Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikko- vai sähkövika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pex
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 353
    • Kuusamo

    Vaihdelaatikko- vai sähkövika?

    E61 520 DA, 2006.
    Tänään nakkasin automaattilootan kepin D-asennosta sporttiasentoon. Varmaan puoli vuotta sitten viimeksi käyttänyt keppiä sporttipuolella.
    Saman tien heitti tauluun seuraavat herjat:

    Punaisella kolmiolla
    -Transmission fault! Drive moderately

    Keltaisella kolmiolla
    -DBC failure! Drive moderately
    -Drive control system! Drive moderately
    -Flat tyre monitor failure!
    -Start assistant inactive!
    -Servotronic failure!

    Vikailmoitukset poistuu käyttämällä autoa sammuksissa useamman minuutin. Lyhytaikainen sammutus tai vaihdekepin laitto D-asentoon ei poista herjoja.
    Vikalista palaa aina kun kepin laittaa sporttiasentoon. D-asennossa kun käynnistää eikä koske keppiin niin herjoja ei tule. Keppi on "vanhaa" mallia, ei sitä uudempaa joystick-mallia, joka tuli vissiin 2007 LCI:ssä.

    Silloin kun herjat on päällä ainakin luiston/sutimisenesto on oikeasti pois päältä. Perä heitti lumisella kelillä iloisesti.

    Tuolle vikalistalle ei ihan joka kerta tule kaikkia noita kuutta herjaa. Vähintään neljä niitä kuitenkin tulee.

    Käytin autoa myös testerin nokassa. Viat ei kuulemma jostakin syystä näy testerillä, vaikka ajotietokoneella ne näkyy.

    Mistähän ongelmaa lähtisi ratkomaan? Joku ohjainboxi vai väylä/piuhavika?


    edit: jäi vielä mainitsematta sellainen oire, että kun vikakoodit on päällä, nopeusmittarin neula hyppii miten sattuu nollan ja todellisen nopeuden välillä
    Last edited by Pex; 04-12-2014, 22:12.
    Nykyään mennään Volkkarilla

    Ex. E61 520dA 2006
  • Slazha
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2286
    • Joensuu/Syvyys

    #2
    Minkähänlaisen testerin nokassa lie autoa käytetty?

    Kyllä pitäisi tulla useampaankin purkkiin vikakoodia
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    E36 318is class II, e30 turpo

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1575

      #3
      Tarkista että onko johtoja rispaantunut siitä kepin muovin alta. Eli tempaise se keppi irti ja sitten käytä se muovi pois missä on ne vaihteen valot tms. Toki koodien lukukaan ei olisi pahitteeksi.

      Comment

      • Pex
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 353
        • Kuusamo

        #4
        Originally posted by Slazha View Post
        Minkähänlaisen testerin nokassa lie autoa käytetty?
        vaikka vierestä toimitusta kattelin niin tuohon en osaa vastata, kun en noista testereistä oikein ole perillä
        Nykyään mennään Volkkarilla

        Ex. E61 520dA 2006

        Comment

        • Pex
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 353
          • Kuusamo

          #5
          Originally posted by ptikkala View Post
          Tarkista että onko johtoja rispaantunut siitä kepin muovin alta. Eli tempaise se keppi irti ja sitten käytä se muovi pois missä on ne vaihteen valot tms. Toki koodien lukukaan ei olisi pahitteeksi.
          keppi siis lähtee simppelisti vetämällä/nykäisemällä pois ilman kummempia kikkoja?
          Nykyään mennään Volkkarilla

          Ex. E61 520dA 2006

          Comment

          • PetriPT
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 290
            • Ylöjärvi

            #6
            Jos on vanhan mallin keppi eikä ole koskaan otettu irti niin ensimmäinen kerta vaatii kunnon rykäisyn. Keppi N-asentoon ja rivakka kiskaisu ylöspäin. Sitten voi ottaa nahkapussin irti ja sen jälkeen voi nostaa kehyslevyn irti.
            Uudemman kepin osalta lienee irroitus erilainen.
            now. 530D E61 2005
            ex. 325i A Touring 2004

            Comment

            • Pex
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 353
              • Kuusamo

              #7
              keppi lähti irti noilla ohjeilla nätisti.

              Tarkistin kaikki näkyvillä olevat piuhat eikä mitään rispaantumista näkynyt, uudenveroisia olivat. Sinne syövereihin piuhaniput näkyi sukeltavan, joten vikaa voinee olla toki siellä.

              Mitähän seuraavaksi tarkistaisi?
              Nykyään mennään Volkkarilla

              Ex. E61 520dA 2006

              Comment

              • -rik
                BTCF Member
                • Nov 2009
                • 827
                • Rovaniemi

                #8
                Järkevintä olisi aloittaa nyt ennen enempiä purkamisia sillä vikakooditarkastelulla, semmoisilla laitteilla joilla näkee. Oulusta kun oot niin kysy vikakoodinlukua esim. Nimimerkki clavurion tai Kissvesala
                ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1839
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Otsikko kysyy "vaihdelaatikko- vai sähkövika" vastaisin että:

                  95% todennäköisyydellä sähköinen vika. En ihan heti menis laatikon puolelle aukomaan mitään. Varsinkin kun oireet ilmaantui pitkästä aikaa ensimmäisen kerran keppiä sporttipuolelle laitettaessa.

                  Huono kontakti jossain liittimessä, kondesoitunutta kosteutta, johto murtunut tai vastaavaa.

                  Pahinta mitä tuossa voi tehdä on suostua jonkun pajan "laatikko kaput, menee uusiks" diagnoosiin. Voihan se vika laatikon vaihdolla poistua, mutta vain siksi koska se todellinen häiriön syykin tulee samalla läpikäydyksi. Siinä kyllä palaisi aika nippu ylimääräisiä euroja todennäköisesti aivan turhaan.

                  Kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä vian hakuun, kyllä se sieltä löytyy.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • exautisti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1267
                    • oulu

                    #10
                    Voisko liittyä siihen,kun olet nakannut sportille---> kierrokset ylös ja laturi on pukannut liikaa jännitettä. Koodeista selviää mikäli on ollut ylijännitettä. Ja jos on niin säädin tai koko laturi vaihtoon.
                    -99 punane passatti

                    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                    Tuikun softat
                    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                    www.mcars.fi

                    Kysy 041-5056506

                    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                    Comment

                    • vitosmopo
                      Newbiemmer
                      • Nov 2014
                      • 9
                      • Helsinki

                      #11
                      moro,
                      tarkista, ettei takakontin varapyöräkotelon alle ole päässyt vettä. Osa moduleista on siellä, niitten kastuminen sai mulla ainakin 2009 LCI farkussa aikaan justiinsa kuvailemasi kaltaisen spektaakkelin mittaristo bootteineen kaikkineen...
                      Tuonne saa kurkattua mitään purkamatta, kun takareunasta raottaa sitä pahvi kaukaloa, niin että näkyy sen alla oleva johtosarja, joka menee styroksien sisään.

                      Comment

                      • jonaaz_
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2010
                        • 27
                        • Oulu

                        #12
                        vastauksia

                        Vikakoodit luettu. Antaa Can väylän häläriä ku kepin laitta sportille

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎