Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 LCI Night Vision Failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fa7
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 41
    • Tampere

    E60 LCI Night Vision Failure

    Jälleen tarvittaisiin BTCF experttien apuja 530D E60 LCI BMW:n kanssa.
    Tuossa viime vuoden vaihteessa autosta hajosi yllättäen kosteana sadepäivänä Night Vision tehdasoptio.
    Night Vision oli minulla ajon aikana satunnaisesti käytössä ja ihmettelinkin tuona kyseisenä päivänä miksi joskus aina NV:n kytkiessä päälle kuvissa räpsähtää "sekavia eri värejä" ennen kuin todelinen lämpökameran kuva tuli näyttöön näkyviin.
    120 km:n jälkeen kamera yhtäkkiä antoi virhetoiminnon "Night Vision Failure" eikä enää suostunut menemään päälle.

    Olen tarkistanut NV:n ECU:n piirilevyn enkä nähnyt siinä silmämääräisesti mitään vikaa. Sulakkeet olivat ehjiä. Kameran pistokkeen sisällä ei näyttänyt olevan likaa eikä kosteutta.

    BMWhat & Inpa antaa NV:stä seuraavat vikakoodit:
    Night Vision
    CAN message failure A757

    Night Vision
    ECU communication A74E

    Huomasin, että talvella Night Vision failure vikakoodi tulee herkemmin auton käynnistettäessä ja vähemmän kosteilla keleillä voi päästä ajelemaan 5 minuuttiakin ennenkuin vika tulee piippauksena näyttöön näkyviin. Kuitenkin aina NV:tä päällelaitettaessa vika tulee esille.

    Talvella aiheesta tuli myös esiin vika:
    Smart Switch failure A74A.

    Kysymys kuuluukin, pystyykö noista numero&kirjainyhdistelmistä päättelemään onko vika NV:n ECU:ssa vai itse kamerassa? Ja mistä ongelmaa kannattaisi lähteä enemmän tutkimaan?

    NV kameran vikakoodeja ei pääse lukemaan, koska NV ECU:sta jo itsessään tulee nuo vikakoodit.

    Uutta kameraa en rupea ostamaan, koska hinta 3000e ++ on päätä huimaavan korkea....

    Kamera itsessään on ilmeisesti hermeettisesti suljettu, joten senkään avaaminen ei liiemmin houkuttele jos vain ECU:ssa onkin vikaa.
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2857
    • Tampere

    #2
    A757 Message (driving light, 0x314) faulty, receiver NVE, transmitter RLS/LM
    A74E NVE: LIN bus, Night Vision Camera
    A74A NVE: Camera deactivated

    NVE-moduuli saa siis virheellisen viestin CAN-väylää pitkin valomoduulilta (LM), eikä pysty kommunikoimaan LIN-väylää pitkin kameran kanssa. Mahdoton sanoa varmaksi mutta kyllähän tuo kahteen suuntaan toimimaton kommunikointi hieman viittais siihen että NVE-moduuli vois olla kypsä. Tarkista kuitenkin piuhat ja liittimet, liitteenä moduulin pinnit. K-can löytyy esimerkiksi valomoduulilta, ilmastoinnin paneelilta ja idriven ohjauspylpyrästä. Jos muuten otat kameran irti niin tuleeko tuo can-väylän vikakoodi?
    Attached Files
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • fa7
      Bimmer Rookie
      • Nov 2013
      • 41
      • Tampere

      #3
      Kiitoksia hyväst kommentista! Täytyy käydä kokeilemassa viikonloppuna ottaa liitin irtin kamerasta ja lukea kooodit uusiksi. Tarkemmin kun mietin niin ensimmäisellä kerralla koodia lukiessa tuo Smart Switch failure A74A oli ainoastaan aktiivisena eikä resetoinnin jälkeen tullut enää uusiksi -> Lienee tullut boksin hajoamishetkellä (LIN väylään kommunikointi fail -> boksi rikki -> kommunikointi seis CAN väylään)....

      Tuosta Can väylän lukemisesta. Onko tuo samaa CAN piiriä kuin peruutustutka tavaratilassa? Sieltä olisi lähinnä helpoin käydä yleismittarilla piippauttamassa NV ECU:uun yhteyden toimivuus.

      Ongelmat alkoivat viikko pari lämmittimen sisätilan haaroitussarjan asentamisen jälkeen, jolloin tuli vedettyä sisätilanpistokkeen kaapeli apukuskin puolen raitisilmasuodatinkotelon allaolevasta sähköboksista autoon sisälle. Eihän noita NV ECU:n CAN vetoja ole tuotu juurikin tuolta kyseisestä konehuoneen kotelosta NV ECU:lle?

      Sitten toinen kysymys etukäteisspekuloinnille, pitääkö uusi NV ECU koodata ja löytyykö siihen jostain valmiita tai suuntaa-antavia ohjeita ?

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2857
        • Tampere

        #4
        Muistelisin että sama k-can se sinne kontiinkin menee. Jos piuhojen väri täsmää niin sitten se on sama. Piuhojen kulkureiteistä en osaa sanoa, hanskalokeron alla se kbm/kgm moduuli kyllä on mihin väylä kytkeytyy myös, siitähän se vois loogisesti mennä konehuoneeseen.

        Uus nv-moduuli pitää koodata ja siihen pitää laitta night visionin fsc-koodi.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • fa7
          Bimmer Rookie
          • Nov 2013
          • 41
          • Tampere

          #5
          Päivitystä hieman vianetsintää.
          Testailin repäistä irti liittimen NV kamerasta ja lukea vikakoodit -> Sama koodi
          ECU communication A74E oli ja tuli aktiiviseksi uudelleen resetoinnin jälkeen ilman kameraakin.
          Mittailin myös, jotta CAN väylän yhteys pelasi moitteetta NV ECU:lle sekä virrat ja maakontakti oli kunnossa.
          Näyttäisi siis vahvasti siltä että NV ECU on rikkinäinen. Piirilevyä tuijottelin lisää ja päällepäin on kyllä ehjän näköinen kaikin päin... ja eipä tietenkään ole netistä kytkentäkaaviotakaan saatavilla...

          Avatkaas nyt viisaammat expertit lisää tuota uuden boksin koodaamista? Mitä autolle kerrotaan uudesta moduulista ja kuinka se tehdään. Myös yv opastukset on tervetulleita. Netistä kun ei valmista ohjetta Night Visionin osalta löydy.

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2857
            • Tampere

            #6
            Siihen moduuliin tarttee tosiaan laitta fsc-koodi, se on semmonen avain millä moduuli aktivoidaan. Nuo fsc:t on vähän hankalia.
            1. Niissä on koodattuna auton vin-numero jota vertaillaan moduulissa olevaan ja väylästä löytyvään, jos ei täsmää niin moduuli ei toimi.
            2. Koodista löytyy luomispäivä, käytetyssä moduulissa olevan vanhan koodin päälle voi laittaa ainoastaan uudemmalla luomispäivällä varustetun koodin.
            3. Koodeja ei voi luoda kukaan muu kuin bmw, ovat todella kalliita.
            4. Autoon tehtaalta lähtiessä laitetut koodit on saatavilla ilmaiseksi.

            Uuteen moduuliin voi siis laittaa auton vanhan fsc-koodin, käytettyyn se onnistuu jos käytetyssä moduulissa oleva fsc on vanhempi kuin auton alkuperäinen fsc. Lisäksi moduuli pitää softata ja koodata. Homma onnistuu uuteen moduuliin ISTA/P:llä tai käytettyyn FSToolilla, Winkfp:llä ja ncs-expertillä. FSTool on on todella vaikeasti hankittava. Itse ostaisin ehkä uuden moduulin, maksaa pari sataa ja fsc:n ja softan/koodauksen saa sisään ISTA/P:llä.

            Minä pystyn softaamaan ja aktivoimaan sekä käytetty että uuden moduulin. Käytetyn pitää täyttää edellämainittu vaatimus eli sen pitää olla peräisin sun autoa vanhemmasta autosta, yhden päivän ero riittää.
            Last edited by böntti; 28-09-2014, 22:32.
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • fa7
              Bimmer Rookie
              • Nov 2013
              • 41
              • Tampere

              #7
              Originally posted by böntti View Post
              4. Autoon tehtaalta lähtiessä laitetut koodit on saatavilla ilmaiseksi.
              Suoraan marmoristiskiltä vai jollain softalla kaivamalla vanhasta boksista...?

              Comment

              • *PexU*
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 1989
                • Vantaa

                #8
                Kerronpa tähän samalla oman tarinani, ongelma vähän samantapainen..

                Eli ostettaessa autossa olevan kameran linssinsuojus oli niin naarmuinen (näyttävät olevan järjestään heikossa kunnossa kaikki, ihme ettei puskurissa ole mitään suojusta tuolle) ettei kuvasta saanut mitään selvää..

                Autoliikkeen kanssa asiaa pähkäiltiin, ja todettiin että otetaan heidän toisesta autostaan kamera ja purkki, ja laitetaan ne mun autoon kiinni, eihän se tietenkään mennyt niin kuin leffoissa

                Eli "uusi" purkki ja kamera eivät keskustelleet keskenenään, ainut vikakoodi mitä järjestelmä antoi oli "video signal error", eli purkki ja kamera eivät toimineet yksiin, ja olivat vailla näitä fsc-aktivointi koodeja. Niitä ei sitten mistään saanutkaan (voin vielä alemmaksi laittaa maahantuojan virallisen vastauksen), joten jäljelle jäivät joko ohjelmistollinen päivitys tai ihan fyysinen elintensiirto kamerasta toiseen, ja tähän ainakin mulla oli vaan yksi mahdollisuus, foorumin WSE, jolla on siis uusi firma Autoelektro Muurlassa.

                ja eilen illalla webaston asennuksen lomassa se elintensiirto sitten tehtiin, eli mun auton kamerasta sisukalut autoliikkeen auton kameraan, sekä (mun) auton alkuperäinen ohjainpurkki paikoilleen, ja kas, vikakoodit hävisivät ja järjestelmä toimi, ihan kertalaakista, kyllä on herra Seppälä aika welho

                Korjauksen hinta alle kymmenesosa merkkiliikkeen vastaavasta, heidän mukaansa kameraa ei ole edes mahdollista purkaa, eikä osia voida vaihdella autosta toiseen, tietenkään

                tässä siis vielä maahantuojan virallinen vastaus
                -->>

                "Kamera on koodattu (kuin myös ohjainyksikkö) osa jota on mahdotonta asentaa toiseen autoon. Kameran mukana tulee levy, jossa on itse vapautuskoodi” on virallinen vastaus asiaan.

                Joten sitä koodia ei saa mistään, millä kameran ja ohjainyksikön voi parittaa sinun autoosi sopivaksi, virallisilla BMW testereillä"
                Last edited by *PexU*; 19-11-2014, 08:00.
                AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                E61 530xd M-Sport Touring -07
                Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                Duunissa: F11 520d x-drive -17

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  #9
                  Hyvä että ratkesi. Tämä vaihtokikka toimii siis linssin vaihdossa, jos moduuli tai kameran elektroniikka on rikki, sitten joutuu kikkailemaan enemmän. Aiemmasta kommentistani poiketen moduulissa on kaksi fsc-koodia, toista verrataan auton alustanumeroon ja toista kameran sarjanumeroon. Yksi vaihtoehto on ottaa sekä kamera että moduuli samasta luovuttaja-autosta, ja asentaa moduulin can-väyläpiuhoihin semmoinen emulaattori joka valehtelee moduulille auton alustanumeron. Toinen vaihtoehto on irroittaa vanhasta moduulista ja kamerasta toimivat (jos siis toimivat) muistipiirit ja siirtää ne luovuttaja-osiin, WSE osaa tämän homman ja saattaa olla emulaattoria halvempi vaihtoehto. Kaikista muista FSC-koodeista poiketen näitä Night Visionin koodeja ei saa mistään muualta kuin a) lukemalla vanhoista moduuleista (jos toimivat) b) tilaamalla marmorilta moduuli-kamera-paketti jonka mukana tulee uudet koodit. Koodien suora luku ei tietenkään onnistu jos osiin ei saa yhteyttä, silloin pitää turvautua kolviin.
                  Last edited by böntti; 19-11-2014, 08:36.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • *PexU*
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 1989
                    • Vantaa

                    #10
                    Juuh!

                    Kiitoksia sinullekin avustasi

                    Originally posted by böntti View Post
                    Hyvä että ratkesi.
                    AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                    E61 530xd M-Sport Touring -07
                    Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                    Duunissa: F11 520d x-drive -17

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by *PexU* View Post
                      Juuh!

                      Kiitoksia sinullekin avustasi
                      Eipä mitään, joku sille WSE:lle kertoi että miten homman voisi ratkaista
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • *PexU*
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 1989
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by böntti View Post
                        Eipä mitään, joku sille WSE:lle kertoi että miten homman voisi ratkaista

                        Sinäpä tietenkin, ei herra kyllä kunniaa itselleen ottanut, sanoi vielä että oli mukava saada sinunkin yhteistietosi, kun näistä todella paljon tiedät.
                        Osui vaan sopivasti yksiin tämänkin fixaus, kun weban asennus oli sovittuna eiliselle.

                        Fsc-koodeja ei löytänyt koneelta schmiedmann, eivätkä tienneet mitään laakkonen, autokeskus eikä autokeskuskaan yhtään mitään, tai eivät halunneet tietää
                        AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                        E61 530xd M-Sport Touring -07
                        Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                        Duunissa: F11 520d x-drive -17

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by böntti View Post
                          Hyvä että ratkesi. Tämä vaihtokikka toimii siis linssin vaihdossa, jos moduuli tai kameran elektroniikka on rikki, sitten joutuu kikkailemaan enemmän. Aiemmasta kommentistani poiketen moduulissa on kaksi fsc-koodia, toista verrataan auton alustanumeroon ja toista kameran sarjanumeroon. Yksi vaihtoehto on ottaa sekä kamera että moduuli samasta luovuttaja-autosta, ja asentaa moduulin can-väyläpiuhoihin semmoinen emulaattori joka valehtelee moduulille auton alustanumeron. Toinen vaihtoehto on irroittaa vanhasta moduulista ja kamerasta toimivat (jos siis toimivat) muistipiirit ja siirtää ne luovuttaja-osiin, WSE osaa tämän homman ja saattaa olla emulaattoria halvempi vaihtoehto. Kaikista muista FSC-koodeista poiketen näitä Night Visionin koodeja ei saa mistään muualta kuin a) lukemalla vanhoista moduuleista (jos toimivat) b) tilaamalla marmorilta moduuli-kamera-paketti jonka mukana tulee uudet koodit. Koodien suora luku ei tietenkään onnistu jos osiin ei saa yhteyttä, silloin pitää turvautua kolviin.
                          Periaatteessa muistipiirin fyysinen vaihto onnistuu kyllä vaikka kamerassa olisi mikä tahansa rikki, itse mustipiiri ei kätännössä kuitenkaan koskaan vioitu. Tämän ketjun tapauksessa vaihdettiin koko (muistipiirin sisältävä) piirilevy (piirilevyjä on kamerassa 3 kpl), mutta levyn ollessa viallinen pelkkä piirikin olisi mahdollista vaihtaa. Eli tällätavoin minkä tahansa käytetyn kameran vaihto toiseen autoon onnistuu ilman fsc koodeja, ilman ohjelmointia. Auton kannalta tilanne on kuin olisi alkuperäiset osat kiinni. Kiitokset vielä böntille kaikesta järjestelmään liittyvästä infosta.

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #14
                            Kiitos itsellesi myös WSE, kyllä me yhteistuumin pohdittiin monenlaisia vaihtoehtoja tämän ongelman ratkaisuksi. Jos muistipiirit ei käytännössä koskaan hajoa, on varmaankin tilanteesta riippuen järkevintä joko vaihtaa kameran kuoret (linssi rikki) tai sitten siirtää muistipiirit "uuteen" kameraan ja/tai moduuliin (elektroniikka rikki).
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • jaki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2979
                              • Uusimaa

                              #15
                              Yhtenä vaihtoehtona on vielä hioa sitä linssiä. Kyllä joku optiikkavelho senkin tekisi, vaikka kameraa silmäillessä en kyllä heti keksisi miten se tehdään.
                              Ei se uusikaan (käytetty)kamera minun mielestä ihan silmälasilinssin kirkkaalta näyttänyt.
                              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎