Etujarrupalat äkisti loppu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 563
    • Pohjois-Savo

    Etujarrupalat äkisti loppu?

    Käytin 530d:n öljynvaihdossa, joka oli tietokoneen mukaan vajaan 10000 km:n päässä ja lähin huoltokohde, muut olivat hamassa tulevaisuudessa. Sitten auto seisoi 2 viikkoa mökillä ja kun otin sen taas ajoon, se alkoi valittaa, että etujarrupalat pitää vaihtaa 1900 km:n päästä eli ennen kuin öljynvaihto olisi ollut ajankohtainen.

    Toimiiko tuo varoitus niin epämääräisesti, että ensin vaihtoon on yli 10000 km (en muista, paljonko matka oli, saattoi olla yli 30000 km) ja pienen ajon jälkeen enää 1900 km?

    Tympii hypätä jatkuvasti huollossa tämän kanssa milloin minkäkin asian takia. Saa nähdä, saivatko takarenkaan epätasaisen kulumisen kuriin vai eivät.

    Onko muuten tuo euro-takuu tosiaan sellainen, että suomalaisessa huollossa se ei auta mitään, vaan asiakkaan pitää itse olla yhteydessä Saksaan ja kinuta sieltä huoltokuluja takaisin ja suomalainen huolto hyvittää sitten asiakasta jos Saksasta tulee takuukorvaus? Näin Laakkonen ainakin väitti.
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d
  • djs^
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1177
    • Mikkeli

    #2
    Kannattaa ne jarrupalatkin katsoa ennenkuin vaihdat. Itselläkin kun meni jarrujen kulumisilmaisin anturi hajalle, niin pintaa oli melkein 75% jäljellä.
    EX :
    -E36 316
    -E36 325
    -E39 523
    -E39 530dA M-Sportx2
    -E60 525dA M-Sport x2
    -E60 545i Matte white
    -E53 x5
    -E91 3xx

    Comment

    • tovayryn
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 464
      • Kajaani

      #3
      Mulla tuli takasista samanmoinen ilmotus että serviseen mars. keltasena näyttää sen.. Onko tuo vaan hourausta, en oo vielä kerenny kontata paloja kattomaan? Kuittaanko veke jos palat on ok..?
      MB W164
      ex: //DTM535

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17797
        • Jämsä

        #4
        Originally posted by tovayryn View Post
        Mulla tuli takasista samanmoinen ilmotus että serviseen mars. keltasena näyttää sen.. Onko tuo vaan hourausta, en oo vielä kerenny kontata paloja kattomaan? Kuittaanko veke jos palat on ok..?

        Eihän tuo nyt tarvi kuin vähän kumartua katsomaan paljonko siellä on pintaa. Vaihtaa sitten kun ne palat näyttää siltä että tarvii vaihtaa...
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • tovayryn
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 464
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by bemu2000 View Post
          Eihän tuo nyt tarvi kuin vähän kumartua katsomaan paljonko siellä on pintaa. Vaihtaa sitten kun ne palat näyttää siltä että tarvii vaihtaa...
          Joo, ei siinä mittää. Lähinnä että millä se tuon päätteli että mentävä 6000km päästä vaihdattaa palat..?
          MB W164
          ex: //DTM535

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17797
            • Jämsä

            #6
            Originally posted by tovayryn View Post
            Joo, ei siinä mittää. Lähinnä että millä se tuon päätteli että mentävä 6000km päästä vaihdattaa palat..?

            Noi systeemit nyt näyttää muutenkin turhan aikaisin. Monesti johonkin lukemaan sitten jämähtää pitkäksi aikaa. Kun palat kuluu puoleen väliin asti, niin sen jälkeen on aika epätarkkaa... Tehty varmaan vähän varmuuskertoimia saksan nopeuksille, ettei vaihdeta liian myöhään.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • ekaBMW
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 457
              • Oulu

              #7
              Originally posted by bittivirhe View Post

              Onko muuten tuo euro-takuu tosiaan sellainen, että suomalaisessa huollossa se ei auta mitään, vaan asiakkaan pitää itse olla yhteydessä Saksaan ja kinuta sieltä huoltokuluja takaisin ja suomalainen huolto hyvittää sitten asiakasta jos Saksasta tulee takuukorvaus? Näin Laakkonen ainakin väitti.
              Itsellä meni seuraavasti:
              - ilmoitus vakuutusyhtiöön
              - analyysi ja kustannusarvio paikalliselta korjaamolta (tarkat BMW koodit osista ja töistä mukaan lukien selvittely)
              - yo tiedot vakuutusyhtiöön/myyjälle
              - kun lupa saatu niin auto korjattavaksi (riskillä voi viedä jo aikaisemmin)
              - maksa itse
              - kuitti vakuutusyhtiöön (muistaakseni paperisena)
              - rahat tulee tilille (tuli ihan kohtuu nopeasti)
              Papereissa pitää olla työn teettäjänä auton myynyt liike. Ei siis oma nimi niin kuin normaalisti olisi.

              Takuuehdoissa korjaamon pitäisi ottaa yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen/vakuutusyhtiöön (kun ollaan saksan ulkopuolella). Mutta täkäläinen huoltoliike ei ottanut mitään riskiä:
              - paperityötä josta ei saa mitään rahaa.
              - riski että korvausta ei tulisikaan (tai tulisi vain osittain) ja joutuisi vääntämään asiakkaan kanssa ja pahimmassa tapauksessa menisi huoltoliikkeen omasta pussista.
              (omia käsityksiäni).
              Olisihan tuosta menettelystä voinut laittaa kyselyä saksaan pääkallonpaikalle että voiko BMW:n viralliset huoltoliikkeet poiketa ohjeista.

              Itsellä oli suuri kynnys viedä auto analysoitavaksi kun ei ollut aivan varma että onko joku vika vai kuuluuko asiaan. Tai jos vika on satunnainen ja vain käväisee päällä. Jos vikaa ei löydy niin analysointi pitää kaivaa omasta kukkarosta. Tätä turhaa selvittelyä huoltoliikkeet kyllä osaa tehdä....
              Toki olisihan sitä voinut käyttää vaikka 10 kertaa analysoitavana jos olisi varma että kyllä se vika löytyy. Oletan että kaikki analysoinnit olisi korvattu.
              Itsellä on pari satunnaista vikaa ja laitoin niistä vakuutusyhtiöön tietoa. Toivottavasti tuosta sähköpostista on hyötyä vaikka takuu jo umpeutuikin.

              Takuuvihkosesta löytyy pätkä englannin kieltä (muuten vihkonen on saksaksi):
              Report and Settlement of Warranty Claims within European Countries (excluding Germany).
              ln case of warranty claims within european countries please inform
              - your nearest reachable BMW dealer or
              - the EUROPlus Service station directly

              All BMW dealers adhere to the following claim notification:
              ° The EUROPlus Service station must be informed about the warranty claim by the BMW dealer before repair
              ° BMW dealer compiles a list of damages in detail
              ° draws up an estimation of costs (pls. use original partnumbers)
              ° dealer notifies the damage to the respective EUROPlus Service station (tel. no. see page 3)
              ° EUROPlus Service station sends confirmation on EUROPlus warranty coverage to BMW dealer or garage (English form letter)
              ° BMW dealer or garage sends the following to the EUROPlus Service station by fax:
              - an estimation of costs,
              - a copy of the waranty application form,
              - a proof of routinely done maintenance on car (see EUROPlus Service booklet)
              ° EUROPlus Service station returns to BMW dealer or garage by fax a
              - repair authorisation including the reference number for this particular damage
              ° BMW dealer or garage sends invoice for costs of repair to the EUROPlus Service station, containing
              - the name and address of BMW dealer's or garage's bank,
              - it's bank-account-number, and the international swiftcode of dealer's/garage's bank.
              F11 530d xDrive 09/16
              Ex E60 530d xDrive A 10/08
              Ex E60 520dA 09/08 liisari
              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
              Ex Opel Kadett 1.6 -89

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7551
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by tovayryn View Post
                Mulla tuli takasista samanmoinen ilmotus että serviseen mars. keltasena näyttää sen.. Onko tuo vaan hourausta, en oo vielä kerenny kontata paloja kattomaan? Kuittaanko veke jos palat on ok..?
                Jos kuittaat menee todennäköisesti -20000 ja joudut uusimaan jarrupala-anturin, se kustantaa sen 12 €
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17797
                  • Jämsä

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Jos kuittaat menee todennäköisesti -20000 ja joudut uusimaan jarrupala-anturin, se kustantaa sen 12 €

                  Jos se on lähtenyt syömään jo sitä anturia, niin eikös se pidä vaihtaa joka tapauksessa? Noin puolessa välissä palaa lähtee kulumaan.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • tovayryn
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2005
                    • 464
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Jos kuittaat menee todennäköisesti -20000 ja joudut uusimaan jarrupala-anturin, se kustantaa sen 12 €
                    Onko takana 2 vai 1 anturia?
                    MB W164
                    ex: //DTM535

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7551
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Originally posted by tovayryn View Post
                      Onko takana 2 vai 1 anturia?
                      1 edessä (vasemmalla) ja 1 takana (oikealla).
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        #12
                        Jarrupalan kuluneisuusanturi on tuollainen 2 lankainen.
                        Tietokone laskee sitten jonkunlaisen arvion eri kriteerien perusteella.
                        Sitten kun tuo 470 ohmin lanka poksahtaa poikki ilmoittaa heti että nyt palat vaihtoon.


                        Teoriassahan tietokone voi arpoa isojakin lukemia jäljellä olevasta ajasta, mutta kun ottaa muutaman kireämmän jarrutuksen ja lanka katkeaa niin vaihto ilmoitus tulee sitten "äkisti".

                        Ilmeisesti siellä paloja on jäljellä tuonkin jälkeen, mutta kannattanee vaihdella.
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • tovayryn
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2005
                          • 464
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by Nettipepe View Post
                          Jarrupalan kuluneisuusanturi on tuollainen 2 lankainen.
                          Tietokone laskee sitten jonkunlaisen arvion eri kriteerien perusteella.
                          Sitten kun tuo 470 ohmin lanka poksahtaa poikki ilmoittaa heti että nyt palat vaihtoon.


                          Teoriassahan tietokone voi arpoa isojakin lukemia jäljellä olevasta ajasta, mutta kun ottaa muutaman kireämmän jarrutuksen ja lanka katkeaa niin vaihto ilmoitus tulee sitten "äkisti".

                          Ilmeisesti siellä paloja on jäljellä tuonkin jälkeen, mutta kannattanee vaihdella.
                          Pittää laittaa tilaukseen ainaki hyllyyn valmiiksi, ni on mistä vaihtaa
                          MB W164
                          ex: //DTM535

                          Comment

                          Working...
                          X