Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaanvaihdon iloja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #16
    Originally posted by JermuS View Post
    Kuinka niin?
    No mutta käsivaraisesti kirrattu ei kuitenkaan ole oikein eikä muutu oikeaksi neuvoksi jos itse tekee niin...vai muuttuuko ?

    Momenttiin pistetty on oikein ja näin sekä pultit että vanne pysyy oikeissa mitoissa. Ja tienposkessa ei tarvitse ihmetellä millä availee...

    Koottuna (E6x)
    Putsataan napa.
    Esikiristys käsin kevyesti ristiin tämäkin.
    Momenttiin kahdessa vaiheessa ristiin kiristyksenä (esim. 90 ja 120).
    Jälkikiristys 100-150km 120nm.

    Edellisen auton pultit oli rengasliike kiristänyt pulttipyssyllä tai jollain muulla ?, ilmeisesti oli pultin kartio hieman leikkautunut vanteen kartioon kiinni kun piti tarpeetonta väkivaltaa käyttää. Testasin momenttiavaimella, asteikko loppuu 340nm eikä vielä auennut mutta kahden metrin musta putki niin aukesi jo ilman selän hajottamista.

    Comment

    • JermuS
      BTCF Member
      • Jul 2008
      • 4213
      • Kaustinen

      #17
      Itse kiristänyt pultit aina järjen kanssa pulttipyssyllä, eikä ole ongelmia ollut. Pultit on pysyny kiinni ja tarvittaessa auki myös käsipelillä..
      -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
      -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
      -Volvo S60 2.4i -04
      -LMC Munsterland LUX 495 -98

      https://www.instagram.com/jermus_h/

      Pohjanmaa - Connection

      Kaustinen connection

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #18
        Originally posted by JermuS View Post
        Itse kiristänyt pultit aina järjen kanssa pulttipyssyllä, eikä ole ongelmia ollut. Pultit on pysyny kiinni ja tarvittaessa auki myös käsipelillä..
        Järki on "määrittelemätöntä", 120nm momentti on fakta.

        Comment

        • JermuS
          BTCF Member
          • Jul 2008
          • 4213
          • Kaustinen

          #19
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Järki on määrittelemätöntä, 120nm momentti on fakta.
          Asia selvä. Oon siis aina tehny kaiken väärin. Parempi etten sano enää mitään...
          -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
          -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
          -Volvo S60 2.4i -04
          -LMC Munsterland LUX 495 -98

          https://www.instagram.com/jermus_h/

          Pohjanmaa - Connection

          Kaustinen connection

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #20
            Originally posted by JermuS View Post
            Asia selvä. Oon siis aina tehny kaiken väärin. Parempi etten sano enää mitään...
            Vähän tyhmää ottaa herneitä tästä asiasta. Jos itse työn puolesta vaihdat renkaita, varmasti hommaan tulee näppituntuma ilman momentti avaintakin.

            Sitä ei välttämättä ole pertti perus renkaanvaihtajalla jolla ei myöskään ole välttämättä mitään käsitystä mitä esim. 120Nm tarkoittaa.
            Ainut mikä osataan, on niin tiukkaan kun menee. Ja heikko/pienikin kaveri saa vedettyä helposti reilusti ylikireäksi.
            Varmasti olet itsekkin törmännyt sen johdasta venyneisiin pultteihin työn puolesta ?
            Aprilia RSV4

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 958
              • Salo

              #21
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Edellisen auton pultit oli rengasliike kiristänyt pulttipyssyllä tai jollain muulla ?, ilmeisesti oli pultin kartio hieman leikkautunut vanteen kartioon kiinni kun piti tarpeetonta väkivaltaa käyttää. Testasin momenttiavaimella, asteikko loppuu 340nm eikä vielä auennut mutta kahden metrin musta putki niin aukesi jo ilman selän hajottamista.
              Varsin epätieteellinen menetelmä. Kun nyt olet kiristänyt pultit momenttiavaimella, kokeile syksyllä tai vaikka parin viikon kuluttua aukeaako samalla momentilla ? No ei.

              Originally posted by jannmann View Post
              Ainut mikä osataan, on niin tiukkaan kun menee. Ja heikko/pienikin kaveri saa vedettyä helposti reilusti ylikireäksi.
              Varmasti olet itsekkin törmännyt sen johdasta venyneisiin pultteihin työn puolesta ?
              Ei ole aivan heikko/pieni kaveri joka ristikkoavaimella venyttää esim 12 mm pultin. Tuollainen kestää vetoa useamman tonnin ja siinä vaiheessa kartion/kierteen kitka on jo melkoinen..
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #22
                Originally posted by kalevik View Post
                Varsin epätieteellinen menetelmä. Kun nyt olet kiristänyt pultit momenttiavaimella, kokeile syksyllä tai vaikka parin viikon kuluttua aukeaako samalla momentilla ? No ei. .
                Kyllä aukeni, kävin oikein testaamassa. 110nm naksahti heti, 120nm naksahti heti ja 135nm avasi pultin. Pultit olleet vajaan kuukauden asemissaan ja momentissa 130nm.

                Comment

                • JermuS
                  BTCF Member
                  • Jul 2008
                  • 4213
                  • Kaustinen

                  #23
                  En nyt toki hernettää nokkaan vetänyt! ja kyllä, työn puolesta on tullut juurikin se näppi tuntuma..

                  huvittavinta tässä vaan se suht yleinen toiminta tällä foorumilla, eli se mitä bmw ohjekirjassa sanotaan niin on aina ehdottomasti oikein. Jos ohjekirjassa lukee vaikka että ilmanpaineet kuuluu olla 2.0bar niin sillon se on myös juurikin niin...
                  Last edited by JermuS; 24-04-2014, 16:06.
                  -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
                  -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
                  -Volvo S60 2.4i -04
                  -LMC Munsterland LUX 495 -98

                  https://www.instagram.com/jermus_h/

                  Pohjanmaa - Connection

                  Kaustinen connection

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #24
                    Originally posted by JermuS View Post
                    En nyt toki hernettää nokkaan vetänyt! ja kyllä, työn puolesta on tullut juurikin se näppi tuntuma..

                    huvittavinta tässä vaan se suht yleinen toiminta tällä foorumilla, eli se mitä bmw ohjekirjassa sanotaan niin on aina ehdottomasti oikein. Jos ohjekirjassa lukee vaikka että ilmanpaineet kuuluu olla 2.0bar niin sillon se on myös juurikin niin...
                    Meille kaikille syntyy vuosien varrella asioihin näppituntuma, esimerkiksi pituusmitat on joillekin helppo asia...osaa arvioida onko matka 10 vai 13m ja toisella on ns "vatupassisilmä" joka näkee kaikki vaaterit ja vertikaalit. Niille jotka eivät omista näitä näppituntumia on sitten mittanauha ja vatupassi (melko varmoja työkaluja, jollei ole linjurina käytetty tai poikki)....ja se momenttiavain..

                    Mitä tulee noihin ohjekirjan baareihin (ilmanpaine) niin kyllä ohjekirjan paineet varmasti on oikeat niille alkuperäisille renkaille, ei välttämättä Barumin vannesuojille 6" isommassa koossa.

                    Itse käytän rengaspaineina keskiarvoa nettikeskusteluista ja rengasliikkeen ohjearvoista, 2.7bar.

                    Comment

                    • bittivirhe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2012
                      • 519
                      • Pohjois-Savo

                      #25
                      Kiitokset kaikille vinkeistä ja rohkaisusta. ;-) Kävin hakemassa paremman tunkin ja momenttiavaimen. Keskinkertaisen potkimisen jälkeen sain kaikki pyörät irti ja uudet tilalle. Pistin vaseliinia väliin ja putsailin moskat/ruosteet pois - tosin nuo kesävanteet ei niin sairaan tiukat olekaan, eiköhän nuo lähtene potkimatta irti kun se aika tulee. Huomenna näkee, miten nuo germaaniasta tilatut pyörät toimii.
                      G05 45e
                      ex: F11 530d xDrive
                      ex: E84 X1 xDrive 25d

                      Comment

                      • Hunt
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2013
                        • 100
                        • Finland

                        #26
                        Last edited by
                        Last edited by Hunt; 05-01-2015, 19:43.

                        Comment

                        • smpovers
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 2372
                          • Tammela

                          #27
                          Originally posted by Hunt View Post

                          Offtopic: miten nämä kiinteät momenttisauvat toimivat? Siis tällaiset:


                          Eli miten tuo ilmoittaa sen oikean momentin? Pyörähtääkö siinä avain tyhjää eli onko tuossa päässä mihin vääntöavain tulee kiinni jokin mekaniikka sisällä vai häh?
                          Tuota käytetään iskevän pulttipyssyn kanssa. Tuo varsi joustaa joten pyssy ei pääse löymään liian kireälle. Ei noi tosin mitään tarkkoja ole kun pyssytkin on eri tehoisia, mutta varmaan riittäviä...
                          Last edited by smpovers; 24-04-2014, 22:07.
                          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                          BMW 330d touring e46 -05
                          Ford Cortina Mk2 1600 -70
                          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎