Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 xenonien korkeussäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2855
    • Tampere

    #16
    Originally posted by enins View Post
    Eipä auttanut askelmoottorien vaihto, sama vika edelleen päällä. Täytynee vielä kerran tsekata korkeussäädön anturit.

    Koitin laittaa valomoduulilta testin päälle, mutta sehän ajattaa valoja ylös-alas kymmenkunta minuuttia putkeen, => pois. Puolen/täyden liikkeen ero on vielä kokeilematta, mutta huomenissa viisaampi.
    No eipä siellä enää paljoa muuta ole ku ne sensorit
    En kyllä tiedä että ottaako se inputtia jostain muualtakin ku niistä sensoreista, WDS:stä löytynee joku toiminnan selitys.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • enins
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 513
      • Rauma

      #17
      WDS:n auki saatuani alkoi vähän pelottamaankin, sillä stydeemissä ei tosiaan liian montaa osaa ole (tässä heräsi siis pelko, että hankkimani valomoduuli on rikki).

      Ehjä se kuitenkin on ja sen tiedän siitä, että korkeussäätö toimii

      Ennen kuin suoraan paljastan ongelman aiheuttajan niin pieni kertaus auton valohistoriasta;
      Auton ostin tammikuussa 2010 merkkiliikkeestä, myyntiteksteissä mm. xenon-valot. Ensimmäisessä katsastuksessani (lähes vuosi ostohetkestä) auto pomppasi, kun ei xenoneilla ollut automaattista korkeudensäätöä. Ts. edellinen omistaja oli laittanut xenonit, mutta jättänyt homman puolitiehen. Autoliike tietenkin otti tästä kohdaltani vastuun ja asensi vaadittavat kikkareet (korkeussäädön anturit, LM2 ja valokytkin) autoon.

      Kärryä modannut asentaja on ollut aika huolimaton;
      - valokatkaisin(paneeli) ei pysynyt paikoillaan, vaan tuli jatkuvasti muutaman mm ulos (liike korjasi)
      - OBD pistokkeen kiinnitys oli rikottu (liike hommasi uuden, minä vaihdoin)
      - korkeudensäätöanturit asennettu väärin, jolloin valojen korkeussäädön toimisuunta oli päinvastainen (minä korjasin)
      - Ja nyt viimeisenä, valomoduulin pistoke; yhden johdon liitin oli katkennut ja johto oli tinattu liittimeen kiinni. Valitettavasti estopinni oli rytäkässä painunut sisään. Samasta pistokkeesta löytyi myös toinen noussut liitin. Tämä/nämä jotenkin yhdisti kolmisen vuotta, mutta viime syksynä alkoi ongelmat.

      Ensin vikaa tuli etuanturista, jonka uusisin. Tästä ei vika tietenkään poistunut. Sitten vaihdoinkin LM-moduulin ja korkeudensäädön askelmoottorit vian jäädessä edelleen kummittelemaan. Vähän ennen käämien palamista kävin vielä kaikki johdot ja liitokset läpi ja sieltä se sitten löytyi.

      Tunteja meni, mutta nyt ollaan kokemuksia rikkaanpana.
      Kiitokset vielä auttaneille.
      Autokalusto: 320d f30

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2855
        • Tampere

        #18
        Heh, sulla jäi aloituspostauksessa melko tärkeitä tietoja kertomatta, olisit tuon loppupostin kertonut alussa niin olis löytyny vika huomattavasti helpommin. Hyvä että tuli kuitenkin kuntoon.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • enins
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2009
          • 513
          • Rauma

          #19
          Originally posted by böntti View Post
          Heh, sulla jäi aloituspostauksessa melko tärkeitä tietoja kertomatta, olisit tuon loppupostin kertonut alussa niin olis löytyny vika huomattavasti helpommin. Hyvä että tuli kuitenkin kuntoon.
          On nuo samat tiedot täällä jossain topikissa, mutta en niitä siksi jättänyt kertomatta (ei niitä enää mistään löydy). Lähinnä ajattelin olevan turhaa, kun alkuperäisillä (retrofit) johtosarjoilla jne. oltiin liikkeellä

          Sitä olikin jostain syystä touhuttu liikkeessä jotain erikoista ja nuo anturien johdot oli jatkettu 15-20 cm LM:n päästä (tietenkin vähän alkuperäistä paksummalla johdolla). Poistin kaikki liikkeen jatkoliitokset ja jatkoin ne itse tinalla+kutistesukalla. Tässä yhteydessä bongasin myös ne pistokkeen liittimet.

          Loppu hyvin => kaikki hyvin (tunteja paloi kyllä rutosti, mutta kyllä tuntuu mukavalta).
          Autokalusto: 320d f30

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎