Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 pyöränkulmat, vakaaseen ajoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 pyöränkulmat, vakaaseen ajoon

    Moi,

    Mitkä mahtaisi olla optimaaliset pyöränkulmat 17" (225/50 alla nyt), jos ajatellaan hyvää suuntavakautta? Eli nyt säädetty kaikki valmistajan spekseistä "keskelle". Omasta mielestä suuntavakaus saisi olla parempi. Ei ole uraherkkä, alusta on kunnossa ja renkaat on uudet. Tiettyä rauhattomuutta että pitää "ohjata" hieman vaikka ajaa suoraan. Hakka7 alla että nekin voi olla tekijä.

    Auto 540iA sedan, m-sport hiluilla.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #2
    Hemi ?
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10080
      • KVLA

      #3
      Minkälaisilla rengaspaineilla ajelet?Laita sinne nyt pakkaskeleillä 3bar ympäriinsä.Jos vielä lörjyää,niin sitten vasta kulmia ruuvaamaan.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Auraukset mahdollisimman pienelle ja camberit mahdollisimman pystyyn. Edessä ei voi camperia säätää eikä takanakaan ihmeitä. Mitäs ne kulmat nyt on?

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          #5
          Niin kun Masteri tuossa jo kysyikin että mitkä kulmat siellä nyt on? Edessä tuolla rengastuksella ehkä -0,20´ tai -0,30´ Ja taakse saa laittaa säätä mahd.pystyyn noudattaen sitä "asteen" eroa etu ja takapään cambereiden välillä.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #6
            Nyt näin:

            Vasen etu -0.33
            Oikea etu -0.40

            Vasen taka -1.46
            Oikea taka -1.52

            Kokonais Auraus etu 0.10
            Kokonais Auraus taka 0.09

            ---

            Auraukset per ratas:

            Vasen etu 0.05
            Oikea etu 0.05

            Vasen taka 0.06
            Oikea taka 0.03


            Tero
            Last edited by teropa; 28-01-2014, 22:36. Reason: rengaskohtaiset auraukset lisätty
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              #7
              Originally posted by teropa View Post
              Nyt näin:

              Vasen etu -0.33
              Oikea etu -0.40

              Vasen taka -1.46
              Oikea taka -1.52

              Auraus etu 0.10
              Auraus taka 0.09


              Tero
              Aurauksen edessä molenminpuolin 0.10´? Jos näin, niin tuo 0.10, on mielestäni liikaa.:think Voi liiallisella aurauksella tehdä tuota ajettavuuden levottomuutta. Ehkä eteen joku 0.03´ molenmin puolin.Takana auraus ok.

              Oikea taka camberi samaan kun vasen ja oikea etu camberi samaan kun vasen, niin ajettavuus voi jo noilla parantua!
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                #8
                Auraukset per ratas:

                Vasen etu 0.05
                Oikea etu 0.05

                Vasen taka 0.06
                Oikea taka 0.03
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by teropa View Post
                  Nyt näin:

                  Vasen etu -0.33
                  Oikea etu -0.40

                  Vasen taka -1.46
                  Oikea taka -1.52

                  Auraus etu 0.10
                  Auraus taka 0.09


                  Tero
                  Edessä vähän liikaa negatiivista ja aurausta vähän liikaa, mutta mille renkaille nyt ollaan suuntavakavuutta hakemassa(ensinnäkin kesä vai talvi?)

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Edessä vähän liikaa negatiivista ja aurausta vähän liikaa, mutta mille renkaille nyt ollaan suuntavakavuutta hakemassa(ensinnäkin kesä vai talvi?)
                    Ekassa postissa oli, eli 17" 225/50 Hakka7 nasta.

                    Kesäksi on sitten 17" 235/45 ja 255/40.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by teropa View Post
                      Ekassa postissa oli, eli 17" 225/50 Hakka7 nasta.

                      Kesäksi on sitten 17" 235/45 ja 255/40.

                      Tero
                      Lähinnä sitä kesäkokoa hainkin, koska se määrittelee ne oikeat alle laitettavat kulmat.
                      Sitten toinen kysymys, ilmeneekö ko.suuntavakavuusongelma niin kesä kuin talvipyörilläkin?
                      Minkä merkkiset/malliset kesäpyörät? Koska ja mitä tehty alustaan? Madallus?

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Lähinnä sitä kesäkokoa hainkin, koska se määrittelee ne oikeat alle laitettavat kulmat.
                        Sitten toinen kysymys, ilmeneekö ko.suuntavakavuusongelma niin kesä kuin talvipyörilläkin?
                        Minkä merkkiset/malliset kesäpyörät? Koska ja mitä tehty alustaan? Madallus?
                        Tämä auto ollut mulla vain talvikumeilla. Ilmenee niillä. (nuo kulmat mitä ilmoitin säädetty ihan vasta tähän autoon, ko. renkaat oli silloin alla jo)

                        2003 M-sport 540i, M-alustalla. Hakka7 nastat 225/50 17".

                        Alustaan vaihdettu ennen kulmien säätöä reaktiotankojen puslat ja narinahelat taakse, (sekä etujarrut: levyt, palat jne).

                        Auto ei ole mitenkään erityisen herkkä, mutta haluaisin sitä vielä suuntavakaammaksi.

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by teropa View Post
                          Tämä auto ollut mulla vain talvikumeilla. Ilmenee niillä. (nuo kulmat mitä ilmoitin säädetty ihan vasta tähän autoon, ko. renkaat oli silloin alla jo)

                          2003 M-sport 540i, M-alustalla. Hakka7 nastat 225/50 17".

                          Alustaan vaihdettu ennen kulmien säätöä reaktiotankojen puslat ja narinahelat taakse, (sekä etujarrut: levyt, palat jne).

                          Auto ei ole mitenkään erityisen herkkä, mutta haluaisin sitä vielä suuntavakaammaksi.

                          Tero
                          Suurin ongelma on nuo renkaat, Nokian löysä runko ja korkea profiili. Laita reilusti ilmaa, vähintää 2,8/3,3. Mulle Contin aspa sanoi 3/3,5, tosin touringiin. Myy Nokiat pois ja vaihda vaikka 235/45-17 Kumhot alle, niissä aika tukeva runko.

                          Ei nuo pyöräkulmat kovin huonot ole, pikku säätöä korkeintaan. Aurauksia tolenssin rajoissa symmetrisesti pienemmälle. Toinen taka pyörä pystympään jos on enää säätövaraa. Todennäköisesti yli 10v vanhat jouset sen verran väsyneet että pyörät kääntyy länään. Uudet jouset niin auto nousee 5-10mm ja samalla camperit korjaantuu. Edessä voi tehdä yläpäihin säätövaraa jos haluaa madaltaa lisää yms.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by teropa View Post
                            Tämä auto ollut mulla vain talvikumeilla. Ilmenee niillä. (nuo kulmat mitä ilmoitin säädetty ihan vasta tähän autoon, ko. renkaat oli silloin alla jo)

                            2003 M-sport 540i, M-alustalla. Hakka7 nastat 225/50 17".

                            Alustaan vaihdettu ennen kulmien säätöä reaktiotankojen puslat ja narinahelat taakse, (sekä etujarrut: levyt, palat jne).

                            Auto ei ole mitenkään erityisen herkkä, mutta haluaisin sitä vielä suuntavakaammaksi.

                            Tero
                            En nyt kyllä lähtisi edes yrittämään säätöä näille renkaille, koska ne on mitä on ja palataan aiheeseen kun kesäkummit on alla-
                            Tarkoitan siis sitä että vaikka voi tuntua oudolta, niin e39:n minimi talvirengaskoko alkaa olemaan 18", jos halutaan maksimaalista suuntavakavuutta talvirenkaalla(tai sitten pinnattu=jäykkä kesärunko).
                            Näin varsinkin kun kyse on simpukkaohjauksella ja V8:lla varustettu e39, jolloin sitä on oikeastaan ihan mahdoton saada täysin suuntavakaaksi nykyisillä talvirenkailla jos etupää ei ole uusittu ihan kokonaan ohjaussimpukka mukaanlukien.
                            Olen itse taistellut näiden V8 mallien suuntavakavuuden kanssa jo kesärenkaillakin ja välillä tuntuu että kyseessä on jopa ns."henkimaailman hommat, kun mitkään alustasäätämisen perussäännöt ei tunnu täysin toimivan.
                            Eli oikeastaan nyt en itse tekisi näiden kanssa mitään muuta kuin laittaisin eteen 3.2bar ja taakse 3.4bar painetta ja katsoisin mihin suuntaan ajettavuus/suuntavakavuus kehittyy.
                            Hieman liikaa siellä on niin edessä kuin takanakin negatiivista camberia jos tavoitellaan maksimaalista suuntavakavuutta, mutta kyllä näiden kanssa nyt kuitenkin tämän talven voi elää ja sitten kesärenkailla suuntaukseen.

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10080
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Suurin ongelma on nuo renkaat, Nokian löysä runko ja korkea profiili. Laita reilusti ilmaa, vähintää 2,8/3,3. Mulle Contin aspa sanoi 3/3,5, tosin touringiin. Myy Nokiat pois ja vaihda vaikka 235/45-17 Kumhot alle, niissä aika tukeva runko.
                              Jälkikasvun (minun entisessä) E39 540:ssä on tällä hetkellä just noi Nokian HKPL 7 225/50R17 nastat.Optimikulmilla ilman välyksiä ja 3/3bar paineilla kulkee ilman luikertelua.Joten jos auto on kunnossa ja paineet kodillaan,niin pitäisi tuokin kulkea.
                              Last edited by Heguli 31; 29-01-2014, 17:18.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎