Announcement

Collapse
No announcement yet.

4x4, DSC, ABS, EBV failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rakkuj
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 306
    • Turun seutu

    #16
    Moottori vaihdettu ja taas näyttäisi pelaavan.

    Käynnistettäessä ei kuulunut mitään, mutta pian liikkeelle lähdön jälkeen kuului "rusahdus" ja heitti ensin 4x4 herjan ja sitten siihen perään loput herjat.

    Täytyy mielenkiinnosta avata tuo vanha moottori ja katsoa mitä se on syönyt.
    G31 520xd
    F39

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7524
      • Jyväshyvä

      #17
      Originally posted by rakkuj View Post
      Moottori vaihdettu ja taas näyttäisi pelaavan.

      Käynnistettäessä ei kuulunut mitään, mutta pian liikkeelle lähdön jälkeen kuului "rusahdus" ja heitti ensin 4x4 herjan ja sitten siihen perään loput herjat.

      Täytyy mielenkiinnosta avata tuo vanha moottori ja katsoa mitä se on syönyt.
      Sieltä löytyy vaakassa oleva hammasratas joka on kulunut.
      Voi olla että muistin väärin sen olevan muovia...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Zeippi
        Newbiemmer
        • Sep 2011
        • 6
        • Jyväskylä

        #18
        Tuon rikkoutuneen säätömoottorin sisuskaluista olisi mukava saada tarkempaa tietoa, joten hyvä viitsit avata ja tutkia sen!

        Aiemmin kommentoin tuon hammasrattaan materiaalia siksi, että muistelen lukeneeni X3:ssa olevan tuon rattaan materiaalin muovia ja, että niissä olisi vikoja ollut (korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä).

        Tästä sitten innostuin omanikin tarkistamaan ja jos en ihan puusilmä ole, niin ratas oli metallinen. Osaahan se tietty hajota sekin, mutta kuten sanottua olisi mukava saada tietää, missä kunnossa tämän rikkoituneen säätömoottorin ratas on ja mitä materiaalia se on.
        e61 530xd -05

        Comment

        • rakkuj
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 306
          • Turun seutu

          #19
          Moottorin avasin ja sieltä löytyi kyllä selvä vika. Moottorin päässä ollut "pitkänmallinen" ratas kulunut, kuten MajorDrake tuossa jo kertoikin. Ratas on kyllä metallia ja näyttää siltä ettei ole tarkoitettu vaihdettavaksi.
          Muuten rattaisto näytti olevan kunnossa.

          Täytyy ottaa tuosta vaikka kuvat tänne.
          G31 520xd
          F39

          Comment

          • rakkuj
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 306
            • Turun seutu

            #20
            G31 520xd
            F39

            Comment

            • _Sylin_teri_
              BTCF Member
              • May 2013
              • 366
              • Suomi finland

              #21
              Edit: ei sittenkään mitään

              Comment

              • Niilopi
                Bimmer Rookie
                • Dec 2010
                • 150
                • Helsinki

                #22
                Ilmeni samanlainen ongelma 330xd. Ilmoitus ei syty käynnistettäessä. Syttyy ajossa kun hiljaisesta vauhdista kiihdyttää veto nykäsee pari kertaa ja syttyy vikavalot. Auton sammutettaessa kuuluu omituinen rusahdus jostain. Onko siis tämä ratas vai joku anturi kenties?
                F11 530Da -11
                E70 X5 3.0Da -08
                E92 330XDa -06
                E53 X5 3.0Da facelift -05
                E90 320Da m-sport -06

                Comment

                • _Sylin_teri_
                  BTCF Member
                  • May 2013
                  • 366
                  • Suomi finland

                  #23
                  Originally posted by Niilopi View Post
                  Ilmeni samanlainen ongelma 330xd. Ilmoitus ei syty käynnistettäessä. Syttyy ajossa kun hiljaisesta vauhdista kiihdyttää veto nykäsee pari kertaa ja syttyy vikavalot. Auton sammutettaessa kuuluu omituinen rusahdus jostain. Onko siis tämä ratas vai joku anturi kenties?
                  Se rutinan kai pitäisi kuulua jo kun laittaa virrat päälle? Mulla ois sitten uusi ratas myydä siihen jos on rikki

                  Comment

                  • Niilopi
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2010
                    • 150
                    • Helsinki

                    #24
                    Täytyy sanoo et kyl kuului rusahdus myös käynnistettäessä eilen. Onko ratas helppo vaihtaa vai pitääkö koko motti heittää kerralla?

                    Vika ilmenee juurikin kun etuveto lähtee mukaan. Takavedolla ei syty valot. Onko tässä metallinen vai muovinen ratas?
                    Last edited by Niilopi; 10-04-2016, 14:40.
                    F11 530Da -11
                    E70 X5 3.0Da -08
                    E92 330XDa -06
                    E53 X5 3.0Da facelift -05
                    E90 320Da m-sport -06

                    Comment

                    • _Sylin_teri_
                      BTCF Member
                      • May 2013
                      • 366
                      • Suomi finland

                      #25
                      Originally posted by Niilopi View Post
                      Täytyy sanoo et kyl kuului rusahdus myös käynnistettäessä eilen. Onko ratas helppo vaihtaa vai pitääkö koko motti heittää kerralla?

                      Vika ilmenee juurikin kun etuveto lähtee mukaan. Takavedolla ei syty valot. Onko tässä metallinen vai muovinen ratas?
                      Yleensä kyllä pitäs tulla heti se ilmotus kun laittaa virrat päälle/starttaa jos oikein muistan. Kannattaa tutkia tarkkaan tuo ettei vääriä osia vaihda

                      Comment

                      • Niilopi
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2010
                        • 150
                        • Helsinki

                        #26
                        Mulla ilmoitus tulee vasta kun kone on lämmennyt ja etuveto kytkeytyy päälle kiihdyttäessä. Sammuu ja pysyy pois jos sammutan koneen kunnes taas kiihdytän. Voisko sittenkin olla siis joku anturi? Mikä selittäis sen rusahtavan äänen sammutuksen jälkeen?

                        Homma korjattu tässä tietoja seuraaville :

                        Kyseessä oli siis jakolaatikon aktuaattorin(moottorin) ratas (worm gear). Kulunut käyttökelvottomaksi.
                        Vahvistin epäilykseni lukemalla vikakoodit joista n.3kpl viittasi jakolaatikon suuntaan.

                        Jenkeistä löytyy n.100e tulleineen vaihtoratas mikäli ei halua vaihtaa koko moottoria 400-1000e.



                        Youtubesta myös vaihto-ohje :


                        Jostain luin että kyseisen osan myyjä myy mukaan myös vaihtotyökalua jonka suosittelen vahvasti hommaamaan. Itsellä ei sitä ollut ja värkkäsin bilteman peltihäkkyröistä jonkunlaisen ulosvetäjän jolla meni hermot ja aikaa n.3tuntia ja rahaa 40e vaikkakin lopulta sillä kuitenkin saatiin se ulos.

                        Tämä metallinen worm gear on vaan näissä xdriveissa. Joissain muissa vehkeissä kuten x3 on jonkunlainen muovinen ratas joka kuluu ja aiheuttaa samaa ongelmaa.
                        Last edited by Niilopi; 18-04-2016, 21:52.
                        F11 530Da -11
                        E70 X5 3.0Da -08
                        E92 330XDa -06
                        E53 X5 3.0Da facelift -05
                        E90 320Da m-sport -06

                        Comment

                        • _Sylin_teri_
                          BTCF Member
                          • May 2013
                          • 366
                          • Suomi finland

                          #27
                          Kannattaavarmaan vikakoodeista lähtee liikenteeseen, jos herjaa että jakolaatikon asento tuntematon tai jotain sinnepäin niin kannattaa se rattaan kunto tsekata. En tiiä kyllä myynkö sitä ratasta ku saattaa pihaan tulla 525xd

                          Comment

                          • juaakkopetteri
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2018
                            • 34
                            • Lappi

                            #28
                            Nostetaanpa vanhaa, jo valmista ketjua.

                            Löytyiskö Oulun läheltä ketään taitajaa, joka vois lyhyellä varotusajalla kurkata oman bemun tilannetta? Ideaa, keneltä voisi kysästä?

                            Kyseiset valot syttyy ajon aikana piankin, olisiko juuri kun jakaa voimansiirtoa tai ottaa turvalaitteita kuten luistonestoa päälle ? Sillon syttyy valot ja poistuu ku käytyää avaimia pois virtalukosta.

                            Tovi sitten oli samat herjat ilman EBV- failurea ja sillon todettiin toisen abc-anturin olevan sökö. Vaihto ja homma pelitti vkon, kunnes rysäytti just uudestaan ko. litanian naamalle.

                            Uudenvuoden reissulle sopivasti kusahti..

                            Comment

                            • Jampe-
                              Newbiemmer
                              • Jul 2016
                              • 15
                              • Hollola, Finland

                              #29
                              Nostetaan vanhaa ketjua. Eli itellä rävähti kyseiset lamput täyteen loistoon. Carlyllä muutaman kerran lukaissut vikakoodit ja heittää mm. tälläisiä

                              005463
                              00CF34
                              00CF2B
                              005F3A
                              00E09A
                              0055C3

                              Tekee tällä hetkellä satunnaisesti. Yleensä pidemmällä ajolla jossain kohtiin matkaa heittää vikavalot päälle. Ekan kerran heitti mäessä, jossa teki kunnon nykäyksen. Aikaisemmin on ehkä ollut vähän tahmainen. Öljyjä on vaihdettu useamman kerran pienen nykimisen tähden.

                              Taitaa viitata jakolaatikkoon ja säätömoottoriin. Mitä mieltä raati? Onko täällä Päijät-Hämeen alueella tähän erikoistunutta henkilöä tai yritystä tai onko suosituksia? Varmaan pitäisi lukasta vikakoodit kunnon laitoksella ja pistää kuntoon.
                              Attached Files
                              BMW 530xd E60 -09

                              Comment

                              • ErkkiE
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 608
                                • Espoon haja-asutus

                                #30
                                Kyllä nuo vikakoodit enemmän viittaa jakolaatikkoon, kun ne niin sinne keskittyy.

                                Kuitenkin siis sellainen jännä havainto, että noista koodeista osaa voi esiintyä sellaisessa tilanteessa, jossa railpainetieto on häiriintynyt. Seuraava tilanne on kokemuksesta mahdollinen: Railpaineanturi on siinä ihan koneen päällä ja johtojen eriste ainakin voi hankaantua siihen koneen päälimuoviin puhki. Muovissa on just tuossa kohdassa jonkinlainen alumiinieriste(!), joka tietysti johtaa sähköä ja yhdistää sattumanvaraisesti johtimia ja sotkee railipaineen anturointia. Kun tämä tilanne tapahtuu, niin se heittää yhteyden katki myös DSC-puolelle ja heittää DSC ja nelivedon pois päältä tutuilla keltavaloilla eikä palaudu, ellei autoa sammuta ja käynnistä uusiksi. Vikakoodeina näkyy esim. 0055C3 VTG: AWD limp home, 006E24 DSC Engine management interface. Toki useimmiten tästä jää myös vikakoodi railpaineesta 004590 ja DDE jännitteesta 004671 muttei (kokemuksesta) aina. Railpaineen heittely sitten nypyttää hetkellisesti oikein reippaasti tai katkaisee vedon. On myös mahdollista, että satunnaista nypytystä tulee automaatista (jos automaatti), mutta silloin automaatti oireilee yleensä myös jotenkin humppaamisena ja automaatin humppaaminen/nypytys ei heitä nelivedon/DSC:n vikoja päälle.

                                E
                                Last edited by ErkkiE; 11-11-2022, 10:55.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎