Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53b30 tehot ja kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    N53b30 tehot ja kulutus

    Teknikens Värld-lehti sai 530xi testissään 19/2009 penkistä irti 237hv, kun ilmoitettu on 272hv, eli eroa 35hv. Epäilivät oktaanivirhettä (Felaktigt Oktantal).

    Näkemystä tähän?

    Onko perusteltua syytä käyttää näissä moottoreissa 98:a ja onko tiedossa paljonko 98 antaa lisää heppoja tai vähentää kulutusta vrt. 95e teoriassa/käytännössä?

    Maksimivääntö oli lähempänä tehtaan ilmoitusta, 308Nm vs. 320Nm.
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Miten tuo oli mitattu, vetopyöriltä ja koneteho laskettu jollain kertoimella?

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      #3
      Originally posted by Bmw Master View Post
      Miten tuo oli mitattu, vetopyöriltä ja koneteho laskettu jollain kertoimella?
      Ei havaintoa tästä, mutta samassa testissä oli mm. Audi A6, jossa 3,0 TFSI, josta saatiin ulos kaksi hevosvoimaa vähemmän ja 9 Nm enemmän kuin tehdas ilmoittaa. Paras arvaus olisi että mittaavat suoraan renkaista eli ilmoittavat mitä oikeasti saadaan ulos?
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • Basillicus
        Bimmer Rookie
        • Feb 2010
        • 153
        • Turku

        #4
        En ole tämän nykyisen kanssa kyllä mittaillut kulutusta 95 vs. 98, mutta tuolla vanhalla M54-koneisella sain säännönmukaisesti pitkällä aikavälillä eroksi 0.2l. Vanhasta tottumuksesta olen tähän uuteenkin laittanyt 98:a, ja kulutus on ollut täsmälleen sama kuin vanhalla motilla, eli 8.8l.
        BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
        ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

        Comment

        • Masse2b
          Newbiemmer
          • Jun 2011
          • 23
          • Pohjoinen

          #5
          Teknikens Världin toimitus käyttää Rototest-laitteistoa tehomittauksissaan. Kaiketi siis hydraulinen järjestelmä kyseessä?

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #6
            Tuli heitettyä 1700km lomareissu kotimaassa, ilmastointi päällä, kaksi henkeä ja matkatavarat. Ajotietokoneen mukaan kulutus tasan 8 litraa e98:a. Alkumatkan pitempi siirtymä hoitui 97km keskinopeudella. Mitään kulutusetua siirtymisessä e95->e98 en ole havainnut, melkeinpä päin vastoin, mutta muuttujia on liikaa jotta tuosta voisi jotain päätellä. Vaimon kesäajan kaupunkikulutus näyttää nousseen 9.3l->10.8l/100km, en osaa tästä olla huolestunut kun tuo matkakulutus oli ok.

            Kysymys: Tuolla motilla on menty tähän asti 17tkm öljynvaihdosta kun on alkanut ilmoitella öljyn vähyydestä. Lisäys litralla on päästy seuraavaan huoltoon (5-7tkm). Nyt on joutunut lisäämään parin tonnin välein (17tkm ja 19tkm) litran ja taas valitaa öljyn vähyyttä. Seuraava öljynvaihtohuolto on 2tkm päässä, mutta osaako kukaan arvailla ennen marmorikeikkaa mikä voisi aiheuttaa tuon nykyisen öljynkulutuksen?
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • mr81
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2010
              • 300
              • PK-seutu

              #7
              Aika samanlailla teki oma n53. Eka litran kulumiseen meni se ~15tkm, toka litra seuraavassa ~5tkm ja kolmas ~3tkm. Keskinopeus oli semmoista 50km/h ajoa.
              E65 730d '08 Monaco blue
              Ex: E60 523iA '08

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Öljy kuluu eikä ole enää viskositeetiltään uudenveroista ja alkaa vanhemmiten kulumaan nopeammin.

                Tiputa vaihtoväli vaikka 15tuhanteen niin tartteeko lisätä yhtään?
                Last edited by Bmw Master; 03-08-2014, 21:27.

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #9
                  Järki hoi, ei kai kukaan täysjärkinen ajele yli 15tkm öljynvaihtoväleillä muuta kuin takuun alaisilla autoilla, jos vaihtaa heti takuun päätyttyä? Jos 17tkm kohdalla pyytää lisäämään, niin luonnollisesti siinä vaiheessa jo uudet öljyt sisään.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • 327 2*t+ic
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 209

                    #10
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    Järki hoi, ei kai kukaan täysjärkinen ajele yli 15tkm öljynvaihtoväleillä muuta kuin takuun alaisilla autoilla, jos vaihtaa heti takuun päätyttyä? Jos 17tkm kohdalla pyytää lisäämään, niin luonnollisesti siinä vaiheessa jo uudet öljyt sisään.
                    Justiin näin, ei vittu käsitä että mikä siinä öljyn vaihdossa/vaihdattamisessa on niin vaikeeta.
                    Se on AIVAN sama vaikka tahdas suosittaa vaihtoväliksi 500000 niin järjenkäyttö on sallittua.
                    Ajetaan 25-30tkm öljyillä ja sitten ihmetellään tippa linssissä miksi moottori kuluu???

                    Huh, vähän helpotti...

                    Comment

                    • mtv67
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2008
                      • 364
                      • Kokkola

                      #11
                      Ostin uuden golfin 2.0 tdi -04 joulukuussa ja ajoin n.1500km ja sit öljyn vaihtoon. Korjaamopäällikkö katsoi ajotietokonetta ja sanoi,ett tuu 36000km jälkeen uuestaan. Mut halusin vaihattaa öljyt heti,olivat vastaan ettei tarvi vielä. Sanoin,ett mähän sen maksan ja sain öljynvaihdon. Varmasti monet autoilijat merkistä riippumatta,uskovat/luottavat ajotietokoneen/ korjaamopäällikön suositukseen öljynvaihdoista.
                      e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
                      e60 535d -05 "AC SCHNITZER"

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        #12
                        Kiitokset kommenteista, luulisin että 95% ihmisistä jotka huollattaa autojaan merkkihuollossa huolto- ohjelman mukaan eivät tee väliöljynvaihtoja.

                        Kun tähän mottiin joutuu öljyä säännönmukaisesti lisäilemään niin samahan se olisi alkaa vaihtamaan öljyt 15tkm välein mikä on aika tarkkaan vuosittainen ajosuorite. Kannattaako nykyinen LL-öljy vaihtaa johonkin muuhun jos tihentää vaihtovälin?
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #13
                          Originally posted by 205/65-15H View Post
                          Kiitokset kommenteista, luulisin että 95% ihmisistä jotka huollattaa autojaan merkkihuollossa huolto- ohjelman mukaan eivät tee väliöljynvaihtoja.

                          Kun tähän mottiin joutuu öljyä säännönmukaisesti lisäilemään niin samahan se olisi alkaa vaihtamaan öljyt 15tkm välein mikä on aika tarkkaan vuosittainen ajosuorite. Kannattaako nykyinen LL-öljy vaihtaa johonkin muuhun jos tihentää vaihtovälin?

                          Kannattaa vaihtaa ihan perus öljyyn, jos vaan riittää luokitukset. Itsellä kokemuksia että öljyn kulutuskin vähenee, kun ei ihan ohuimpia litkuja käytä. Tällaset laitoin hetki sitten https://www.toknet.fi/moottorioljyt/...01606001829/dp
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            #14
                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            Kannattaa vaihtaa ihan perus öljyyn, jos vaan riittää luokitukset. Itsellä kokemuksia että öljyn kulutuskin vähenee, kun ei ihan ohuimpia litkuja käytä. Tällaset laitoin hetki sitten https://www.toknet.fi/moottorioljyt/...01606001829/dp
                            "5w" avainsana pienempään öljynkulutukseen. Ajotyyli näyttäis vaikuttavan reilusti myös. LL04 pakko olla tai voi tulla ongelmia, vaikka olis tihennetty vaihtoväli.

                            Comment

                            • Vanquish
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1961
                              • Hki

                              #15
                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Tuli heitettyä 1700km lomareissu kotimaassa, ilmastointi päällä, kaksi henkeä ja matkatavarat. Ajotietokoneen mukaan kulutus tasan 8 litraa e98:a. Alkumatkan pitempi siirtymä hoitui 97km keskinopeudella. Mitään kulutusetua siirtymisessä e95->e98 en ole havainnut, melkeinpä päin vastoin, mutta muuttujia on liikaa jotta tuosta voisi jotain päätellä. Vaimon kesäajan kaupunkikulutus näyttää nousseen 9.3l->10.8l/100km, en osaa tästä olla huolestunut kun tuo matkakulutus oli ok.

                              Kysymys: Tuolla motilla on menty tähän asti 17tkm öljynvaihdosta kun on alkanut ilmoitella öljyn vähyydestä. Lisäys litralla on päästy seuraavaan huoltoon (5-7tkm). Nyt on joutunut lisäämään parin tonnin välein (17tkm ja 19tkm) litran ja taas valitaa öljyn vähyyttä. Seuraava öljynvaihtohuolto on 2tkm päässä, mutta osaako kukaan arvailla ennen marmorikeikkaa mikä voisi aiheuttaa tuon nykyisen öljynkulutuksen?
                              Veikkaampa, et viime päivinä ilmastointi on hörpännyt litran puolitoista. Ilman ilmastointia ja nelivetoa samlla koneella pääsee 6,5-7,5 matkassa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎