Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 pyöränkulmat, vakaaseen ajoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Jälkikasvun (minun entisessä) E39 540:ssä on tällä hetkellä just noi Nokian HKPL 7 225/50R17 nastat.Optimikulmilla ilman välyksiä ja 3/3bar paineilla kulkee ilman luikertelua.Joten jos auto on kunnossa ja paineet kodillaan,niin pitäisi tuokin kulkea.
    Joo kokeilen isompia paineita. Rengasliikkeessä laitettu marraskuussa .

    Ei tuokaa luikertele. Huomaa vain, että on ohjaustarvetta. Jos yrittää ajaa suoraan, ja rauhassa katsoo mitä tapahtuu niin auto alkaa pienesti poiketa sivulle, jota pitää korjata. Ja taas hetken päästä korjata. Olen ajatellut, onko kyse kasin hitaammasta ohjauksesta, jossa isommat ohjausliikkeet tarvitaan saman efektin saamiseksi rattaille. Tämä voi olla tekijä. Mutta olen sitä mieltä, että tämmösen auton pitäisi mennä 17" laaturenkailla suhteellisen suoraan, ilman enimpiä ohjailuja.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Lötkö
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 644
      • Keskisuomi

      #17
      Originally posted by teropa View Post
      Joo kokeilen isompia paineita. Rengasliikkeessä laitettu marraskuussa .

      Ei tuokaa luikertele. Huomaa vain, että on ohjaustarvetta. Jos yrittää ajaa suoraan, ja rauhassa katsoo mitä tapahtuu niin auto alkaa pienesti poiketa sivulle, jota pitää korjata. Ja taas hetken päästä korjata. Olen ajatellut, onko kyse kasin hitaammasta ohjauksesta, jossa isommat ohjausliikkeet tarvitaan saman efektin saamiseksi rattaille. Tämä voi olla tekijä. Mutta olen sitä mieltä, että tämmösen auton pitäisi mennä 17" laaturenkailla suhteellisen suoraan, ilman enimpiä ohjailuja.

      Tero
      Onko kaikki etupään väljät tarkistettu varmasti? Näistähän niitä hampitankoja menee,ja ei tarvii olla iso väljä,lähes vaikea tunteakkaan,kun jo huijaa suuntauksessa.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by Lötkö View Post
        Onko kaikki etupään väljät tarkistettu varmasti? Näistähän niitä hampitankoja menee,ja ei tarvii olla iso väljä,lähes vaikea tunteakkaan,kun jo huijaa suuntauksessa.
        Näissä V8 malleissa ei ole hammastankoa lainkaan, vaan simpukka-ohjaukset.

        Comment

        • Lötkö
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 644
          • Keskisuomi

          #19
          Originally posted by Hemi View Post
          Näissä V8 malleissa ei ole hammastankoa lainkaan, vaan simpukka-ohjaukset.
          Asia kunnossa. En olekkaan tuollaista tiennyt. Mikähän on ollu syynä että on laitettu "vanhanmallinohjaus" kasi moottorisiin?

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            #20
            Originally posted by Lötkö View Post
            Asia kunnossa. En olekkaan tuollaista tiennyt. Mikähän on ollu syynä että on laitettu "vanhanmallinohjaus" kasi moottorisiin?
            Ei ole ollut tilaa hammastangolle.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by janke View Post
              Ei ole ollut tilaa hammastangolle.
              Näin ja tuo on nyt kuitenkin kunnossa olevana ihan ok, mutta eihän ne kovin helposti ihan 100% iskussa ole enään +10-vuoden ja +200tkm ajosuoritteen jälkeen, jolloin menosta helposti tulee juuri suuntavakavuuden osalta hieman hakevaa.
              Tämä yhdistettynä yleiseen alustan ikääntymiseen/pehmentymiseen saa usein näiden V8 mallien oikeiden alustakulmien löytämisestä haastavaa, jos varsinkin suuntavakavuudesta halutaaan niin hyvä kuin se on ollut uutena.
              Ok, se kyllä on meilläkin aina onnistunut ainakin kohtuullisesti, mutta pirusti on joskus saanut tehdä erilaisia kulma ja rengaskokeiluja, sekä näiden eri yhdistelmien kokeiluja että ajettavuus on saatu hierottua viimeisen päälle paikalleen.
              Pakko on lisäksi myöntää, että parikin tapausta on ollut että loppujen lopuksikaan hommaa ei ole saatu täydelliseksi, mutta se voi toki johtua siitäkin ettei vain osaa näin 25-vuoden "hieromisen" jälkeen.
              Tosin se on tullut huomattua että itse asiassa tuon simpukan kunnon jälkeen on V8 mallien oleellisin juttu nimenomaan takapään tuentojen ja kelkan puslien kunto, ei niinkään etupään pikku pehmeydet.
              "Tasasuhta" madallus auttaa myös nimenomaan suuntavakavuuteen(mutta ei tee välttämättä hyvää "optiikalle"), koska lisää nimenomaan casteria.
              Lisäksi näissä V8 malleissa ei välttämättä toimi lähellä nollaa olevat auraukset etupäässä kuten hammastangollisissa kutoskoneisissa, mutta jotta tiedetään missä oikeasti ajotilanteessa mennään, pitäsi etupään+simpukan olla oikeasti kunnossa?
              Last edited by Hemi; 29-01-2014, 21:41.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Onko Terolla vielä se 40tkm ajettu simpukka tallessa? Vaihda se nyt aluksi, ja myöhemmin sitten se M5-versio.
                E39 528iA

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10082
                  • KVLA

                  #23
                  Paljonko autolla on ajettu?Ettei nyt kuitenkin ole pientä välystä esim. yhdystangossa ja simpukassakin?Ei tarvi paljoa olla siellä ja täällä,kun se "kertautuu" ja tulee juuri kuvaamasi kaltaista korjauksen tarvetta.Entä apusmpukan mahdollinen pieni välys?

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #24
                    Hoi hoi, ei tässä nyt mitää simpukoita olla vaihtamassa jne.

                    Alusta on timmissä kunnossa ja käyty tarkkaan läpi.

                    Luultavasti kyse rengaspaineista ja Hakka7 renkaista. Kuulin että monet pitävät ko. rengasta muutenkin rauhattomana. Kuulemma Bemarin X-drive kiertueella ollut X5:ssa tommoset ja sama havainto myös siellä. Ja kuten sanottua, autossa ei ole mitään vikaa/häiriötä. Halusin vain kartottaa, onko suuntavakautta vielä mahdollisuus parantaa esim kulmia säätämällä. Katotaan nyt nuo paineet ensin.

                    edit: ajoin autolla 2000+ km Saksasta kitkarenkailla, joissa ei ollut mitään suuntavakausongelmia. Silloin oli vielä kulahtaneet reaktiotankojen puslat sekä kulahtaneet narinahelat alla. Kyllä tämä renkaisiin jotenkin liittyy tai rengaspaineisiin.

                    Tero
                    Last edited by teropa; 30-01-2014, 10:02.
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by teropa View Post
                      Alusta on timmissä kunnossa ja käyty tarkkaan läpi.
                      Luultavasti kyse rengaspaineista ja Hakka7 renkaista.
                      Miten alusta on tutkittu? Ajon aikana noihin osiin kohdistuvat voimat voi olla suuremmat ja erilaiset kuin mitä niitä auto nosturilla vääntämällä saa aikaiseksi.

                      Mutta ehkä syylliset on nuo renkaat, Contit menee ihan hyvin normaaleilla paineilla, ei tarvitse mennä yli 3 barin.

                      Eikö tilanne ole kovalla pakkasellakaan parempi? Yleensähän lötköt renkaat paranee silloin selvästi. Toisaalta mitä noita 15" renkaita aikoinaan yritin hyviksi saada, niin ei ne parantuneet kovilla paineilla vaan autosta tuli vielä epämääräisempi ja suoraan ajon suuntavakavuus (ratin keskiasennon tuntuma) heikkeni selvästi.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #26
                        Toistan: ajoin kitkoilla pitkän pätkän ja auto kulki kuin juna.

                        Järki sanoo, että alusta ei ole tässä nyt kuntonsa puolesta syypää tähän fiilikseen. Käyn kattoon paineet tänään tai huomenna, sitten se selviää.

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #27
                          Originally posted by teropa View Post
                          Käyn kattoon paineet tänään tai huomenna, sitten se selviää.
                          Huoltoasema mittarit saattaa näyttää isojakin virheitä, kannattaa hakea Motonetistä Michelinin pieni digitaalimittari jolla voi tarkistaa onko paineet oikein.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Originally posted by teropa View Post
                            Toistan: ajoin kitkoilla pitkän pätkän ja auto kulki kuin juna.

                            Järki sanoo, että alusta ei ole tässä nyt kuntonsa puolesta syypää tähän fiilikseen. Käyn kattoon paineet tänään tai huomenna, sitten se selviää.

                            Tero
                            Pointti on kuitenkin siinä, että e39 kyllä kulkee parhaimmillaan 17" kokoluokan hkpl7:kin ihan ok, vaikka kyllähän se minimi alkaakin olemaan 18" kokoluokka jos oikeaa talviajettavuutta haetaan.
                            Kuten totesin niin nämä V8 mallit ovat selvästi haastavampia nimenomnaan tuon suuntavakavuuden suhteen ja nimenomaan renkaan merkki/malli vaikuttaa kutosmalleja enemmän(näin siis ilmeisesti sinullakin).
                            Siellä allahan oli kuitenkin varmasti korkean nopeusluokan "saksankitkat", eli käytännössä Suomalaiset kesärenkaat, joita ei voi oiken hyvällä tahdollakaan verrata näihin matalien nopeusluokkien kotimaisiin aitoihin talvirenkaisiin.
                            Ok, olen edelleen sitä mieltä että nyt ongelmaa pitäisi yrittää ainakin lieventää erilaisten paineiden testauksella ja palata aiheeseen kun alla on kesärenkaat.
                            Kuten todettua, siellä on nyt hieman liikaa mm.negatiivista camberia ja auraustakin niin kesä kuin talvirenkaallekkin 17" kokoluokassa, joten ne nyt kannattaa "hifistellä" kesällä ihan kohdilleen kun alusta ja mm.takakelkan puslien tilanne on 100% varmuudella ok.
                            Mutta, kokeile nyt piruuttasi n.3.5bar paineita ja kerro mihin suuntaan ja miten ajettavuus muuttui?

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #29
                              Noniin, tässäpä sitten ratkaisu.

                              Renkaissa oli painetta 1.9-2.1 baria ympäri auton. Laitoin 2.9 eteen ja 3.0 taakse.

                              Sitten ajelin motaria ja pikkuteitä, ja auto kulkee nyt kuin juna raiteilla. Rengasliike pisti nuo kumit alle marraskuussa, sen jälkeen en ole paineita tarkistellut.

                              Että näin…

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10082
                                • KVLA

                                #30
                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Minkälaisilla rengaspaineilla ajelet?Laita sinne nyt pakkaskeleillä 3bar ympäriinsä.Jos vielä lörjyää,niin sitten vasta kulmia ruuvaamaan.
                                Aika lähelle sitten osui tuo ensimmäinen veikkaus.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎