Announcement

Collapse
No announcement yet.

Päästöjuttuja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ss900
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 104

    Päästöjuttuja

    Tapahtumaketju lyhyesti:
    "check engine" -valo syttyi. Vikakoodi (P0444) viittasi Fuel tank breather Valve:en. Vaihdoin sen venttiilin, ei auttanut. Toinen Katin jälkeinen lambda näyttää myös selvästi muihin verrattuna pientä arvoa, pienillä kierroksilla. Moottori N62B44.
    Osaako joku selittää huohotusjärjestelmän tarkoituksen, tai pikemminkin, että mitä paineita mitataan ja mistä paikoista?
    Click image for larger version

Name:	545 Tankin huohotus.jpg
Views:	1
Size:	38.4 KB
ID:	4848773
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2857
    • Tampere

    #2
    E6x ilmeisesti kyseessä?

    Joka tapauksessa circuit open viittaa siihen että olis sensorin piuha poikki tai muusta syystä virtapiiri auki.

    Edit. Pistin liitteeksi kaikki selitykset tuolle koodille E6x N62 545i:n osalta. En oikein tiedä että antaako inpa just oikean selityksen vai pelkästään ensimmäisen vaihtoehdon. Joku tietävämpi vois valottaa asiaa.
    Attached Files
    Last edited by böntti; 01-04-2014, 06:31.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • casino
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 663
      • Keski-Suomi

      #3
      Originally posted by ss900 View Post
      Tapahtumaketju lyhyesti:
      "check engine" -valo syttyi. Vikakoodi (P0444) viittasi Fuel tank breather Valve:en. Vaihdoin sen venttiilin, ei auttanut. Toinen Katin jälkeinen lambda näyttää myös selvästi muihin verrattuna pientä arvoa, pienillä kierroksilla. Moottori N62B44.
      Osaako joku selittää huohotusjärjestelmän tarkoituksen, tai pikemminkin, että mitä paineita mitataan ja mistä paikoista?
      [ATTACH]119411[/ATTACH]
      Hei

      ettei olisi vika vaan nyt moottorin ohjainlaitteessa. Kaiva ohjainlaite käsiisi ja tarkasta kampaliittimen liitospinnit huolellisesti.. ettei siellä olisi näkyvää sulamista pinnien pohjassa.... taistelin itse e39 kanssa samantyyppise vian kanssa vaihtaen testerin ilmoittamia palikoita turhaan. Loppujenlopuksi vika oli ohjainlaitteessa.
      Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
      Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
      http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

      e39 -530d touring 11/1999
      ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

      Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

      Comment

      • Rale
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 1482
        • Porvoo

        #4
        venttiili

        Omassani E61 545:ssa antoi täsmälleen saman vikakoodin, sekä sytytti valon mittaristoon. Kyseinen vika poistui venttiilin vaihdolla.

        Last edited by Rale; 01-04-2014, 08:24.

        Comment

        • ss900
          BTCF Member
          • Mar 2006
          • 104

          #5
          Originally posted by casino View Post
          Hei

          ettei olisi vika vaan nyt moottorin ohjainlaitteessa. Kaiva ohjainlaite käsiisi ja tarkasta kampaliittimen liitospinnit huolellisesti.. ettei siellä olisi näkyvää sulamista pinnien pohjassa.... taistelin itse e39 kanssa samantyyppise vian kanssa vaihtaen testerin ilmoittamia palikoita turhaan. Loppujenlopuksi vika oli ohjainlaitteessa.
          Moottorin ohjainlaitteella tarkoitat siis DME:tä? DME:hän se loppujen lopuksi analyseeraa kaiken tuon tiedon ja sytyttää sen valon mittaristoon, mikäli niin päättää...

          Comment

          • ss900
            BTCF Member
            • Mar 2006
            • 104

            #6
            DMTL -toiminta

            Ja vastaan vielä itselleni alkuperäiseen ihmettelyyn:

            Diagnostic module, tank leak - DMTL
            The tank-leak diagnostic module (DMTL) serves to identify leaks in the fuel system. Monitoring the fuel system for leaks is
            required by law within the framework of On-Board Diagnosis.

            Brief description of components
            The tank-leak diagnostic module consists of the following components:

            Electric vane pump: For establishing the required overpressure in the tank for tank-leak diagnosis

            Changeover valve: For setting the various operating states

            Module housing with integrated reference leak of 0.5 mm

            Heater: For heating the vane pump to eliminate condensate

            The function of the tank-leak diagnostic module is controlled by the Digital Motor Electronics (DME).

            Function of tank-leak diagnosis
            The fuel system is regularly checked for leaks after the engine is switched off. In this case, the following processes take
            place in the DME run-on phase:

            Starting situation: During normal engine operation, the changeover valve in the diagnostic module is in the so-called
            regenerating position. The fuel vapours are stored in the carbon canister and fed to the engine as a function of activation
            of the tank-venting valve (see also Tank ventilation).

            Checking start conditions: The necessary start conditions are checked after the engine is switched off:

            Engine OFF

            Battery voltage between 11.5 V and 14.5 V

            No entries in the DME fault memory for the tank-leak diagnostic module and the tank-venting system

            Tank fill level greater than 10 % and less than 90 %

            Ambient temperature between -7 °C and 35 °C

            In the event of a positive result, tank-leak diagnosis is started with the reference-leak measurement.

            Reference-leak measurement: The tank-venting valve is always closed after the engine is switched off. The changeover valve of
            the diagnostic module remains in the regenerating position. The electric vane pump pumps fresh air from the surroundings over
            a reference leak of 0.5 mm in diameter. The pump flow required for this is stored as the reference value. This is followed by
            the actual tank-leak check.

            Tank-leak check: The tank-venting valve remains closed. The changeover valve of the diagnostic module is switched into the
            diagnosis position. The vane pump pumps pumps fresh air from the surroundings into the tank, during which the internal tank
            pressure increases slowly. At the start of the tank-leak check, the internal tank pressure corresponds to the ambient pressure.
            The pump flow is therefore low. It increases as the internal tank pressure rises. The pump flow is evaluated by the DME.

            Evaluation of pump flow: The DME evaluates the increase in the pump flow in a defined time interval. If the pump flow exceeds
            the reference flow within this time interval, the fuel system is evaluated as OK. Tank-leak diagnosis is terminated. If on the
            other hand the pump flow fails to reach the reference flow, the fuel system is evaluated as not OK. Diagnosis permits distinctions
            between:

            Major leak / missing tank cap

            Minor leak

            Minimal leak

            The relevant fault is entered in the DME fault memory. Tank-leak diagnosis is then terminated.

            End of tank-leak diagnosis: The changeover valve is returned to the regenerating position. The DME run-on phase is available
            for further functions.

            This function can also be initiated actively by means of the DIS Tester. In this case, the processes take place as described
            above.

            Diagnosis of module components
            The components of the tank-leak diagnostic module are diagnosed by the DME. If a relevant fault occurs during engine operation,
            a corresponding fault is stored in the DME fault memory. The following faults can be diagnosed:

            Activation of solenoid valve

            Activation of pump motor

            Module fault

            Activation of heater for tank-leak diagnostic module

            The diagnostic program offers the option of initiating the system test by means of the DIS Tester. In addition, the system
            components can be checked individually.

            From what I make of the DMTL the tank vent valve must close, and can't leak(edit: during diagnostics), otherwise the diagnostics fail.

            Comment

            • ss900
              BTCF Member
              • Mar 2006
              • 104

              #7
              Saman valon ihmettely jatkuu

              Paljonko pitäisi ilmamäärän olla? Kuvassa on noin kuuttakymppiä körötelty tasaisella nopeudella ja AIR MASS näyttää yli asteikon. Arvo reagoi kyllä kaasuun ja elää.

              Entäpä kattien jälkeiset Lambda-arvot? Missä niiden tulisi huidella? Tyhjäkäynnillä oikea katin jälkeinen arvo putoaa vielä paljon reilummin vasempaan verrattuna.

              Jo heti alkuun vaihdetulle venttiilille tulevat letkut ja liittimet ovat tarkastettu (ainakin näkyviltä osin), ECU:lle menevät johdot ja liittimet tarkastettu.

              Pitäisi mennä kohta katsastamaan. En usko, että kelpaa tämän vian kanssa...
              Attached Files

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎