Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 pre-LCI ohjauksessa välystä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnttiMH
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 146
    • Esbo

    E61 pre-LCI ohjauksessa välystä?

    Sellainen havainto että kun kääntyy esim. pihaan, jossa madallettu jalkakäytävän koroke, niin ohajuksessa tuntuu pieni kolahdus. Ikään kuin olisi vähän väljää jossain?

    Voiskohan olla kyseessä reaktiotangon puslat tai raidetangon päät joissa väljää? Tai joku muu?

    Normiajossa en huomaa mitään, vain kun siirtyy esim. korkeammalle pinnalle kuten madalletun jalkakäytävän kivetyksen yli pihaan ajettaessa.

    Ajatuksia?
  • Cunttory
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1772
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by AnttiMH View Post
    Sellainen havainto että kun kääntyy esim. pihaan, jossa madallettu jalkakäytävän koroke, niin ohajuksessa tuntuu pieni kolahdus. Ikään kuin olisi vähän väljää jossain?

    Voiskohan olla kyseessä reaktiotangon puslat tai raidetangon päät joissa väljää? Tai joku muu?

    Normiajossa en huomaa mitään, vain kun siirtyy esim. korkeammalle pinnalle kuten madalletun jalkakäytävän kivetyksen yli pihaan ajettaessa.

    Ajatuksia?
    Laitetaan yksi vaihtoehto olettaen että ohjauksessa tai autossa ei ole mitään havaittavaa ongelmaa ( tärinää tai väljää....)

    Rattiakselin nivel CLICK numero 3 vieressä oleva nivel voi aiheuttaa (knock) ääntä etenkin pienessä nopeudessa tai parkissa rattia kääntäessä.
    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

    Comment

    • AnttiMH
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 146
      • Esbo

      #3
      Originally posted by Cunttory View Post
      Laitetaan yksi vaihtoehto olettaen että ohjauksessa tai autossa ei ole mitään havaittavaa ongelmaa ( tärinää tai väljää....)

      Rattiakselin nivel CLICK numero 3 vieressä oleva nivel voi aiheuttaa (knock) ääntä etenkin pienessä nopeudessa tai parkissa rattia kääntäessä.
      Ok, kiitos. Onko kyseessä ominaisuus vai vika? En ole muissa (autoissa enkä muissa bemuissa) huomannut tuota. Omasta mielestä tuon havaitsee vain kun ajaa korkeampaan kohtaan tai töyssyyn, ja silloin erityisesti kun on rattia kääntänyt (ts. pyörät suorassa en ole havainnut ko. kolahdusta)....

      Comment

      • Cunttory
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1772
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by AnttiMH View Post
        Ok, kiitos. Onko kyseessä ominaisuus vai vika? En ole muissa (autoissa enkä muissa bemuissa) huomannut tuota. Omasta mielestä tuon havaitsee vain kun ajaa korkeampaan kohtaan tai töyssyyn, ja silloin erityisesti kun on rattia kääntänyt (ts. pyörät suorassa en ole havainnut ko. kolahdusta)....
        Vikahan se on jos välystä on
        Tarkasta siis tuokin jos muuta vikaa ei ala löytyä. Pohjamuovin ja sen metallilevyn kun ottaa pois, niin pääsee ihan äärelle tunnustelemaan niveltä kun toinen kääntelee rattia. Ylempi nivel on piilossa ratti-akselin muovien alla.
        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

        Comment

        • Tony0
          Bimmer Rookie
          • Oct 2013
          • 172
          • Parkano

          #5
          Tuon tekee myös ne reaktiotangon paskana olevat puslat. Toinen katsomaan ulkopuolelle kun jarrulla nypyttää, että liikkuuko pyörä paljonkin edestakasi. Noita puslia on öljyvaimennuksella ja ilman muistaakseni.

          Comment

          • AnttiMH
            Bimmer Rookie
            • Oct 2013
            • 146
            • Esbo

            #6
            Reaktiotangon puslat vaihdettu molemmin puolin. Ensi havaintojen perusteella kolahtelu on loppunut.

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1366
              • Lempäälä

              #7
              Oliko kolina kuinka toistettavissa ja minkälainen taajuus ?
              Lähinnä siis että :
              -tuliko kun ajoi pehmeästi kuoppaan
              -tuliko kun ajoi risteyksiin muodostuneisiin "jääkiharoihin" eli niihin nyrkinkokoisiin miinakenttiin
              -vai milloin ilmeni

              -oliko äänen taajuus korkea (=ohut tanko lyö johonkin, sorkkaraudalla alasimeen)
              -vai oliko se matala (=kumivasaralla kumauttaa rautakankea)
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • AnttiMH
                Bimmer Rookie
                • Oct 2013
                • 146
                • Esbo

                #8
                Kokeillaanpa vastata; lähinnä havaittavissa kun ajoin kotipihaani, eli jalkakäytävän kivetyksen yli (madalletun). Ajoittain havaittavissa myös ihan tien huonojen kohtien, kuten kuoppien ja töyssyjen yli mentäessä.

                Tuntui siis ikään kuin ohjauksessa olisi ollut väljää, tuntui ratissa saakka. Ääni ehkä pikemmin matalaa kumahtelua.

                Toivottavasti auttoi.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎