Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d ei lähe käyntii, nopeita ideoita vikaan ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Savey
    Newbiemmer
    • Feb 2014
    • 25
    • Heinola,FIN

    530d ei lähe käyntii, nopeita ideoita vikaan ?

    aikaisemmin lähteny käyntii kyllä, mutta nyt yht äkkiä ku avainta kääntää niin ei tapahdu mitään prkl.. moottorin vikavalo on palanu mun aikana koko ajan .
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10058
    • KVLA

    #2
    Originally posted by Savey View Post
    moottorin vikavalo on palanu mun aikana koko ajan .
    Tuli sitten varmaan ihan yllätyksenä?Ihan perusjuttu: onhan akku kondiksessa?Ilmeisesti pre LCI kyseessä?Joku foorumilainen lukemaan vikakoodit,jos itseltä ei löydy laitteita.

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #3
      Akkua lähtisin tutkimaan myös. Startti ei todennäköisesti saa virtaa tarpeeksi, joko akkujännite alhainen eikä jaksa pyörittää starttia. Voi olla että joku sähkölaite ei mene unitilaan --> tyhjentänyt akun. Salavalikosta voi vilkuilla mitä jännitettä sieltä näkyy. Täyteen ladattu akku pitäisi olla 12,65V tai yli, alle 12,00 volttia on tyhjä akku. 10,50V on yksi kenno paskana (jos on perinteinen). Tuolta voi katsoa lisää tietoa: KLIK.

      Vaihtoehtoisesti pluskaapelin läpivienti takakontin pohjalla hapettunut --> laskee sopivasti jännitettä ettei startti jaksa pyöriä. Onko korjattu aktiolla?

      Kannattaa myös tarkistaa että akun kaapelikengät on kunnolla kiinni, jos on käynyt esim. huollossa jossa on akku otettu irti eikä riittävästi kiristetty kiinnittäessä maanapaa.

      Lisäksi startin päässä voi olla kaapeli löysällä, periaatteessa jokainen liitoskohta pitäisi avata.

      Comment

      • Savey
        Newbiemmer
        • Feb 2014
        • 25
        • Heinola,FIN

        #4
        Originally posted by MNi View Post
        Akkua lähtisin tutkimaan myös. Startti ei todennäköisesti saa virtaa tarpeeksi, joko akkujännite alhainen eikä jaksa pyörittää starttia. Voi olla että joku sähkölaite ei mene unitilaan --> tyhjentänyt akun. Salavalikosta voi vilkuilla mitä jännitettä sieltä näkyy. Täyteen ladattu akku pitäisi olla 12,65V tai yli, alle 12,00 volttiat on tyhjä akku. 10,50V on yksi kenno paskana (jos on perinteinen). Tuolta voi katsoa lisää tietoa: KLIK.

        Vaihtoehtoisesti pluskaapelin läpivienti takakontin pohjalla hapettunut --> laskee sopivasti jännitettä ettei startti jaksa pyöriä. Onko korjattu aktiolla?

        Kannattaa myös tarkistaa että akun kaapelikengät on kunnolla kiinni, jos on käynyt esim. huollossa jossa on akku otettu irti eikä riittävästi kiristetty kiinnittäessä maanapaa.

        Lisäksi startin päässä voi olla kaapeli löysällä, periaatteessa jokainen liitoskohta pitäisi avata.

        Akun navat katottii, laitettii toinen akku rinnalle, koitettiin antaa apuvirtaa- ei mitää tapahdu.. Virrat menee normaalisti ja sitä rataa mutta startti ei inahdakkaa. Aikasemmin eilen päivällä käynnisty ihan normaalisti mutta sitten kolmas käynnistys päivän aikana ni ei mitään tapahdu. Sen tajusin että hehkuvalo syttyy vain harvoin kun virrat kääntää onnille

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #5
          Originally posted by Savey View Post
          Akun navat katottii, laitettii toinen akku rinnalle, koitettiin antaa apuvirtaa- ei mitää tapahdu.. Virrat menee normaalisti ja sitä rataa mutta startti ei inahdakkaa. Aikasemmin eilen päivällä käynnisty ihan normaalisti mutta sitten kolmas käynnistys päivän aikana ni ei mitään tapahdu. Sen tajusin että hehkuvalo syttyy vain harvoin kun virrat kääntää onnille
          Tyyppivika, startti rikkein!
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • Savey
            Newbiemmer
            • Feb 2014
            • 25
            • Heinola,FIN

            #6
            Akku oli sökö.. Akku oli kyllä Vissii vaihdettu vasta edellisel omistajal tiedä siitä sitte ku tajunnu jo sen muitakii kusetuksia tässä ekan kuukauden aikana.. Autossa on aikoinaa asennettu cobran hälytin ja se on kuulema kuluttanu akkua.

            Comment

            • Jarppa63
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 758
              • Kerava

              #7
              Muista sitten koodata akku autoon jos tyyppi/koko vaihtuu. Tai kuitenkin vähintäänkin kertoa autolle, jotta uusi on asennettu.
              Jarppa
              BMW i4M50 individual -23
              exiä: BMW 545e -21
              BMW F33 435xd -15
              M550xd-12
              e93 330da -08
              Dodge Stealth RT/TT -91
              Ford Thunderbird SC -91
              Olds Supreme avo -71
              Chevy Chevelle 2d HT -72

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Pysyykö pakkasilla lämmöt, onko termarit kunnossa? Jossei, kuluttaa akun nopeammin loppuun.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10058
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by MNi View Post
                  Pysyykö pakkasilla lämmöt, onko termarit kunnossa? Jossei, kuluttaa akun nopeammin loppuun.
                  Perustuu mihin?

                  Comment

                  • Savey
                    Newbiemmer
                    • Feb 2014
                    • 25
                    • Heinola,FIN

                    #10
                    En edes tiedä mistä koneenlämmön näkee

                    Miten se akunvaihto ilmotetaa?

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10058
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Savey View Post
                      En edes tiedä mistä koneenlämmön näkee

                      Miten se akunvaihto ilmotetaa?
                      Akun vaihto "ilmoitetaan" autolle testerillä.Eli uusi akku ns. koodataan autoon.Onnistuu joissakin korjaamoissa,merkkarilla tai joltain foorumilaiseltakin helposti (ja vähän edullisemmin).Tarkennuksena vielä,että merkkiliike ei varsinaisesti koodaa sitä pelkkää akkua sinne autoon,vaan ajaa sinne uuden softan,jossa tuo akun tyyppi ja koko on ilmoitettu.Tätä ei suositella jos esim. moottorissa on ns. "virisofta".Silloin tulee ongelmia.Tälläisessä tapauksessa akku kannattaa koodauttaa jossain muualla ihan erikseen.

                      Tripin avulla pääsee "normaaliin" piilovalikkoon jotensakkin näin:

                      Laske summa valmistusnumeron 5 viimeisestä numerosta.

                      Pidä trippiä pohjassa niin kauan että tulee 01 -menu,
                      päästä irti ja painele samantien 19 menuun, jossa lukee lock on
                      odota hetki, tulee code siihen alapuolelle,
                      näpyttele tähän aiemmin laskemasi numero
                      sen jälkeen siirryt takaisin 01-menuun jos numero oli oikein.

                      Huom: 07-valikko josta näkee moottorin lämmöt

                      Menujen sisällä liikutaan trippiä lyhyesti painamalla.
                      Takaisin päämenuun pääsee pitämällä trippiä hetken pohjassa.
                      Last edited by Heguli 31; 28-03-2014, 08:45.

                      Comment

                      • Savey
                        Newbiemmer
                        • Feb 2014
                        • 25
                        • Heinola,FIN

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Akun vaihto "ilmoitetaan" autolle testerillä.Eli uusi akku ns. koodataan autoon.Onnistuu joissakin korjaamoissa,merkkarilla tai joltain foorumilaiseltakin helposti (ja vähän edullisemmin).Tarkennuksena vielä,että merkkiliike ei varsinaisesti koodaa sitä pelkkää akkua sinne autoon,vaan ajaa sinne uuden softan,jossa tuo akun tyyppi ja koko on ilmoitettu.Tätä ei suositella jos esim. moottorissa on ns. "virisofta".Silloin tulee ongelmia.Tälläisessä tapauksessa akku kannattaa koodauttaa jossain muualla ihan erikseen.

                        Tripin avulla pääsee "normaaliin" piilovalikkoon jotensakkin näin:

                        Laske summa valmistusnumeron 5 viimeisestä numerosta.

                        Pidä trippiä pohjassa niin kauan että tulee 01 -menu,
                        päästä irti ja painele samantien 19 menuun, jossa lukee lock on
                        odota hetki, tulee code siihen alapuolelle,
                        näpyttele tähän aiemmin laskemasi numero
                        sen jälkeen siirryt takaisin 01-menuun jos numero oli oikein.

                        Huom: 07-valikko josta näkee moottorin lämmöt

                        Menujen sisällä liikutaan trippiä lyhyesti painamalla.
                        Takaisin päämenuun pääsee pitämällä trippiä hetken pohjassa.
                        kiitos tiedosta, pitää maanantaina vähän kysellä mitä ne tossa Korjaamolla teki akun vaihdon jälkeen, kun samalla yrittävät selvittää mitä moottorin vikaa herjaa.

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Perustuu mihin?
                          Ajat matka-ajoa vaikka motarilla, lämmöt laskee pikku hiljaa raja-arvon alle, DDE pistää sähköisen lisälämppärin päälle kunnes lämpö nousee, taas laskee lämmöt, lisälämppäri päälle, rinse & repeat.

                          Periaatteessa laturin pitäisi tuottaa tarvittu energia mutta akkua siinäkin tarvitaan --> kuluttaa pikkuhiljaa akkua.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10058
                            • KVLA

                            #14
                            Originally posted by MNi View Post
                            Periaatteessa laturin pitäisi tuottaa tarvittu energia
                            Näin itsekkin kuvittelin.Sen takia kyselin.Toki onhan tuokin virtamäärä "pois" akun lataamisesta.
                            Last edited by Heguli 31; 29-03-2014, 07:14.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Originally posted by MNi View Post
                              Ajat matka-ajoa vaikka motarilla, lämmöt laskee pikku hiljaa raja-arvon alle, DDE pistää sähköisen lisälämppärin päälle kunnes lämpö nousee, taas laskee lämmöt, lisälämppäri päälle, rinse & repeat.

                              Periaatteessa laturin pitäisi tuottaa tarvittu energia mutta akkua siinäkin tarvitaan --> kuluttaa pikkuhiljaa akkua.
                              Sähköinen lisälämppäri on vain ilmapuolella, ei vedessä kuten vw:llä. Lisäksi se on PTC tyyppinen vastus, ei moottori niin pitkälle jäähdy että puhuttaisiin enää suurista ottotehoista tai että se yleensä laturin kyykyttäisi. Tuskin edes menee päälle.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎