Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 530d vakkari ei toimi ja lämpökiekko 4600 kylmänäkin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJtalo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 350
    • Kokkola

    e61 530d vakkari ei toimi ja lämpökiekko 4600 kylmänäkin

    Ajattelin kysästä täältä viisaammilta ennenkuin auto lähtee pajalle, ettei vaihdella taas mitäsattuu.
    potilas: e61 530da -05 258tkm
    Eli lähtötilanne: annoin virtaa toiseen autoon, kaks päivää siitä oli akku aamulla tyhjä. laturilla sähköä ja auto toimi normaalisti, auto merkkihuoltoon ja sanoivat ettei löytynyt mitään vikaa. 3 viikon päästä akku aamulla tyhjä, nyrkkipajalla korjasivat koneen maadotuksen, auto toimii normaalisti. viikko siitä akku taas tyhjä. Seuraavana päivänä mittasin virrankulutukseks 3A lepotilassa. Tuon jälkeen ilmesty uusia vikoja:
    -vakkari ei toimi, ei tee viiksestä mitään. kyseessä normi vakkari, ei tutkaa.
    -kylmälläki koneella näyttää kiekkamittarin rajotin 4600, vaikka kuuluis näyttää ~3900. salavalikosta kun katsoo niin lämmöt näkyy oikein, eli mitä ne oikeasti ovatkin.
    -aktiiviohjaus herja tulee luonnollisesti kun akku on nurin, mutta nyt oli myös ohjaustehostin päivän verran pois pelistä. lähti kuitenkin itestään toimiin. Tästä on nyt kesän aikana tullut useampikin herja "active steering fault", joka kuitenkin poistunu seuraavassa startissa.

    Onko näillä syillä jotain yhteyttä toisiinsa ? Tietäis edes vähän minkäkokonen lovi lompakkoon syntyy kun ens viikolla vien auton pajalle...
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Veikataan virran vähyyttä eli uutta akkua kehiin..
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • PetriPT
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2010
      • 290
      • Ylöjärvi

      #3
      Vanhassa E46:sessa ei ainakaan vakkari mennyt päälle jos oli yksikin vikakoodi päällä joka liittyi esim. moottoriin. Muistaakseni yksi tilanne oli kun nappasi IMM johdon irti ja takaisin, jäi siitä kuitenkin vika muistiin ja mietin pitkään mistä voi kiikastaa. Kun viat kuittasi niin alkoi vakkari toimimaan.

      Itsellä E61 tyhjäsi samaan tyyliin akkua (vaikka oli uusi akku niin oli yhtäkkiä kokonaan zipissä) ja samalla mitä ihmeellisimpiä vikakoodeja kehkytyi, ja monesti juuri näin kun kelit oli nollan pintaan. Lopulta selvisi että tämä johtui kontissa olevasta vedestä joka taas aiheutti mitä sattuu herjoja ja mitä ihmeellisempiä vikakoodeja, mittariston pätkimisestä aina vaihdelaatikon "critical failureen" saakka. Jos on panoraamakatto niin katsoppa vararenkaan ja akun koteloon onko siellä ylimääräistä kosteutta.

      Käytin nimittäin muutamaan otteeseen autoa huollossa arvottavana noinkin yksinkertaisen jutun takia. Silloin toki auton myynyt liike lopulta vastasi arvontakuluista, mutta kun itse aloin asiaa tutkimaan niin syy lopulta onneksi löytyi. Böntin kanssa päivitettiin autoon softaa ja ihmeteltiin kun haukkasi laturissa "sleep modessa" ollessaankin järjettömän virran, sielläpä kontissa oli sitten mm. peräkoukun moduuli 100% ilmankosteudessa (vedessä) oikosessa. Sekoitti samalla hetkittäin koko K-Can väylän
      Last edited by PetriPT; 04-12-2014, 16:46.
      now. 530D E61 2005
      ex. 325i A Touring 2004

      Comment

      • Saarikoski
        R.I.P.
        • Feb 2005
        • 726
        • KOKKOLA

        #4
        tuli mieleen vaan ettei vetokoukun can boksi voi tehdä jotain omiansa/koukun töpseli lyö läpi. Kun oot sitä kärryn resua veelly.

        Comment

        • JJtalo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2011
          • 350
          • Kokkola

          #5
          Akku on kohtuu tuore, 10kk sitten vaihdettu ja huollossa ohjelmoitu. Toki onhan näitä akkuja mennyt aika tuoreenakin, mutta auto siis syö 3A, ei akku. Ja kestää yön yli syödä tuota määrää ja aamulla lähtee normaalisti käyntiin, mutta vuorokausi on jo liikaa. Laturin hiilet vaihdettu vuosi sitten, eikä ainakaan mitä oon jokusen kerran laittanu ajon ajaks salavalikosta jännitteen näkyyn oo mitään heittelyä näkynyt.
          Eikä ole panodraama kattoa. Ja vakkarin sulake (84) oli ehjä. Vikakoodit selviää ens keskiviikkona huollossa.
          Pitää koittaa ottaa johdot irti tuosta vetokoukun aivopoksilta josko se vaikuttais. Ja tarkistaa peräkontin pohja, vuosi sitten se oli ainakin vielä täysin kuiva. Tosin la ja su luvattu vesisadetta niin sillon jää kyllä purkamatta nuo kontin pahvit.
          Toinen mistä Saarikosken kanssa oli puhetta oli raitisilmasuodattimien alla olevat kotelot, niistä kun menee pohjassa olevat kumiläpät jumiin alkaa vedenpinta nousta ja kohta onkin relettä ja johtoa vedenalla...

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎