Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 525da omituinen tehokäyrä alakierroksilla (dynolappu liitteenä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elreino
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 90
    • s-joki

    #46
    Originally posted by exautisti View Post
    No tuossa on mun seiskan lappu,siinä taas miinuksena se,että tehokäyrän loppu on dynotest centerin seinässä,Kiitokset Tuikulle
    komee on lappu
    Jäälissä näköjään osataan tehdä penkitys niin että siinä ei ole mitään ylimääräistä dyno ohjelma on saanut moottorin oikean kieroslukutiedon
    lapussa lukee tahdistuspihti asetuksena B=nelitahti 8=kahdeksan sylinteriä

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #47
      Originally posted by elreino View Post
      lähdet liikkeelle kaasu pohjassa moottori tekee tehoa täysillä kierroksia vaikka 2000rpm jolloin se puskee tehoa sanotaan vaikka 100kw jolloin vääntö on 477nm
      no samalla muuntimen aksila pyörii kuitenkin se 700rpm kierrosta hitaammin vaikka siinä on kierroksia vähemmän on siinä kuitenkin tehoa 100kw ja vääntöä se 477nm
      eli mitään ei ole tullut varsinaisesti lisää mutta moottorin ollessa korkeammalla kierrosluvulla jolloin siinä on enempi hevosvoimia saat ne hevosvoimat vetopyöriin
      kuten edellä sanoin niin dynon mittaus ohjelma olettaa kierroksien olevan samat muuntimen edessä ja takana
      Nyt meni vähän pieleen, jos sillä 700 rpm pienemmällä muuntimen ulostuloakselilla on samanverran tehoa kuin korkeammin pyörivässä moottorissa on siellä enemmän vääntömomenttiakin, tässä tapauksessa siis noin 734 nm 100% hyötysuhteella, tokihan se hydraulisessa momentinmuuntimessa on aina tätä huonompi.

      Momentinmuuntimien muuntosuhteita on erilaisia, dieselissä tuskin 1,5:1 suurempaa suhdetta käytetään mutta vaikka jossain hondamaticissa(vain yksi mekaaninen välitys turbiinin lisäksi) muuntosuhde taisi olla ainakin 3:1 luokkaa.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10036
        • KVLA

        #48
        Originally posted by elreino View Post
        lapussa lukee tahdistuspihti asetuksena B=nelitahti 8=kahdeksan sylinteriä
        Normaalia kuitenkin V8 koneelle,eikö?Vai mikä siinä on pielessä?

        Comment

        • exautisti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1267
          • oulu

          #49
          Originally posted by elreino View Post
          komee on lappu
          Jäälissä näköjään osataan tehdä penkitys niin että siinä ei ole mitään ylimääräistä dyno ohjelma on saanut moottorin oikean kieroslukutiedon
          lapussa lukee tahdistuspihti asetuksena B=nelitahti 8=kahdeksan sylinteriä

          Autoni on nelitahtinen ja siinä on kahdeksan sylinteriä,niin kuin pitääkin olla
          -99 punane passatti

          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

          Tuikun softat
          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

          www.mcars.fi

          Kysy 041-5056506

          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

          Comment

          • elreino
            Bimmer Rookie
            • Apr 2009
            • 90
            • s-joki

            #50
            Originally posted by naukkis View Post
            Nyt meni vähän pieleen, jos sillä 700 rpm pienemmällä muuntimen ulostuloakselilla on samanverran tehoa kuin korkeammin pyörivässä moottorissa on siellä enemmän vääntömomenttiakin, tässä tapauksessa siis noin 734 nm 100% hyötysuhteella, tokihan se hydraulisessa momentinmuuntimessa on aina tätä huonompi.
            ei se pieleen mennyt
            muuntimen tulo akseliin kun laitetaan puntari niin se näyttää tuon 477nm 100kw ei tuu lisää mistään

            mutta kun lasketaan tuosta 100kw tehosta vääntö muuntimen 1300rpm pyörivälle akselille niin tulos on 734nm
            eli pyörii se aksila sitten 10-2000rpm niin siinä on aina se 100kw tehoa
            500rpm siinä on vääntöä 1909nm laskennallisesti 100kw teholla mutta oikeasti siinä on edelleen 477nm
            tuolla 1909nm väänöllä saisi dynossa mahtipontisen lukeman kun käytettäisiin väärää kierrosluku tietoa eli moottorin kierroksia
            tulos olisi 400kw/2000rpm ja vääntö 1909/2000rpm
            2000 kierroksen jälkeen olis teholapus 1400nm notkahdus
            Last edited by elreino; 13-07-2014, 21:25.

            Comment

            • Nettipepe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1341
              • Kajaani

              #51
              Ei kai tuo nyt niin ihmeellistä ole

              Eikö se perus fysiikan kaava selitä.
              Teho = Vääntö x Kulmanopeus

              Jos nyt sitten dynossa momentinmuunnin vähänkin luistaa jossain tilanteessa
              dyno saa "väärän" kulmanopeustiedon -> mittaus siltä osalta epäluotettava.

              Oletteko muuten dynottajat kokeilleet paljonko adaptaatioiden nollaaminen
              vaikuttaa tulokseen?
              Oman kokemuksen mukaan laatikon toiminta muuttuu aika radikaalisti kun laatikkoon
              palauttaa "tehdasoletukset"
              F30 320xia
              Ex E90 325da
              Ex E90 320da
              Ex E46 330D

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎