Originally posted by Vanquish
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
N53b30 tehot ja kulutus
Collapse
X
-
Originally posted by 205/65-15H View PostKiitokset kommenteista, luulisin että 95% ihmisistä jotka huollattaa autojaan merkkihuollossa huolto- ohjelman mukaan eivät tee väliöljynvaihtoja.
Kun tähän mottiin joutuu öljyä säännönmukaisesti lisäilemään niin samahan se olisi alkaa vaihtamaan öljyt 15tkm välein mikä on aika tarkkaan vuosittainen ajosuorite. Kannattaako nykyinen LL-öljy vaihtaa johonkin muuhun jos tihentää vaihtovälin?
Originally posted by bemu2000 View PostKannattaa vaihtaa ihan perus öljyyn, jos vaan riittää luokitukset. Itsellä kokemuksia että öljyn kulutuskin vähenee, kun ei ihan ohuimpia litkuja käytä. Tällaset laitoin hetki sitten https://www.toknet.fi/moottorioljyt/...01606001829/dp
Comment
-
-
Originally posted by Bullitt View PostItse en ainakaan lähtisi testailemaan ihan mitä tahansa öljyä, kun ei ne LL-öljytkään ihan älyttömän kalliita ole. Lyhyemmästä vaihtovälistä ei varmaan haittaa ole, tosin moni ajaa täydet matkat joka huoltovälillä, eikä mitään ongelmia ole, mitä voisi öljyihin liittää.
Mikä on nykyään perusöljy? Jos öljyllä on BMW LL04 luokitus, niin silloin se on pitkäelämä-öljyä.
No esim. tuo em. castrollin magnatekki on edullista markettiöljyä mikä riittää ihan hyvin.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostNo esim. tuo em. castrollin magnatekki on edullista markettiöljyä mikä riittää ihan hyvin.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostJärki hoi, ei kai kukaan täysjärkinen ajele yli 15tkm öljynvaihtoväleillä muuta kuin takuun alaisilla autoilla, jos vaihtaa heti takuun päätyttyä? Jos 17tkm kohdalla pyytää lisäämään, niin luonnollisesti siinä vaiheessa jo uudet öljyt sisään.
Nämä on pitkälti makuasioita ja monilla ei ole henkilökaohtaista kokemusta miten öljyjen vaihtovälien pituudet vaikuttaa koneen ikään.
Otetaan nyt kuitenkin perhepiiristä yksi tapaus. vanhemmat osti uuden auton 90-luvun alkupuolla. Vapaastihengittävä ja bensakoneinen vw.
Koskaan ei öljyjä vaihdettu alle 30tkm ja muutama vuos sitten vw siirtyi ns jäähylle odottamaan, maatuuko sillipurkeiksi vai tulee joskus museoauto tms.
Mittariin kolahti 395tkm ja ei ollut öljyjen syöntiongelmaa , eikä konetta koskaan vielä avattu.
En tiedä miten toi olis paremmin toiminut esim 10tkm vaihtoväleillä. Volkkari näki kainuun/oulun talvessa kovia pakkasia jatkuvasti eikä niistäkään hajonnut.
Öljyinä oli periaatteessa aina sen ajan "parhaat" eli Mobilin 5-50.
Oma mielipiteeni ja kokemus on, jos koneessa ei ole perustavaaa heikkoutta, kestää pidemmätkin vaihtovälit, tosin bmw tuotteista en mene vannomaan,hih.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostOma mielipiteeni ja kokemus on, jos koneessa ei ole perustavaaa heikkoutta, kestää pidemmätkin vaihtovälit, tosin bmw tuotteista en mene vannomaan,hih.
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostNämä on pitkälti makuasioita ja monilla ei ole henkilökaohtaista kokemusta miten öljyjen vaihtovälien pituudet vaikuttaa koneen ikään.
Otetaan nyt kuitenkin perhepiiristä yksi tapaus. vanhemmat osti uuden auton 90-luvun alkupuolla. Vapaastihengittävä ja bensakoneinen vw.
Koskaan ei öljyjä vaihdettu alle 30tkm ja muutama vuos sitten vw siirtyi ns jäähylle odottamaan, maatuuko sillipurkeiksi vai tulee joskus museoauto tms.
Mittariin kolahti 395tkm ja ei ollut öljyjen syöntiongelmaa , eikä konetta koskaan vielä avattu.
En tiedä miten toi olis paremmin toiminut esim 10tkm vaihtoväleillä. Volkkari näki kainuun/oulun talvessa kovia pakkasia jatkuvasti eikä niistäkään hajonnut.
Öljyinä oli periaatteessa aina sen ajan "parhaat" eli Mobilin 5-50.
Oma mielipiteeni ja kokemus on, jos koneessa ei ole perustavaaa heikkoutta, kestää pidemmätkin vaihtovälit, tosin bmw tuotteista en mene vannomaan,hih.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostTuossakin on varmaan monta muuttujaa.Mm. kylmäkäynnistysten määrä (esilämmityksellä vai ilman).Ja käyttöolosuhteet.Eli ajetaanko pelkkää kaupunkipyöritystä vai ihan jotain muuta.Yms.
Comment
-
-
Ei ne öljyt olleet koskaan mitään longlifeja vaan ihan perussynteetistä ralliformulaa.
Edellinen suomiE39 oli myydessäni lähes 300tkm ajettu ja koskaan ei siihenkään öljyjä ollut h-kirjan mukaan vaihdettu alle 20tkm ja silti ei koneessa ollut mitään outoa häikkää tai syönyt öljyä taikka vanoksiin koskettu.
Suomi on täynnä autoja joilla ajetaan vähintään 25tkm samoilla öljyillä/huoltoväleillä.
Toki 5km työmatka-ajo ja puolet ajasta liikennevaloissa odotellen on toinen kuin ne autot joilla vetästään maantiellä ne kilometrit.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostEi ne öljyt olleet koskaan mitään longlifeja vaan ihan perussynteetistä ralliformulaa.
Edellinen suomiE39 oli myydessäni lähes 300tkm ajettu ja koskaan ei siihenkään öljyjä ollut h-kirjan mukaan vaihdettu alle 20tkm ja silti ei koneessa ollut mitään outoa häikkää tai syönyt öljyä taikka vanoksiin koskettu.
Suomi on täynnä autoja joilla ajetaan vähintään 25tkm samoilla öljyillä/huoltoväleillä.
Toki 5km työmatka-ajo ja puolet ajasta liikennevaloissa odotellen on toinen kuin ne autot joilla vetästään maantiellä ne kilometrit.
Jep, ei voi oikeen yleistää tota vaihtoväliä kumpaankaan suuntaan... Öljyt on hyvä vaihtaa sen mukaan millasta ajoa tulee. Kuitenkin vähintään kerran vuodessa. Syksyllä?
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostEipäs vaan keväällä... arvaatkos miksi?
Ehkä ne on kylmäkäynnistyksien takia huonommassa kunnossa ja kerännyt kosteutta, ihan järkeenkäyvää.
Comment
-
-
Vaihdettiin uudet öljyt
ja suodatin n. 3tkm sitten. Tänään taas valitti öljyn vähyyttä, pyysi lisälitran lisäystä. Ajatuksia tästä?
Sen havainnon tein että olivat saaneet huollossa menemään litran vähemmän öljyä tähän kuin M54 2.2 mottiin, joten oisko jääny täyttö vajaaksi? En tietty katsonut öljymäärää tästä huollon jälkeen, M54 oli OK.
edit: näyttäis olevan molemmissa 6,5 litraa suositus, lieko tuossa huomioitu filtteriä? M54:än oli pantu lähemmäs 7 litraa ja N53:een reilut 6 litraa.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Taas on pari tuhattu rullattu ja kaksi palkkia öljyindikaattorissa enää jäljellä, eli seuraavan 1000km aikana syttynee taas öljyvalo. Vielä on heittää litra tuota castrolin öljyä ennen kuin loppuu:
Mitäs raati ehdottaa seuraavaksi? Vaihtaa öljylaatua jäykempään vai etsiä moottorista vikaa?e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
Comment