Originally posted by Pinxi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 säädettävää alustaa
Collapse
X
-
Onko TA-Texhnix nyt noista halpiksista se "paras"? Vai olisko esim. JOM blueline tai FK AK street parempi? Meinasin ensin madallusjouset ostaa, mutta tuli sitten testattua noi iskarit, niin alkavat olemaan jo pikkuhiljaa elämänsä ehtoopuolella..MB E55 AMG -05
E36 318TiA -96
E34 535i -89 imolarot
Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos
Comment
-
-
Originally posted by Bemmi523 View PostOnko TA-Texhnix nyt noista halpiksista se "paras"? Vai olisko esim. JOM blueline tai FK AK street parempi? Meinasin ensin madallusjouset ostaa, mutta tuli sitten testattua noi iskarit, niin alkavat olemaan jo pikkuhiljaa elämänsä ehtoopuolella..Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Jomista kuullut kanssa 5sarjalaisessa huonoa, mutta yhellä jätkällä kuulemma kestäneet e36 cuopessa jo kolme vuotta :O mutta varmaan noi ta:t tulee tilailtua, kun ei noista fk alustoista oikeen löydy ulkomaalaisiltakaan foorumeilta kokemuksia vitosessa..MB E55 AMG -05
E36 318TiA -96
E34 535i -89 imolarot
Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos
Comment
-
-
Originally posted by Bemmi523 View PostJomista kuullut kanssa 5sarjalaisessa huonoa, mutta yhellä jätkällä kuulemma kestäneet e36 cuopessa jo kolme vuotta :O mutta varmaan noi ta:t tulee tilailtua, kun ei noista fk alustoista oikeen löydy ulkomaalaisiltakaan foorumeilta kokemuksia vitosessa..Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
TA technixit ollu nyt noin 30tkm ajossa ja vielä meni leimasta läpi viikko sitten. seuraavasta ei enää kyllä mene.
jos olisin ollut e39:n kyydissä jossa kyseinen alusta alla niin en olisi sitä autooni laittanut. etujouset aivan liian löysät ja lyövät pohjille vähänkään isommassa/terävemmässä montussa, takapää tipahti +2cm alemmas parin kuukauden ajon jälkeen, olivat molemmat takapumput sylkeneet öljyä ulos, ja vuoto on jatkunut ja perää saa silloin tällöin ruuvata ylöspäin kun itsekseen tipahtaa pikkuhiljaa. jouset myös jo hyvin ruosteiset, johtuen luultavasti siitä kun ne menee herkästi pohjilleen ja hankaavat yhteen. perä myös laskee mielettömästi jos takapenkille painoa tulee ja joustovaraa ei juuri jää.
loppupäätelmänä sanoisin että ihan hyvät jos on tasaista baanaa, mutta suomen huonokuntoisille teille noi on huonot, ja seuraava alusta on luultavammin kiinteä madallus tai bc racing.Skyline R33 GT-R v-spec
Subaru legacy GT spec B -03
e39 528ia
ski-doo x600rs -07
Comment
-
-
Originally posted by Tuokki2 View PostTA technixit ollu nyt noin 30tkm ajossa ja vielä meni leimasta läpi viikko sitten. seuraavasta ei enää kyllä mene.
jos olisin ollut e39:n kyydissä jossa kyseinen alusta alla niin en olisi sitä autooni laittanut. etujouset aivan liian löysät ja lyövät pohjille vähänkään isommassa/terävemmässä montussa, takapää tipahti +2cm alemmas parin kuukauden ajon jälkeen, olivat molemmat takapumput sylkeneet öljyä ulos, ja vuoto on jatkunut ja perää saa silloin tällöin ruuvata ylöspäin kun itsekseen tipahtaa pikkuhiljaa. jouset myös jo hyvin ruosteiset, johtuen luultavasti siitä kun ne menee herkästi pohjilleen ja hankaavat yhteen. perä myös laskee mielettömästi jos takapenkille painoa tulee ja joustovaraa ei juuri jää.
loppupäätelmänä sanoisin että ihan hyvät jos on tasaista baanaa, mutta suomen huonokuntoisille teille noi on huonot, ja seuraava alusta on luultavammin kiinteä madallus tai bc racing.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Millasia jousia on porukalla ollu noitten bc racing sarjojen kanssa?
Itselle tuli bc:n br sarja 7kg ja 5kg jousilla ja tuntuu kovalta. Eikä jousta juuri yhtään vaikka iskarit on löysimmällä. :think
Nyt onkin tallissa odottamassa 5kg jouset eteen ja 4kg taakse jos nuilla saisi ajomukavuuttakin.
Niin ja en ole hakemassa paljon m sporttia matalampaa. Joku 340mm navan keskeltä kaareen.Last edited by Bringer00; 25-02-2016, 15:10.
Comment
-
-
Originally posted by Bringer00 View PostMillasia jousia on porukalla ollu noitten bc racing sarjojen kanssa?
Itselle tuli bc:n br sarja 7kg ja 5kg jousilla ja tuntuu kovalta. Eikä jousta juuri yhtään vaikka iskarit on löysimmällä. :think
Nyt onkin tallissa odottamassa 5kg jouset eteen ja 4kg taakse jos nuilla saisi ajomukavuuttakin.
Niin ja en ole hakemassa paljon m sporttia matalampaa. Joku 340mm navan keskeltä kaareen.
Auto tipahti nuilla jousilla n 1.5cm samalla esijännityksella vaikka oli 10mm pitemmät. Ja ruuvasin sitten tolpasta ylöspäin (alemmasta mistä korkeutta säädetään). Mutta nyt hoksasin että tuohan vaikuttaa ulos ja sisäänjouston määrään.
Onko tuolle mitään ohjesääntöä paljonko pitää joustot suhteessa olla koko joustomatkaan?? Voishan tuon tieten ruuvata takasin samaan kohtaan laittamalla lisää esijännitystä tuon 15mm.Last edited by Bringer00; 26-02-2016, 17:20.
Comment
-
-
Originally posted by Bringer00 View PostSain jouset asenneltua. Ajettavuus pehmeni sopivasti Alkaa olemaan saman tuntoinen kuin m sport 2 alusta. Ei nypytä pomppuisilla teillä kaikkia läpi.
Auto tipahti nuilla jousilla n 1.5cm samalla esijännityksella vaikka oli 10mm pitemmät. Ja ruuvasin sitten tolpasta ylöspäin (alemmasta mistä korkeutta säädetään). Mutta nyt hoksasin että tuohan vaikuttaa ulos ja sisäänjouston määrään.
Onko tuolle mitään ohjesääntöä paljonko pitää joustot suhteessa olla koko joustomatkaan?? Voishan tuon tieten ruuvata takasin samaan kohtaan laittamalla lisää esijännitystä tuon 15mm.
Eli jos haluaa suht samanlaisen kuin msport jousitus niin löysemmät jouset ja esijännityksellä joustot mitata kohilleen
Comment
-
-
Originally posted by Bringer00 View PostMenipä aivan yksinpuheluksi... keulaan laitoin 27mm esijännitystä jolloin ulosjousto on 50mm ja sisäänjousto 25mm. Nyt joustaa hyvin töyssyissä. Vakiona oli 1.5cm sisäänjoustovara. Taakse jätin vakiojännityksen eli 5mm. Oli sisäänjousto 40mm ja ulos 70mm.
Eli jos haluaa suht samanlaisen kuin msport jousitus niin löysemmät jouset ja esijännityksellä joustot mitata kohilleen
Eli oikea suhde sisään ja ulosjoustolle on 60/40.
Ensin mitataan paljonko iskari painuu sisään kun auton paino on päällä. Pitää siis painua tuo 40%.
Sitten säädetään esijännitystä että saadaan painuma oikeaan kohtaan. Ja lopuksi säädetään auton korkeus pyörittämällä iskaritolpasta.
Comment
-
-
Noniin nyt sain alustan valmiiksi. Kyllä kulkee nätisti
Tulihan siinä vielä mutkia matkaan kun loppui etujousista pituus että olisi saanut säädettyä iskarin joustot kohilleen. Laitoin sarjan alkuperäiset 5kg takajouset eteen jotka ovat 5cm pitemmät. Niille tuli 35mm esijännitystä.
Nyt joustaa sopivasti eikä lyö pohjaan vaikka yrittää!
Autolle tuli lopulta korkeudeksi 340mm keskiöstä kaareen.
Eli 220mm 5kg jouset eteen ja 230mm 4kg jouset taakse.
Comment
-
-
Ja vieläkin meni perseelleen...
Eli auto ei kulje pomppuja loogisesti vaan takapää heijaa.
Kokeilin laittaa 4kg jouset eteen ja 5kg taakse ja menee paljon paremmin pomput. Mutta on vieläkin liian kova.
Nyt onkin tullut sitten laskeskeltua jousituksen/renkaan taajuutta.
Eli auto painaa 1560kg. Painojakauma on kutoskoneisissa sedaneissa 50:50. Eli kulmapaino 390kg.
Sitten tukivarret, navat ja renkaat n. 40-50kg?
Sitten jousituksen ja renkaat liikkeen suhde. Edessä 1.1:1 ja takana 1:1. Onko oikein?
Tavoitteena normi autoon on saada 10-20% isompi taajuus taka-akselille.
Eli jos nuilla arvoilla laskee niin pitäisi olla edessä ja takana lähes samanjäykkynen jousi
3kg etujousi 1.33hz ja 79.65cpm
3.2kg takajousi 1.51hz ja 90.52cpm
Ero n. 12%
Tuo vastais aika lähelle mtech 2 alustaa. Se on noin 85 cpm
Tuon sivuston mukaan
Mukavuus alusta 60-80 cpm
Sportti alusta 80-100 cpm
Rata alusta 100-125 cpm
Se vaan ihmetyttää miksi bc racing jouset on 7 kg ja 5 kg.
Taajuudet menee ihan pieleen.
Jos joku on perehtynyt tuohon alustaan tarkemmin tai tietää nuo arvot paremmin nii korjaatko?
Comment
-
-
Onko kenelläkään kokemuksia AP Racingin säädettävistä alustoista ja varsinkin e39:n alla? Itse olen siinä käsityksessä, että pitäs olla ihan laadukkaita tekeleitä :thinke39 530iA ///M Sport -02
Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )
ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f
Comment
-
Comment