Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 säädettävää alustaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skunkki^
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 688
    • Espoo

    #16
    Originally posted by Pinxi View Post
    MIKSI, en millään löydä tourinkiin säädettävää alustaa.
    Joka paikassa tarjotaan säädettäviä etusia, mutta takaset on kovilla jousilla.

    Mitä eroa on touringin ja sedanin alustoissa, ihan tavallisissa ilman ilmaperää ja mitään hemmetin säätöjä?
    Koska olen idiootti.
    KIA Optima PHEV

    Exät:
    520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

    Comment

    • Jondis
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 698
      • Tuusula

      #17
      Onko TA-Texhnix nyt noista halpiksista se "paras"? Vai olisko esim. JOM blueline tai FK AK street parempi? Meinasin ensin madallusjouset ostaa, mutta tuli sitten testattua noi iskarit, niin alkavat olemaan jo pikkuhiljaa elämänsä ehtoopuolella..
      MB E55 AMG -05
      E36 318TiA -96
      E34 535i -89 imolarot
      Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #18
        Originally posted by Bemmi523 View Post
        Onko TA-Texhnix nyt noista halpiksista se "paras"? Vai olisko esim. JOM blueline tai FK AK street parempi? Meinasin ensin madallusjouset ostaa, mutta tuli sitten testattua noi iskarit, niin alkavat olemaan jo pikkuhiljaa elämänsä ehtoopuolella..
        Jomeista kokemuksia, että ovat niin sanotusti "kertakäyttö" iskarit, eli eivät kestä e39 painoa. Fk:sta ei kokemusta. Ta:t ovat kestäneet edessä noin vuoden.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Jondis
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 698
          • Tuusula

          #19
          Jomista kuullut kanssa 5sarjalaisessa huonoa, mutta yhellä jätkällä kuulemma kestäneet e36 cuopessa jo kolme vuotta :O mutta varmaan noi ta:t tulee tilailtua, kun ei noista fk alustoista oikeen löydy ulkomaalaisiltakaan foorumeilta kokemuksia vitosessa..
          MB E55 AMG -05
          E36 318TiA -96
          E34 535i -89 imolarot
          Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #20
            Originally posted by Bemmi523 View Post
            Jomista kuullut kanssa 5sarjalaisessa huonoa, mutta yhellä jätkällä kuulemma kestäneet e36 cuopessa jo kolme vuotta :O mutta varmaan noi ta:t tulee tilailtua, kun ei noista fk alustoista oikeen löydy ulkomaalaisiltakaan foorumeilta kokemuksia vitosessa..
            Jom:ssa käytetään saamaa iskari auton malli mikä hyvänsä ja siksi ne ei kestä painavissa autoissa.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Tuokki2
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2009
              • 377
              • hamina

              #21
              TA technixit ollu nyt noin 30tkm ajossa ja vielä meni leimasta läpi viikko sitten. seuraavasta ei enää kyllä mene.

              jos olisin ollut e39:n kyydissä jossa kyseinen alusta alla niin en olisi sitä autooni laittanut. etujouset aivan liian löysät ja lyövät pohjille vähänkään isommassa/terävemmässä montussa, takapää tipahti +2cm alemmas parin kuukauden ajon jälkeen, olivat molemmat takapumput sylkeneet öljyä ulos, ja vuoto on jatkunut ja perää saa silloin tällöin ruuvata ylöspäin kun itsekseen tipahtaa pikkuhiljaa. jouset myös jo hyvin ruosteiset, johtuen luultavasti siitä kun ne menee herkästi pohjilleen ja hankaavat yhteen. perä myös laskee mielettömästi jos takapenkille painoa tulee ja joustovaraa ei juuri jää.

              loppupäätelmänä sanoisin että ihan hyvät jos on tasaista baanaa, mutta suomen huonokuntoisille teille noi on huonot, ja seuraava alusta on luultavammin kiinteä madallus tai bc racing.
              Skyline R33 GT-R v-spec
              Subaru legacy GT spec B -03
              e39 528ia
              ski-doo x600rs -07

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #22
                Originally posted by Tuokki2 View Post
                TA technixit ollu nyt noin 30tkm ajossa ja vielä meni leimasta läpi viikko sitten. seuraavasta ei enää kyllä mene.

                jos olisin ollut e39:n kyydissä jossa kyseinen alusta alla niin en olisi sitä autooni laittanut. etujouset aivan liian löysät ja lyövät pohjille vähänkään isommassa/terävemmässä montussa, takapää tipahti +2cm alemmas parin kuukauden ajon jälkeen, olivat molemmat takapumput sylkeneet öljyä ulos, ja vuoto on jatkunut ja perää saa silloin tällöin ruuvata ylöspäin kun itsekseen tipahtaa pikkuhiljaa. jouset myös jo hyvin ruosteiset, johtuen luultavasti siitä kun ne menee herkästi pohjilleen ja hankaavat yhteen. perä myös laskee mielettömästi jos takapenkille painoa tulee ja joustovaraa ei juuri jää.

                loppupäätelmänä sanoisin että ihan hyvät jos on tasaista baanaa, mutta suomen huonokuntoisille teille noi on huonot, ja seuraava alusta on luultavammin kiinteä madallus tai bc racing.
                Näistä näkyy olevan kyl erinlaisia kokemuksia käyttäjillä. Tässä täytyy alkaa etsimään kans toista vaihtoehtoa iskareiksi vaikka minulla vielä edessä toimii noi Ta:t hienosti. En ole vissiin ajanut kuin ~20tkm ja talvikaan ei ole noita kuluttanut... kun ei ole ollut talvia
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Bringer00
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2012
                  • 132
                  • Siikalatva

                  #23
                  Millasia jousia on porukalla ollu noitten bc racing sarjojen kanssa?
                  Itselle tuli bc:n br sarja 7kg ja 5kg jousilla ja tuntuu kovalta. Eikä jousta juuri yhtään vaikka iskarit on löysimmällä. :think

                  Nyt onkin tallissa odottamassa 5kg jouset eteen ja 4kg taakse jos nuilla saisi ajomukavuuttakin.

                  Niin ja en ole hakemassa paljon m sporttia matalampaa. Joku 340mm navan keskeltä kaareen.
                  Last edited by Bringer00; 25-02-2016, 15:10.

                  Comment

                  • samuxd
                    BTCF Member
                    • Feb 2012
                    • 318
                    • Äänekoski

                    #24
                    Minkä mittaiset jouset mahtaa olla farkussa säädettävissä alustoissa takana? Pitäis hommata taakse jouset, kun eipä sitä säädöillä mitään tee kun pohjaan ne kuitenkin menis.
                    E39 540iA -00 käyttis
                    E34 525i -91 harraste
                    E36 320i -94 jääratakampe

                    Comment

                    • Bringer00
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2012
                      • 132
                      • Siikalatva

                      #25
                      Originally posted by Bringer00 View Post
                      Millasia jousia on porukalla ollu noitten bc racing sarjojen kanssa?
                      Itselle tuli bc:n br sarja 7kg ja 5kg jousilla ja tuntuu kovalta. Eikä jousta juuri yhtään vaikka iskarit on löysimmällä. :think

                      Nyt onkin tallissa odottamassa 5kg jouset eteen ja 4kg taakse jos nuilla saisi ajomukavuuttakin.

                      Niin ja en ole hakemassa paljon m sporttia matalampaa. Joku 340mm navan keskeltä kaareen.
                      Sain jouset asenneltua. Ajettavuus pehmeni sopivasti Alkaa olemaan saman tuntoinen kuin m sport 2 alusta. Ei nypytä pomppuisilla teillä kaikkia läpi.

                      Auto tipahti nuilla jousilla n 1.5cm samalla esijännityksella vaikka oli 10mm pitemmät. Ja ruuvasin sitten tolpasta ylöspäin (alemmasta mistä korkeutta säädetään). Mutta nyt hoksasin että tuohan vaikuttaa ulos ja sisäänjouston määrään.

                      Onko tuolle mitään ohjesääntöä paljonko pitää joustot suhteessa olla koko joustomatkaan?? Voishan tuon tieten ruuvata takasin samaan kohtaan laittamalla lisää esijännitystä tuon 15mm.
                      Last edited by Bringer00; 26-02-2016, 17:20.

                      Comment

                      • Bringer00
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2012
                        • 132
                        • Siikalatva

                        #26
                        Originally posted by Bringer00 View Post
                        Sain jouset asenneltua. Ajettavuus pehmeni sopivasti Alkaa olemaan saman tuntoinen kuin m sport 2 alusta. Ei nypytä pomppuisilla teillä kaikkia läpi.

                        Auto tipahti nuilla jousilla n 1.5cm samalla esijännityksella vaikka oli 10mm pitemmät. Ja ruuvasin sitten tolpasta ylöspäin (alemmasta mistä korkeutta säädetään). Mutta nyt hoksasin että tuohan vaikuttaa ulos ja sisäänjouston määrään.

                        Onko tuolle mitään ohjesääntöä paljonko pitää joustot suhteessa olla koko joustomatkaan?? Voishan tuon tieten ruuvata takasin samaan kohtaan laittamalla lisää esijännitystä tuon 15mm.
                        Menipä aivan yksinpuheluksi... keulaan laitoin 27mm esijännitystä jolloin ulosjousto on 50mm ja sisäänjousto 25mm. Nyt joustaa hyvin töyssyissä. Vakiona oli 1.5cm sisäänjoustovara. Taakse jätin vakiojännityksen eli 5mm. Oli sisäänjousto 40mm ja ulos 70mm.

                        Eli jos haluaa suht samanlaisen kuin msport jousitus niin löysemmät jouset ja esijännityksellä joustot mitata kohilleen

                        Comment

                        • Bringer00
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2012
                          • 132
                          • Siikalatva

                          #27
                          Originally posted by Bringer00 View Post
                          Menipä aivan yksinpuheluksi... keulaan laitoin 27mm esijännitystä jolloin ulosjousto on 50mm ja sisäänjousto 25mm. Nyt joustaa hyvin töyssyissä. Vakiona oli 1.5cm sisäänjoustovara. Taakse jätin vakiojännityksen eli 5mm. Oli sisäänjousto 40mm ja ulos 70mm.

                          Eli jos haluaa suht samanlaisen kuin msport jousitus niin löysemmät jouset ja esijännityksellä joustot mitata kohilleen
                          Täytyypä vielä käydä ruuvaamassa ja tehdä oikein.
                          Eli oikea suhde sisään ja ulosjoustolle on 60/40.
                          Ensin mitataan paljonko iskari painuu sisään kun auton paino on päällä. Pitää siis painua tuo 40%.
                          Sitten säädetään esijännitystä että saadaan painuma oikeaan kohtaan. Ja lopuksi säädetään auton korkeus pyörittämällä iskaritolpasta.

                          Comment

                          • Bringer00
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2012
                            • 132
                            • Siikalatva

                            #28
                            Noniin nyt sain alustan valmiiksi. Kyllä kulkee nätisti
                            Tulihan siinä vielä mutkia matkaan kun loppui etujousista pituus että olisi saanut säädettyä iskarin joustot kohilleen. Laitoin sarjan alkuperäiset 5kg takajouset eteen jotka ovat 5cm pitemmät. Niille tuli 35mm esijännitystä.
                            Nyt joustaa sopivasti eikä lyö pohjaan vaikka yrittää!
                            Autolle tuli lopulta korkeudeksi 340mm keskiöstä kaareen.

                            Eli 220mm 5kg jouset eteen ja 230mm 4kg jouset taakse.

                            Comment

                            • Bringer00
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2012
                              • 132
                              • Siikalatva

                              #29
                              Ja vieläkin meni perseelleen...

                              Eli auto ei kulje pomppuja loogisesti vaan takapää heijaa.
                              Kokeilin laittaa 4kg jouset eteen ja 5kg taakse ja menee paljon paremmin pomput. Mutta on vieläkin liian kova.

                              Nyt onkin tullut sitten laskeskeltua jousituksen/renkaan taajuutta.

                              If coil rates baffle you or you want to verify your current set-up this is the calculator for you.


                              Eli auto painaa 1560kg. Painojakauma on kutoskoneisissa sedaneissa 50:50. Eli kulmapaino 390kg.
                              Sitten tukivarret, navat ja renkaat n. 40-50kg?
                              Sitten jousituksen ja renkaat liikkeen suhde. Edessä 1.1:1 ja takana 1:1. Onko oikein?

                              Tavoitteena normi autoon on saada 10-20% isompi taajuus taka-akselille.

                              Eli jos nuilla arvoilla laskee niin pitäisi olla edessä ja takana lähes samanjäykkynen jousi

                              3kg etujousi 1.33hz ja 79.65cpm
                              3.2kg takajousi 1.51hz ja 90.52cpm
                              Ero n. 12%

                              Tuo vastais aika lähelle mtech 2 alustaa. Se on noin 85 cpm

                              Tuon sivuston mukaan
                              Mukavuus alusta 60-80 cpm
                              Sportti alusta 80-100 cpm
                              Rata alusta 100-125 cpm

                              Se vaan ihmetyttää miksi bc racing jouset on 7 kg ja 5 kg.
                              Taajuudet menee ihan pieleen.

                              Jos joku on perehtynyt tuohon alustaan tarkemmin tai tietää nuo arvot paremmin nii korjaatko?

                              Comment

                              • ApriliaMan
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2006
                                • 235
                                • Lohja

                                #30
                                Onko kenelläkään kokemuksia AP Racingin säädettävistä alustoista ja varsinkin e39:n alla? Itse olen siinä käsityksessä, että pitäs olla ihan laadukkaita tekeleitä :think
                                e39 530iA ///M Sport -02
                                Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

                                ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎