Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 ilmastoinnin puhallin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juker
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 80
    • Oulu

    e60 ilmastoinnin puhallin

    Noniin, tuli nyt pikkuvikojen kans ostettua tuommonen e60 530d -04 vuosimallia. Ja ensimmäinen korjauskohde olisi ilmastoinnin puhallin. Eli autossa on automaatti-ilmastointi ja tilanne on semmonen, että puhallin pyörii kokoajan vain yhtä nopeutta (noin puolella nopeudella). Kaikki muut IHKAN namiskuukkelit tuntuisi toimivan normaalisti, mutta puhaltimen nopeus pysyy aina samana, eli ei saa edes hiljaisemmalle. DIS:llä katoin, niin antaa seuraavat vikakoodit http://kuva.termiitti.com/v.php?img=34967

    DIS:llä sain myös katottua, että itse tuo nopeudensäätörulla muuttaa arvoaan 0-100% kun sitä pyörittelee, mutta moottorin nopeus pysyy nopeudella 650rpm.

    Olisiko kellään heittää lonkalta korjausvinkkiä, vai kannattaako suoraan lähteä kokeilemaan tuota puhaltimen etuvastuksen vaihtoa?
    F10 530d xDrive///M Sport
    Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
    Ex F31 320d xDrive///M Sport
    Ex E60 530dA
    Ex E61 520d ///M Sport
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #2
    Originally posted by Juker View Post
    Noniin, tuli nyt pikkuvikojen kans ostettua tuommonen e60 530d -04 vuosimallia. Ja ensimmäinen korjauskohde olisi ilmastoinnin puhallin. Eli autossa on automaatti-ilmastointi ja tilanne on semmonen, että puhallin pyörii kokoajan vain yhtä nopeutta (noin puolella nopeudella). Kaikki muut IHKAN namiskuukkelit tuntuisi toimivan normaalisti, mutta puhaltimen nopeus pysyy aina samana, eli ei saa edes hiljaisemmalle. DIS:llä katoin, niin antaa seuraavat vikakoodit http://kuva.termiitti.com/v.php?img=34967

    DIS:llä sain myös katottua, että itse tuo nopeudensäätörulla muuttaa arvoaan 0-100% kun sitä pyörittelee, mutta moottorin nopeus pysyy nopeudella 650rpm.

    Olisiko kellään heittää lonkalta korjausvinkkiä, vai kannattaako suoraan lähteä kokeilemaan tuota puhaltimen etuvastuksen vaihtoa?
    Ihka saattaa jumia softaltaan, ota akun kenkä ensin irti pariksi minuutiksi ja kokeile sitten uudelleen.

    Comment

    • Juker
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 80
      • Oulu

      #3
      Originally posted by WSE1 View Post
      Ihka saattaa jumia softaltaan, ota akun kenkä ensin irti pariksi minuutiksi ja kokeile sitten uudelleen.
      Kiitokset vinkistä. Mahtaiskos akunkengän irrotuksen sijaan ihkan sulakkeen irroitus antaa saman vaikutuksen? Ei tarvisi huolehtia tuosta akun irroituksesta tulevia esim. aktiiviohjauksen herjoja.
      F10 530d xDrive///M Sport
      Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
      Ex F31 320d xDrive///M Sport
      Ex E60 530dA
      Ex E61 520d ///M Sport

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Juker View Post
        Kiitokset vinkistä. Mahtaiskos akunkengän irrotuksen sijaan ihkan sulakkeen irroitus antaa saman vaikutuksen? Ei tarvisi huolehtia tuosta akun irroituksesta tulevia esim. aktiiviohjauksen herjoja.
        Siihen menee muitakin johtoja eli laite ei välttämättä nollaannu.
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • Juker
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 80
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Juker View Post
          Noniin, tuli nyt pikkuvikojen kans ostettua tuommonen e60 530d -04 vuosimallia. Ja ensimmäinen korjauskohde olisi ilmastoinnin puhallin. Eli autossa on automaatti-ilmastointi ja tilanne on semmonen, että puhallin pyörii kokoajan vain yhtä nopeutta (noin puolella nopeudella). Kaikki muut IHKAN namiskuukkelit tuntuisi toimivan normaalisti, mutta puhaltimen nopeus pysyy aina samana, eli ei saa edes hiljaisemmalle. DIS:llä katoin, niin antaa seuraavat vikakoodit http://kuva.termiitti.com/v.php?img=34967

          DIS:llä sain myös katottua, että itse tuo nopeudensäätörulla muuttaa arvoaan 0-100% kun sitä pyörittelee, mutta moottorin nopeus pysyy nopeudella 650rpm.

          Olisiko kellään heittää lonkalta korjausvinkkiä, vai kannattaako suoraan lähteä kokeilemaan tuota puhaltimen etuvastuksen vaihtoa?
          Originally posted by WSE1 View Post
          Ihka saattaa jumia softaltaan, ota akun kenkä ensin irti pariksi minuutiksi ja kokeile sitten uudelleen.
          Tuli kokeiltua tuota akun irroitusta vähäksi aikaa, mutta ei muuttanut tilannetta ja samat vikakoodit pomppaa heti takaisin kuittaamisen jälkeen.

          Oisko se seuraavaksi sitten kokeiltava tuota etuvastuksen vaihtoa.
          F10 530d xDrive///M Sport
          Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
          Ex F31 320d xDrive///M Sport
          Ex E60 530dA
          Ex E61 520d ///M Sport

          Comment

          • latvala
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 46
            • kurikka

            #6
            Originally posted by Juker View Post
            Tuli kokeiltua tuota akun irroitusta vähäksi aikaa, mutta ei muuttanut tilannetta ja samat vikakoodit pomppaa heti takaisin kuittaamisen jälkeen.

            Oisko se seuraavaksi sitten kokeiltava tuota etuvastuksen vaihtoa.

            Todennäköisesti auttaa asiaan. Tuolta ohjeet, varmaan oot jo kattonutkin.
            Samalla putsaat ja tarkistat hiilet moottorista.

            Comment

            • Juker
              Bimmer Rookie
              • Aug 2011
              • 80
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Juker View Post
              Tuli kokeiltua tuota akun irroitusta vähäksi aikaa, mutta ei muuttanut tilannetta ja samat vikakoodit pomppaa heti takaisin kuittaamisen jälkeen.

              Oisko se seuraavaksi sitten kokeiltava tuota etuvastuksen vaihtoa.
              Originally posted by latvala View Post
              Todennäköisesti auttaa asiaan. Tuolta ohjeet, varmaan oot jo kattonutkin.
              Samalla putsaat ja tarkistat hiilet moottorista.

              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=238893
              Eipä taas menny putkeen. Nuukana miehenä, ja siinä uskossa että puhallin pyörii edes tuolla 650rpm nopeudella, vaihdoin vain pelkän "siilen". Ja eihän se siitä mihinkään kummennut, samat vikakoodit tulee ja puhallin ei pelitä.

              Mutta nyt huomasin, kun siilen vaihdon jälkeen koitin ihkan toimintaa tutkia DISllä, että paskat se rotational speed tms. sieltä ihkan alla oo mikään puhaltimen nopeus, vaan auton kierrokset! Jotka tyhjäkäynnillä on yllätys yllätys tuo aiemmin mainittu 650rpm. Eli nyt en ole enää yhtään varma pyöriikö moottori ollenkaan, todella kevyt henkäys kyllä kojelaudan suuttimista ajaessa tulee... Tietääkö kukaan, voiko sitä puhaltimen moottorin todellista nopeutta mistään nähdä/lukea?

              Ja mitä sanoo foorumin viisaat, että voisko tuo vikakoodi "IHKA - E706 IHKA: Heater - A/C systems, LIN bus fault - no component conneceted" tulla pelkästään rikkinäisestä moottorista (kun alkuun ajattelin automaattisesti että tuo "siilihän" se on vialla). Vai oisko se ite IHKAN paneeli syyllinen? Vai oisko se moottori oikosessa ja poltti uuden "siilen" het alkuunsa... Toki moottori päällisin puolin näytti, tuntu ja kuulosti ihan kunnossa olevalta (toki sitä ei tullu mitattua, eikä kokeiltua suoraan sähköllä pyörittää...kun kuvittelin sen pyörivän kuitenkin hitaalla nopeudella).

              Alakaa kelit olla semmoset, että oishan tuo puhallin mukava kuntoon saada .
              F10 530d xDrive///M Sport
              Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
              Ex F31 320d xDrive///M Sport
              Ex E60 530dA
              Ex E61 520d ///M Sport

              Comment

              • Juker
                Bimmer Rookie
                • Aug 2011
                • 80
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Juker View Post
                Eipä taas menny putkeen. Nuukana miehenä, ja siinä uskossa että puhallin pyörii edes tuolla 650rpm nopeudella, vaihdoin vain pelkän "siilen". Ja eihän se siitä mihinkään kummennut, samat vikakoodit tulee ja puhallin ei pelitä.

                Mutta nyt huomasin, kun siilen vaihdon jälkeen koitin ihkan toimintaa tutkia DISllä, että paskat se rotational speed tms. sieltä ihkan alla oo mikään puhaltimen nopeus, vaan auton kierrokset! Jotka tyhjäkäynnillä on yllätys yllätys tuo aiemmin mainittu 650rpm. Eli nyt en ole enää yhtään varma pyöriikö moottori ollenkaan, todella kevyt henkäys kyllä kojelaudan suuttimista ajaessa tulee... Tietääkö kukaan, voiko sitä puhaltimen moottorin todellista nopeutta mistään nähdä/lukea?

                Ja mitä sanoo foorumin viisaat, että voisko tuo vikakoodi "IHKA - E706 IHKA: Heater - A/C systems, LIN bus fault - no component conneceted" tulla pelkästään rikkinäisestä moottorista (kun alkuun ajattelin automaattisesti että tuo "siilihän" se on vialla). Vai oisko se ite IHKAN paneeli syyllinen? Vai oisko se moottori oikosessa ja poltti uuden "siilen" het alkuunsa... Toki moottori päällisin puolin näytti, tuntu ja kuulosti ihan kunnossa olevalta (toki sitä ei tullu mitattua, eikä kokeiltua suoraan sähköllä pyörittää...kun kuvittelin sen pyörivän kuitenkin hitaalla nopeudella).

                Alakaa kelit olla semmoset, että oishan tuo puhallin mukava kuntoon saada .
                Tulipahan tuossa taas selviteltyä tuota onkelmaa, niin siltähän tuo näyttäis, että ei ne ilmaläpätkään taida mihinkään siellä liikkua. Eli vaikka puhalluksen asentoja muuttelee idrivesta, tai aktivoi läppiä suoraan inpalla tai dis:llä, niin minkäänlaista surinaa ei kuulu (varmaankin pitäis olla ihan korvin kuultavissa??) Toisaalta sitten jos takalasinlämmittimen laittaa paneelista päälle, niin kuuluu takaa releen naksahdus, ja tosiaan kaikki nappien tilat näkyy kyllä inpalla/dis:llä. Mutta eikös se niin ole, että LIN-bussin perässä on vain nuo läpät ja puhaltimen ohjaus? Vähänhän tuo tuntuis, että tuossa paneelissa ois jotain häikkää, eli semmonen uusi-käytetty täytyy alkaa ettimään. Osaisko joku neuvoa miten tuota LIN-väylän toimintaa vois ihan yleismittarilla mittailla?
                F10 530d xDrive///M Sport
                Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
                Ex F31 320d xDrive///M Sport
                Ex E60 530dA
                Ex E61 520d ///M Sport

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #9
                  onkos autossa jälkiasenteinen Webasto?
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • Juker
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2011
                    • 80
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    onkos autossa jälkiasenteinen Webasto?
                    Ei oo webastoa.
                    F10 530d xDrive///M Sport
                    Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
                    Ex F31 320d xDrive///M Sport
                    Ex E60 530dA
                    Ex E61 520d ///M Sport

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #11
                      Miksi tuntuu että vika olis just siinä paneelissa? Vikakoodi kertoo että lin-väylä ei toimi ja oireetkin on sen mukaiset eli läpät ja puhallin ei toimi. Voi se paneeli olla tietenkin rikki mutta ensin tarkistaisin että väylän piuhat (lin, +12v ja maa) ja liittimet on kunnossa. Vehkeet on rinnan kytkettynä eli jos kaikki on nurin, on vika piuhojen alkupäässä eli paneelin päässä.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • Juker
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2011
                        • 80
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by böntti View Post
                        Miksi tuntuu että vika olis just siinä paneelissa? Vikakoodi kertoo että lin-väylä ei toimi ja oireetkin on sen mukaiset eli läpät ja puhallin ei toimi. Voi se paneeli olla tietenkin rikki mutta ensin tarkistaisin että väylän piuhat (lin, +12v ja maa) ja liittimet on kunnossa. Vehkeet on rinnan kytkettynä eli jos kaikki on nurin, on vika piuhojen alkupäässä eli paneelin päässä.
                        No juu, meinasinkin tuossa edellisessä viestissä kirjottaa, että vikaa vois olla paneelissa tai LIN-väylässä itsessään. Mutta kyllä, tuota väylää pitää mittailla seuraavaksi.

                        WDS:stä kun koitin noita piirikaavioita kattoa, niin sai semmosen käsityksen, että läpät ja puhallin ovat omissa LIN-väylissä (läpät toisessa rinnan ja puhallin toisessa), ymmärsinköhän oikein?
                        F10 530d xDrive///M Sport
                        Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
                        Ex F31 320d xDrive///M Sport
                        Ex E60 530dA
                        Ex E61 520d ///M Sport

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2857
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Juker View Post
                          No juu, meinasinkin tuossa edellisessä viestissä kirjottaa, että vikaa vois olla paneelissa tai LIN-väylässä itsessään. Mutta kyllä, tuota väylää pitää mittailla seuraavaksi.

                          WDS:stä kun koitin noita piirikaavioita kattoa, niin sai semmosen käsityksen, että läpät ja puhallin ovat omissa LIN-väylissä (läpät toisessa rinnan ja puhallin toisessa), ymmärsinköhän oikein?
                          Jos wds näyttää noin niin sitten se on noin. Katso myös että onko +12v ja maa yhteinen vai erillinen.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • Juker
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2011
                            • 80
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Juker View Post
                            No juu, meinasinkin tuossa edellisessä viestissä kirjottaa, että vikaa vois olla paneelissa tai LIN-väylässä itsessään. Mutta kyllä, tuota väylää pitää mittailla seuraavaksi.

                            WDS:stä kun koitin noita piirikaavioita kattoa, niin sai semmosen käsityksen, että läpät ja puhallin ovat omissa LIN-väylissä (läpät toisessa rinnan ja puhallin toisessa), ymmärsinköhän oikein?
                            Originally posted by böntti View Post
                            Jos wds näyttää noin niin sitten se on noin. Katso myös että onko +12v ja maa yhteinen vai erillinen.
                            En epäile tuota WDS:ää, vaan sitä että osasinko kuvia näin maalikkona oikein tulkita .

                            Muistelen että tuolle läppien LIN väylälle tulee LIN_bus, LIN+ ja LIN- tuolta paneelista, mutta puhaltimelle menee paneelista pelkkä LIN_GEBL signaali ja jännite on tuotu suoraan sulakkeelta.
                            Last edited by Juker; 23-10-2014, 18:02.
                            F10 530d xDrive///M Sport
                            Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
                            Ex F31 320d xDrive///M Sport
                            Ex E60 530dA
                            Ex E61 520d ///M Sport

                            Comment

                            • Juker
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2011
                              • 80
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Juker View Post
                              En epäile tuota WDS:ää, vaan sitä että osasinko kuvia näin maalikkona oikein tulkita .

                              Muistelen että tuolle läppien LIN väylälle tulee LIN_bus, LIN+ ja LIN- tuolta paneelista, mutta puhaltimelle menee paneelista pelkkä LIN_GEBL signaali ja jännite on tuotu suoraan sulakkeelta.
                              Tulipa mittailtua noita LIN-väyliä, niin alko vikakin vähän selviämään. Eli tuonne puhaltimen etuvastukselle tulee suoraan sulakkeelta +12V ja maa, ja ne oli ihan kunnossa. Myös LIN_GEBL-signaalijohdin oli ehjä, ihka-paneelin liittimen ja etuvastuksen liittimen väliltä mitattuna. Elikkä tämä kunnossa.

                              Mutta ongelmat löytyikin tuolta läppien LIN-väylästä. Kun mittasin ihka-paneelin ja yhden moottorin väliltä johtimia(liittimet irroitettuna), niin huomasin, että moottorin LIN+ ja LIN_BUS liittimistä ei ole yhteyttä paneelin liittimelle. Sitä vastoin ja LIN- ja LIN_BUS ovat yhdessä toisiinsa, mitattuna paneelinpään liittimeltä (liittimet edelleen irti). Että jossain kait siellä on johtovikaa.

                              Sitten tein semmosen homman, että irrotin nuo läppien LIN-väylän johtimet tuolta paneelin liitinblokista, ja laitoin muuten kaiken kasaan ja voilaa, puhallin pelaa! Eli tuo vikaantunut toinen LIN-väylä pimentää nuo molemmat väylät.

                              Nythän tuon kans paremmin toimeen tulee, vaikka läpät ei säädykkään, kun puhallin kuitenkin rokkaa . Ooteltava vaan inspiraatiota millon jaksaa alkaa penkomaan noita läppien johtosarjoja.
                              F10 530d xDrive///M Sport
                              Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
                              Ex F31 320d xDrive///M Sport
                              Ex E60 530dA
                              Ex E61 520d ///M Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎