Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takarenkaassa väljää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tappokinnas
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 187
    • Pori

    Takarenkaassa väljää

    Heh, tulipas otsikko.

    Säädin käsijarrua ja huomasin apparin puoleisessa takarenkaassa kolisevaa väljyyttä heilutellessa rengasta edestakaisin.

    Vaihtoehdot lienee pyöränlaakeri ja narinahela? Mites nämä erotetaan toisistaan ettei tule turhaan osia ostettua?

    Ajossa ei kolise, jurise tai narise. Paikaltaan autoa heilutellessakin ei ylimääräisiä ääniä. Iskarit ja jouset olen vaihtanut hiljattain, yläpäät olivat ehjät. Eikä jousi/iskari yhdistelmässä ole ylimääräistä liikettä.

    Rengasta pyörittäessä kuuluu pieni surina tietyssä kohtaa kierrosta, mutta se tuntuu kuuluvan akselin renkaan puoleisen pään suojakumin sisältä (nivel?).

    En ehtinyt enempää tutkia ja en tuosta rakenteestakaan ole nyt ihan perillä, mutta josko joku osaisi jotain mullistavaa kertoa näistä tiedoista, että pääsee osia tilailemaan ja vaihtamaan.
    Bmw e39 528 automatic vm.1998
    Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
    Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
    Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8264
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Pyydä kaveria painamaan jarrua ja koita heilutella, jos loppuu tai vähenee huomattavasti niin laakeri sökö, jos ei vaikuta mitään nii narinahela, bumerangi tai pikkutukivarsi.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Tappokinnas
      Bimmer Rookie
      • Apr 2013
      • 187
      • Pori

      #3
      Käsijarrun kun veti päälle niin väheni/loppui se heiluminen. Ainakin tarvi voimaa että heilui. Onko se laakeri nyt sitten mitä tilataan? :think

      Ei oo kavereita, tarvii pärjätä yksin. Nää forssalaiset on outoja porista muuttaneita kohtaan!
      Bmw e39 528 automatic vm.1998
      Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
      Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
      Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8264
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Kyllä mä laakerista lähtisin liikkeelle.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9158
          • Oulu

          #5
          Originally posted by peto2 View Post
          Kyllä mä laakerista lähtisin liikkeelle.
          E39 ja takalaakeri... Ei niistä nyt ihan olan kohautuksella kannata lähteä liikkeelle. Tutki nyt ensin asia huolellisemmin, kuten jo neuvottiinkin.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Mulla aiheutti selvän välyksen takapyöränlaakeri. Pientä huminaa oli kuulunut, mutta pistin sen kuluneiden kesärenkaiden piikkiin. Katsastuksessa ei löytynyt mitään huomautettavaa (itsekkin auton alla seisoin ja katsottiin alusta kunnolla läpi). Noin kaksi kuukautta ja ~3000 km katsastuksen jälkeen laakeri antautui kokonaan. Alkoi pitämään yht' äkkiä aivan mieletöntä meteliä motarin rampissa. Perä vaikutti myös hieman levottomalta. Kurvailin kotiin ja kokeilin heiluttaa rengasta niin välystä oli todella reilusti (useita millejä). Onneksi levisi kotikulmilla eikä viikkoa aikaisemmin 600 km päässä kotoa.

            Kun ei ajossa pidä ääntä niin tuskin on pyöränlaakeri. Pyöränlaakerit kyllä yleensä ilmoittelee vikaantuessaan hyvin kuuluvasti.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Jylyppy
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2010
              • 487
              • kuusamo

              #7
              Kun heilutat renkaasta, niin jos vetonivel heiluu myös, niin laakerista se välys tulee sillon.
              Honda accord 2.4 -08
              Suzuki gsx-r 1000 -03

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8264
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Mulla aiheutti selvän välyksen takapyöränlaakeri. Pientä huminaa oli kuulunut, mutta pistin sen kuluneiden kesärenkaiden piikkiin. Katsastuksessa ei löytynyt mitään huomautettavaa (itsekkin auton alla seisoin ja katsottiin alusta kunnolla läpi). Noin kaksi kuukautta ja ~3000 km katsastuksen jälkeen laakeri antautui kokonaan. Alkoi pitämään yht' äkkiä aivan mieletöntä meteliä motarin rampissa. Perä vaikutti myös hieman levottomalta. Kurvailin kotiin ja kokeilin heiluttaa rengasta niin välystä oli todella reilusti (useita millejä). Onneksi levisi kotikulmilla eikä viikkoa aikaisemmin 600 km päässä kotoa.

                Kun ei ajossa pidä ääntä niin tuskin on pyöränlaakeri. Pyöränlaakerit kyllä yleensä ilmoittelee vikaantuessaan hyvin kuuluvasti.
                Muutamassa autossa osunut kohdalle väljä pyöränlaakeri.. yksikään ei ole pitänyt mitään ääntä vaikka klappia ollut pahimmillaan sentin luokkaa pyörän kehällä.. Sierra, e39, e38, e34.

                Originally posted by Clavurion View Post
                E39 ja takalaakeri... Ei niistä nyt ihan olan kohautuksella kannata lähteä liikkeelle. Tutki nyt ensin asia huolellisemmin, kuten jo neuvottiinkin.
                Taisit lukea ensimmäisen ja viimeisen posteuksen?
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by peto2 View Post
                  Muutamassa autossa osunut kohdalle väljä pyöränlaakeri.. yksikään ei ole pitänyt mitään ääntä vaikka klappia ollut pahimmillaan sentin luokkaa pyörän kehällä.. Sierra, e39, e38, e34.
                  Mulla on pari laakeria ollut rikki ja aina on kyllä itsestään ilmoitelleet kyllä ihan selkeästi varsinkin kaarteissa. :think
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Lötkö
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 644
                    • Keskisuomi

                    #10
                    Auto ilmaan ja kunnolla pyörittää vapaalla rengasta niin kyllä sen kuulee jos laakeri on rikki. Etupäästä on hyvä pitää myös kättä iskaritolppaa vasten niin tuntee jurinan käteenkin.

                    Ja tuolla olikin jo tuo toinen hyvä vinkki,että painaa jarrua ja kokeilee sitten välystä,häviää kyllä välys tai ainakin pienenee jos on laakerissa.

                    Comment

                    • Tappokinnas
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2013
                      • 187
                      • Pori

                      #11
                      Mitenkäs tämä muuten oikeaoppisesti nostetaan perästä ilmaan? Minne pöllit kuuluu/kannattaa laittaa?

                      Kyseessä 528 sedan vm.1996
                      Bmw e39 528 automatic vm.1998
                      Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                      Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                      Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                      Comment

                      • Lötkö
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 644
                        • Keskisuomi

                        #12
                        Originally posted by Tappokinnas View Post
                        Mitenkäs tämä muuten oikeaoppisesti nostetaan perästä ilmaan? Minne pöllit kuuluu/kannattaa laittaa?

                        Kyseessä 528 sedan vm.1996
                        Kyllähän sitä voi nostaa vaikka perämurikasta jos ei mitään nostinta ole käytössä,tunkka vaan alle ja lankku väliin. Etupyörien eteen voi suositella puun paloja kans

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Itse nostan apurungon korin kiinnityspisteistä ja pukit laitan niihin vakiotunkin nostokohtiin. Väliin vaikka kakkosnelosen pätkä, johon on porattu sopivan kokoinen reikä. Perämurikastakin voi nostaa, kunhan ei siitä takakannesta nosta. Kuten jo edellä mainittiin niin eturenkaiden luokse on syytä laittaa sitten jotain, että ei lähde liikkeelle. Mielellään molempien eturenkaiden molemmille puolille.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Tappokinnas
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2013
                            • 187
                            • Pori

                            #14
                            Minkäs merkkisiä ja hintasia laakereita porukka on laittanut alle?

                            Soitin porin motormarkettiin ja hinta oli napa-laakeriyhdistelmälle 101 euroa ja merkki (kuulin ehkä väärin) FAG?

                            Miltä kuullostaa?
                            Bmw e39 528 automatic vm.1998
                            Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                            Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                            Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                            Comment

                            • Risto113
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1204
                              • GrassLake

                              #15
                              FAG on laatukamaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎