Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525 da -04/-05 turbon säädin vai turbo rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kahvinaamari
    Newbiemmer
    • Jan 2009
    • 9

    E61 525 da -04/-05 turbon säädin vai turbo rikki?

    Pakosarjan vaihdon jälkeen turbo alkoi temppuilemaan - vikakoodi tulee säätimeltä. Käytännössä turbo toimii normaalisti aina ajon aluksi ja hetken päästä väännöt häviää. Viheltelee myös aika voimakkaasti. Kannattaako metsästää säädintä vai laittaa koko kampe kiertoon?
    E61 525da -05
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3144
    • Tampere

    #2
    Lieneekö ohipuhallusta, onko ahtoputket varmasti kiinni, onko tullut tönäistyä pikkasen sitä tai onko jäänyt turbon ja pakosarjan välistä tiivari poies?

    Onko turbon sähköohjaimen kaapeli varmasti kunnolla kiinni ja kaapeli liittimen päästä ehjä?

    Comment

    • Kahvinaamari
      Newbiemmer
      • Jan 2009
      • 9

      #3
      Kaiken pitäis olla ok - kaikki uudet hilut laitettiin pakosarjan vaihdon yhteydessä. Liitin tarkistettiin oireiden ilmaannuttua pari päivää pakosarjan vaihdon jälkeen. Tutkitaanpa kaikki vielä kertaalleen...
      E61 525da -05

      Comment

      • Kahvinaamari
        Newbiemmer
        • Jan 2009
        • 9

        #4
        Oireisiin lisäyksenä vielä se, että säädin jää naksumaan, kun virrat on pois...
        E61 525da -05

        Comment

        • exautisti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1267
          • oulu

          #5
          Oliko tässä nyt säätö sähköllä vai alipaineella?
          -99 punane passatti

          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

          Tuikun softat
          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

          www.mcars.fi

          Kysy 041-5056506

          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

          Comment

          • Kahvinaamari
            Newbiemmer
            • Jan 2009
            • 9

            #6
            Sähköllä...
            E61 525da -05

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7544
              • Jyväshyvä

              #7
              Minähän se tuosta koodit luin alkuviikosta.

              Turbon säätimeen se koodi viittasi,
              eikä RG:n testi mennyt läpi.

              <mutu alkaa>

              Epäilen että kun pakosarja oli ollut halki ja se vaihdettiin,
              ja pari päivän jälkeen kun otettiin oikein rivakka lähtö,
              ahdot noisivat isommaksi kuin aiemmin olivat nousseet
              vuotavalla pakosarjalla -> siivet menivät sellaiseen asentoon
              missä ne ei aiemmin käyneet -> jumissa.

              Ja kun ahdin jäähtyy, irtoaa siivet ja sen takia toimii kylmänä jonkin aikaa kunnes taas polkaisee...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3144
                • Tampere

                #8
                Onhan näissä näemmä ollut hajonneita säätimiä - jonka voi vaihtaa: KLIK.

                Onko ääni tämmöinen: KLIK?

                Ohjaimen juotoksissa lämpöongelmaa: KLIK ja

                "It is possible that the VNT motor/control unit is failing when it gets warm. This exact fault (warm only) happens quite a lot on Fords and four cylinder Jaguar diesels. Can't say I've have know it on BMW sixes but worth thinking about. The units are made by mostly by Hella and as an upgrade they changed the solder they use from 150 degrees centigrade solder to 300 degrees."

                Hassu juttu että ~200€ pintaan löytyy ebay.de:stä "BMW 525d turbolader steuergerät reparatur" vaihto-ohjaimia... :think

                Comment

                • bmwbmw
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1370
                  • Kainuu

                  #9
                  Onko autoa lastutettu? Meinaan itse etsin ohjelmoidusta e60 530d:stä vikaa ihan vitutukseen asti kun voimaa oli varmaan 20 hevosvoimaa. Heitti vikakoodia pelkästään turbon sähköservosta mutta vika ei ollut siinä vaan pakoputken vastapainetta mittaavasta anturista mikä DPF:fää varten siellä on. Letku irtikin näyttin reilun baarin ylipaineita ja vikatilan raja on 0.85bar. Kulostaa kyl toki säätimeltä jos se jää napsumaan joksikin aikaa mutta kannattaa myös tutkailla millaisia vastapaineita se anturi näyttää kun näköjään lastutetussa se ei välttämättä vikakoodia jätä koko anturista vaan mittaa siltikin painetta tavallaan "piilossa"
                  sigpic
                  Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                  Comment

                  • Kahvinaamari
                    Newbiemmer
                    • Jan 2009
                    • 9

                    #10
                    Originally posted by MNi View Post
                    Onhan näissä näemmä ollut hajonneita säätimiä - jonka voi vaihtaa: KLIK.

                    Onko ääni tämmöinen: KLIK?

                    Ohjaimen juotoksissa lämpöongelmaa: KLIK ja

                    "It is possible that the VNT motor/control unit is failing when it gets warm. This exact fault (warm only) happens quite a lot on Fords and four cylinder Jaguar diesels. Can't say I've have know it on BMW sixes but worth thinking about. The units are made by mostly by Hella and as an upgrade they changed the solder they use from 150 degrees centigrade solder to 300 degrees."

                    Hassu juttu että ~200€ pintaan löytyy ebay.de:stä "BMW 525d turbolader steuergerät reparatur" vaihto-ohjaimia... :think
                    Kiitos linkeistä. Samanlainen ääni kuuluu, kun videolla ilman tuota piippausta eli pelkkä klik, mut just sama klik ja yhtä tiheästi. Jää klikkailemaan varmaan, kunnes akku loppuu.

                    Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä, että säädin olisi tullut tiensä päähän sattumalta pakosarjan vaihdon yhteydessä - toki mahdollista. Tietty turbon toiminta on muuttunut (juuttunut) uuden pakosarjan myötä. Haikeaksi vetää...
                    E61 525da -05

                    Comment

                    • Kahvinaamari
                      Newbiemmer
                      • Jan 2009
                      • 9

                      #11
                      Originally posted by bmwbmw View Post
                      Onko autoa lastutettu? Meinaan itse etsin ohjelmoidusta e60 530d:stä vikaa ihan vitutukseen asti kun voimaa oli varmaan 20 hevosvoimaa. Heitti vikakoodia pelkästään turbon sähköservosta mutta vika ei ollut siinä vaan pakoputken vastapainetta mittaavasta anturista mikä DPF:fää varten siellä on. Letku irtikin näyttin reilun baarin ylipaineita ja vikatilan raja on 0.85bar. Kulostaa kyl toki säätimeltä jos se jää napsumaan joksikin aikaa mutta kannattaa myös tutkailla millaisia vastapaineita se anturi näyttää kun näköjään lastutetussa se ei välttämättä vikakoodia jätä koko anturista vaan mittaa siltikin painetta tavallaan "piilossa"
                      Tehdasasetuksilla on tämä ja vielä vapaastihengittäväkin nykyään. Vastapaineet on varmasti muuttuneet ehjän pakosarjan myötä - DPF voi olla myös syynä turbon vikatilalle.. siitä ei tosin antanut vikakoodia.
                      E61 525da -05

                      Comment

                      • tuikku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1353

                        #12
                        .
                        Jos säädin naksuttaa, kun virrat pannaan päälle, ei ahtimen siivet pääse riittävästi auki.
                        Jos säädin naksuttaa kun virrat pannaan pois, niin siivet ei pääse riittävän kiinni.

                        Säädin rikki, vaihdettu, ahtimeen soveltumaton, väärässä asennossa, vivusto takertelee, siivikko rikki.

                        Säätimessä on "kytkin", joka päästää irti, jos vivusto ei pääse säätimen haluamaan asentoon, siitä se ääni kuuluu.
                        Kymmenkunta naksausta yrittää, sitten luovuttaa ja pitäisi antaa vikakoodin.

                        Säätimen toimintaa voi ohjelmasta rajoittaakkin, mutta oikean vian varmistaminen varmaan ahtimen irroituksen vaatii.
                        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7544
                          • Jyväshyvä

                          #14
                          Originally posted by Kahvinaamari View Post
                          Tuo on sitten säätimen korjauspalvelu, postimaksut tulevat suuntaan ja toiseen varmaankin päälle vaikka ilmoituksessa sanotaan palautuksen kuuluvan hintaan...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • exautisti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 1267
                            • oulu

                            #15
                            Kannattee ennen uuden säätimen hankintaa varmistaa että siivet liikkuu kevyesti eikä vika ole ahtimen puolella.
                            -99 punane passatti

                            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                            Tuikun softat
                            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                            www.mcars.fi

                            Kysy 041-5056506

                            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎