Announcement

Collapse
No announcement yet.

e6x hammastanko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • armada
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 48
    • Tampere

    e6x hammastanko

    Onko kenelläkään mennyt hammastanko? Itellä klonksuu ohjaus varsinkin parkkeeraessa ja hiljasissa nopeuksissa.
    Korjaamon diagnoosin mukaan ääni tulee hammastangosta. Uusi OEM 1900€ ja tehdaskorjattu alvadi.ee:stä alle 500€. Työtkin on 1000€ pyörteissä kun konetta joutuu nostaa vaihdon ajaksi ylös kiinnikkeistä. Ei siis pikku homma kun lisätään vielä ac, ohjaust.öljyt ja jäähdytinesteet.

    Itseä epäilyttää että onko se oikeasti vai onko raidetangossa väljää? Kuinkahan sitä etenisi?
    E39 M5 -99
    Transit Custom -13

    TIS Inpa Ncs Expert/Dummy
  • Aski
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 93
    • Finland

    #2
    Mulla oli samat oireet, varsinkin parkkihallissa tuon äänen kuuli hyvin. Tuomiona oli juurikin hammastangon vaihto. Kun ei ole aktiivista ohjausta, niin pääsin hieman halvemmalla.

    Kokeilin ensin korjaamon kautta hankittua tehdaskunnostettua mutta se laukesi saman tien, syytä en osaa edes arvailla. Tarjottiin uutta kunnostettua tilalle mutta päädyin kuitenkin lopulta täysin uuteen varaosaan. Sillä tuli kuntoon.

    Originally posted by armada View Post
    Onko kenelläkään mennyt hammastanko? Itellä klonksuu ohjaus varsinkin parkkeeraessa ja hiljasissa nopeuksissa.
    Korjaamon diagnoosin mukaan ääni tulee hammastangosta. Uusi OEM 1900€ ja tehdaskorjattu alvadi.ee:stä alle 500€. Työtkin on 1000€ pyörteissä kun konetta joutuu nostaa vaihdon ajaksi ylös kiinnikkeistä. Ei siis pikku homma kun lisätään vielä ac, ohjaust.öljyt ja jäähdytinesteet.

    Itseä epäilyttää että onko se oikeasti vai onko raidetangossa väljää? Kuinkahan sitä etenisi?

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by armada View Post
      Onko kenelläkään mennyt hammastanko? Itellä klonksuu ohjaus varsinkin parkkeeraessa ja hiljasissa nopeuksissa.
      Korjaamon diagnoosin mukaan ääni tulee hammastangosta. Uusi OEM 1900€ ja tehdaskorjattu alvadi.ee:stä alle 500€. Työtkin on 1000€ pyörteissä kun konetta joutuu nostaa vaihdon ajaksi ylös kiinnikkeistä. Ei siis pikku homma kun lisätään vielä ac, ohjaust.öljyt ja jäähdytinesteet.

      Itseä epäilyttää että onko se oikeasti vai onko raidetangossa väljää? Kuinkahan sitä etenisi?
      Kannattaa ensin laittaa vähän uutta pakkasen kestävää vaseliinia hammastangon hampaisiin ja kiristää hieman "taikamutteria". Varmista vielä, että ääni tulee hammastangosta eikä rattiakselista. Siinäkin on monta paikkaa mistä lonkse voi kuulua.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • *PexU*
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 1989
        • Vantaa

        #4
        Juurikin noilla "klonksumisäänillä" tuli sama tuomio omalta hovikorjaamolta, ja nimen omaan hiljaisilla nopeuksilla ja parkkeerauksien aikana. Tosin itsellä olivat vielä molemmat E65:n hammastangon kiinnikkeet lohjenneet irti tangosta ja kun vaihdettiin vielä samalla kaikki tukivarret ja puslat uutta, äänestä tulikin ihan he**vetillinen kun kaikki muu väljyys hävisi samalla

        Itse sain korjaamon kautta Latviasta purkuosan (aj. kuulemman mukaan 160tkm) maksoi muistaakseni ~600e +työt päälle, ja siihen loppui kaikki ylimääräiset äänet.
        Last edited by *PexU*; 15-10-2014, 17:40.
        AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

        E61 530xd M-Sport Touring -07
        Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
        Duunissa: F11 520d x-drive -17

        Comment

        • j_mp
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 60
          • Seinäjoki

          #5
          Edellisessä e61 ääni tuli rattiakselin moottoritilan nivelestä. Oli helppo vaihtaa ja ääni hävisi...
          Volvo XC60 D5 AWD
          Ex. BMW 535D M-Sport
          Ex. 520D Touring

          Comment

          • bemari525tds
            Newbiemmer
            • Dec 2006
            • 14
            • Forssa

            #6
            Originally posted by markok View Post
            Kannattaa ensin laittaa vähän uutta pakkasen kestävää vaseliinia hammastangon hampaisiin ja kiristää hieman "taikamutteria". Varmista vielä, että ääni tulee hammastangosta eikä rattiakselista. Siinäkin on monta paikkaa mistä lonkse voi kuulua.
            Missä kohtaan hammastankoa tuo "taikamutteri" sijaitsee ja kuinka paljon sitä uskaltaa kiristää? Voiko homman tehdä hammastanko paikallaan ?

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by bemari525tds View Post
              Missä kohtaan hammastankoa tuo "taikamutteri" sijaitsee ja kuinka paljon sitä uskaltaa kiristää? Voiko homman tehdä hammastanko paikallaan ?
              Taikamutteri on samalla kohdalla mihin rattiakseli yhdistyy, mutta hammastangon yläpuolella. Helppo kiristää myös hammastanko paikallaan. Muistaakseni 17mm hylsy tuohon kävi. Alkuperäinen asento kannattaa merkata ennen säätöä. Neljännesosa kierroksen säädöllä on yleensä jo iso vaikutus. Säädön jälkeen pitää kokeilla renkaista kääntämällä ettei minkäänlaista tahmomista esiinny missään asennossa.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Dudismi
                BTCF Member
                • Feb 2006
                • 166
                • Rauma

                #8
                Taitaa olla tuo 1 numeron vieressä?

                http://bmwfans.info/parts-catalog/E6..._steering_afs/
                E30 325i
                E36 325i cabriolet
                F11 520da
                Harley bagger

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Dudismi View Post
                  Taitaa olla tuo 1 numeron vieressä?

                  http://bmwfans.info/parts-catalog/E6..._steering_afs/
                  Kyllä.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • saM5
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 496
                    • Pori

                    #10
                    Vaihdoin edelliseen e91:n moottoritilan rattiakselin nivelen ja ylimääräiset klonksunat ja väljät hävisivät.
                    E91 335i xDrive
                    -----------------------------------------------
                    ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i

                    Comment

                    • bemari525tds
                      Newbiemmer
                      • Dec 2006
                      • 14
                      • Forssa

                      #11
                      Originally posted by markok View Post
                      Kyllä.
                      OK, kiitokset pitääpä kokeilla !

                      Comment

                      • marsep
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2009
                        • 361
                        • HML

                        #12
                        Minkäslainen homma tämä ratin nivel on vaihtaa? Mitä kaikkea tarvii hommata?
                        E61 535d -05 "377/747"

                        ex. E38 728 -97

                        Comment

                        • AnttiMH
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2013
                          • 146
                          • Esbo

                          #13
                          Mitkä osat tarvitaan rattiakselin nivelen vaihto?

                          Elikäs pre-LCI 530DA, niin mitkä kaikki osat tarvitaan rattiakselin nivelen vaihtoon.

                          Ja mistä kannattaisi tilata OEM laatuista tavaraa?

                          Löytyykö tästä kuvasta osat?

                          Comment

                          • Kert
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2006
                            • 108
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by AnttiMH View Post
                            Tuossa kuvassa on kardaani ei rattiakseli.

                            Täältä löytyy rattiakseli:
                            Manuaalisella säädöllä
                            Sähköisellä säädöllä
                            Last edited by Kert; 28-08-2015, 10:46.
                            E60 525i (09/2004)
                            Exät: Volvo V40 | Nissan Terrano | BMW E39 520i | BMW E34 535i | Honda CRX | VW Caravelle | Fiat Ritmo

                            Comment

                            • AnttiMH
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2013
                              • 146
                              • Esbo

                              #15
                              Originally posted by Kert View Post
                              Tuossa kuvassa on kardaani ei rattiakseli.

                              Täältä löytyy rattiakseli:
                              Manuaalisella säädöllä
                              Sähköisellä säädöllä
                              Kiitos.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎