uskoon,että ne on jollain tavalla "kimpassa".
                          Last edited by Heguli 31; 26-01-2014, 09:59.

                          Comment

                          • Samppae39
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 1597
                            • Vähäkyrö

                            #14
                            Omassa alko pari viikkoa sitten satunnaisesti ABS+ASC valo palamaan. Yleensä korjaantui virtojen pois käytöllä. Nyt vaan sitten ajan myötä pahentunut. Mielestäni ei ole niin väliä, että onko auto lämmin vai kylmä. Esim eilen kylmänä ei palanut, mutta n. 500-1000m ajon jälkeen syttyi. Kävin samalla reissulla kaupassa ja sieltä lähdettäessä ei enää palanut. Syttyi vasta myöhemmin illalla uudelleen. Ja tänä aamuna ei myöskään palanut, mutta syttyi toisessa risteyksessä n.300m päässä.

                            Muita oireita valojen lisäksi: Viikonloppuna kun tulin vaihtamaan anturia, niin jarrupalojen herja syttyi ja on jäänyt päälle. Nopeusmittari ei toimi, eilen tosin toimi hetkittäin vaikka valot oli taulussa. Myös ohjaus jäykistyy heti, kun valot syttyy. Autossa on servotronic ja tuon jäykistymisen huomasin vasta eilen ekan kerran. Ja sunnuntaina kun käynnistin auton, niin virrat päälle ja valot sammu, mutta autoa startatessa ne syttyi himmeästi ja sammu heti, kun auto hörähti tulille.

                            Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukemaan, sen teen huomenna. Mutta muutama ajatus. Uusi anturi ei ole OEM, eikä Motonetistä ostettu, mutta joku merkitön valkosessa laatikossa, oisko vika siinä? Vai voiko huono akku aiheuttaa tuollasia herjoja? Akku on reilu 3v vanha ja tänä talvena tarttenu 5 kertaa apuvirtaa. Pitää kuitenkin virtaa ainakin jotenkuten kun on yöt latauksessa.

                            Eli kokeilenko ensin uutta akkua vai oem-anturia vai boksin vaihtoa? Auto on -99 530dA.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by Samppae39 View Post
                              Omassa alko pari viikkoa sitten satunnaisesti ABS+ASC valo palamaan. Yleensä korjaantui virtojen pois käytöllä. Nyt vaan sitten ajan myötä pahentunut. Mielestäni ei ole niin väliä, että onko auto lämmin vai kylmä. Esim eilen kylmänä ei palanut, mutta n. 500-1000m ajon jälkeen syttyi. Kävin samalla reissulla kaupassa ja sieltä lähdettäessä ei enää palanut. Syttyi vasta myöhemmin illalla uudelleen. Ja tänä aamuna ei myöskään palanut, mutta syttyi toisessa risteyksessä n.300m päässä.

                              Muita oireita valojen lisäksi: Viikonloppuna kun tulin vaihtamaan anturia, niin jarrupalojen herja syttyi ja on jäänyt päälle. Nopeusmittari ei toimi, eilen tosin toimi hetkittäin vaikka valot oli taulussa. Myös ohjaus jäykistyy heti, kun valot syttyy. Autossa on servotronic ja tuon jäykistymisen huomasin vasta eilen ekan kerran. Ja sunnuntaina kun käynnistin auton, niin virrat päälle ja valot sammu, mutta autoa startatessa ne syttyi himmeästi ja sammu heti, kun auto hörähti tulille.

                              Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukemaan, sen teen huomenna. Mutta muutama ajatus. Uusi anturi ei ole OEM, eikä Motonetistä ostettu, mutta joku merkitön valkosessa laatikossa, oisko vika siinä? Vai voiko huono akku aiheuttaa tuollasia herjoja? Akku on reilu 3v vanha ja tänä talvena tarttenu 5 kertaa apuvirtaa. Pitää kuitenkin virtaa ainakin jotenkuten kun on yöt latauksessa.

                              Eli kokeilenko ensin uutta akkua vai oem-anturia vai boksin vaihtoa? Auto on -99 530dA.
                              Näillä pelimerkeillä varmaan kyllä koittaisin toisella boksilla. Anturi viat on yleensä sytyttää valot heti startissa. Samoin kyllä akkukin, koska käynnistyksen jälkeen virta tulee laturilta. Onko laturi varmasti ehjä? E39 sekoilee omiaan, jos virtaa ei ole riittävästi. Itsellä aiheutti finaalissa oleva akku trans fail safe -herjan (tuli heti kun auton käynnisti).

                              Tuo apuvirran tarvitseminen voi johtua ihan siitä, että joku siellä autossa tyhjentää sen akun. Tosin voi se akku purkautua itsestääkin. Tuleeko paljon lyhyttä ajoa? Helpoin on aloittaa testaaminen akusta. Autossa on potentiaalisia vikakohteita riittävästi. Yksi yleinen on puhaltimen etuvastus.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎