Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF poistettu, mikä öljy E61 520DA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #16
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Tästäkin maasta löytynee satoja ~500 tkm ajettuja autoja
    (MB, BMW) joilla on ajettu normaaleilla ~25-30 tkm öljynvaihtoväleillä
    ja koneet toimivat edelleenkin OK...

    Onhan se selvä että vähän ajettu öljy voitelee paremmin kuin 30 tkm ajettu
    mutta onko ero niin suuri että sillä on merkitystä?
    Öljynvaihtovälin puolittaiminen ei takuulla lisää moottorin elinikää merkittävästi, ei ainakaan puolta lisää...
    Hyvin varmaan tiedät itsekin, että N47-moottoreita on lauennut jo 1/10 osalla tuosta mainitsemastasi ajomäärästä, ja nuo yksilöt joilla on noin paljon ajettu, niin on jotain ihan muita moottoreita. Itselläkin on 410000 km ajettu 530d ja 370000 km ajettu 330dx, mutta ei niilläkään ajeta 30000 km samoilla rasvoilla.

    Ehkä se öljyvaihtovälin lyhentäminen ei täysin korjaa N47-moottorin jakopääongelmaa, mutta eipä sille kovin helpolla muutakaan voi tehdä.


    Comment

    • Hakkapeliitta
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2014
      • 552
      • P-Sawo

      #17
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Tästäkin maasta löytynee satoja ~500 tkm ajettuja autoja
      (MB, BMW) joilla on ajettu normaaleilla ~25-30 tkm öljynvaihtoväleillä
      ja koneet toimivat edelleenkin OK...

      Onhan se selvä että vähän ajettu öljy voitelee paremmin kuin 30 tkm ajettu
      mutta onko ero niin suuri että sillä on merkitystä?
      Öljynvaihtovälin puolittaiminen ei takuulla lisää moottorin elinikää merkittävästi, ei ainakaan puolta lisää...
      Moottoreiden kulumiseen vaikuttaa paljon myös se, montako käynnistystä (varsinkin -kylmä) niihin tulee vai käykö ne jatkuvasti ja korkeilla öljynpaineilla. Kun öljyvoitelu ei vielä toimi (käynnistettäessä) niin silloin moottori kuluu. Siksi matka-ajon sanotaan olevan autolle eduksi. Enkä tätä nyt sinulle luennoi mutta jos joku seuraa tätä keskustelua.

      Pointti oli, että samaan rahaan voi puolittaa öljynvaihtovälin jos valitsee halvemman öljyn, joka kuitenkin täyttää jopa LongLife-luokitukset. Öljytilaan ja öljyyn se kuona kuitenkin kertyy. Mitä enemmän puhtaampaa öljyä, sen paremmin se voitelee ja jäähdyttää konetta.

      Jokainen tekee autolleen mitä haluaa. Lähinnä halusin herättää ajatuksia, kannattaisiko harkita enemmän ajetuissa autoissa halvempia öljyjä kalliiden sijaan jos niin tehden voi säästää moottoria. Öljy kuitenkin voitelee mm. turbon laakerit ja sen hajoamista pystyy ehkäisemään huolehtimalla puhtaista ja oikeanlaisesta öljystä voitelujärjestelmässä.

      annetaan BMW-osaa

      Comment

      • KalevK
        Bimmer Rookie
        • Dec 2011
        • 28
        • Korso

        #18
        Huvikseen just tsiigailin Motonetin sivuilta Teboil Diamond öljyn hinta, pönttö on €28.90/4L
        Eli sis periaateessa muutaman euron halvempi ku Castrolin Magnatec for example. Joskus sitä on vielä tarjouksessa ja saa alle €30/4L
        Niin mistä hirveästä säästöstä siin nyt sit puhutaan?

        Magnatec'i muuten mainostettaan, että siinä on se ominaisuus, että öljy tarttu sylynterin pinnoille ja kylmäkäynnistys on sit hellävaraisempi.

        Ite en ajaa ees Castrolilla LL-huoltoväliä.

        Jokainen saa tehdä mitä tykkää, mut sit ei tartte kiroillaa, että vitsi mikä pa*ka auto BMW on, ku koko aika saa korjata. Auton huolto alkaa pikkujutuista!
        Last edited by KalevK; 12-01-2015, 15:22.
        F11 N57 180kw

        Comment

        • Matson^
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2008
          • 2113
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by KalevK View Post
          Jokainen saa tehdä mitä tykkää, mut sit ei tartte kiroillaa, että vitsi mikä pa*ka auto BMW on, ku koko aika saa korjata. Auton huolto alkaa pikkujutuista!
          Niin no.. tossa on esim porukoilla e61 525da, ja sillä on ajettu aina huoltonäytön antamalla öljynvaihtovälillä, eli sen +30tkm.. ilman moottorinlämmittäjää, eli about aina pakkasesta tulille .. nyt mittarissa ~300tkm, eikä mitään ongelmaa, ei kadota öljyä, turbo on alkuperäinen eikä äännä yhtään jne. Laatikkoöljyjä ei oo myöskään koskaan vaihdettu ja hyvästi toimii

          .. Ei sillä, itse kyllä vaihtelen noin 15-20tkm/1v välein omiini, ajosta ja ajasta riippuen, mutta ei nää nyt näytä ihan heti loppuun kuluvan vaikka valmistajan ohjeistusta käyttääkin. Itsekkin teen tuota lähinnä ahtimien takia, jos sattuisi laakerit kestää pidempään moista rääkkiä.. tuskin saan kuitenkaan siinäkään koskaan rahojani takaisin.

          Öljyinä aina jotain LL-04 "merkkiöljyä" mitä sattuu sopivasti saamaan, castrol, mobil, ja nyt viimeisimpänä teboil diamond.
          Last edited by Matson^; 12-01-2015, 15:40.
          | BMW G30 X-Drive M-Sport |
          | Nissan Navara TREK-1 |
          ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎