Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 35d, 3FF1 air flow meter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HaTa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 109
    • Noormarkku

    E60 35d, 3FF1 air flow meter

    Voiko tuosta oheisesta listasta päätellä mikä mättää?
    DIS kertoo ilmamäärän olevan liian pieni.
    Ongelma alkoi mielestäni, kun tiivistin imusarjan tiivisteet sekä
    ahtoputken liitoksen kaasuläpälle lisäksi vika tulee herkemmin
    kylmällä ilmalla ja tuossa 2000 r/min kohdilla. Vai onko turbo/t tiensä päässä?
    Last edited by HaTa; 29-07-2020, 07:38.
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1366
    • Lempäälä

    #2
    haiskahtas vähä siltä että imuilmanlämpöanturi on rikki. Tai sit jotain tosi poikkeuksellista että imulämmöt on 100C ja ahtopainetta jopa 0,2bar.

    Sinällään ihan loogisen kuuloinen vikakoodi.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      #3
      .
      Se ahtoputkessa oleva lämpöanturi on käsittääkseni melkein kaikista rikki, en usko sinä olevan syyn.

      Ristiriita on siinä , että syöttö on nolla.
      Kuitenkin on moottorijarrutuksessa ahtoja, samaan aikaan moottoriin menevän ilman määrä viittaisi alipaineeseen => jostakin täytyy tulla korvaavaa ilmaa, josta paine muodostuu (EGR ?) tai paineanturi rikki.

      Tyhjäkäynnillä kuusipyttyiseen pitäisi mennä ilmaa noin 500mg/isku, silloin imusarjan paine on ~ulkoilman paine.
      Tässä kierroksia on enemmän ja ilmaa vähemmän, kuitenkin on ahtoja => siitä ristiriita.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • HaTa
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 109
        • Noormarkku

        #4
        100 km tuli ajettua, lämpötila ulkona +3 eikä vikaa ilmestynyt.
        Selvää on että lämpötila-anturi on rikki (jähmettynyt n 100 asteeseen).
        Tyhjäkäynti käy kuitenkin välillä eritavalla josta kuva.
        Voisiko tuo vian ilmestyminen kuitenkin liittyä tuohon rikkinäiseen
        lämpötila-anturiin, jos ilmamäärän laskentaa pitäisi korjataan tuon lämpötilan mukaan?

        Käynti kuulostaa kummassakin tapauksessa samalta.
        Last edited by HaTa; 29-07-2020, 07:38.

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1366
          • Lempäälä

          #5
          no yleensä tuota ilmanlämpötietoa (disclaimer, ainakin vw/audi) käytetään melko tarkastikin.

          Kuumempaa ilmaa = ilmamäärä pienempi, tai ainakin niin ecun sisäinen säätäjä luulee = korjaa tilannetta nostamalla ahtopaineen pyyntiä.

          Vaikuttaa sitäkautta moneen toimintaan ainakin yllämainituissa automerkeissä. mm DPF joskus rupeaa nikottelemaan ja MAF-antureista tulee häröjä vikakoodeja.

          Nämä itse joskus töissä havaittuja syy-seuraus-yhteyksiä, noissa epämerkkisissä autoissa toki.
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            #6
            .
            Liian vähän menee ilmaa moottoriin, tai sitä ilmaa, jonka ecu maffin kautta näkee. Todellisuudesta en tieten osaa netin välityksellä sanoa mitään.
            Kun egr venttiili sulkeutuu, niin ohjelman pyynti on karvan päälle 500mg/isku ja ehjällä maffilla lukema lähellä 550mg.
            Ethän ole sopeutusta tehnyt vanhalle maffille.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • exautisti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 1267
              • oulu

              #7
              Tuo 100c nyt vain on ahtolämmöistä,ei maffin mittaamasta imuilman lämmöistä. Se on vain olosuhde tietoa,eikä liity maffiin mitenkään.


              Originally posted by repsa View Post
              no yleensä tuota ilmanlämpötietoa (disclaimer, ainakin vw/audi) käytetään melko tarkastikin.

              Kuumempaa ilmaa = ilmamäärä pienempi, tai ainakin niin ecun sisäinen säätäjä luulee = korjaa tilannetta nostamalla ahtopaineen pyyntiä.

              Vaikuttaa sitäkautta moneen toimintaan ainakin yllämainituissa automerkeissä. mm DPF joskus rupeaa nikottelemaan ja MAF-antureista tulee häröjä vikakoodeja.

              Nämä itse joskus töissä havaittuja syy-seuraus-yhteyksiä, noissa epämerkkisissä autoissa toki.
              -99 punane passatti

              https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

              Tuikun softat
              Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
              BMW Maahantuonti ammattitaidolla
              Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
              Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

              www.mcars.fi

              Kysy 041-5056506

              https://www.facebook.com/MCarsOulu/

              INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

              Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1366
                • Lempäälä

                #8
                Originally posted by exautisti View Post
                Tuo 100c nyt vain on ahtolämmöistä,ei maffin mittaamasta imuilman lämmöistä. Se on vain olosuhde tietoa,eikä liity maffiin mitenkään.
                Juu, tiedän kyl. Noissa mis on ollut sitä 4-napaista paineanturia lämpöanturin kanssa ahtoputkessa niin käyttäytyvät tuollain kun kuvasin. Eihän sitä imuilmanlämpötietoa maffilla asti periaatteessa edes voi käyttää prosessin ohjaamiseen, kun sen jälkeen sitä ilmamassaa on manipuloitu (=ahdistettu, lämmitetty siinä ja sen jälkeen jäähdytetty ic:ssä).

                Loppupeleissähän tässä ois helppo alkuperäisen postaajan kokeilla ottaa anturi kokonaan irti ja testata että mitenkä käyttäytyy kuvaamassaan ajohäiriötilanteessa.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • HaTa
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2005
                  • 109
                  • Noormarkku

                  #9
                  Uusi anturi tilattu ja edelleenkin näillä plussa keleillä
                  vika ei uusiudu. Voisi kyllä kokeilla anturia irti, mutta epäilen
                  että katkos aiheuttaa eri tyyppisen vikatilanteen.
                  Täytyy testata, kiitos vinkeistä.
                  Mitä tuo sopeuttaminen muuten käytännössä tarkoittaa?

                  Comment

                  • HaTa
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2005
                    • 109
                    • Noormarkku

                    #10
                    Anturi käytetty irti ja välittömästi vika "4390".
                    Uusi anturi vaihdettu ja nyt tyhjäkäynti-ilmamäärä
                    n. 460 mg ja ahtolämpö ilmeisesti totuudenmukainen.
                    Nyt vielä pakkaskelejä niin selviää johtuuko tuo alhainen
                    ilmamäärä vika ko. anturista.
                    Last edited by HaTa; 29-07-2020, 07:38.

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      #11
                      .
                      Vieläkin on pikkuisen alakantissa ilman määrä vrt/500mg.
                      Suorituskykyä voi jäädä jo tuolla ~10% ilman vajauksella puuttumaaan.
                      Max syöttömäärä vakiona korkeintaan noin 75mg/isku, jolloin 1,2 lambdalla pitäisi ilmaa mennä moottoriin luokaa 1300mg/isku.

                      Jos jossain olisi vuoto, niin ilmaa menisi silloin reilusti maffin ohi, muttei moottoriin asti.

                      Jos jossain on tukos, tai egr vuotaa, niin moottoriin "ei pääse" puhdasta ilmaa tarpeeksi ja maffi huomaa sen.

                      Meniskö jotenkin noin ?


                      Pelkäämpä, että joudut vielä kaivelemaan.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • VolvoTDi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 1576
                        • Tampere - Pori

                        #12
                        Originally posted by HaTa View Post
                        Anturi käytetty irti ja välittömästi vika "4390".
                        Uusi anturi vaihdettu ja nyt tyhjäkäynti-ilmamäärä
                        n. 460 mg ja ahtolämpö ilmeisesti totuudenmukainen.
                        Nyt vielä pakkaskelejä niin selviää johtuuko tuo alhainen
                        ilmamäärä vika ko. anturista.
                        Anna käydä lämpimänä 2-3min koskematta mihinkään niin EGR menee kiinni ja näet ilmamäärän nousevan, yli 500mg pitäisi näyttä tuolloin. Jos tuo 460mg tulee EGR:n ollessa auki niin kaikki on kunnossa.
                        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                        Check:
                        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                        Tampere 044-5867096

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎