Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikon öljypohjan korjauksesta E61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #31
    Originally posted by pyyn0 View Post
    Hyvän oppaan löysit, multa on jääny vaihtamatta nuo "foam" roskasuojat noihin solenoideihin, noh taas oppi uutta.
    Sama solenoid paketti käy tohon sun laatikkoon kun minun eli: 3 sinistä/3keltaista/1musta solenoidia.
    Tuskin olet ainoa joka on jättänyt nuo vaihtamatta. Saatavuus näyttää olevan todella heikko. En ole vielä saanut vastausta rapakon takaa suostuvatko lähettämään tänne ja mihin hintaan.

    Samaan tulokseen tulin itsekin solenoidien värin ja määrän suhteen.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #32
      Nyt on tämä projekti käynnistynyt sillä, että öljypohja on irrotettu ja öljyt on valumassa. Oletteko muut huomanneet sähköjohtoa irrottaessanne, että liitin on sisältä ihan öljyssä? Tuossahan on tiiviste sähköjohdossa, mutta tätä tiivistettä ei taida saada erikseen ostettua?
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Petsku333
        BTCF Member
        • Jun 2014
        • 349
        • Kerava

        #33
        Originally posted by markok View Post
        Nyt on tämä projekti käynnistynyt sillä, että öljypohja on irrotettu ja öljyt on valumassa. Oletteko muut huomanneet sähköjohtoa irrottaessanne, että liitin on sisältä ihan öljyssä? Tuossahan on tiiviste sähköjohdossa, mutta tätä tiivistettä ei taida saada erikseen ostettua?
        Ei sen pitäisi öljyssä olla. Sulla on tainnut se "hiha" ainakin nyt vuotaa. Se muovikapulahan sen liitoksen suojaa öljyltä eikä se johdon pää?
        Seat Cupra 290

        Ex. F20 118i MHD Stage 2
        E60 2006 525i

        Comment

        • pyyn0
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 1053
          • Fin

          #34
          itselläni oli kans kostea se liitin, mutta luulen et sen takia kun se holkki on vuotanut.
          -BMW F11 530xd -12
          -BMW E60 530dA -04
          -BMW E23 735iA -85
          Ex
          -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
          -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
          -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
          -BMW E39 528i 96

          Comment

          • lyfi
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 110

            #35
            Originally posted by markok View Post
            Nyt on tämä projekti käynnistynyt sillä, että öljypohja on irrotettu ja öljyt on valumassa. Oletteko muut huomanneet sähköjohtoa irrottaessanne, että liitin on sisältä ihan öljyssä? Tuossahan on tiiviste sähköjohdossa, mutta tätä tiivistettä ei taida saada erikseen ostettua?
            Vanha topicci... Mutta vaihdoitko nuo solenoidit ja tiiivisteet, jos niin oliko paha rasti?
            Itsellä tällä hetkellä sama jumppa mietinnässä. Lodju kun alko pukkaa öljyy pihalle...

            Comment

            • Juhnukka
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 604
              • Lohja

              #36
              Originally posted by lyfi View Post
              Vanha topicci... Mutta vaihdoitko nuo solenoidit ja tiiivisteet, jos niin oliko paha rasti?
              Itsellä tällä hetkellä sama jumppa mietinnässä. Lodju kun alko pukkaa öljyy pihalle...
              Ei tuo oo paha rasti ite tein kaverille joskus ja aikalailla vaan osien irrotusta ja takaisin laittoa, ainoa vaan missä kannattaa olla tarkkana että laittaa mekan oikeaan momenttiin ja kiristää oikeassa järjestyksessä. Kannattaa varautua siihen että öljyä on kainalossa asti

              Mutta tosiaan tiivistettynä.

              Öljyt ulos laatikosta (avaa täyttöproppu ennen tyhjennysproppua)

              Öljypohja irti ja anna öljyn valua jonkin aikaa.

              Laatikon pistoke irti ja vedä mekassa olevasta valkoisesta lipareesta alaspäin, joka näin vapauttaa läpivientiholkin (löytyy seuraamalla missäpäin holkki on).

              Irroita mekasta kiinnityspultit ne erottaa mekan omista pulteista että ne on suurempaa kokoa olevia torxeja, mutta jätä jokaiseen kulmaan yhdet pultit kintaalle.

              Pyydä kaveria pitämään kiinni mekasta (se on liukas ja öljyinen ja suht painava) ja irroita nuo 4 pulttia.

              Nytkun meka on pyödällä irroita tcm mekasta en muista miten oli kiinni, mutta sen näkee katsomalla sitä

              Irroita solenoideja kiinni pitävä metallilirpake ja vedä solenoidit irti.

              Irroita putkilotiivisteet ja 8 mallinen neliötiiviste vaihdelaatikon pohjasta ja vaihda uusiin.

              Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä, katso että vaihdekepin haarukka osuu tappiin (tappi näkyy tuon kuvan mekassa oikeasta kulmasta kun katsot hieman vasemmalle tuo harmaa tappi)

              ja laita kaikki ruuvit ja pultit momenttiin. Nollaa adaptaatiot ja halutessasi tee sopeutusajo, mutta tähän kannattaa varata jo aika hiljainen pitkä ja suora tiepätkä.

              Tossa tiivistetysti tuo remontti siitä on jo pari vuotta aikaa kun tein eli voi olla virheitä tai vääriä muistikuvia, mutta ei tuo paha homma ole loppujen lopuksi
              Attached Files
              Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

              Comment

              • lyfi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 110

                #37
                Originally posted by Juhnukka View Post
                Ei tuo oo paha rasti ite tein kaverille joskus ja aikalailla vaan osien irrotusta ja takaisin laittoa, ainoa vaan missä kannattaa olla tarkkana että laittaa mekan oikeaan momenttiin ja kiristää oikeassa järjestyksessä. Kannattaa varautua siihen että öljyä on kainalossa asti

                Mutta tosiaan tiivistettynä.

                Öljyt ulos laatikosta (avaa täyttöproppu ennen tyhjennysproppua)

                Öljypohja irti ja anna öljyn valua jonkin aikaa.

                Laatikon pistoke irti ja vedä mekassa olevasta valkoisesta lipareesta alaspäin, joka näin vapauttaa läpivientiholkin (löytyy seuraamalla missäpäin holkki on).

                Irroita mekasta kiinnityspultit ne erottaa mekan omista pulteista että ne on suurempaa kokoa olevia torxeja, mutta jätä jokaiseen kulmaan yhdet pultit kintaalle.

                Pyydä kaveria pitämään kiinni mekasta (se on liukas ja öljyinen ja suht painava) ja irroita nuo 4 pulttia.

                Nytkun meka on pyödällä irroita tcm mekasta en muista miten oli kiinni, mutta sen näkee katsomalla sitä

                Irroita solenoideja kiinni pitävä metallilirpake ja vedä solenoidit irti.

                Irroita putkilotiivisteet ja 8 mallinen neliötiiviste vaihdelaatikon pohjasta ja vaihda uusiin.

                Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä, katso että vaihdekepin haarukka osuu tappiin (tappi näkyy tuon kuvan mekassa oikeasta kulmasta kun katsot hieman vasemmalle tuo harmaa tappi)

                ja laita kaikki ruuvit ja pultit momenttiin. Nollaa adaptaatiot ja halutessasi tee sopeutusajo, mutta tähän kannattaa varata jo aika hiljainen pitkä ja suora tiepätkä.

                Tossa tiivistetysti tuo remontti siitä on jo pari vuotta aikaa kun tein eli voi olla virheitä tai vääriä muistikuvia, mutta ei tuo paha homma ole loppujen lopuksi

                Hyvin selkeet ohjeet

                Huomasitko selkeästi parannusta laatikon toimintaan? Omassa ei mitään
                oireilua, mutta ajattelin että jos samalla tekis tuon ennalta-ehkäsevästi kun mittarissa
                on reilu pari-satkua.
                Ebay on pullollaan noita solenoid-kittejä, käytitkö ZF-omia vaiko tarvike?

                Comment

                • Juhnukka
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 604
                  • Lohja

                  #38
                  Aika pieni ero

                  Laatikko vaihtoi alunperinkin suht nätisti, mutta tuon rempan jälkeen vaihtoi vielä hieman paremmin. Lähinnä remppaan ryhdyttiin kun kaveri oli saanut halvalla orkkis ZF solenoidit ja piti tehdä öljynvaihto niin lyötiin 2 kärpästä yhdellä iskulla. Autossa oli noin 260 TKM mittarissa vaihtohetkellä.
                  Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                  Comment

                  • 325E
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1227
                    • LAHTI

                    #39
                    Mistä saa sitä metallista öljypohjaa 6HP26 malliin

                    Mistä saa sitä metallista öljypohjaa 6HP26 malliin, muistaaksemi M malleissa on orginaalina metallinen öljypohja automaattilaatikossa varmaan keston ja paremman jäähdytyksen vuoksi metalli luovuttaa lämpöä paremmin kuin muovinen. Laittakaa linkki mistä saisi tuon metallisen automaattilaatikon öljypohjan 6HP26 malliin.


                    Originally posted by markok View Post
                    Täytyy varmaan alkaa tilailemaan osia ja kokeiltava miten omat kädet tuonne mahtuu. Oliko läpiviennin vaihdossa hankalin homma vanhan irrotus vai uuden asennus? Asiaa kun googlettelin niin maailmalla ovat vaihtaneet 6HP26 laatikoihin metallisia öljypohjia, jotka ovat olleet kestävämpiä, mutta 6HP19 laatikkoon tuollaista ei taida olla edes saatavissa.
                    Öljypohjan tippumista en tarkoittanut vaan sitä, että tuo tiputtelee öljytippoja joka puolelta pohjan ollessa auki niin siinä on aika ikävä maata alla.

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2732
                      • Tampere

                      #40
                      Originally posted by 325E View Post
                      Mistä saa sitä metallista öljypohjaa 6HP26 malliin, muistaaksemi M malleissa on orginaalina metallinen öljypohja automaattilaatikossa varmaan keston ja paremman jäähdytyksen vuoksi metalli luovuttaa lämpöä paremmin kuin muovinen.
                      Esittämäsi teoria on kyseenalaistettavissa, kun automaattilaatikossa on erillinen lämmönvaihdin, jolla jäähdytys on toteutettu kierrättämällä laatikkoöljy sen läpi. Öljypohjan kyky toimia lämmönjohtimena on merkityksetön - materiaalista riippumatta.
                      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • 325E
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1227
                        • LAHTI

                        #41
                        Mietippä jäähdytys ripoja

                        Jos sillä ei olisi merkitystä niin, muovisessa pohjassa ei olisi jäähdytys ripoja vaan se olisi tasainen. Muovi vastaan metalli, kumpi jäähdyttää paremmin eli luovuttaa lämpöä pois, öljystä siirtyy lämpö paremmin metalliin ja näin sen itse jäähdytys toimii paremmin kuin muovin. Toki tuossa kohtaa on se mainitsemasi lämmönvaihdin ensimmäisenä eniten jäähdyttää automaatin öljyjä, eli on paras öljynjäähdytin järjestelmän jäähdytin automaattilaatikossa. Nyt asiassa paneudun pelkkään öljypohjan ominaisuuteen verrata muovia ja metallista öljypohjaa oli se sitten rautainen tai alumiininen, minusta noista kahdesta alumiininen öljypohja rivoituksella olisi paras.


                        Originally posted by JaniLap View Post
                        Esittämäsi teoria on kyseenalaistettavissa, kun automaattilaatikossa on erillinen lämmönvaihdin, jolla jäähdytys on toteutettu kierrättämällä laatikkoöljy sen läpi. Öljypohjan kyky toimia lämmönjohtimena on merkityksetön - materiaalista riippumatta.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10057
                          • KVLA

                          #42
                          Eiköhän sen laatikon öljy ole tarkoitus lämmetä mahdollisimman nopeasti optimi lämpötilaan. Ja vasta tämän jälkeen sitä tarvittaessa jäähdytettään tuolla laatikon "lauhduttimella".

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #43
                            Suomessa suurimman osan vuodesta paljon suurempi ongelma se öljyjen lämpimäksi saaminen. Pakkasella tuosta laatikon lisäjäähdyttämisestä on vain haittaa. Laatikon öljyjen lämmöt ei normaaliajossa edes kesällä kyllä kuumene liikaa kun siellä on se lämmönvaihdin, ellei sitten perässä ole painavaa kärriä, venettä tms. M-mallit on tehty radalle, siellä rääkki nyt on "vähän" erilaista, siksi esim. moottoriöljytkin on suuremmalla kuumanpään kestolla.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • jardahl
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 176
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Eiköhän siinä muovipohjassa ne rivat ole rakenteen jäykistämistä varten. Tuollainen muovikaukalo olisi aika lerppu ilman niitä. Muovi on myös erittäin huonoa johtamaan lämpöä. :think

                              Originally posted by 325E View Post
                              Jos sillä ei olisi merkitystä niin, muovisessa pohjassa ei olisi jäähdytys ripoja vaan se olisi tasainen. Muovi vastaan metalli, kumpi jäähdyttää paremmin eli luovuttaa lämpöä pois, öljystä siirtyy lämpö paremmin metalliin ja näin sen itse jäähdytys toimii paremmin kuin muovin. Toki tuossa kohtaa on se mainitsemasi lämmönvaihdin ensimmäisenä eniten jäähdyttää automaatin öljyjä, eli on paras öljynjäähdytin järjestelmän jäähdytin automaattilaatikossa. Nyt asiassa paneudun pelkkään öljypohjan ominaisuuteen verrata muovia ja metallista öljypohjaa oli se sitten rautainen tai alumiininen, minusta noista kahdesta alumiininen öljypohja rivoituksella olisi paras.
                              Model S

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by jardahl View Post
                                Eiköhän siinä muovipohjassa ne rivat ole rakenteen jäykistämistä varten. Tuollainen muovikaukalo olisi aika lerppu ilman niitä. Muovi on myös erittäin huonoa johtamaan lämpöä. :think
                                Kyllä. Ne rivat ovat puhtaasti rakenteellinen seikka. Öljypohjalla ei suunnittelun lähtökohdissa ole mitään merkitystä öljynjäähdytyksen kannalta.

                                Jos sinne välttämättä haluaa metallisen öljypohjan erillisellä suodattimella, niin hommaa osat E53/E83:sta.

                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎