Announcement

Collapse
No announcement yet.

530iA laatikko luistaa (ZF6HP19)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    530iA laatikko luistaa (ZF6HP19)

    Aloin ihmettelemään kun moottorin kierroksien ollessa 2000rpm nopeus oli eri riippuen kiihdyttikö tähän nopeuteen vai antoiko nopeuden laskea. Tutkin sitten asiaa tarkemmin INPA:lla ja näkyy selvästi moottorin kierroksien olevan korkeammat kuin turbiinin kierrokset. Tämä näkyy selvimmin juuri tässä reilussa 90km/h vauhdissa tasanopeutta ajettaessa. Mitään vikakoodeja laatikossa ei ollut. Onko tämä ominaisuus vai vika? Kyseessä siis sigun e61 ZF6HP19 laatikolla.

    BMW 530iA Touring -05
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Jos laatikko luistaa niin koodia kyllä tulee liiallisesta nopeuserosta eli kaikki vielä hyvin.
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • Mlatvala
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 3553
      • Kuopio

      #3
      sulla näyttäis olevan lämpöinen konekin. Tuntuisi että nämä lämpötilat on jo tehny noista laatikoista vähän enempi luistavia noihin kesähelteisiin nähden. Omakin tuntuu aika kuminauhalta aamun startin perään..:think
      E61 535d alkuunsa viritetty.

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by VolvoTDi View Post
        Jos laatikko luistaa niin koodia kyllä tulee liiallisesta nopeuserosta eli kaikki vielä hyvin.
        Tämä on tiedossa, että koodia tulee liiallisesta luustosta, mutta onko tuo suunniteltu toimimaan näin? Tuntuisi siltä, että ainakin kulutus kasvaa jos ei ole täysin lukossa. Googlettelin eilen tätä ja näyttäisi siltä, että dieseleissä olisi hyvinkin yleistä ja yhden tapauksen löysin missä bensa koneellakin teki samoin. Nyt vaan kiinnostaisi tietää onko tämä ihan yleinen ominaisuus? Olisi mukava saada vertailuarvoja muiden autoista eli jos ajaa loivaa ylämäkeä kierroksilla 2000rpm niin onko nopeus sama kuin loivassa alamäessä samoilla kierroksilla? Dieseleissä kierrokset on varmaan hieman pienemmät, mutta 90-100km/h nopeudessa tämä tulee selvimmin esiin. Omassakin autossa vaihdot menevät täysin luistamatta ja yli 100rpm luisto ei ole vaikka kiihdyttää rivakamminkin jos vaan lukko pysyy kiinni.

        Originally posted by Mlatvala View Post
        sulla näyttäis olevan lämpöinen konekin. Tuntuisi että nämä lämpötilat on jo tehny noista laatikoista vähän enempi luistavia noihin kesähelteisiin nähden. Omakin tuntuu aika kuminauhalta aamun startin perään..:think
        Tämä on ilmeisesti ihan haluttu ominaisuus, että luistaa kylmänä enemmän. Ilmeisesti näin saadaan laatikko lämpenemään nopeammin. Tuota en kyllä ole tutkinut, että onko tuossa omassa tapauksessa laatikko jo normaalissa lämmössä, mutta luulisi tuon 86 celsius asteen lämmön tähän riittävän.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by markok View Post
          Tämä on ilmeisesti ihan haluttu ominaisuus, että luistaa kylmänä enemmän. Ilmeisesti näin saadaan laatikko lämpenemään nopeammin.
          Kyllä, juuri näin.

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            #6
            Mun disukassa ei taida paljon yli 60 asteen nousta lootan lämmöt. Lienee se optimi on siellä 90 paikkeilla.
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • nappe74
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 2846
              • South Carelia

              #7
              Testasin tänään moottoritiellä heittääkö nopeus/kierrokset loivassa ala/ylämäessä... Tulos: 2000rpm ---> viisarin paksuuden verran vailla 100km/h MOLEMMISSA eli sekä ala- että ylämäessä !!
              G30 530e xDrive A M-Sport -20

              ex-Bimmerit:
              F10 525dA xDrive M-Sport -13
              E21 316 -80
              E91 330xdA M-Sport -06
              E53 X5 3.0iA Sport -04
              E91 335xiA M-Sport -08
              E60 530iA M-Sport -06
              E36 320i Cabriolet M-Sport -96
              E91 320d -06
              E39 530iAT M-Sport -01
              E36 328iA -96
              E39 528iA -96
              E36 325i -92

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by nappe74 View Post
                Testasin tänään moottoritiellä heittääkö nopeus/kierrokset loivassa ala/ylämäessä... Tulos: 2000rpm ---> viisarin paksuuden verran vailla 100km/h MOLEMMISSA eli sekä ala- että ylämäessä !!
                Olikohan sulla laatikko kunnolla lämmin kun katsoit tuon? Äkkiseltään kuulostaa siltä, että sulla luistaisi kokoajan hieman. Tiedä sitten miten tarkkoja auton mittarit ovat. Jos Inpa:a on mahdollisuus käyttää niin sillä saisi varmuuden asiaan.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • nappe74
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 2846
                  • South Carelia

                  #9
                  Originally posted by markok View Post
                  Olikohan sulla laatikko kunnolla lämmin kun katsoit tuon? Äkkiseltään kuulostaa siltä, että sulla luistaisi kokoajan hieman. Tiedä sitten miten tarkkoja auton mittarit ovat. Jos Inpa:a on mahdollisuus käyttää niin sillä saisi varmuuden asiaan.
                  No itseasiassa alamäkimittaus oli ihan kylmällä koneella... ylämäki tuli muutama kilsa myöhemmin... Mietin itsekin että onkohan tollai ihan luotettava testaus... :think

                  Mitkä arvot (km/h ja rpm) noissa sitten pitäisi olla normaalisti ?? Niinku olevinaan ehjässä laatikossa...
                  G30 530e xDrive A M-Sport -20

                  ex-Bimmerit:
                  F10 525dA xDrive M-Sport -13
                  E21 316 -80
                  E91 330xdA M-Sport -06
                  E53 X5 3.0iA Sport -04
                  E91 335xiA M-Sport -08
                  E60 530iA M-Sport -06
                  E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                  E91 320d -06
                  E39 530iAT M-Sport -01
                  E36 328iA -96
                  E39 528iA -96
                  E36 325i -92

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by nappe74 View Post
                    Testasin tänään moottoritiellä heittääkö nopeus/kierrokset loivassa ala/ylämäessä... Tulos: 2000rpm ---> viisarin paksuuden verran vailla 100km/h MOLEMMISSA eli sekä ala- että ylämäessä !!
                    Tähän sen verran täsmennystä, että moottorin kierroksien ollessa tasan 2000rpm niin nopeus on laatikon ollessa lukossa juuri viisarin paksuuden verran alle 100km/h. Eli tässä nappe74:n tapauksessa laatikko on ollut luistamaton.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • nappe74
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 2846
                      • South Carelia

                      #11
                      Originally posted by markok View Post
                      Tähän sen verran täsmennystä, että moottorin kierroksien ollessa tasan 2000rpm niin nopeus on laatikon ollessa lukossa juuri viisarin paksuuden verran alle 100km/h. Eli tässä nappe74:n tapauksessa laatikko on ollut luistamaton.
                      Huojentava kuulla !!
                      G30 530e xDrive A M-Sport -20

                      ex-Bimmerit:
                      F10 525dA xDrive M-Sport -13
                      E21 316 -80
                      E91 330xdA M-Sport -06
                      E53 X5 3.0iA Sport -04
                      E91 335xiA M-Sport -08
                      E60 530iA M-Sport -06
                      E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                      E91 320d -06
                      E39 530iAT M-Sport -01
                      E36 328iA -96
                      E39 528iA -96
                      E36 325i -92

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎