Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57N pukkaa vikakoodia ja kulutus on kova

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heleke
    Newbiemmer
    • Aug 2014
    • 7
    • Hattula

    M57N pukkaa vikakoodia ja kulutus on kova

    Uutena BMW omistajana törmäsin heti mukavaan pähkinään.. Auto antaa vikakoodia ahtopaineensäätimestä, jolloin auto menee vikatilaan ja tehot hukkuu, välillä palautuu auton sammuttamalla, välillä ei.. Inpalla tutkittu live dataa, kaikki näyttäisi olevan kunnossa, silloin kun vika ei ole päällä. Mitään piikkiä ei ahdoissa tapahdu ja ahdot pysyttelee halutuissa arvoissa.. Olen soitellut useaan paikkaan ja kysellyt mahdollisia toimenpiteitä. Sain vinkin ensimmäisenä tarkistaa ahtopaineensäätimen sähköliittimen mahdolliset hapettuma/johtojen nirhaumat..

    Kuulostaako pöljälle??

    Sitten seuraavaan vikaan, eli kulutus.. Keskikulutus pyörii 10l/100km.. Kyllähän tuon pitäisi tuolla sekalaisella ajolla mennä ainakin 2l pienemmällä.. Nämä siis mitattu silloin kun vikatila ei ole päällä.. Inpalla luettu MAF arvo joka on ainakin lähellä pyydettyä arvoa.. Voiko silti olla MAF:ssa vikaa?? Muita ideoita??

    Neuvokaahan tulokasta!!
  • exautisti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1267
    • oulu

    #2
    Ohjainlaite alkaa olla tiensä päässä. Jos vika on sähkömoottorissa,niin se on suht.helppo korjata. Helpoimmalla pääsee kun ostaa vastaavalla osanumerolla käytetyn vaikka ebaystä.Uuden ohjaimen saa marmorilta uuden turbon kera.
    -99 punane passatti

    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

    Tuikun softat
    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

    www.mcars.fi

    Kysy 041-5056506

    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      #3
      Kulutukseen syyksi varmasti paljastuu DPF, joka on tukossa --> kannattaa poistaa sekä EGR, joka takkuaa --> kannattaa DPF poiston yhteydessä myös eliminoida.
      Last edited by VolvoTDi; 07-08-2014, 00:03. Reason: räpi räpi
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • Heleke
        Newbiemmer
        • Aug 2014
        • 7
        • Hattula

        #4
        Eli DPF voi olla tukossa vaikka varsinaisesti vikaa ei sieltä annakaan?? Tai itseasiassa oli se vian siitäkin antanut, mutta koodien nollauksen jälkeen ei uusinut.. Jos itse DPF tyhjennyksen teen, niin mistä edullisimmin saa DPFn ja EGRn eliminoitua ohjelmallisesti??

        Comment

        • Heleke
          Newbiemmer
          • Aug 2014
          • 7
          • Hattula

          #5
          Selvitin edelliseltä omistajalta, että ahdin on vaihdettu ko. autoon n. 1.5v/n.40tkm sitten.. Ei uskoisi että ahdin/säädin on rikki mennyt.. Vaihdettu juuri tämän saman vian takia, mutta vika sen jälkeenkin satunnaisesti ilmennyt.. Nyt useammin..

          DPF:stä auto ilmoittaa että elinikää olis 170tkm, voiko tosiaan olla niin tukossa että kulutus on noin suuri???

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #6
            Se laskuri ei tiedä todellisuudesta yhtään mitään, sinäkin voit sen nollata ja näytössä on tällöin 200tkm. Jos laittaa uuden DPF:n ja laskuri nollataan niin se tosiaan näyttää vain oletetun laskennallisen eliniän 200tkm.

            Kulutus voi hyvinkin olla tuossa moottorissa noin suurta kun pönttö on täysi. Testeriin pitäisi auto saada niin näkisi DPF:n paine-eron ja loppuisi arpominen.
            Last edited by VolvoTDi; 07-08-2014, 16:53.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • Heleke
              Newbiemmer
              • Aug 2014
              • 7
              • Hattula

              #7
              Nyt on DPF tyhjätty ja ohjelmallisesti poistettu, (Kiitos volvotdi tarjouksesta, mutta omalla kylällä sain homman hoidettua, niin ei tarvinnut lähteä ajelemaan) mutta heittää vielä vikakoodia:
              -41A2 (1253) manifold pressure actuator, control
              -3F57 (1272) manifold pressure actuator

              Comment

              • nallez
                Bimmer Rookie
                • Jan 2011
                • 30
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by Heleke View Post
                Nyt on DPF tyhjätty ja ohjelmallisesti poistettu, (Kiitos volvotdi tarjouksesta, mutta omalla kylällä sain homman hoidettua, niin ei tarvinnut lähteä ajelemaan) mutta heittää vielä vikakoodia:
                -41A2 (1253) manifold pressure actuator, control
                -3F57 (1272) manifold pressure actuator
                Olisiko aktuaattori säädetty väärin?

                Jos aktuaattorin säätömutteri on lähtenyt aukeamaan tjsp, niin se voi kiertyä aukipäin, jolloin vähitellen VNT-säädöt menevät enemmän ja enemmän pieleen.

                Loppujenlopuksi kulutus varmaan on luokkaa ~9-10l/100km, kun VNT ei lähde kiertämään.
                F07 530D

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #9
                  Originally posted by Heleke View Post
                  Nyt on DPF tyhjätty ja ohjelmallisesti poistettu, (Kiitos volvotdi tarjouksesta, mutta omalla kylällä sain homman hoidettua, niin ei tarvinnut lähteä ajelemaan) mutta heittää vielä vikakoodia:
                  -41A2 (1253) manifold pressure actuator, control
                  -3F57 (1272) manifold pressure actuator
                  Asia ok, hyvä että paikallisia löytyy. Kai sieltä se mahtava EGR:kin lähti samalla? Oliko nuo koodit ennen softailuja? Jos eivät niin pyydä tekeen uuden softan.
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • Heleke
                    Newbiemmer
                    • Aug 2014
                    • 7
                    • Hattula

                    #10
                    EGR:stä ei ollut puhetta, mutta luulisin että otti pois sen..

                    Ihan samat ei olleet vikakoodit ennen, mutta siitä ahtopaineen säätimestä vikaa se ennenkin antoi.. Eikös nuo koodit siihen turbon kyljessä olevaan murkulaan nyttenkin viittaa??
                    Last edited by Heleke; 21-08-2014, 17:10.

                    Comment

                    • Heleke
                      Newbiemmer
                      • Aug 2014
                      • 7
                      • Hattula

                      #11
                      Nyt on napattu säädin irti ahtimesta.. Voiko tuon toiminnan testata kotikonstein?? Mahdottomasti nuo ei ebay:ssä maksa, että helpoimmalla varmaan pääsis kun tilais sieltä rempatun.. Vai saakohan sieltä samanlaisen risan tilalle?

                      Numerot mitä säätimestä löytyy: 6NW008412 ja ilmeisesti garret osanumero 712120. Näillä numeroilla ebaystä löytyy fordeihin ja mersuihin yms. olevia säätimiä, onko noissa jotain eroa?? Säätimestä en löytänyt ns. G-numeroa ollenkaan..

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        #12
                        Originally posted by Heleke View Post
                        Nyt on napattu säädin irti ahtimesta.. Voiko tuon toiminnan testata kotikonstein?? Mahdottomasti nuo ei ebay:ssä maksa, että helpoimmalla varmaan pääsis kun tilais sieltä rempatun.. Vai saakohan sieltä samanlaisen risan tilalle?

                        Numerot mitä säätimestä löytyy: 6NW008412 ja ilmeisesti garret osanumero 712120. Näillä numeroilla ebaystä löytyy fordeihin ja mersuihin yms. olevia säätimiä, onko noissa jotain eroa?? Säätimestä en löytänyt ns. G-numeroa ollenkaan..
                        Puhista se alumiiniosa. Tuo g numero on muistaakseni rungon numero.
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • Heleke
                          Newbiemmer
                          • Aug 2014
                          • 7
                          • Hattula

                          #13
                          Osa on ihan puhdas ja katsoin googlesta missä numeron pitäisi sijaita, mutta siinä ei numeroa ole.. Mitä eroja noissa säätimissä sitten on??

                          Kurkistin sisälle, ei ollut ne "jompit" poikki/irti liitoksistaan, näkyvästi ainakaan.. Koitin pyörittää sormella, herkästi tuntui pyörivän.. Onko muita tarkastusvinkkejä??

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎