Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61:n etupenkin ISOFIXaus ja airbagin poiskytkennän retrofittaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juggie
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 199
    • Pohjois-Pohjanmaa

    E61:n etupenkin ISOFIXaus ja airbagin poiskytkennän retrofittaus

    Perhe on taas kasvamassa ja ajatuksena olisi lisätä mahdollisuus siirtää ISOFIX lastenistuin eteen, jos takapenkillä ahdistaa.

    ISOFIX raudan etupenkkiin hommasin foorumilta buksin-1:ltä ja airbagin poiskytkennän retrofit-sarjan Schmiedmannin kautta.

    (Nro. 9)


    Etupenkkiä en ole koskaan tuollaisesta purkanut ja kokonaisen penkin räjäytyskuvaa en ole löytänyt, niin osaisiko joku kertoa miten tuon raudan asentaminen onnistuu, että ei tule tehtyä turhaa työtä?
    Pitääkö penkki käyttää pois autosta?
    Riittääkö että käyttää selkänojan takaosan ja penkin istuin osan pois?

    Airbag poiskytkennän asennukseen kävin hakemassa nuo EBA ohjeet ja fyysiseen asennukseen niissä ei ole mitään ihmeellistä, ainoastaan kattoon tulevan paneelin varaosanumero on hakusessa.
    Kattoon kun tulee varoitusvalo, joka ilmoittaa kun airbag on kytkettynä pois päältä.
    Nykyisessä paneelissa on neljä aukkoa (mikrofonit(?), katon avausnappi ja SOS-nappi) ja viides pitäisi saada.
    RealOEM:stä ei E61:een näyttäisi löytyvän sopivaa, ainoastaan nelireikäinen.

    (Nro 9.)
    E60:een löytyy sopivan näköinen, mutta voisiko joku toimia minun toisina silminä ja varmistaa, että tuo on viiden reiän versio, kun ei nuo kuvat niin hyviä ole

    (Nro 11.)
    Vaihtoehtoisesti, voiko tuota nykyistä paneelia leikata siten, että tuon merkkivalon saa asennettua siististi?
    Merkkivalon mekaniikka on saman mallinen kuin muutkin tuossa paneelissa olevat kalusteet.

    Softa-asiatkin tässä mietityttää, kun en ole koodailuja tehnyt vaikka vehkeet siihen löytyy.
    Ensinnäkin, osaako joku kertoa mitä tämä tarkoittaa:
    The vehicle must be updated to the latest I-level status by flashing before installing the retrofit.
    Toisakseen tuon kytkimen koodaukseen ei ole sen kummallisempia ohjeita, kuin että SSS:llä pitää Retrofit polun kautta tehdä.
    Onko näihin hommiin jotain yleisohjetta tai onko Oulun alueelta ketään halukasta opettajaa (nimellistä korvausta vastaan, tietenkin)

    Kaikki tiedot ja vinkit otetaan vastaan
  • Juggie
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 199
    • Pohjois-Pohjanmaa

    #2
    Muksu päätti tulla etuajassa ja tämä on sitä myötä hyvinkin ajankohtainen.
    Neuvot olisivat siis tarpeen.

    Muuten varmasti pärjään ilmankin, mutta tuo softahomma arveluttaa.
    Vähän googlettelin ja tuo I-level tarkoittaa ilmeisesti kaikkien autossa olevien boksien softaversiota.
    Tuon päivittäminen (jos on tarpeen) kuulostaa sellaiselta, että en lähde itse tekemään.
    Progmanilla retrofitin asennus varmaan onnistuisi, mutta siihenkin pitää perehtyä ja sattuneesta syystä ei nyt ole oikein aikaa siihen...

    Olisiko Oulun alueella joku harrastaja, joka koodailisi nuo, jos itse asennan fyysiset kilkkeet, vai pitääkö minulla lähteä Wetterin ovia kolkuttelemaan?

    Comment

    • buksin-1
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 4592
      • Keski-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by Juggie View Post
      Muksu päätti tulla etuajassa ja tämä on sitä myötä hyvinkin ajankohtainen.
      Neuvot olisivat siis tarpeen.

      Muuten varmasti pärjään ilmankin, mutta tuo softahomma arveluttaa.
      Vähän googlettelin ja tuo I-level tarkoittaa ilmeisesti kaikkien autossa olevien boksien softaversiota.
      Tuon päivittäminen (jos on tarpeen) kuulostaa sellaiselta, että en lähde itse tekemään.
      Progmanilla retrofitin asennus varmaan onnistuisi, mutta siihenkin pitää perehtyä ja sattuneesta syystä ei nyt ole oikein aikaa siihen...

      Olisiko Oulun alueella joku harrastaja, joka koodailisi nuo, jos itse asennan fyysiset kilkkeet, vai pitääkö minulla lähteä Wetterin ovia kolkuttelemaan?
      Oulussa Clavurion
      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
      SISUSTAT modaukset

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #4
        Ei onnistu promanilla tuon ikäisen auton koodailut/ohjelmointi. ISTA-P näin aluksi ja joku osaaja koneen eteen.
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Juggie
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 199
          • Pohjois-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by Dunky View Post
          Ei onnistu promanilla tuon ikäisen auton koodailut/ohjelmointi. ISTA-P näin aluksi ja joku osaaja koneen eteen.
          Ok, tämä on hyvä tietää, voi huoletta unohtaa itse koodailun.
          Eli jos on halukasta harrastajaa, niin tuollainen vaatimus lisää

          Tuo Progmanin käyttöoletus tuli EBA ohjeesta, jossa käsketään sitä käyttämään

          Comment

          • Juggie
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 199
            • Pohjois-Pohjanmaa

            #6
            ISOFIX-raudan asensin eilen etupenkkiin ja ei ollut kummoinen homma.
            Käytännössä penkki pitää ottaa irti ja irrottaa istuinosan sivuista suojamuovit.
            Penkkiä ei tarvitse nostaa autosta, vaikka kyllähän se hommaa helpottaisi. Myöskään selkänojan takaosaa ei tarvitse irrottaa, vaikka itse sen teinkin (ja rikoin toisen yläkiinnikkeen, vaikka yritinkin tehdä TISsin ohjeiden mukaan)
            Rauta tulee kiinni kahden olemassa olevan pultin alle, jotka kuitenkin on korvattava pidemmillä (nämä tuli minulle raudan mukana).
            Kiristysmomentti oli 44Nm.

            Airbag poiskytkennän koodailuista on alustavasti juteltu osaavan harrastajan kanssa (ilmoittautukoot jos haluaa).
            Johdot vetelen valmiiksi, kunhan tässä joutaa ja kattopaneelia lähden kohta puoliin kyselemään Wetteriltä.

            Comment

            • ptikkala
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1571

              #7
              osaatko sanoa käykö tuo airbag deaktivointi retrofit paketti pre-lcihin? olisi tuo isofix itelläkin kätevä tuohon etupenkille.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9156
                • Oulu

                #8
                Originally posted by ptikkala View Post
                osaatko sanoa käykö tuo airbag deaktivointi retrofit paketti pre-lcihin? olisi tuo isofix itelläkin kätevä tuohon etupenkille.
                Onnistuu 9/2005 jälkeisiin, kun airbag-yksikkö vaihtui ACSM-versioon.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1571

                  #9
                  Great. Minulle kun joskus sanottiin merkkiliikkeestä että vain LCI malleihin tuon saa. Pitääpäs alkaa kiusaamaan buksia tuon raudan suhteen

                  Comment

                  • ptikkala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1571

                    #10
                    Jokos aloittajalla on tämä retrofitti valmis?

                    Comment

                    • Juggie
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 199
                      • Pohjois-Pohjanmaa

                      #11
                      Originally posted by ptikkala View Post
                      Jokos aloittajalla on tämä retrofitti valmis?
                      Ei ole vielä, kun kattoon tuleva paneeli on tulematta ja ei viitsi alkaa purkamaan ennen kuin tietää sen olevan oikea

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        #12
                        Limingastaki tuohon koodaukseen apu löytyy.

                        Edit: oli näköjään jo koodari löytynytki.
                        Last edited by Kissvesala; 28-07-2014, 22:48.
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        • Juggie
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 199
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          #13
                          Tuossa yön pimeinä tunteina tuli mieleen, että voisinhan minä vetää airbag moduulille ja kojetauluun menevät johdot valmiiksi ja jättää kattoon menevä merkkivalojohto hanskalokeroon, niin saisi systeemin koodattua ja toimintaan.
                          Eipä se väliaikasesti haittaa vaikka valo siellä palaa. Vetelee kattoon johdot, kunhan paneeli tulee.

                          Originally posted by Kissvesala View Post
                          Limingastaki tuohon koodaukseen apu löytyy.

                          Edit: oli näköjään jo koodari löytynytki.
                          Hyvä, että on back uppia

                          Comment

                          • Juggie
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2007
                            • 199
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            #14
                            Johdot ois nyt vedeltynä, mutta kytkimen ja merkkivalon jätin vielä
                            kytkemättä, että ei tule ongelmia, kun koodaus tehdään eri paikassa.

                            Alla muutama huomio mitä tuli tehdessä esille...

                            -Ei kannata ostaa kattoon uutta paneelia (riippuu toki varusteista).
                            Luulin, että katossa on kaksi mikrofonia, mutta toinen olikin dummy, jonka tilalle merkkivalon olisi voinut laittaa.
                            Olemassa olevaa paneelia voi näppärä tekijä myös pienellä vaivalla leikata.
                            Olisi säästynyt 50€, jos tuon olisi viitsinyt tarkastaa.

                            -Katosta tulevat johdot on aika tarkkaan mitoitettu ja johdotusreitti pitää olla oikein mietitty, jotta yltää perille.
                            Itsellä piti yrittää airbag-modulille menevää johtoa kolme kertaa, että sain menemään.

                            -CAS-moduulille menevän johdotuksen jos tekee samalla lailla kuin minä (alhaalla menevää johtosarjaa mukaillen), niin edestä ei tarvitse ottaa ilmasuuttimia ja koristepaneelia pois.
                            Ilmeisesti sitä kautta johdotus olisi kuitenkin ajateltu tehtäväksi, kun ohjeessa ne käskettiin ottaa pois.

                            Nyt vain kun saa varustetietoja muutettua, niin näkee toimiiko...

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2855
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Juggie View Post
                              -Ei kannata ostaa kattoon uutta paneelia (riippuu toki varusteista).
                              Luulin, että katossa on kaksi mikrofonia, mutta toinen olikin dummy, jonka tilalle merkkivalon olisi voinut laittaa.
                              Jos autossa on hands free ja puheentunnistus, molemmat mikit on käytössä. Kannattaa siis tarkistaa asia.

                              edit. Tämän olitkin itse asiassa todennut
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎