Tuli mieleen, että tuossa ratin säädössä oli joku bugi ja siihen löytyy TIS:istä dokumentti, muistimoduli piti vaihtaa. Mutta muistelen, että se oli vain jossain -97-98 malleissa.
Melkein oikein:
Koskee 8/98 - 8/99 ja jos muistimoduli on versiota 2.1 JA samalla takaluukun lukko on laitettu "vaakatasoon" (hotelliasento?). Siis takalukossa vaikka muuten ovet kaukosäätimellä toimisikin.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Melkein oikein:
Koskee 8/98 - 8/99 ja jos muistimoduli on versiota 2.1 JA samalla takaluukun lukko on laitettu "vaakatasoon" (hotelliasento?). Siis takalukossa vaikka muuten ovet kaukosäätimellä toimisikin.
Tuon minäkin löysin, mutta on siellä jossain toinenkin juttu. En vaan löydä sitä enää, vai oliko se sittenkin netissä... http://www.alldata.com/TSB/06/97068034.html
Tilt Wheel Fails To Operate, Driver's Door Open
Tosin tuossa taisikin ongelma olla, ettei ohjauspyörän säätö liiku lainkaan, sehän ei nyt ole ongelmana vaan päinvastoin..
Sitten TIS:issä oli joku juttu E53 ohjelmoinnista ja kuinka DIS:in versio vaikutti ongelmaan ratin kanssa. Ehkä Laakkosella on joku tuollainen versio-ongelma ja nyt joku moduli (kuskin penkissä olevassa on ratinkin muisti- ja ohjauspiirit) on ohjelmoitu väärin, kuten joku jo sanoikin. Eri juttu on sitten miten tuon enää siellä saa korjattua, joten ei muuta kuin BMW:n keula kohti Mikkeliä tai Tamperetta. Ja tähän saa sitten kommentoida, jos nuo ovat väärät suunnat, siis ettei tuolta palatessa jää jo penkkikin ala-asentoon...
Mutta miksi toi toimi oikein korkeemmalla jännitteellä (tai ainakin testaushetkellä)??? OIskohan toi niin, että ohjelmointi on tehty oikein, mutta siellä on vielä joku moduuli arsesta tms.
Se on outoa tuo jännitejuttu. Jos siellä ei sitten ole joku "vikavirta" suoja suunnilleen että ohjelma toimii sitten normaalisti vähän aikaa kun syöttää virtaa ;-)
En tiedä, kuulostaa vaan tuo vika vika niinkuin Java1.4 versiota olisi ohjattu 1.0 version käskyillä ja saatu aikaan väärä lopputulos (jos tietokone maailmasta puhutaan).
Odottelemme innolla oikeaa vastausta tähän, toivottavasti ko.auton omistaja jakaa sitten oikein vastauksen täällä foorumillakin meille arvuuttelijoille :-)
Selasin bimmer.roadfly.org-forumia ja löysin kanssakärsijöitä!
-Joillakuilla ratti nousee ylös mutta ei enää palaa takaisin alas ennen muistinappulan painamista. Viittaa rattiakselin moottoreiden ohjausvikoihin, huollossa ovat vaihtaneet muistimoduleita sekä moottoreita.
-Toisilla ratti ei liiku muistinappulaakaan painamalla kerralla oikeaan asentoon, vaan se liikahtaa jokaisella nappulan painalluksella vain hieman ja pysähtyy sitten. Joko kaverit eivät jaksa pitää nappulaa pohjassa tai sitten jossakin on vikaa..
-Eräillä, kuten itsellänikin on ongelmia juuri vuoden 2000 E39:n ratin asennon kanssa! Kun ovet avaa kaukokäytöllä, ratti vetäytyy akselinsa suunnassa kokonaan sisään. Kukaan ei ainakaan tuolla palstalla ole osannut vastata, mutta löysin mielestäni neljä kirjoittajaa, joilla on sama ongelma.
Nyt voisin etsiä sulakkeen muistitoiminnolle ja pitää sitä irrotettuna muutaman minuutin. En halua irrottaa akun napaa, koska sen jälkeen joutuisin tekemään jonkin verran "synkroinointia". Akkuliikkeessäkin vaihtoivat akun varavoiman syötön aikana. Muistitoiminnon aivot sijaitsevat kuljettajan penkin sisällä, heti käyttönappuloiden takana. Kirjoitan itsekin nyt tuolle palstalle, jos vaikka joku olisi oikeasti päässyt "teleskooppiongelmastaan" eroon.
Hinnan suhteen ei pitäisi olla mitään epäselvyyksiä. Maksat 92e ja loput riitautat. Kannattaa tosin pyytää alennusta koska sovittua hommaa ei saatu tehtyä. Vetoa vaikka allaoleviin. Syyksi ei riitä että aikaa kuluikin oletettua enemmän. BMW on laskenut huoltotöille kuluvan ajan ja ne on talulukoitu. Alla olevat kohdat löytyy ainakin finlex-säädöskokoelmasta. Olen postannut aiemminkin samat tekstit, mutta ku vituttaa tää hintojen nousu AINA kun hakee autoa. Joutu tekee sitä ja tätä. Itsekään en ole koskaan saanut samaa laskua mitä ollaan sovittu puhelimitse/huollon alkaessa. Viimeksi sovittiin puhelimessa 40€ ja autoa hakiessa se oli 100€! Tosin tuohon oli tehty enemmän kuin oli sovittu. Lisätöistä pitää kysyä lupa!!! Äijä vapaaehtoisesti pudotti 80€ ja annoin olla. Lain mukaan oisin voinut maksaa pelkästään 40€ ja riitauttaa lopun...
24 § (5.1.1994/16)
Hinnankorotusehdot
Sopimusehto, jonka mukaan toimeksisaajalla on oikeus yksipuolisesti korottaa sovittua hintaa tai ylittää hinta-arviota enemmän kuin 23 §:ssä säädetään, on pätevä vain, jos:
1) korotus johtuu sellaisesta lain muutoksesta tai viranomaisen päätöksestä, jota toimeksisaajan ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta tehtäessä, taikka sellaisesta rakentamista, elementtien asennusta tai muuta toimeksisaajan suoritettavaa palvelusta kohdanneesta, toimeksisaajan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota hänen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta tehtäessä ja jonka seurauksia hän ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa;
2) toimeksisaajan suoritusta on lykätty tilaajasta johtuvasta syystä ja hinnankorotus johtuu toimeksisaajalle tämän vuoksi aiheutuvasta kustannusten noususta; tai
3) korotus johtuu sellaisten tietojen paikkansapitämättömyydestä, jotka tilaaja on antanut tai joiden hankkiminen on ollut tilaajan vastuulla.
Hinnankorotuksesta ja sen perusteesta on ilmoitettava tilaajalle viipymättä. Hinnankorotusehtoon ei 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa saa vedota sen jälkeen, kun toimeksisaaja on täyttänyt kyseisen velvollisuutensa.
Jos hinnankorotus 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa olisi suurempi kuin 5 prosenttia hinnasta, tilaajalla on oikeus purkaa sopimus, paitsi mikäli korotus johtuu veropohjan laajentamisesta siten, että aiemmin verovapaa suoritus muuttuu veronalaiseksi. Jos korotus elementtien toimitukseen liittyvän asennuksen osalta olisi suurempi kuin 15 prosenttia sen sopimuksen mukaisesta hinnasta, tilaajalla on oikeus purkaa sopimus asennuksen osalta.
"Korjaamo on ylittänyt reilusti antamansa hinta-arvion, pitääkö maksaa vaadittu hinta?
Palvelun hintaa ei useinkaan ole mahdollista sopia etukäteen täsmällisesti, vaan siitä esitetään hinta-arvio. Myös hinta-arvion antamisessa yritykseltä vaaditaan ammattitaitoa. Yrityksen on myös kerrottava asiakkaalle minkälaisesta hinta-arviosta on kyse.
Suuntaa-antava hintatieto on alustava ja yleisluonteinen. Se annetaan usein puhelimitse. Jos hinta nousee huomattavasti korkeammaksi, on yrityksen ilmoitettava asiakkaalle asiasta viipymättä ja tarvittaessa keskeytettävä työ.
Hinta-arvio on jo täsmällisempi, usein esim. korjattavan laitteen tutkimiseen perustuva hintatieto. Yrityksen on ilmoitetava asiakkaalle selkeästi koskeeko hinta-arvio vain työn osuutta tai vain varaosia. Jos näin ei ole menetelty hinta-arvio tarkoittaa palvelusta perittävää kokonaishintaa. Jos lopullinen hinta jää alle hinta-arvion, ei yritys saa periä hinta-arvion mukaista hintaa. Lopullinen hinta saa ylittää hinta-arvion enintään 15 %.
"
Soitin taas Laakkoselle kertoakseni ettei tämä homma ole edennyt mutta etten aio jättää sitä sikseenkään. Kerroin etten ole tyytyväinen 160,15 € huoltolaskuun, jonka perusteella olen saanut väärän diagnoosin auton viasta (ja jonka perusteella olen ostanut akun).
Huoltopäällikkö oli sitä mieltä, että vika on löydetty. Hänen mielestään minun piti vain saada akkujännite tarpeeksi korkealle. Ei ole hänen vikansa, jos minun autossani on 12 V akkujännite vaikka sen hänen mielestään pitäisi olla 14,5 V. Kerroin karun totuuden, ettei mikään uusi akku normaalitilassa anna kuin 12-13 V jännitettä, se on se auton laturi joka antaa keskimäärin 13,8 V.
Seuraavaksi se, mitä odotinkin: "Suomeen tuoduissa autoissa on isompi laturi kuin keskieurooppalaisissa. Siksi Suomiauton jännite on 14,5 V ja tuontiauton vain 12,5 V." Tämän sii huoltopäällikkö sanoi, ja minusta tuntui että hän itsekin uskoo siihen!!
Kerroin että se laturi on presiis samankokoinen ja samalla varaosanumerolla molemmissa autoissa, ja ettei laturin koko määrittele alkuunkaan sen antamaa jännitettä. Oli varmaan kaverille ihan uusi tieto.
Lopulta sain hänet ymmärtämään edes karkeasti autosähkön ja tasavirran perusteita ja että itse epäilisin vian olevan ratin ja penkin muistin koskettimissa, muistiboksissa tai ohjelmoinnissa. Tähän hän vastasi että voidaanhan sitä tutkimista jatkaa varaamalla uusi huoltoaika, jolloin autoa puretaan syvemmältä. Kieltäydyin vielä tässä vaiheessa.
Laskussa luki että vianselvityksessä oli käyty läpi muistitoiminnon piuhoitus sekä liittimet. Kysyin että irrotettiinko muistiboksin liitin, joka on penkin sisällä. Huoltopäällikkö vastasi että ei, katsottiin vaan ohjelmalla että kaikki oli kunnossa.
Tämä on jossain törkeän ja epätodellisen välimaastossa.. Toivottavasti maahantuoja edes ottaa asiaan kantaa.
Soitin taas Laakkoselle kertoakseni ettei tämä homma ole edennyt mutta etten aio jättää sitä sikseenkään. Kerroin etten ole tyytyväinen 160,15 € huoltolaskuun, jonka perusteella olen saanut väärän diagnoosin auton viasta (ja jonka perusteella olen ostanut akun).
Huoltopäällikkö oli sitä mieltä, että vika on löydetty. Hänen mielestään minun piti vain saada akkujännite tarpeeksi korkealle. Ei ole hänen vikansa, jos minun autossani on 12 V akkujännite vaikka sen hänen mielestään pitäisi olla 14,5 V. Kerroin karun totuuden, ettei mikään uusi akku normaalitilassa anna kuin 12-13 V jännitettä, se on se auton laturi joka antaa keskimäärin 13,8 V.
Seuraavaksi se, mitä odotinkin: "Suomeen tuoduissa autoissa on isompi laturi kuin keskieurooppalaisissa. Siksi Suomiauton jännite on 14,5 V ja tuontiauton vain 12,5 V." Tämän sii huoltopäällikkö sanoi, ja minusta tuntui että hän itsekin uskoo siihen!!
Kerroin että se laturi on presiis samankokoinen ja samalla varaosanumerolla molemmissa autoissa, ja ettei laturin koko määrittele alkuunkaan sen antamaa jännitettä. Oli varmaan kaverille ihan uusi tieto.
Lopulta sain hänet ymmärtämään edes karkeasti autosähkön ja tasavirran perusteita ja että itse epäilisin vian olevan ratin ja penkin muistin koskettimissa, muistiboksissa tai ohjelmoinnissa. Tähän hän vastasi että voidaanhan sitä tutkimista jatkaa varaamalla uusi huoltoaika, jolloin autoa puretaan syvemmältä. Kieltäydyin vielä tässä vaiheessa.
Laskussa luki että vianselvityksessä oli käyty läpi muistitoiminnon piuhoitus sekä liittimet. Kysyin että irrotettiinko muistiboksin liitin, joka on penkin sisällä. Huoltopäällikkö vastasi että ei, katsottiin vaan ohjelmalla että kaikki oli kunnossa.
Tämä on jossain törkeän ja epätodellisen välimaastossa.. Toivottavasti maahantuoja edes ottaa asiaan kantaa.
Ihme touhua!! Kyllä on huoltopäälikkö väärässä paikassa töissä. Täyttä p**** puhuu. Yrittikö kokeilla kepilla jäätä ja luuli sinua tyhmäksi.? Tai, jos oikeasti luulee, että akkujännite rippuu laturista, niin huhuh.
Muutenkin näitä foorumeja lukiessa ihmetyttää Bmw:n jälkimarkkinointi. Bemareita on raahattu sillä vauhdilla Saksasta, että varmaan suurinosa euroista tulee tuontiautojen omistajilta!
...Tähän hän vastasi että voidaanhan sitä tutkimista jatkaa varaamalla uusi huoltoaika... ...Toivottavasti maahantuoja edes ottaa asiaan kantaa.
He! Oon kuullu noi sanat pari kertaa aiemminkin... Mutta, tiedän myös maahantuojalta pari viimeisintä jälkimarkkinointipäällikköä... On aika erikoinen tilanne, kun nämä herrat huomaavat vuorostaan olevansakin minun asiakkaitani...
Eip kannata muuten tarttua tohon vianetsintätarjoukseen, ainakaan LAAKKOSEN tuntitaksalla. Minua taasen ei maahantuojakaan omassa ongelmassani aikoinaan osannut auttaa. Autohan oli ainoastaan heidän maahantuoma ja merkkiliikkeen huoltamaksi tarkoitettu... syy oli nähtävästi siinä että se oli "viime vuosituhannelta".
"Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
Olenpa itsekin välillä ihmetellyt huoltopäälliköiden ammattitaitoa. Mutta jos ei eroteta akun napajännitettä ja latausjännitettä toisistaan, niin se kertoo jo paljon.
Akun napajännite ei varmasti ole koskaan yli 13.5V, kennojännite täydellä lyijyakulla on n. 2.2V (vähän alle). Eli siitä seuraa että 6 x 2.2 = 13.2V (max.), mutta yleensä se on 12.6V, + / - 0.2V eli 12.4V ja 12.8V välillä.
Latausjännite taas riippuu laturin jännitteensätimestä. Ainakin vanhemmissa latureissa sen voi helposti ja edullisesti vaihtaa. Ja valita itse latausjännitteen, 13.5V - 14.8V väliltä (vanhemmat Bosch laturit).
On totta että joissakin malleissa (eurooppa versus pohjoismaat) laturin tehoissa on eroja. Keskieuroopassa esim. 80A laturi, pohjoismaissa 100A laturi, mutta latausjännitteet ei pitäisi erota.
Kummallisen ammattitaidoton tuntuu "piällikkö" siellä olevan. Taitaa olla enempi "selittäjä Kekki"/"forklararen Keckell", yrittää selittelemällä peitellä ammattitaidottomuuttaan.
Kummallisen ammattitaidoton tuntuu "piällikkö" siellä olevan. Taitaa olla enempi "selittäjä Kekki"/"forklararen Keckell", yrittää selittelemällä peitellä ammattitaidottomuuttaan.
Sain juuri postia ameriikasta:
"The dealer replaced an electronic module (finally) under warranty and it
fixed the problem. Took a long time for the dealer to see the issue."
Tein kuluttajansuojaa varten pitkän selvityksen asian eri käänteistä. Pengon viikonloppuna hieman penkin sisuksia, jos vaikka löytäisin itse jotakin jännää.
Maahantuoja ei ole kommentoinut vieläkään.. Mutta Laakkonen JKL etsii BMW/Mini-huoltoneuvojaa. Liekö tuttu naama poistumassa.. "Harmi"
Oletko kokeillut laittaa ratin ja penkin säädöt uudestaan muistiin? Siis säädät vähän kaikkia ja tallennat. Mites tuo vilkkujen vilkahdus lukittaessa, toimiiko se vieläkään?
Olenpa itsekin välillä ihmetellyt huoltopäälliköiden ammattitaitoa. Mutta jos ei eroteta akun napajännitettä ja latausjännitettä toisistaan, niin se kertoo jo paljon.
Timo
No nyt vaadit kohtuuttomia. Laakkosella ei mekaanikko tiennyt missä ob E39:ssä Webasto....
No nyt vaadit kohtuuttomia. Laakkosella ei mekaanikko tiennyt missä ob E39:ssä Webasto....
No vähän sama kuin Oulun Jurvakaisen 'huolto/korjaamo/varaosapäällikkö/shamaani/mikäli' jonka tietämys BMW:stä oli vuosi, pari sitten aivan ala-arvoista. Silmät sikkurassa sai nauraa kun janppa selitteli juttujansa, niin minulle kuin tutuillenikin (kolina alustasta (alapallo väljä) joka aivan selkeästi kuului edestä, tuntui käsille jne jne diagnosoitiin tämän ko. jantterin toimesta seuraavasti: Pakoputki irti/löysällä takakannakkeistaan -> kolinan aiheuttaja, myös sarjan 'porataan pakoputkeen reikä' lienee tämän sankarin ratkaisuja erinäisiin ongelmiin, kuten päästöihin.. ei tiedetty että boksi pitää nollata kun lamda vaihdetaan ja sen sellaisia pikkujuttuja, cabrion kattoa eivät osanneet vaihtaa kun rupesivat vänkäämään että 'me ei liimata sitä kiinni niihi tankoihi ku se kuuluu ommella' (ts. asennusohjeet puuttuivat paketin mukaa/ei viitsitty ottaa selvää miten kiinnitetään), mielenkiintoista.. liimalla se kait siinä tangossa ennenkin on ollut kiinni ).
Muthei, mulle ei irronnu kesäduunia kun 'en tiedä mitään/ja näitte ohjelmien käyttöön opastamisessa menee pitkään' jne (ei tykänny kun kyselin vaikeita?? ja kommentoin 'se löytyy grupista se ja se' ) Harmi vain kun ETK on ollut vakikäytössä niin kotona kuin edellisessä duunissakin joka päivä, himassa nyt ei ehkä ihan joka päivä mutta enivei.
Laakkonen JKL etsii BMW/Mini-huoltoneuvojaa. Liekö tuttu naama poistumassa.. "Harmi"
Niin tai sitten ne palkkaa lisää väkeä kun asiakkaat maksaa niin hyvin tekemättömistä hommista
Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment