Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 hammastanko kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Putkijokari
    Newbiemmer
    • Oct 2008
    • 12

    E60 hammastanko kysymys

    Eli auto E60 aktiivi ohjauksella, hammastangossa väljyyttä kolisee. Osaisiko joku kertoa voiko tuon hammastangon tilalle laittaa servotronic tai ihan normi hammastangon? Tai löytyykö suomesta hammastanko/ohjausvaihde korjaajaa? Aktiivitanko järkyttävän hintainen verrattuna vaikka servoon.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10031
    • KVLA

    #2
    Onko välys varmasti hammastangossa,eikä esim. sisemmissä raidetangon päissä?

    Comment

    • Putkijokari
      Newbiemmer
      • Oct 2008
      • 12

      #3
      Sen verran kerkesin tänään vilkaisemaan itse, että kuskin puolen hammastangon suojakumista kun työntää ylös/eteen on klapia jonkun verran n.3mm ja kolisee heiluttaissa. Vänkärin puolella ei kyseistä klapia ollut. Molemmat puolet oli päälle päin kuivat, kumia en kerennyt irroittaa. Ilmeisesti voisi olla ehdottamasi sisempipää?

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10031
        • KVLA

        #4
        Haitarikumia irti ja tsekkaamaan osanum. 4 pallonivel: http://www.realoem.com/bmw/showparts...22&hg=32&fg=25

        Samalla saat tsekattua sen hammastangon mahdollisen välyksen.

        Comment

        • Putkijokari
          Newbiemmer
          • Oct 2008
          • 12

          #5
          Entä jos hammastangossa on välystä saako sitä kirittyä?

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10031
            • KVLA

            #6
            Yleensä ne on vaihtokamaa,jos itse hammastankoon tulee väljää.Mutta jos suojakumi/haitarikumi on ehjä,eikä ole öjyvuotoa hammastangon läpi,niin uskoisin että välys löytyy juurikin tuosta sisäpään nivelestä.

            Comment

            • foursquare
              Bimmer Rookie
              • Jun 2012
              • 76
              • Lahti

              #7
              Myös ilmeisesti rattiakselin niveleen voi näissä tulla väljää. Eikös sen akselin/nivelen joku täällä ollut vaihtanutkin E6X ?
              Last edited by foursquare; 28-05-2014, 00:34. Reason: syy
              530dA E60 -orientblau metallic

              Comment

              • Larzza
                Bimmer Rookie
                • Dec 2011
                • 147
                • Suo

                #8
                oon kanssa arpomassa tätä ongelmaa tosin ei kolise mutta parin sentin klappi ohjauksessa.
                e61 525 dat
                ex.e36 318ti compact m-sport

                Comment

                • Putkijokari
                  Newbiemmer
                  • Oct 2008
                  • 12

                  #9
                  Eli tänään vaihdoin kuskin puolelle raidetangon kokonaisuudessa ja kirin hammastangon mikä lie oikelta nimeltään. Kolina vaimentui huomattavasti kirimisellä. Nyt kuuluu enämmän ehkä klonksahtelu/muljahtelu ajaissa ja edelleen vasen puoli. Kuuluuku teiltä mitään ääntä silloinkun, auto sammuksissa ja rattia edestakaisin? Jotenkin tuntuu että ääni ei kuuluisi nyt enää hammastangosta, mutta kun paikallaan heiluttelee rattia niin jostain kuuluu. Ja ajossa muljahtelu/klonksahtelu (ei tunnu ratissa) oisko iskari/yläpää....
                  Last edited by Putkijokari; 30-05-2014, 22:45.

                  Comment

                  • Putkijokari
                    Newbiemmer
                    • Oct 2008
                    • 12

                    #10
                    Larzza vosit kokeilla kiriä hammastankoa vähän. Tai sitten ratti akselin nivelet, raidetangot... mutta jos ois noi niin luulisin että kuuluisi myös jotain.

                    Comment

                    • j_mp
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 60
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Edellisessä e61 oli väljää rattiakselin alemmassa nivelessä. Lonksui kun käänteli rattia. Helppo vaihtaa ja ei ollut kauhean kallis osa.
                      Volvo XC60 D5 AWD
                      Ex. BMW 535D M-Sport
                      Ex. 520D Touring

                      Comment

                      • Ccccc
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2015
                        • 112
                        • Valkeakoski

                        #12
                        Kyllä taas koettelee prkl Etupään väljää rupesin etsimään. Paikansin sen raidetangon sisäpäähän tai siitä vielä syvemmälle. No ajattelin että sisäpään pallo väljä, onhan sillä menty jo yli 160tkm. Eikun kauppaan hakemaan täydelliset tangot.. Sitten auton alle ja huomasin samantien suojakumin irroitettuani että eihän tässä oo mitään moitteen sijaa, aivan priima pallo. No vaihdetaan ny kun tuli ostettua. Vertasin uutta lemförderiä orginelliin 13v/160tkm rullattuun. Vanha pallo ihan yhtä tiukasti kupissaan kun uudessakin. No rasvasin sitten hammastangon ja tiukkasin taikamutteri ehkä 10 minuuttia ja sillä säädöllä ei takertele yhtään, enempää en sitten viitsinyt vääntää. Aivan kun tuo hammastangon ropaus ois aavistuksen auttanu mutta väljää on edelleen. Enempää en tällä kertaa tutkinu mutta onko nyt näin että tasan kolmessa paikassa vika voi olla, hammastanko ja rattiakselissa kaksiko? niveltä?

                        On tämä taas surkuhupasaa jälleen. Jos vika paikantuu nyt sitten hammastankoon niin pitäiskö piruuttaan kasata uus hammastanko originel 13 vuotta vanhoilla raidetangoilla kun ei niissä ollut pienintäkään välystä vielä
                        Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                        INPA ISTA

                        Comment

                        • enins
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2009
                          • 513
                          • Rauma

                          #13
                          Voi sitä sadatella ja viedä auton vaikka marmorille korjattavaksi, omani korjasin itse:


                          Ja rahaa paloi kaiken kaikkiaan vajaa 80 €, toki ottaa työtunteja.
                          Autokalusto: 320d f30

                          Comment

                          • Ccccc
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2015
                            • 112
                            • Valkeakoski

                            #14
                            Originally posted by enins View Post
                            Voi sitä sadatella ja viedä auton vaikka marmorille korjattavaksi, omani korjasin itse:


                            Ja rahaa paloi kaiken kaikkiaan vajaa 80 €, toki ottaa työtunteja.
                            Hyödyllistä tietoa, kiitos. Millä kilometreillä sun hammastanko oli valmis remonttiin? Oliko väljä kuskinpuolella ylös alas suunnassa?
                            Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                            INPA ISTA

                            Comment

                            • enins
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2009
                              • 513
                              • Rauma

                              #15
                              Originally posted by Ccccc View Post
                              Hyödyllistä tietoa, kiitos. Millä kilometreillä sun hammastanko oli valmis remonttiin? Oliko väljä kuskinpuolella ylös alas suunnassa?
                              Kuskinpuolella oli väljää, juuri sormiin tuntui. Käännyttäessä epätasaisella alustalla piti terävää, nopeataajuista kolinaa.
                              Kilometrejä oli niellyt oireiden alkaessa noin 350 tkm.
                              Autokalusto: 320d f30

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎