Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 comfort access purkaa akkua? Kuinka korjata?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 323
    • Hml

    E60 comfort access purkaa akkua? Kuinka korjata?

    Kesällä aina silloin tällöin auto (e60 535d LCI) valitti "high rate battery discharge" ja nyt tämä ilmoitus alkoi kylmemmillä ilmoilla tulla aina käynnistyksessä. Välillä pidempää seisoessa käynnistyksen jälkeen oli kello nollilla ja active stearing pois pelistä. Ilmeisesti auto oli kytkenyt sähkölaitteita pois käyntiin lähdön turvaamiseksi.

    Keskusteluja lukemalla sain vinkin tehdä DIS:llä "power diagnostic" jutun ja sen mukaan comfort access on estänyt autoa menemästä sleep tilaan useasti. Otin comfort access sulakkeen F36 pois ja nyt näyttää lupaavalle ei ole tullut näillä kovemmillakaan pakkasilla ilmoitusta akun purkautumisesta vaikka webastoakin olen käyttänyt. Eli vahvasti näyttää, että comfort access olis syypää akun purkautumiseen. Herättelee autoa turhaan. Näyttää olevan ulkomaisten keskustelu foorumien mukaan aika yleinen vika E6X:ssä.

    Olishan tämä kiva saada korjattua vaikka ilmankin pärjää. Avaimet taskussa käynnistäminen on kiva juttu, mistä ei haluais luopua. Miten ongelmaa voisi tutkia tarkemmin? Jonkun luukun kahva tämän ilmeisesti aiheuttaa, mutta miten saisin selville mikä kahva? Onko korjattavissa mitenkään vai pitääkö ostaa uusi kahva? Comfort access kuitenkin toimi hyvin. Joskus harvoin ei ovet auennut kun käden laittoi kahvaan tai joutui odottamaan vähän.
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    #2
    Originally posted by MakeJ View Post
    Keskusteluja lukemalla sain vinkin tehdä DIS:llä "power diagnostic" jutun ja sen mukaan comfort access on estänyt autoa menemästä sleep tilaan useasti.
    Villiä arvausta. Kun ovenkahvaan tule lunta tai vettä tms, CA aktivoituu, koska luulee, että jonkun räpylähän se siinä. No avainta ei ole lähimaillakaan, joten painuu sitten jonkun ajan päästä takaisin nukkumaan. Syynä kahvan antennipiirin tms viallisuus. Toisaalta, voisiko lähistöllä olla joku radiolähetin, joka aktivoi tuon CA:n?
    No, nuo nyt oli veikkauksia.
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • MakeJ
      BTCF Member
      • Jun 2005
      • 323
      • Hml

      #3
      Originally posted by jaki View Post
      Villiä arvausta. Kun ovenkahvaan tule lunta tai vettä tms, CA aktivoituu, koska luulee, että jonkun räpylähän se siinä. No avainta ei ole lähimaillakaan, joten painuu sitten jonkun ajan päästä takaisin nukkumaan. Syynä kahvan antennipiirin tms viallisuus. Toisaalta, voisiko lähistöllä olla joku radiolähetin, joka aktivoi tuon CA:n?
      No, nuo nyt oli veikkauksia.
      Luulisi kunnossa olevan CA:n olevan kohtuu robusti ulkoisille häiriötekijöille kuten vedelle, lumelle ja RF:lle. En ole vielä tutkinut pystyykö DIS:llä tai INPA:lla testaileen CA:ta jotenkin. Jotenkin tuota pitäisi saada testailtua, että ongelma kohta selviäisi. En kyllä tiedä, että lähellä olisi mitään radiolähetintä. Sama ongelma kuitenkin kotona ja työpaikan pihassa. Sellainen tuli mieleen, että voisko edellisen omistajan asentamat jälkiasennus mikälie kiina LED-rekisterikilven valot aiheuttaa jotain ongelmaa. Auto valittaa välillä, että polttimo palanu vaikka molemmat palaa. En kyllä usko kun eihän niille tule sähköä auton ollessa nukkumassa.
      E60 535dA LCI -07 M-sport
      E39 530dAT -99 "M-sport"

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4627
        • Tampere

        #4
        Jokos näihin joku on keksinyt kikan millä kahvat saa rokkaamaan?

        Tälläisen koodinhan tuo puskee ja ovet sulkeutuvat/aukeavat samoin kuin niitä hipelöisi joku jatkuvasti. Samoin akun purkautumisesta tulee herjaa. 00A089 ouside door handle


        Vastaavan efektinhän saa kun pitää avaimia taskussa ja pesee autoa. Tästä väkisin tuleekin mieleen että miten tuo järjestelmän pitäisi pelata ja millaiset anturoinnit siinä on. Jossain löytyy mainintaa että kahvan pohjassa on kapasitiivinen antureta sekä painetunnistin? Ensimmäisenä tietysti tulee mielee että jossain anturoinnissa olisi jonkinsortin sähköistä vuotoa johonkin mihin ei pitäisi. Jostain löytyy myös mainintaa että osat pitää olla maalattuna sähköä johtamattomalla maalilla. Mistä tämä johtuu? Pitääkö lukon kahvan alla oleva "kuppi" olla galvaanisesti irti auton korista? Muutama paikka tuossa oli sellaisia mihin olisin laittanut nestemäistä teippiä eristeeksi jos sitä olisi sattunut löytymään hyllystä.

        Itse kupin alla oleva tunnistinhan on tämän näköinen, luulisin että tuo on se kapasitiivinen tunnistin. Vastaavanlaista ristikkoa löytyy myös muualta lukon sisältä tuolta kolosta missä kahvan pää on kiinni. Voisin olettaa että sieltä voisi löytyä tuo paineen/kireyden? tunnistus eli toisinsanoen joku anturi mikä haistelee onko kahva auki vai kiinni. Ainakin tuolla kohdalla on sopivasti metallia vastassa... Tälläkertaa korjausta yritetään vain puhdistamalla jokapaikka hyvin ja laittamalla kädet ristiin. Selkeästikin tuolla oli jos jonkinlaista töhnää jotka lähti elektroniikan puhdistusaineella sekä paineilmalla mäkeen. Aika näyttää sitten tepsikö tämä korjaukseksi. Ensivaikutelma oli ainakin hyvä ja kahva toimi kuten pitään mutta siihen ei riittänyt pelkästään tuon kuvassa näkyvän osan puhdistus vaan kahva piti rassata myös syvemmältä. Livedatasta näki että nimenomaan paineen/kireyden (mikä lieneekään) tunnistus pätki.



        edit. täältä löytyikin selitystä kuinka tuo pelaa...


        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • MakeJ
          BTCF Member
          • Jun 2005
          • 323
          • Hml

          #5
          Hyvää shittiä CA:n toiminnasta! Onneksi mulla on toiminut systeemi nyt pitkään ok.
          E60 535dA LCI -07 M-sport
          E39 530dAT -99 "M-sport"

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4627
            • Tampere

            #6
            Tässä vielä tuo pdf http://www.meeknet.co.uk/E64/Comfort%20Access.pdf

            Tässä toinen, kylläkin e90 kopasta mutta tässä on avattu hiukan enemmän anturien toimintaa. Filu: http://www.e90post.com/forums/attach...mentid=1584134

            Näiden mukaan tuossa on kolme elektrodia jotka haistelevat kapasitanssia. Yksi on auton kori ja lisäksi kaksi kahvassa. Lisäksi tuossa on hall anturi joka haistelee kahvan kiinni/auki tilaa. Luulisin että tuo e60 "tension sensor" on aivan samanlainen hall-anturi joka havaitsee metallin edessään eli kahvan liikkeen. Periaatteessa jos toiminta on tuollainen kuin oletan niin tällöin kahvan alla oleva "kuppi" pitää olla galvaanisesti irti auton korista? Tuo kuppi itsessään näytti olevan pinnoitettu jollain metallisella pinnoitteella ja päällä oli siten vielä maali. Kuppi oli paikoitellen hingannut altansa maalipintaan pienenpieniä jälkiä ja näitä mietin että voivatko ne aiheuttaa murheita esim johtamalla sähköä...



            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4627
              • Tampere

              #7
              Jos noita sähköjohtavuuksia haluaa koittaa korjata niin itse funtsin tälläistä:


              Eli nestemäistä sähköteippiä.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4627
                • Tampere

                #8
                Ei herännyt henkiin pelkällä putsaamisella ja purkamisella/kasaamisella. En havaitse enää kosketusta ollenkaan. Sen sijaan kahvan avaamisen tuo tunnistaa.

                Seuraavaksi nestemäistä teippiä kohtiin mistä on epäilystä että voi vaikuttaa toimintaan sähköjohtavuuksien suhteen.

                Tuolla takaosalle on kaksi varaosanumeroa jos autossa on comfort access.
                Carrier with catch, with key left
                51217169173
                Carrier with catch, coded left
                51217191921

                Onko tuo alempi versioon missä ei ole lukkopesää ollenkaan? (eli ei mahdollisuutta avaimelle)

                Uutena tuo näyttää ainakin olevan arvokas. n. 400-500€
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4627
                  • Tampere

                  #9
                  Ei tullut kuntoon fiksauksilla.

                  Melko arvokas tuo kahva. Noin 600€ kuskinpuolelle.

                  Tilasin käytetyn ameriikan ihmemaasta kun lähempääkään ei löytynyt. Täytyy tehdä vanhalle kahvalle ruumiinavaus kun uuden saa laitettua paikoilleen. Sillon ei oo enää mitään hävittävää.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4627
                    • Tampere

                    #10
                    Ei kannata nähdä unta kahvan korjauksesta, se ei onnistu. Purin mielenkiinnosta moisen jos vika olisi paljastunut. Piiloon jäi. Koko komeus on valettu johonkin massaan ja sen kyllä paljastaa pelkän ohjaimen painokin. Auki tuota ei saa kuin paloittelemalla ulkokuoret.

                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • RHH
                      Newbiemmer
                      • Jul 2009
                      • 28
                      • Vantaa

                      #11
                      Mielenkiintoista. Näitä on mukava lueskella kun joku jaksaa perehtyä asiaan huolella.

                      Tuliko kuntoon käytetyllä uudella kahvalla? Mihin rahaan sait osan Suomeen?

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4627
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by RHH View Post
                        Mielenkiintoista. Näitä on mukava lueskella kun joku jaksaa perehtyä asiaan huolella.

                        Tuliko kuntoon käytetyllä uudella kahvalla? Mihin rahaan sait osan Suomeen?
                        Teksasista tuli ja hintaa jäi jonkinverran yli huntti. Käytetyt vaan tuntuvat olevan kiven alla. Ja tosiaan kuntoon tuli.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • RRR77
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2016
                          • 232
                          • Tuusula

                          #13
                          Onkohan mulla kahvoihin vai avaimeen liittyvää? Eli kun avaan ovet niin usein ne menee takaisin lukkoon ennen kuin ehdin auton luo(~10m). Samoin lukot saattaa renkata kun kävelen auton vieressä (renkaanvaihto/pesu jne), kaikki kahvat toimii eli ovet aukeaa miatä tahansa kahvasta nykäisemällä.

                          Keskuslukko toimii heikohkosti, välillä joutuu painelee kaukosäädintä monta kertaa että saa ovet auki / lukittua. Comfort access ja avaimeton käynnistys siis toimivat mutta ainoastaan käynnistys toimii joka kerta. Muut renaa miten sattuu. Ideoita mikä tuon aiheuttaisi?

                          Samainen battery discharge ilmaantuu näyttöön aika usein, myös apparin puolen etuovesta on (tai ainakin oli) vikakoodi, lukosta/kahvasta.
                          535d F07
                          120d M-Sport F20

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4627
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by RRR77 View Post
                            Onkohan mulla kahvoihin vai avaimeen liittyvää? Eli kun avaan ovet niin usein ne menee takaisin lukkoon ennen kuin ehdin auton luo(~10m). Samoin lukot saattaa renkata kun kävelen auton vieressä (renkaanvaihto/pesu jne), kaikki kahvat toimii eli ovet aukeaa miatä tahansa kahvasta nykäisemällä.

                            Keskuslukko toimii heikohkosti, välillä joutuu painelee kaukosäädintä monta kertaa että saa ovet auki / lukittua. Comfort access ja avaimeton käynnistys siis toimivat mutta ainoastaan käynnistys toimii joka kerta. Muut renaa miten sattuu. Ideoita mikä tuon aiheuttaisi?

                            Samainen battery discharge ilmaantuu näyttöön aika usein, myös apparin puolen etuovesta on (tai ainakin oli) vikakoodi, lukosta/kahvasta.
                            Siinähän sen vian kerrot jo itse. Sulake irti hanskaluukusta jos tyhjää akkua.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • jari85
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2012
                              • 68
                              • pirkanmaa/nokia

                              #15
                              Komppaan täysin, sillä ongelmat kuskin ovesta loppui seinään, kun sulakkeen hanskalokerosta nyppäs irti. Auto alkoi toimimaan osan vaihdon jälkeen, tosin auto on nyt sakalla vantaalla ja x5 tilalla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎