Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikon öljypohjan korjauksesta E61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sambasa
    Newbiemmer
    • Mar 2013
    • 19
    • Jyväskylä

    Vaihdelaatikon öljypohjan korjauksesta E61

    Eli autona on 2005 525dA ja merkkihuollossa mainitsivat, että vaihdelaatikon öljypohjan johtosarjan läpivienti vuotaa öljyä. Kysymys kuuluukin, että voiko ko ongelmaa korjata jotenkin, vai onko ainoa vaihtoehto vaihtaa koko öljypohja??

    Jossain määrin vituttaa maksaa koko projektista uudestaan isoja rahoja, kun muutama kk takaperin pohja vaihdettiin, tällöin öljyä vuoti öljypohjan tiivisteen välistä!.. Eivät tuolloin älynneet nyrkkipajalla vaihtaa sitä läpiviennin kumia, olisi ehkä tältä ongelmalta säästytty!
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7531
    • Jyväshyvä

    #2
    Ei sitä pohjaa tarvitse uudestaan vaihtaa jos se vasta on vaihdettu,
    pohja vaihdetaan normaalisti öljynvaihdon yhteydessä sen takia että siihen on integroitu suodatin...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1367
      • Lempäälä

      #3
      Johtosarjan läpiviennin kumin vaihto vaatii venttiilipöydän irroitus, ja ei siis voi kyllä sanoa että olisi samaa sarja, ku välimatkaakin noilla on jo 10cm.

      Hankalasti se liitin siellä takakulmassa, että jos sattuu ollu ö-pohja vuotanu ja holvannu öljyä minne sattuu, niin melko helpolla tulee kuva että ilmavirta on vaan nostanut öljyn sinne liittimen luo. Ei välttämättä siis ammattitaitokysymys.

      Siihen saa erikseen tiivisteen + holkin, molemmat uusitaan, kun ei sitä ehjänä välttämättä saa irti. Suosittelen samalla hommaamaan ne öljynpainekanavien irtoputket, 3kpl.
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17529
        • Turku

        #4
        Originally posted by repsa View Post
        Johtosarjan läpiviennin kumin vaihto vaatii venttiilipöydän irroitus, ja ei siis voi kyllä sanoa että olisi samaa sarja, ku välimatkaakin noilla on jo 10cm.

        Hankalasti se liitin siellä takakulmassa, että jos sattuu ollu ö-pohja vuotanu ja holvannu öljyä minne sattuu, niin melko helpolla tulee kuva että ilmavirta on vaan nostanut öljyn sinne liittimen luo. Ei välttämättä siis ammattitaitokysymys.

        Siihen saa erikseen tiivisteen + holkin, molemmat uusitaan, kun ei sitä ehjänä välttämättä saa irti. Suosittelen samalla hommaamaan ne öljynpainekanavien irtoputket, 3kpl.
        Laitapa tiivisteen, holkin ja irtoputkien osanumerot tänne talteen, niin on lukuisille harrastajille hyötyä tulevaisuudessa !
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          #5
          ZF6HP xx vaihteiston sähköjenläpivientiholkki

          Originally posted by Laku View Post
          Laitapa tiivisteen, holkin ja irtoputkien osanumerot tänne talteen, niin on lukuisille harrastajille hyötyä tulevaisuudessa !
          JOS puhutaan tästä osa nro 1:stä http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...arts#7588725_1
          JOKA kaikista yleisemmin noista ZF6HP laatikoista vuotaa, niin kertaakaan en ole venttiilipöytää tuon vaihdon takia joutunut irrottamaan. Öljypohjan ja öljyt joutuu laskemaan pois. Vaihdelaatikon takapäästä löytyy johtosarjan liittimen kohdalta valkoinen muovinen lipare, jota alaspäin vipuamalla avautuu holkin ympärillä olevat lukitus kynnet jolloin tuon osa nro 1 eli suoja / tiivistysholkin voi vetää / vivuta ulos vaihteiston rungosta.
          tuossa mustassa muoviholkissa on sisä ja ulkopuolella O renkaat tiivisteenä öljylle.

          tuossa vielä jonkunlainen ylösalaisin oleva kuva jossa näkyy tuo valkoinen lukituskynsi.
          Last edited by e46touring; 06-04-2018, 18:03.
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1367
            • Lempäälä

            #6
            Olipa muuten tosi. Muistin väärin ton venttiilipöydän irroituksen tarpeen, pahoittelut, tässähän selviskin paljon pienemmällä ku muistin.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Nostetaan vanhaa topiccia ylös. Nyt alkanut omassakin e61:ssä kastumaan vaihdelaatikon oikea takakulma. Tänään tutkin vuotopaikkaa tarkemmin eikä oikein selkeästi löytynyt. Vaihdelaatikon ja öljypohjan väli oli aivan märkä, mutta varmaksi en pysty sanomaan oliko märkää läpiviennin ympäristössä. Ei ainakaan kovin paljoa. Onko miten yleistä, että öljypohjan tiiviste vuotaisi? Onko kuitenkin todennäköisempää, että vuoto on sähköjohdon läpiviennissä ja sieltä olisi sitten valunut alemmas?

              Onko tuo sähköjohdon läpivienti miten hankala vaihdettava? Nyt ei ole parempaa paikkaa kuin autotallissa pukkien päällä niin kannattaako alkaa tekemään? Lähteekö ilman väkivaltaa irti ja kuinka pitkään öljypohjaa olisi pidettävä auki, että öljyn tiputtaminen loppuu? Öljyjä kun huuhtelemalla vaihdoin niin tuntui ettei tiputtaminen lopu koskaan ja on hieman sotkuista puuhaa.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Petsku333
                BTCF Member
                • Jun 2014
                • 349
                • Kerava

                #8
                Itsellä vuoti öljypohjan tiiviste takareunasta myös 2006 autossa olisiko ollut noin 130 tkm ajettuna. Vaihdoin pihalla keula ajettuna rampille mäessä pohjan ja läpiviennin, itsekkään en ollut varma kummasta tuli. Läpivienti on vähänkin isompikätiseltä todella kettumainen homma, mutta mahdollista. Öljypohjan tippumista koskevaa kysymystä en ymmärtänyt
                Seat Cupra 290

                Ex. F20 118i MHD Stage 2
                E60 2006 525i

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Petsku333 View Post
                  Itsellä vuoti öljypohjan tiiviste takareunasta myös 2006 autossa olisiko ollut noin 130 tkm ajettuna. Vaihdoin pihalla keula ajettuna rampille mäessä pohjan ja läpiviennin, itsekkään en ollut varma kummasta tuli. Läpivienti on vähänkin isompikätiseltä todella kettumainen homma, mutta mahdollista. Öljypohjan tippumista koskevaa kysymystä en ymmärtänyt
                  Täytyy varmaan alkaa tilailemaan osia ja kokeiltava miten omat kädet tuonne mahtuu. Oliko läpiviennin vaihdossa hankalin homma vanhan irrotus vai uuden asennus? Asiaa kun googlettelin niin maailmalla ovat vaihtaneet 6HP26 laatikoihin metallisia öljypohjia, jotka ovat olleet kestävämpiä, mutta 6HP19 laatikkoon tuollaista ei taida olla edes saatavissa.
                  Öljypohjan tippumista en tarkoittanut vaan sitä, että tuo tiputtelee öljytippoja joka puolelta pohjan ollessa auki niin siinä on aika ikävä maata alla.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • AnttiMH
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2013
                    • 146
                    • Esbo

                    #10
                    Originally posted by markok View Post
                    Nostetaan vanhaa topiccia ylös. Nyt alkanut omassakin e61:ssä kastumaan vaihdelaatikon oikea takakulma. Tänään tutkin vuotopaikkaa tarkemmin eikä oikein selkeästi löytynyt. Vaihdelaatikon ja öljypohjan väli oli aivan märkä, mutta varmaksi en pysty sanomaan oliko märkää läpiviennin ympäristössä. Ei ainakaan kovin paljoa. Onko miten yleistä, että öljypohjan tiiviste vuotaisi? Onko kuitenkin todennäköisempää, että vuoto on sähköjohdon läpiviennissä ja sieltä olisi sitten valunut alemmas?

                    Onko tuo sähköjohdon läpivienti miten hankala vaihdettava? Nyt ei ole parempaa paikkaa kuin autotallissa pukkien päällä niin kannattaako alkaa tekemään? Lähteekö ilman väkivaltaa irti ja kuinka pitkään öljypohjaa olisi pidettävä auki, että öljyn tiputtaminen loppuu? Öljyjä kun huuhtelemalla vaihdoin niin tuntui ettei tiputtaminen lopu koskaan ja on hieman sotkuista puuhaa.
                    Omassa autossa 2006 530DA vaihdettiin öljyt huuhtelemalla n 108 tkm kohdalla. Öljypohjan tiiviste vuosi. Tällöin tehtiin se virhe ettei samalla vaihdettu holkkia, eli ilmeisesti juurikin tuo läpivienti. N. 40 tkm myöhemmin sama homma uudestaan, ja holkkikin vaihtoon.

                    Enää ei vuoda. Oli kiva maksaa 2 kertaa samasta asiasta muutaman vuoden välein. Ekaa pajaa ei enää ole olemassa kaiketi....

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #11
                      Ei tuossa ole muuta hankala vaihetta, kun se, että se holkki pitää saada juuri oikeassa asennossa sinne sisään, muuten tuo valkoinen lukitustappi ei mene sisään. Joskus tuo ahistaa oikein kunnolla.
                      Ja, öljypoihja pitää kiristää juuri oikean momenttiin ja pultit oikeasa järjestyksessä. Muuten voi alkaa vuotaa hetken päästä.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by AnttiMH View Post
                        Omassa autossa 2006 530DA vaihdettiin öljyt huuhtelemalla n 108 tkm kohdalla. Öljypohjan tiiviste vuosi. Tällöin tehtiin se virhe ettei samalla vaihdettu holkkia, eli ilmeisesti juurikin tuo läpivienti. N. 40 tkm myöhemmin sama homma uudestaan, ja holkkikin vaihtoon.

                        Enää ei vuoda. Oli kiva maksaa 2 kertaa samasta asiasta muutaman vuoden välein. Ekaa pajaa ei enää ole olemassa kaiketi....
                        Sama homma minulla. Vaihdoin öljyt huuhtelemalla vajaa kaksi vuotta sitten ja kilometrejä on tullut tuon jälkeen alle 20tkm. Tämän vuoksi en ajatellut nyt sen enempää huuhdella laatikkoa. Laittaa vaan uudet samanlaiset öljyt tilalle. Olisi pitänyt vaihtaa läpivienti silloin samalla, mutta kun ei tajunnut. Öljypohja vaihdettiin silloin uuteen ja kiristys tehtiin ohjeen mukaan momenttiavainta käyttäen. En tiedä olisiko jopa öljypohja nyt halki jostain kun vuoto on niin iso ja äkillisesti alkanut.

                        Originally posted by jaki View Post
                        Ei tuossa ole muuta hankala vaihetta, kun se, että se holkki pitää saada juuri oikeassa asennossa sinne sisään, muuten tuo valkoinen lukitustappi ei mene sisään. Joskus tuo ahistaa oikein kunnolla.
                        Ja, öljypoihja pitää kiristää juuri oikean momenttiin ja pultit oikeasa järjestyksessä. Muuten voi alkaa vuotaa hetken päästä.
                        Mitä asiaa olen tutkinut niin eikös tuossa läpiviennissä ole ohjuri ettei käy kuin yhdessä asennossa? Vaatiiko vielä tämän lisäksi jotain asennon säätämistä, että lukitus menee paikoilleen? Onko vanha läpivienti lähtenyt yleensä helposti pois ja uusi mennyt paikalleen?

                        Tässä nyt vielä mietityttää se, että pitäisikö samalla teettää mekatroniikalle remontti. Tuo toimii muuten hyvin, mutta pieni luisto esiintyy kuutos vaihteella 90-100km/h nopeudessa kevyessä kiihdytyksessä. Olisiko ideaa ottaa mekatroniikka itse irti ja käyttää korjauksessa? Ohjeita lukiessa ei näytä hirveän hankalalta hommalta, mutta miten on käytännössä?
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • pyyn0
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 1053
                          • Fin

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Sama homma minulla. Vaihdoin öljyt huuhtelemalla vajaa kaksi vuotta sitten ja kilometrejä on tullut tuon jälkeen alle 20tkm. Tämän vuoksi en ajatellut nyt sen enempää huuhdella laatikkoa. Laittaa vaan uudet samanlaiset öljyt tilalle. Olisi pitänyt vaihtaa läpivienti silloin samalla, mutta kun ei tajunnut. Öljypohja vaihdettiin silloin uuteen ja kiristys tehtiin ohjeen mukaan momenttiavainta käyttäen. En tiedä olisiko jopa öljypohja nyt halki jostain kun vuoto on niin iso ja äkillisesti alkanut.



                          Mitä asiaa olen tutkinut niin eikös tuossa läpiviennissä ole ohjuri ettei käy kuin yhdessä asennossa? Vaatiiko vielä tämän lisäksi jotain asennon säätämistä, että lukitus menee paikoilleen? Onko vanha läpivienti lähtenyt yleensä helposti pois ja uusi mennyt paikalleen?

                          Tässä nyt vielä mietityttää se, että pitäisikö samalla teettää mekatroniikalle remontti. Tuo toimii muuten hyvin, mutta pieni luisto esiintyy kuutos vaihteella 90-100km/h nopeudessa kevyessä kiihdytyksessä. Olisiko ideaa ottaa mekatroniikka itse irti ja käyttää korjauksessa? Ohjeita lukiessa ei näytä hirveän hankalalta hommalta, mutta miten on käytännössä?

                          Itse tein tuossa kesällä muijan E60 kyseisen homman, holkin vaihdon öljyt ja pohja uusiksi sekä samalla huolsin ton mechatronicsin vaikka ei vielä mitenkään oireillu. Totesin heti alkuun että tulee paljon enemmän tilaa kun suosiolla pudottaa pakoputken pois ja samalla saa lämpösuojan tieltä.
                          Omassa E60 toi holkki oli todella tiukka mennemään paikalleen ja itsellä ensimäisellä kerralla holkki jäi millin liian ulos ja vaikka lukistus tappi menee paikalleen ei johtosarja saa yhteyttä. Konsti saada holkki kunnola pohjaan on jättää venttiilikoneisto vähän löysälle että pikkuisen liikkuu. Silti se uusi holkki ahdisti vaikka huolella rasvas.
                          Mechatronicsissa nyt ei ole paljon huollettavaa, tiivistelevy ja solenoidit. Kohtuu homma mutta todella öljyistä hommaa.
                          -BMW F11 530xd -12
                          -BMW E60 530dA -04
                          -BMW E23 735iA -85
                          Ex
                          -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                          -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                          -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                          -BMW E39 528i 96

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by pyyn0 View Post
                            Itse tein tuossa kesällä muijan E60 kyseisen homman, holkin vaihdon öljyt ja pohja uusiksi sekä samalla huolsin ton mechatronicsin vaikka ei vielä mitenkään oireillu. Totesin heti alkuun että tulee paljon enemmän tilaa kun suosiolla pudottaa pakoputken pois ja samalla saa lämpösuojan tieltä.
                            Omassa E60 toi holkki oli todella tiukka mennemään paikalleen ja itsellä ensimäisellä kerralla holkki jäi millin liian ulos ja vaikka lukistus tappi menee paikalleen ei johtosarja saa yhteyttä. Konsti saada holkki kunnola pohjaan on jättää venttiilikoneisto vähän löysälle että pikkuisen liikkuu. Silti se uusi holkki ahdisti vaikka huolella rasvas.
                            Mechatronicsissa nyt ei ole paljon huollettavaa, tiivistelevy ja solenoidit. Kohtuu homma mutta todella öljyistä hommaa.
                            Pakoputken irrotuksella saisi kyllä paljon lisää tilaa, mutta ei viitsisi noita etupään pultteja alkaa avaamaan jos ei ole pakko. On sen verran ruosteessa, että en tiedä miten lähtisi irti.

                            Laitoitko mechatroniciin alkuperäiset uudet solenoidit vai Sonnax:n sarjan? Teitkö remontin nosturilla/montulla vai auton alla maaten? Hirveästi en epäilisi ryhtyä tähän hommaan jos pääsisi seisomaan auton alle, mutta nyt joutuisi homman tekemään tallin lattialla maaten.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • pyyn0
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 1053
                              • Fin

                              #15
                              Originally posted by markok View Post
                              Pakoputken irrotuksella saisi kyllä paljon lisää tilaa, mutta ei viitsisi noita etupään pultteja alkaa avaamaan jos ei ole pakko. On sen verran ruosteessa, että en tiedä miten lähtisi irti.

                              Laitoitko mechatroniciin alkuperäiset uudet solenoidit vai Sonnax:n sarjan? Teitkö remontin nosturilla/montulla vai auton alla maaten? Hirveästi en epäilisi ryhtyä tähän hommaan jos pääsisi seisomaan auton alle, mutta nyt joutuisi homman tekemään tallin lattialla maaten.
                              Kaikki osat alkuperäistä ZF.ää. Noi ketkä näitä laatikoita työkseen huoltaa niin sanovat että säästyy niin monelta murheelta jatkossa, kun käyttää alkuperäisiä osia. Itse ainakin uskon ammattimiehiä.
                              Omassa tallissa on nosturi niin onnistu aika kivuttomasti.
                              -BMW F11 530xd -12
                              -BMW E60 530dA -04
                              -BMW E23 735iA -85
                              Ex
                              -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                              -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                              -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                              -BMW E39 528i 96

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎