Announcement

Collapse
No announcement yet.

530XD -08 moottorin lämmöt korkealla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Fabsu View Post
    Kyllä ainakin omassa xd:ssä, normaali lämpötila on 90-94 astetta. DPF polton ollessa päällä nousee sinne 95-97 asteeseen. Että kyllä tuo vähintään sata astetta on potaskaa, ainakin puhuttaessa Bemarin diesel koneesta.

    Joka nykymoottori on tehty tälläiselle lämpökartalle :



    Selventänee selvästi miksi lämpötila laskee motariajossa kun pistää pienempää pykälää sisään.

    Ja jo lämpötilamittarien tarkkuus on korkeintaan +-5 astetta joten tarkkaa on teidän lämpötilamittaukset......

    Comment

    • Mlatvala
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 3553
      • Kuopio

      #17
      Kai naukkis kuitenkin tiedät mistä me lämpötilaa seurataan?

      Ei ole mikään anatoominen viisari..

      Ja nyt on löytyny ensimmäinen ihminen jolla vikaa on näinkin päin, ennen en oo kuullu kenenkään huolestuneen liioista lämmöistä. Olet huoleti, kyllä ne muutaman kuukauden sisään termarit antautuu ja huolesi vaihtuvat toisenpuoleisiin..
      E61 535d alkuunsa viritetty.

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        #18
        Originally posted by naukkis View Post
        Joka nykymoottori on tehty tälläiselle lämpökartalle :



        Selventänee selvästi miksi lämpötila laskee motariajossa kun pistää pienempää pykälää sisään.

        Ja jo lämpötilamittarien tarkkuus on korkeintaan +-5 astetta joten tarkkaa on teidän lämpötilamittaukset......
        Tuo on bensamoottorin juttuja, dieselissä ei edelleenkään ole sähköä ja termareita yhdistetty toisiinsa.

        Nesteen kierrätysnopeus kun lisääntyy, lisääntyy myös lämmön luovutuskyky eli esim. jäähdytys --> motariajoa kolmosella, joten lämmöt laskee aivan samalla tavalla kuin 80-luvun Corollassa.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10031
          • KVLA

          #19
          Piti käydä oikein kokeilemassa noita lämpöjä ihan vertailumielessä kesähelteen kunniaksi samanlaisella autolla kuin topiikin aloittajalla.

          Maantiellä vakkarilla 90km/h lämmöt 88-89ast.Vakkarilla 110km/h 91-92ast.Pykälää pienemmälle vaihtaessa (kierrokset nousee) lämmöt tippui 1-2ast.Tuon päälle kaupunkiajossa 92-93ast.Termarit on uusittu n.6kk sitten,joten ne pitäisi olla kunnossa.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Mlatvala View Post
            Kai naukkis kuitenkin tiedät mistä me lämpötilaa seurataan?

            Ei ole mikään anatoominen viisari..
            No nimenomaan, analoginen kalibroitu mittari olisi tarkka, digitaalinen PTC-vastus autokäytössä antaa sen plusmiinus viis astetta pyöreästi tarkkuuden. Salavalikostahan niitä arvoja asteen tarkkuudella katsellaan, ei niiitä normi autonkäyttäjälle kannata näytille pistää kun ne huolestuvat asteen parin heitoista suuntaan ja toiseen ja epäilevät autossa olevan vikaa.....

            Comment

            • Nettipepe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1341
              • Kajaani

              #21
              Mielestäni auton lämpömittaus on kyllä riittävän tarkka.

              termostaatti on 88 asteinen ja tuosta ylittävät mitatut arvot suurimmaksi osaksi selittynee anturin paikalla joka sijaitsee moottorin yläosassa. Nestekierron ollessa pienehköä lämpö nousee ylöspäin nesteessä -> nestekierron kasvaessa lämpötila laskee hieman.
              Automaattiautoissa nesteen jäähdytystä lisää myös laatikon lauhdutin...

              Mielestäni noita lämpöjä ei kannata asteen tarkkuudella seurata, mutta jos jatkuvasti pysyy alle termostaatin avautumislämpötilan voitaneen todeta termari(t) viallisiksi.
              (paukkupakkasia lukuunottamatta)
              F30 320xia
              Ex E90 325da
              Ex E90 320da
              Ex E46 330D

              Comment

              • Hakkapeliitta
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2014
                • 552
                • P-Sawo

                #22
                Viime viikolla ajelin Norjaan ja takaisin. Geirangervuonon serpentiinitiellä nousi mäessä lämmöt 99-100 asteeseen kun kakkosella huudattelin ylöspäin mutkia. Hieman aloin miettimään kuinka korkealle nousee kun lämpöä oli ulkona melkein 30 astetta. Ei noussut yli 100n.

                Juuri ennen reissua vaihdatutin vesipumpun. Sekin lisäsi oman mausteensa.
                Lämmöt tippui heti mäen jälkeen takaisin 88-89 asteeseen.

                Jos tämä nyt ketään auttaa.

                annetaan BMW-osaa

                Comment

                • Mane400
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 76
                  • Etelä-Pohjanmaa

                  #23
                  Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                  Viime viikolla ajelin Norjaan ja takaisin. Geirangervuonon serpentiinitiellä nousi mäessä lämmöt 99-100 asteeseen kun kakkosella huudattelin ylöspäin mutkia. Hieman aloin miettimään kuinka korkealle nousee kun lämpöä oli ulkona melkein 30 astetta. Ei noussut yli 100n.

                  Juuri ennen reissua vaihdatutin vesipumpun. Sekin lisäsi oman mausteensa.
                  Lämmöt tippui heti mäen jälkeen takaisin 88-89 asteeseen.

                  Jos tämä nyt ketään auttaa.
                  Mitä tässä nyt lomalla olen kanssa ajellut jonkin verran niin eipä tuo lämpö yli 99 asteen nouse, lämpötila pysyy 92-93 tasaisella ajettaessa tuossa 90-120 nopeuksissa, mutta mäkistä tietä pitkin ajettaessa ylämäissä lämpötila nousee muutaman asteen. Taitaa siis olla aika normaalia että tuo lämpö nousee tuonne 100 asteen korville mäkisessä maastossa.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎