Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 525da omituinen tehokäyrä alakierroksilla (dynolappu liitteenä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Testasin oman 525Xd:n.

    1 ja 2 vaihteella antaa luistaa (500-700rpm alle 2000rpm) täyskaasukiihdytyksessä (ei kickdownille asti painettuna) mutta 3-6 vaihteilla laatikko ei luista 1100rpm lähtien yhtään vaan lukitsee täysin, ainakin jos rpm viisaria on uskominen.
    Taloudellisuuden nimissä lootat pitää turbiinin lukossa niin pitkään kuin suinkin mahdollista, mutta täyskaasulla pitäis kyllä normaalisti lukon aueta kaikilla vaihteilla, yleensä sitä turbiinin lukkoa ei ole mitoitettu täydelle vääntömomentille ja jos joku sieltä turbiinista hajoaa niin tuo lukitus.

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      #32
      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Testasin oman 525Xd:n.

      1 ja 2 vaihteella antaa luistaa (500-700rpm alle 2000rpm) täyskaasukiihdytyksessä (ei kickdownille asti painettuna) mutta 3-6 vaihteilla laatikko ei luista 1100rpm lähtien yhtään vaan lukitsee täysin, ainakin jos rpm viisaria on uskominen.
      Näissä "meidän" malleissamme, kuten jo aikaisemmin kirjoitinkin, turbiinin lukittuminen on tietyllä tapaa erikoistilanne, useampi tekijä pitää ensin täyttyä.
      Eri auton valmistajilla on pikkuisen erilaiset lähestymismallit aiheeseen.
      Bemareissa x35 mallit poikkeaa ohjauksen osalta näistä köyhempien malleista.

      Turbiinin luistoa voi seurata testerillä, jotkut kertoo se prosentteina, useimmat näköjään ihan vaan kierrosnopeus erona. Luistatus on maksimissaaan normaalisti juuri tuota huomioimaasi luokkaa.
      Liian suuresta kierrosnopeus erosta tulee vikailmoitus.
      Se vikatilaraja on yllättävän lähellä.
      Tuo mainitsemasi nopeusero riittää aktivoimaan turbiinin kolmannen siiven, siis juuri sen momentin muuntimen, Sen tehtävänä tilanteessa on nostaa turbiinin siiville menevän öljyn painetta, jotta kierrosnopeusero (luisto) pysyisi hallinnassa ja "palauttaa" se sille tasolle, jossa paremman hyötysuhteen turbiinisiipi hoitaa koko homman.
      Jos siis nopeusero on liian suuri, eikä korjaannu määrätyssä ajassa, seuraa vikatila.
      Kun nopeusero pienenee, loppuu momentin muuntimen siiven toimintavoimakin ja se vaan pyörii sitten "matkassa".
      Momentinmuuntimen tehtävänä näissä laatikoissa on vaan pitää turbiinin luisto hallinnassa sekä lähtö/vaihto tilanteet.

      Turbiini sisällä olevan öljyn määrää kulloisessakin tilanteessa hallitaan paluuvirtausta säätävällä venttiilillä, kun venttiili on auki, turbiini on "tyhjä" - vähän öljyä - huono pito. Kun venttiili on kiinni, turbiini on täynnä öljyä ja siellä on "täysi" öljynpaine - hyvä pito.
      Ohivirtausventtiilille on ohjaus moottorin ohjaussoftassa ja sitä voi hallita halutulla tavalla.
      Yleensä kaikki haluaa että luistoa vähennetään, jolloin venttiiliä "kiritään", mutta jos vaikka autoon on laitettu ämpäriholsetti, niin silloin luistoa pitää lisätä, jotta vaihteiston pito alkaa vasta sitten kun moottori on päässyt "alueelle", olen kokeillut - olen tehnyt - moneen autoon - ja toimii.

      Kattokaa testerillä - ei tarvi inttää.
      Ajakaa autolla ja katsokaa kierroslukumittaria ja ajatelkaa - ei tarvi inttää.
      Näissä ei todellakaan ole mitään "tyhjästä tulevaa voimaa ja mystistä vaihteistoa" - höpöhöpö.

      Näissä laatikoissa ei vakioautoissa ole kyllä mitään varsinaista mitoitus ongelmaa, vaan kunnossa ollessaan kestävät hyvin vakiotehot, kaikilta osin.
      Laatikon sisällä olevat kytkimet kestää vakiona vääntöä noin 800nm (530d), jos ovat kunnossa, turbiini reilusti enemmän- olen kokeillut, monessa autossa, monta kertaa.
      Alkupään E60,ssä huonommin, lci -> paremmin.
      Laatikkohan ei paljoa muutu, ohjaus muuttuu, nousisko laatikon sisäinen painekkin, en tiedä, mutta paremmin kestävät vääntöä.'

      Kaikilla autonvalmistajilla on mielestäni halu päästä näistä mehumaijja vaihteistoista eroon niiden huonon hyötysuhteen ja kalliin rakenteen vuoksi kohti suorempaan kykeytyviä vaihtoehtoja.
      Luulisin että kun joku ratkaisee kohti hinnalla lähtötilanteeseen ja vaihtohetkeen liittyvät kestävyys ongelmat, niin perinteiset automaatit jää poikkeen.
      Last edited by tuikku; 12-07-2014, 08:48.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #33
        Huomiot on todellakin helppo tehdä ajamallakin ja todeta vaihteiston toimivan kuten Tuikku kirjoittaa yllä.

        Itse ajattelen näin:
        Laatikkoa luistatetaan 1 ja 2 vaihteella kiihtyvyyden parantamasikseksi ehkä myös tehon/väännön ulostulon käsiteltävyyden helpottamiseksi ?

        3-6 vaihteella vaihteisto lukitaan voiman maksimaaliseksi siirtämiseksi voimalinjan kautta tiehen, tällöinhän ei luultavasti ole sutimisesta enää huolta ja voima on muutenkin hallittavissa auton jo ollessa liikkeessä.

        Penkkivedossa ei mielestäni nyt kaiken järjen mukaan pitäisi olla kuoppaa käyrässä jos laatikko (turbiini, momentinmuuntimet ) on kunnossa....siis kun vetohan suoritetaan vitos tai kutos vaihteella ?. Luulisi vaihteiston olevan lukossa tuolloin kuten omassa kokeilussani.

        Olisi ihmeellistä minusta mitoittaa laatikko "heikoksi" jotta sitä voidaan sitten luistattaa "tappiin" kaikilla vaihteilla ?

        Olen kuullut juttuja isoilta pojilta että esim. viritetyissä ja ihan vakioissakin tehokkaissa autoissa vääntöä rajoitetaan 1-3 vaihteilla jotta saadaan paras mahdollinen kiihtyvyys paikalta lähtiessä...sitten lukitaan täysin...pitääkö lie paikkaansa mutta juuri vaihteistolla, turbiinilla...momentinmuuntimella ?.

        Huomioin sitten asioita täysin asiasta mitään tietömättömänä ja tekniikasta ymmärtämättömänä, muistakaa tämä ennenkuin ammutte

        Lopuksi, aloittajan autossa taitaa kyllä luisto olla hallitsematonta ja luokiteltavissa viaksi....?
        Last edited by BMW525Xda; 12-07-2014, 10:42.

        Comment

        • exautisti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1267
          • oulu

          #34
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Huomiot on todellakin helppo tehdä ajamallakin ja todeta vaihteiston toimivan kuten Tuikku kirjoittaa yllä.

          Itse ajattelen näin:
          Laatikkoa luistatetaan 1 ja 2 vaihteella kiihtyvyyden parantamasikseksi ehkä myös tehon/väännön ulostulon käsiteltävyyden helpottamiseksi ?

          3-6 vaihteella vaihteisto lukitaan voiman maksimaaliseksi siirtämiseksi voimalinjan kautta tiehen, tällöinhän ei luultavasti ole sutimisesta enää huolta ja voima on muutenkin hallittavissa auton jo ollessa liikkeessä.

          Penkkivedossa ei mielestäni nyt kaiken järjen mukaan pitäisi olla kuoppaa käyrässä jos laatikko (turbiini, momentinmuuntimet ) on kunnossa....siis kun vetohan suoritetaan vitos tai kutos vaihteella ?. Luulisi vaihteiston olevan lukossa tuolloin kuten omassa kokeilussani.

          Olisi ihmeellistä minusta mitoittaa laatikko "heikoksi" jotta sitä voidaan sitten luistattaa "tappiin" kaikilla vaihteilla ?

          Olen kuullut juttuja isoilta pojilta että esim. viritetyissä ja ihan vakioissakin tehokkaissa autoissa vääntöä rajoitetaan 1-3 vaihteilla jotta saadaan paras mahdollinen kiihtyvyys paikalta lähtiessä...sitten lukitaan täysin...pitääkö lie paikkaansa mutta juuri vaihteistolla, turbiinilla...momentinmuuntimella ?.

          Huomioin sitten asioita täysin asiasta mitään tietömättömänä ja tekniikasta ymmärtämättömänä, muistakaa tämä ennenkuin ammutte

          Lopuksi, aloittajan autossa taitaa kyllä luisto olla hallitsematonta ja luokiteltavissa viaksi....?
          Se on vika vasta sitten kun siitä tulee vikakoodi,muussa tapauksessa se on valmistajan tolenranssissa,joka ei välttämättä ajossa tunnu vielä yhtään. Penkki tulosta se voi muuntaa valheellisesti positiiviseen suuntaan,mutta sehän on vaan hienoa
          -99 punane passatti

          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

          Tuikun softat
          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

          www.mcars.fi

          Kysy 041-5056506

          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #35
            Originally posted by exautisti View Post
            Se on vika vasta sitten kun siitä tulee vikakoodi,muussa tapauksessa se on valmistajan tolenranssissa,joka ei välttämättä ajossa tunnu vielä yhtään. Penkki tulosta se voi muuntaa valheellisesti positiiviseen suuntaan,mutta sehän on vaan hienoa
            Itse en ymmärrä nyt kohtaa "valheellisesti positiiviseksi" kohtaa, eihän aloittajan tapauksessa mikään luisto muuta positiiviseksi vaan jo ilmoitetun vakioväännönkin jälkeisillä ylemmillä kierroksilla on notko huomattavasti alemmalle tasolle kuin pitäisi ?.

            Olenko ymmärtänyt oikein ?

            Comment

            • exautisti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 1267
              • oulu

              #36
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Itse en ymmärrä nyt kohtaa "valheellisesti positiiviseksi" kohtaa, eihän aloittajan tapauksessa mikään luisto muuta positiiviseksi vaan jo ilmoitetun vakioväännönkin jälkeisillä ylemmillä kierroksilla on notko huomattavasti alemmalle tasolle kuin pitäisi ?.

              Olenko ymmärtänyt oikein ?

              No tästä voidaan vääntää peistä varmaan loputtomiin, mutta itse en nää vääntökäyrässä notkoa vaan alle 2000 kiekkaa olevan "liika" kovan väännön joka todennäköisesti tulee siitä kun turbiini luistaa vedon alussa.
              -99 punane passatti

              https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

              Tuikun softat
              Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
              BMW Maahantuonti ammattitaidolla
              Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
              Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

              www.mcars.fi

              Kysy 041-5056506

              https://www.facebook.com/MCarsOulu/

              INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

              Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

              Comment

              • elreino
                Bimmer Rookie
                • Apr 2009
                • 90
                • s-joki

                #37
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Itse en ymmärrä nyt kohtaa "valheellisesti positiiviseksi" kohtaa, eihän aloittajan tapauksessa mikään luisto muuta positiiviseksi vaan jo ilmoitetun vakioväännönkin jälkeisillä ylemmillä kierroksilla on notko huomattavasti alemmalle tasolle kuin pitäisi ?.

                Olenko ymmärtänyt oikein ?
                dynon mittaus ohjelmalla on oletus että muuntimen jälkeinen aksila pyörii samoilla kierroksilla alusta loppuun niin kuin moottori

                in rautlanka
                ajat auton jyrkkään ylämäkeen asuntovaunu vielä perään
                pidätyt siihen mäkeen
                lähdet liikkeelle kaasu pohjassa moottori tekee tehoa täysillä kierroksia vaikka 2000rpm jolloin se puskee tehoa sanotaan vaikka 100kw jolloin vääntö on 477nm
                no samalla muuntimen aksila pyörii kuitenkin se 700rpm kierrosta hitaammin vaikka siinä on kierroksia vähemmän on siinä kuitenkin tehoa 100kw ja vääntöä se 477nm
                eli mitään ei ole tullut varsinaisesti lisää mutta moottorin ollessa korkeammalla kierrosluvulla jolloin siinä on enempi hevosvoimia saat ne hevosvoimat vetopyöriin
                kuten edellä sanoin niin dynon mittaus ohjelma olettaa kierroksien olevan samat muuntimen edessä ja takana
                äskeisessä tilanteessa dyno lukee sen oikean 100kw mutta se ei saakkaan oikeaa kierrosluku tietoa sen saama tieto on sen 700rpm alhaisempi
                ja tulos on 100kw kierroksia 1300 ja vääntö lukemaksi tulee tällöin 734nm ja väännön mukaan se piirtää paperiin tehon ja se on 153kw

                2000rpm jälkeen muuntimen stalli alkaa purra kinni jolloin kierrokset muuntimen etu ja takapuolella tasaantuvat jolloin dynokin saa olettamansa kierroluvun luettavaksi ja tulos alkaa vastata oikeaa
                Last edited by elreino; 12-07-2014, 14:53.

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #38
                  Originally posted by exautisti View Post
                  No tästä voidaan vääntää peistä varmaan loputtomiin, mutta itse en nää vääntökäyrässä notkoa vaan alle 2000 kiekkaa olevan "liika" kovan väännön joka todennäköisesti tulee siitä kun turbiini luistaa vedon alussa.
                  No seuraavaksi, mitä hyötyä esimerkiksi minun 525d mallissa olisi 400nm väännöstä 1350rpm alkaen jos turbiini luistattaa 2000rpm asti ?.

                  Samaa ihmettelen aloittajan tapauksessa, siellähän pitäisi olla 2000rpm/400nm jolla ei siis olisi mitään merkitystä jos käyttöalue on vasta 3000rpm jolloin turbiini lukittuu ?

                  Kyllä tuon aloittajan turbiinin pitäisi lukittua jo ~1500rpm kohdalla....viimeistään.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #39
                    turbiini ei lukitu kaasu pohjassa ikinä.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #40
                      Näköjään olette oikeassa, kuoppa siihen käyrään tulee.

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        #41
                        No tuossa on mun seiskan lappu,siinä taas miinuksena se,että tehokäyrän loppu on dynotest centerin seinässä,Kiitokset Tuikulle
                        Attached Files
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • elreino
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2009
                          • 90
                          • s-joki

                          #42
                          käydäämpä läpi vähän sitä bmw limppuakin
                          turbiinin tavoin se toimii siihen asti kun se saavuttaaa stall kohdan jä tämä kohta ei tarkoita että sen sisällä oleva kitkalevy purisi kiinni
                          stall kohdan jälkeen se välittää kaiken väännön lävitseen mitä moottori pystyy tuottamaan
                          sitten kun tuloakseli pyörii suurin piirtein samaa noputta kuin itse muunnin niin kitkalevy muuntimen sisällä lukittuu, lukitusmääräystä ohjanlaite ei tee jos kierros luku ero on liian suuri, levy kuluu silloin liikaa

                          limpussa sisällä on tavallaaan kaksi eri osaa koneesta päin katsottuna ensimmäsenä on iso levy lähes muuntimen halkaisijan kokoinen
                          lock-up kytkin sen ulkoreunalla on kitkapinta
                          vaihteiston puolelta tuleva akseli yltää tämän levyn läpi aksilan päästä virtaa öljy muuntimeen
                          josta se poistuu kahta eri reittiä
                          lukitus tilanteessa aksilan päästä loppuu öljyn tulo ja samalla muuntimen puoleisista paluu kanavista toisessa virtaus suunta muuttuu ja jäljelle jäänyttä paluukanavaa säädellään jolloin muuntimen sisällä oleva paine kasvaa samalla työntyy kitkalevy kinni ja lukitsee muuntimen yhdeksi puuksi
                          muuntimen sisällä oleva öljyn määrä on aina sama virtaus suunnat ja paine vaihtelevat

                          tunnettuahan on että vanhemmuuttaan muumien lukitukset ei toimi aina
                          Last edited by elreino; 12-07-2014, 16:01.

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #43
                            Originally posted by elreino View Post
                            tunnettuahan on että vanhemmuuttaan muumien lukitukset ei toimi aina

                            Comment

                            • elreino
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2009
                              • 90
                              • s-joki

                              #44
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              muuntimien
                              näppäimistössäni on varmaan jotain vikaa:think

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                #45
                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                No seuraavaksi, mitä hyötyä esimerkiksi minun 525d mallissa olisi 400nm väännöstä 1350rpm alkaen jos turbiini luistattaa 2000rpm asti ?.

                                Samaa ihmettelen aloittajan tapauksessa, siellähän pitäisi olla 2000rpm/400nm jolla ei siis olisi mitään merkitystä jos käyttöalue on vasta 3000rpm jolloin turbiini lukittuu ?

                                Kyllä tuon aloittajan turbiinin pitäisi lukittua jo ~1500rpm kohdalla....viimeistään.
                                Vain täydellinen amatööri osaa esittää näin erinomaisen kysymyksen.
                                Hyvä !

                                Miksi sitä momenttia ei siirrettäisi pienemmiltä kierroksilta, kun siellä se voima näissä majailee ?
                                Ei ole mitään järkeä yrittää siirtää sitä momenttia kolmesta tonnista, kun silloin ollaan jo vääntökäyrän laskevalla osuudella !!!!!!!!!!
                                Ja kuten tiedetään, se siirtotapa ei lisää mitään, vaan hukkaa sitä alun perinkin matalampaa vääntömomenttia.
                                Matalampaa vääntöä "siirretään" kierroksille, joilla on jo luonnostaan sitä enemmän ????

                                No vastaus on, ettei sitä mitenkään yritetäkkään, kun ei ole mitään tarvettakaan.
                                Momentin muunninta ei näissä ole sitä varten.

                                Paikaltaan lähtötilanne on eri tilanne, ei liity varsinaiseen ajosuoritteeseen, tai dynomittaukseen mitenkään.
                                Kovan rasituksen lähtötilanteessa turbiini päästetään tarkoituksella luistamaan "liikaa" jotta sitä momenttia takarenkaille tarkoituksella tulisi vähemmän, rikkoontumisvaaran takia.
                                Tätä tapahtuu kaikilla vaihteilla, kokeilkaa.
                                Myös ajomukavuustekijät on varmaan otettu huomioon pikkuvaihteilla.

                                Elreino selitti turbiinin lukkiintumisen mekaaniselta osaltaan täysin oikein, oikeastaan kaiken mallisissa turbiineissa lukitus tapahtuu öljyn paineella, joissain on tapit, yleensä kitkalevyt.
                                Muuten ei menny ihan "lankulle".

                                Lukittuminen riippuu monesta tekijästä, lämmöstä, nopeudesta, vaihteesta, luistosta ym ym.
                                Yleensä kaikissa turbiinien ohjauksissa, joissa lukko on, läheskään kaikissa ei ole, niin normi ajotilanteessa noin kahdeksasta kympistä alkaen turbiini pyrkii kuitenkin lukittumaan.
                                Tällä on jo merkitystä sitten dynottamisessakin.

                                Jos auto on kunnossa, dynottaja osaa asiansa, eikä vääntöä ole mitenkään kummallisesti rajoiteltu, on näissä automaateissakin tuloksena kauniin muotoinen vääntökäyrä, joka myös hyvin kuvaa moottorin todellista luonnetta.
                                Oikein suoritetusta mittauksesta, sen vääntökäyrästä myös näkee todellisen, toteutuneen syöttömäärän, josta taas voi aika tarkkaan haarukoida mahdollisen tehon, olipa kyseessä man tai autom.

                                Bosch tekee tärkeimmät tehoon vaikuttavat osat reilusti suurimpaan osaan diesel käyttöisiä autoja, ei kait ne nyt vasitella tekisi sellaisia testipenkkejä automaattivaihteisille autoille, joissa heidän itse tekemiään komponentteja ei saa toimimaan kun jotenkin "kummallisesti".
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎