E39 akkujännite, Laakkoshöpinää..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3120
    • Välisuomi

    E39 akkujännite, Laakkoshöpinää..

    Tarina:

    Vein auton kaksi viikkoa sitten Laakkoselle avainmuistin ropelointiin. Halusin ykkösavaimesta turvalukituksen pois ja vilkut vilkahtamaan lukittaessa. Kakkosavaimeen halusin eri penkin/ratin/peilien asennot kuin ykköseen. Homma piti olla muutaman minuutin mittainen ja jäinkin odottamaan työn suoritusta.
    -Odotin ensin sovitun ajan jälkeen puoli tuntia että auto saatiin halliin.
    -Odotin 45 minuuttia kun testerin piuhat eivät ylettyneet siihen, mihin auto oli ajettu.
    -Odotin 15 minuuttia sen jälkeen kun huoltopäällikkö keksi että laitetaan langaton yhteys.
    -Odotin 15 minuuttia kun huoltajat lähtivät äkkiä kahville
    -Odotin 15 minuuttia varsinaista ohjelmointia, jonka jälkeen turvalukitus poistui mutta ratti meni aina ovia avattaessa väärään asentoon (täysin sisään). Myöskään vilkkujen vilkahdus ei toiminut. Jokaisella ohjelmointikerralla huoltaja valikoi eri nappuloita ohjelmasta, ei vakuuttanut.

    Tässä vaiheessa oli jo kiire, joten sovittiin että jatketaan kun huoltajat saavat lisäohjeistusta. Sovittiin uusi aika viikon päähän.

    Viikon päästä 15 minuuttia ennen sovittua aikaa Laakkoselta soitettiin ja siirrettiin aika tälle maanantaille, koska eivät olleet saaneet lisäohjeita.

    Vein auton aamulla huoltoon ja puoliltapäivin soitettiin: Vika löytyi. Se oli liian alhainen akkujännite.

    Autossa on Webaston webcontrol, joka ilmoittaa jos akkujännite laskee alle 11,5 V eikä sellaista ilmoitusta ole kuulunut. Auto ei ole myöskään nikotellut koskaan käynnistettäessä, eikä Webaston toiminnassa ole ollut ongelmia. Kaikki sähkölaitteet pelaavat ongelmitta ainakin 10 asteen pakkasessa vaikka auto olisi ollut pari päivää koskematta.

    Kysyin että paljonko se akkujännite sitten oli, niin eivät osanneet vastata. Ehdottivat että vaihtavat samalla uuden akun. Kieltäydyin.

    Eihän siinä muuten mitään, mutta alkuperäinen lasku paisui 160 Euroon "vianselvittelyineen". Epäilen vahvasti, ettei ratti lähde liian alhaisella akkujännitteellä itsekseen säätymään, varsinkin jo se on jo valmiiksi oikeassa muistipaikassa.

    Lähden kohta hakemaan autoa pois, otan yleismittarin matkaan. Paljonkohan sen akkujännitteen pitää olla kun auto ei ole käynnissä. Veikkaan että se on yli 12 V.

    Tässä haisee vahvasti se, että huoltajien ohjelmointiopettellu yritetään maksattaa tuontiautoilijalla.
    ---
  • Susi
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 473
    • Kuopio, Suomi

    #2
    Toivottavasti tästä on apua:

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #3
      Mitä ton homman piti alunperin maksaa? Eikös noi korjaamot saa velottaa 15% enemmän kuin alunperin oli sovittu. Kannattais ottaa aina paperille noi työt hintoineen ennen kuin antaa kenenkään "opetella" auton parissa.

      Itse kinaisin niin kauan, että saisin homman sovittuun hintaan, enkä maksaisi euroakaan opettelusta. Eikös niitten asentajien pitäis käydä vähä kursseilla tai soitella vaikka penarille sakuihin, jos ei tiedä mitä tehdä. Ainakin osalla penariliikkeitä on käytössä nettipalvelu sakuihin, joista ne voi kysellä kaikeinlaista tiettyä hintaa vastaan...
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3120
        • Välisuomi

        #4
        Olen allekirjoittanut vain työtilauksen sille ensimmäiselle kerralle, hintalapussa luki 80 €.

        Laakkonen (ja BMW Suomi) väittivät myös ettei puheohjauksen kieltä voi vaihtaa millään keinolla, ei edes puheohjausboksin vaihdolla. Vaihdoin sen itse ja avot, kielikin vaihtui ja toimii kuten kuuluukin. Se siitä ammattitaidosta.
        ---

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          (1 + 0.15) x 80€ = 92€, eli toi sun pitää siitä maksaa, enempää ei.

          Ite oon teettäny noi koodautukset tuolla Hyvinkään penarilla ja maksanu niistä sen vaaditut 20€, jolloin ne on tehny useemman asian tohon hintaan. Saattaa olla, ettei siellä nyt olla aina niin asiantuntevia kuin tuolla Laakkosella (jos nyt sitten sielläkään), mutta tähän mennessä on kaikki koodaukset onnistunut kiitettävästi.
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3120
            • Välisuomi

            #6
            Harmittaa isolla V:llä

            Nyt kävi Laakkonen henkilökohtaiseksi! Tältä vitutukselta on vaikea nukkua:

            -Hain auton pois ja pyysin saada nähdä ohjelmointien toimivan kuten pitääkin. Huoltopäällikkö ajatti auton halliin, mittasin ensin akkujännitteen, joka oli 12,3 V. Kysyin mitä sen pitää olla, niin huoltopäällikkö sanoi ettei se 12,3 voltilla voi toimia (millä sitten, 24 voltillako?). No, kokeilin avata ovet, rattti säätyi täysin sisään, eikä tullut sieltä enää ulos. Tuomio oli, että osta uusi akku. Kieltäydyin tarjouksesta ja pyysin saada nähdä, miten huoltajat muka saivat sen toimimaan, eli laitetaanko laturin perään.. EI KÄYNYT! Oli liian kiire, ei ehdi laittamaan laturiin (joka oli noin viiden metrin päässä). Kaiken huipuksi huoltopäällikön mukaan ratin kuuluukin mennä sisään ovia avattaessa. Mummonikin tietää ettei pidä paikkaansa, vaan ratin kuuluu nousta pari senttiä ylöspäin ovea avatessa. Mistä halvetistä nämä saavat koulutuksensa? Onkohan ko. kaveri koskaan nähnyt muistitoiminnollista autoa?

            Kysyin että saanko paperille tuon tuomion, eli todettu vian johtuvan liian alhaisesta napajännitteestä JA KORJAAMOTAKUUN KORVAAVAN UUDEN AKUN, JOS SEN HANKKIMINEN EI AUTAKAAN. Ei, mutta paperissa lukee että vika johtuu vanhasta akusta ja sillä on 15 kk varaosatakuu.. No, OK, menen akkuliikkeeseen.

            Akkuliikkeessä myyjä tulee vehkeitten kanssa pihalle, akkujännite on 12,54 V. Tehdään kuormitustesti, myyjä sanoo, ettei haluaisi myydä minulle uutta akkua, koska vanha näyttäisi olevan vielä iskussaan. Ratin säätö ei edelleenkään toimi kuten pitäisi.

            Laitoin auton kotona laturiin ja odotin että akkujännite nousi 13,2 V:iin. Kokeilin ratin toimintoa, ei toimi. Mikäköhän sen akkujännitteen pitää olla, kun 13 V ei riitä.

            Tästä jatketaan kohtapuoleen kuluttajansuoja-asiamiehen kera, luulen että viiden minuutin homma, joka maksaa lopulta 160 €, ei pitäisi huonontaa auton käytöstä, kuten se nyt on tehnyt.
            ---

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2979
              • Uusimaa

              #7
              ratti sisään, ulos

              Onko kokeiltu irrotaa akku = nollata koko auto?
              Jotenkin haiskahtaisi, että tuo muistijuttu olisi mennyt sekaisin tms.
              Minulle ohjelmoitiin Olarissa systeemi, jossa penkki menee avaimen mukaiseen asentoon avattaessa keskuslukko.
              Kyllä rattikin menee, mutta:
              Jotenkin tuosta ratista jäänyt vähän epävarma kuva. Ei ratti mielestäni 100% ole oikeassa kohdassa aina.
              Ja autohan on 3/99 E39.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Tuli mieleen, että tuossa ratin säädössä oli joku bugi ja siihen löytyy TIS:istä dokumentti, muistimoduli piti vaihtaa. Mutta muistelen, että se oli vain jossain -97-98 malleissa.
                E39 528iA

                Comment

                • KFZ-Koenig
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2900

                  #9
                  Toimiko jommassa kummassa avaimessa toi ratin muisti alunperin? Eli säätyikö se ikinä avaimen avulla?

                  Oiskohan mahdollista käydä teettämässä toi ohjelmointi jossain toisessa BMW-putkassa ja lopulta voisit karhuta sitä 160 euroa sitten kuluttajasuojan kautta. Tuntuu siltä, että sulle myydään ennemmin puol autoa uusiks, kuin myönnetään että liikkeessä on jotain koomailtu.
                  Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3120
                    • Välisuomi

                    #10
                    Vitutus sen kuin kasvaa. Alkaa merkin vaihto kiinnostamaan, ihan vaan osaamattoman huollon ansiosta.

                    Menin tänään Laakkosen huoltohalliin ja näytin ettei ratti pysy aloillaan 12,55 V akkujännitteellä. Huoltomies laittoi sen jälkeen akkulaturin kiinni (tai oikeammin boosterin) ja puolen minuutin päästä mittasi jännitteen. Jännite oli noussut 14,4 V:iin. NYT RATTI PYSYI ALOILLAAN. Annettiin olla laturissa pari minuuttia ja irrotuksen jälkeen akkujännite oli 12,87 V. Ratti toimi edelleen. Pyysin uutta akkua sellaisella kaupalla, että maksan sen vasta kun muistitoiminta on toiminut kaksi päivää uudella akulla. Ei käynyt. Ei käynyt myöskään sellainen kauppa, että jos vika ei uudella akulla poistu, niin saisin akun ilmaiseksi.

                    Siispä ajelin akkuliikkeeseen ja ostin Exiden X-treme akun. Laitettiin paikalleen ja jännite oli 12,6 V. EI TOIMINUT RATTI ENÄÄ. Ajoin muutaman kilometrin takaisin työpaikalle, lukitsin auton ja avasin heti perään uudelleen, ratti meni taas väärään asentoon, eli täysin sisään. Mittasin akkujännitteen, joka oli 12,77 V.

                    Alkaa loppua hermot ja rahat. Tekee mieli peruuttaa koko ohjelmointi, mutta sekin maksaa taas lisää.

                    Onhan mahdollista, että ratin muistisysteemissä on vika, joka estää sen toiminnan ellei jännitettä ensin nosta vähäksi aikaa 14 volttiin... Mukavaa, auton pitää olla käynnissä, kun menee aamulla avaamaan ovet, jotta ratti menisi oikeaan asentoonsa.

                    edit: Ratin asento ei koskaan muuttunut ovia avattaessa ennenkuin kävin ensimmäisen kerran Laakkosella.
                    ---

                    Comment

                    • KFZ-Koenig
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2900

                      #11
                      Pistin kyselyy tonne saksalaisille tosta sun onkelmasta. Kahtellaan tässä vielä jos sieltä tulis järkevä vastauskin.
                      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3120
                        • Välisuomi

                        #12
                        Kiitos paljon, jos jotain ilmenee, niin tarjoan kahvia ja viineriä. Tässä konkurssissa mikään ei tunnu
                        ---

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3120
                          • Välisuomi

                          #13
                          Kirjoitin myös merkin viralliselle maahantuojalle koko tarinan ja kysin kuinka minun kannattaa menetellä. Toivottavasti saan vastauksen.
                          ---

                          Comment

                          • #36bbb
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2004
                            • 59

                            #14
                            Originally posted by -Tapi
                            Kirjoitin myös merkin viralliselle maahantuojalle koko tarinan ja kysin kuinka minun kannattaa menetellä. Toivottavasti saan vastauksen.
                            Tämä siis ei ole mikään tieto. Mutta tuo haisee nyt ohjelmointi kämmiltä ja pahasti :-)

                            Laakkonen yrittää nyt maksattaa poikien koodailut auton omistajalla.
                            Mutta helppohan se on todistaa nyt, kun ei uudella akullakaan kerta toimi että vika on jossain muualla. Koska ei akun jännitteen missään autossa pidä olla tuo 14v.

                            Comment

                            • KFZ-Koenig
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 2900

                              #15
                              #36bbb

                              Mutta miksi toi toimi oikein korkeemmalla jännitteellä (tai ainakin testaushetkellä)??? OIskohan toi niin, että ohjelmointi on tehty oikein, mutta siellä on vielä joku moduuli arsesta tms.
                              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                              Comment

                              Working...
                              X