Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53b30 tehot ja kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #16
    Originally posted by Vanquish View Post
    LL04 pakko olla tai voi tulla ongelmia, vaikka olis tihennetty vaihtoväli.
    Mitähän ongelmia?

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #17
      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Kiitokset kommenteista, luulisin että 95% ihmisistä jotka huollattaa autojaan merkkihuollossa huolto- ohjelman mukaan eivät tee väliöljynvaihtoja.

      Kun tähän mottiin joutuu öljyä säännönmukaisesti lisäilemään niin samahan se olisi alkaa vaihtamaan öljyt 15tkm välein mikä on aika tarkkaan vuosittainen ajosuorite. Kannattaako nykyinen LL-öljy vaihtaa johonkin muuhun jos tihentää vaihtovälin?
      Itse en ainakaan lähtisi testailemaan ihan mitä tahansa öljyä, kun ei ne LL-öljytkään ihan älyttömän kalliita ole. Lyhyemmästä vaihtovälistä ei varmaan haittaa ole, tosin moni ajaa täydet matkat joka huoltovälillä, eikä mitään ongelmia ole, mitä voisi öljyihin liittää.

      Originally posted by bemu2000 View Post
      Kannattaa vaihtaa ihan perus öljyyn, jos vaan riittää luokitukset. Itsellä kokemuksia että öljyn kulutuskin vähenee, kun ei ihan ohuimpia litkuja käytä. Tällaset laitoin hetki sitten https://www.toknet.fi/moottorioljyt/...01606001829/dp
      Mikä on nykyään perusöljy? Jos öljyllä on BMW LL04 luokitus, niin silloin se on pitkäelämä-öljyä.


      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #18
        Originally posted by Bullitt View Post
        Itse en ainakaan lähtisi testailemaan ihan mitä tahansa öljyä, kun ei ne LL-öljytkään ihan älyttömän kalliita ole. Lyhyemmästä vaihtovälistä ei varmaan haittaa ole, tosin moni ajaa täydet matkat joka huoltovälillä, eikä mitään ongelmia ole, mitä voisi öljyihin liittää.



        Mikä on nykyään perusöljy? Jos öljyllä on BMW LL04 luokitus, niin silloin se on pitkäelämä-öljyä.

        No esim. tuo em. castrollin magnatekki on edullista markettiöljyä mikä riittää ihan hyvin.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          #19
          Originally posted by bemu2000 View Post
          No esim. tuo em. castrollin magnatekki on edullista markettiöljyä mikä riittää ihan hyvin.
          Tässä näytti olevan BMW LL04-suositus. Kantsiiko öljynsuodatin ostaa marmorilta vai onko vastaavaa laatua saatavissa halvemmalla?
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3570
            • Raisio

            #20
            Originally posted by bemu2000 View Post
            Järki hoi, ei kai kukaan täysjärkinen ajele yli 15tkm öljynvaihtoväleillä muuta kuin takuun alaisilla autoilla, jos vaihtaa heti takuun päätyttyä? Jos 17tkm kohdalla pyytää lisäämään, niin luonnollisesti siinä vaiheessa jo uudet öljyt sisään.

            Nämä on pitkälti makuasioita ja monilla ei ole henkilökaohtaista kokemusta miten öljyjen vaihtovälien pituudet vaikuttaa koneen ikään.

            Otetaan nyt kuitenkin perhepiiristä yksi tapaus. vanhemmat osti uuden auton 90-luvun alkupuolla. Vapaastihengittävä ja bensakoneinen vw.

            Koskaan ei öljyjä vaihdettu alle 30tkm ja muutama vuos sitten vw siirtyi ns jäähylle odottamaan, maatuuko sillipurkeiksi vai tulee joskus museoauto tms.

            Mittariin kolahti 395tkm ja ei ollut öljyjen syöntiongelmaa , eikä konetta koskaan vielä avattu.

            En tiedä miten toi olis paremmin toiminut esim 10tkm vaihtoväleillä. Volkkari näki kainuun/oulun talvessa kovia pakkasia jatkuvasti eikä niistäkään hajonnut.

            Öljyinä oli periaatteessa aina sen ajan "parhaat" eli Mobilin 5-50.

            Oma mielipiteeni ja kokemus on, jos koneessa ei ole perustavaaa heikkoutta, kestää pidemmätkin vaihtovälit, tosin bmw tuotteista en mene vannomaan,hih.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10036
              • KVLA

              #21
              Originally posted by ritariässä View Post
              Oma mielipiteeni ja kokemus on, jos koneessa ei ole perustavaaa heikkoutta, kestää pidemmätkin vaihtovälit, tosin bmw tuotteista en mene vannomaan,hih.
              Tuossakin on varmaan monta muuttujaa.Mm. kylmäkäynnistysten määrä (esilämmityksellä vai ilman).Ja käyttöolosuhteet.Eli ajetaanko pelkkää kaupunkipyöritystä vai ihan jotain muuta.Yms.

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #22
                Originally posted by ritariässä View Post
                Nämä on pitkälti makuasioita ja monilla ei ole henkilökaohtaista kokemusta miten öljyjen vaihtovälien pituudet vaikuttaa koneen ikään.

                Otetaan nyt kuitenkin perhepiiristä yksi tapaus. vanhemmat osti uuden auton 90-luvun alkupuolla. Vapaastihengittävä ja bensakoneinen vw.

                Koskaan ei öljyjä vaihdettu alle 30tkm ja muutama vuos sitten vw siirtyi ns jäähylle odottamaan, maatuuko sillipurkeiksi vai tulee joskus museoauto tms.

                Mittariin kolahti 395tkm ja ei ollut öljyjen syöntiongelmaa , eikä konetta koskaan vielä avattu.

                En tiedä miten toi olis paremmin toiminut esim 10tkm vaihtoväleillä. Volkkari näki kainuun/oulun talvessa kovia pakkasia jatkuvasti eikä niistäkään hajonnut.

                Öljyinä oli periaatteessa aina sen ajan "parhaat" eli Mobilin 5-50.

                Oma mielipiteeni ja kokemus on, jos koneessa ei ole perustavaaa heikkoutta, kestää pidemmätkin vaihtovälit, tosin bmw tuotteista en mene vannomaan,hih.
                Kysyppä asiaa joltain VW huollon mekaanikolta, ajavatko tollasilla vaihtoväleillä, ne näkee siellä miltä ne pitkällä vaihtovälillä ajetut koneet näyttää sisältä... Tuuria on että on mennyt noin pitkään. Jo 200tkm ajetussa pitkällä vaihtovälillä ajettuna kansi voi olla jo todella kamalassa kunnossa.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #23
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Tuossakin on varmaan monta muuttujaa.Mm. kylmäkäynnistysten määrä (esilämmityksellä vai ilman).Ja käyttöolosuhteet.Eli ajetaanko pelkkää kaupunkipyöritystä vai ihan jotain muuta.Yms.
                  Niinpä, mahtaako VW:llä olla pelkästään kilometrien mukaan huoltovälit? Tollanen 395tkm ajettu longlife öljy auto kuulostaa olleen pitkän matkan ajossa... Jos ajaa vaikka kahdessa vuodessa lyhyttä matkaa sen 35-40tkm, niin onhan se öljy jo takuulla kamalassa kunnossa.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3570
                    • Raisio

                    #24
                    Ei ne öljyt olleet koskaan mitään longlifeja vaan ihan perussynteetistä ralliformulaa.

                    Edellinen suomiE39 oli myydessäni lähes 300tkm ajettu ja koskaan ei siihenkään öljyjä ollut h-kirjan mukaan vaihdettu alle 20tkm ja silti ei koneessa ollut mitään outoa häikkää tai syönyt öljyä taikka vanoksiin koskettu.

                    Suomi on täynnä autoja joilla ajetaan vähintään 25tkm samoilla öljyillä/huoltoväleillä.

                    Toki 5km työmatka-ajo ja puolet ajasta liikennevaloissa odotellen on toinen kuin ne autot joilla vetästään maantiellä ne kilometrit.
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #25
                      Originally posted by ritariässä View Post
                      Ei ne öljyt olleet koskaan mitään longlifeja vaan ihan perussynteetistä ralliformulaa.

                      Edellinen suomiE39 oli myydessäni lähes 300tkm ajettu ja koskaan ei siihenkään öljyjä ollut h-kirjan mukaan vaihdettu alle 20tkm ja silti ei koneessa ollut mitään outoa häikkää tai syönyt öljyä taikka vanoksiin koskettu.

                      Suomi on täynnä autoja joilla ajetaan vähintään 25tkm samoilla öljyillä/huoltoväleillä.

                      Toki 5km työmatka-ajo ja puolet ajasta liikennevaloissa odotellen on toinen kuin ne autot joilla vetästään maantiellä ne kilometrit.

                      Jep, ei voi oikeen yleistää tota vaihtoväliä kumpaankaan suuntaan... Öljyt on hyvä vaihtaa sen mukaan millasta ajoa tulee. Kuitenkin vähintään kerran vuodessa. Syksyllä?
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3570
                        • Raisio

                        #26
                        Eipäs vaan keväällä... arvaatkos miksi?
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #27
                          Originally posted by ritariässä View Post
                          Eipäs vaan keväällä... arvaatkos miksi?

                          Ehkä ne on kylmäkäynnistyksien takia huonommassa kunnossa ja kerännyt kosteutta, ihan järkeenkäyvää.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6729
                            • PK-seutu

                            #28
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              #29
                              Vaihdettiin uudet öljyt



                              ja suodatin n. 3tkm sitten. Tänään taas valitti öljyn vähyyttä, pyysi lisälitran lisäystä. Ajatuksia tästä?

                              Sen havainnon tein että olivat saaneet huollossa menemään litran vähemmän öljyä tähän kuin M54 2.2 mottiin, joten oisko jääny täyttö vajaaksi? En tietty katsonut öljymäärää tästä huollon jälkeen, M54 oli OK.

                              edit: näyttäis olevan molemmissa 6,5 litraa suositus, lieko tuossa huomioitu filtteriä? M54:än oli pantu lähemmäs 7 litraa ja N53:een reilut 6 litraa.
                              Last edited by 205/65-15H; 03-10-2014, 13:14. Reason: lisäinfo
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                #30
                                Taas on pari tuhattu rullattu ja kaksi palkkia öljyindikaattorissa enää jäljellä, eli seuraavan 1000km aikana syttynee taas öljyvalo. Vielä on heittää litra tuota castrolin öljyä ennen kuin loppuu:



                                Mitäs raati ehdottaa seuraavaksi? Vaihtaa öljylaatua jäykempään vai etsiä moottorista vikaa?
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎