e61 525d LCI tärinä tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nokitykki
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 41
    • Kurikka

    e61 525d LCI tärinä tyhjäkäynnillä

    Tervehdys.

    Voiko värinävaimentimen heikko kunto tehdä tärinän koko autoon? Pieni kierrosten nosto auttaa ettei tärise. Ohessa kuva vaimentimesta. Uskoisin, että on alkuperäinen, ajettu 208tkm. Auto on manuaali vaihteinen ja kaksoismassa vp ei kylläkään ole uuden veroinen, mutta kytkimen painaminen ei vaikuta mitään. Ratin kääntäminen paikallaan tuntuu hieman lisäävän tärinää (värinän vaimentimen kuormitus lisääntyy). Moottorinkumityynyt on uusittu 30tkm sitten, etten uskoisi niidenkään väsyneen jossei sitten alipaine ole niiltä kadonnut. Ilmeisesti tyhjäkäynnillä pitäisi olla pieni alipaine?

    Koitin vääntää käsin pyörästä ja muutaman asteen sain kääntymään kumpaankin suuntaan.

    Kuvaa zoomaamalla näkyy pientä murtumaa kumissa kauttaaltaan.
    Attached Files
    Last edited by nokitykki; 28-12-2014, 19:08.
  • nokitykki
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 41
    • Kurikka

    #2
    Itse vastaten. Koitin irrottaa kumityynyille menevän alipaineletkun eikä ollut mitään vaikutusta tärinään (mikä on muuten vaimeampaa kun auto on ollut lämpöisessä). En myöskään tuntenut mitään alipainetta letkussa, ei tosin ollut mittaria. Onko jollain kaaviota alipaineletkuista ja alipaineen ohjauksesta?

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3144
      • Tampere

      #3
      Jos tukikumit on vaihdettu niin ne tuskin lienevät ongelma. Tuo värinänvaimentimen keskiö näyttää olevan sivussa keskilinjalta aika pahasti. Itse vaihtaisin sen asap ennenkuin tapahtuu mitään radikaalimpaa. Jollei moniurahihnoja, rullia ja kiristimiä ole vaihdettu, ne on syytä vaihtaa myös.

      Pultit on venypultteja eli ne uusiksi.

      Comment

      • nokitykki
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 41
        • Kurikka

        #4
        Kiitos kommentista. Kuva hämää kun ei ole otettu ihan keskilinjasta. Ainakaan ulkokehä ja sisäkehä eivät vippaa yhtään moottorin käydessä.

        Solenoidi nro 9 sijaitsee ilmeisesti jossain kannen takaosassa. Täytynee purkaa jonkin verran, että sais käpäliinsä ja pystyis todentaa tuleeko sinne alipainetta.



        Moniurahihnat näyttää kohtuu uusilta, mutta parissa hihnapyörässä on laakerit aika huonoja, ne vaihdan hetimmiten.
        Last edited by nokitykki; 30-12-2014, 09:43. Reason: unohtui linkki

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3144
          • Tampere

          #5
          Jos hihnapyörät ja kiristimet uusit niin moniurahihnat ei paljoa maksa siihen päälle. Moottorin tukikumien alipaineletkut ei kovin pahalle rasitukselle joudu kun eivät kierrä kuumien osien läheltä eli lähinnä tulee mieleen itse alipainesolenoidi. Alipaineletku on tietty voinut hangata itseään johonkin.

          Tai sitten on ollut huono tuuri ja ne pari vuotta sitten vaihdetut tukikumit on jo finaalissa. Jos on OEM niin ei pitäisi kyllä. Jos tukigummi on pullauttanut sisukalunsa pihalle niin sen näkee kyllä taskulampulla tiiraamalla. Jos tukikumi on ihan finaalissa, sen voi diagnosoida vaikka näin (varovasti): KLIK.

          Comment

          • nokitykki
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 41
            • Kurikka

            #6
            alipaine

            Tukikumit oli oem tavaraa ja näyttävät vielä ihan hyviltä. Oliko tietoa alipaineen määrästä ja käyttäytymisestä kierrosten\ kuormituksen suhteen. Sain tänään mittarin ja koitan mittailla illalla. Solenoidi on ilmeisesti kannen takana.

            Comment

            • nokitykki
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 41
              • Kurikka

              #7
              Ilmeisesti alipainetta ohjaava magn.venttiili oli jumis kun täristi. Kumityynyille kuuluu tulla alipaine vasta n. 800 r/min. Tein pumpulla alipaineen kumeille tyhjäkäynnillä ja täristi niin perkeleesti tyhjäkäynnillä.
              Jos temppuilee vielä niin ostan uuden venttiilin. On aika hauskaa paikas vaihtaa.

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3144
                • Tampere

                #8
                Venttiilissä on suojamuovihatun sisällä ohut nailonverkko suotimena, oliskohan täynnä paskaa? Tietty kun sen kerran vaihtaa niin olis kiva että varmasti toimii eikä tuo nyt pahan hintainen ole. Jos läpät on poistettu niin imusarjan AGR-venttiili on täsmälleen samalla osanumerolla eli siinä olisi edukas DIY-vaihtoehto: KLIK.

                Comment

                • nokitykki
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 41
                  • Kurikka

                  #9
                  Vois kattoo saako suojakupin irti sinnepäin. Mulla ei ole läppiä ollut kun on 525d manuaali.

                  Comment

                  Working...
                  X