Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktiivinen vakionopeudensäädin ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benighted
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2015
    • 281
    • Klaukkala

    #16
    Jeps, oma pirssi saapui tällä viikolla ja minullakin tämä varuste sattui mukaan, vaatimuksena se ei mulla ollut (autosta kiitokset MajorDrakelle )

    Mukavalta tuo tuntui eilisen pidemmän motarilla ajetun reissun aikana kun oppi itse vakkarin tavoille. Pitää vaihtaa kaistaa ajoissa jottei turhaan himmaile ja varautua siihen, että eteen tunkevat aiheuttavat pienoista hidastelua ajamisessa (lähinnä esim. Kehää ajellessa). Aluksi oli melkosta soutua tuo ajo, kun aina ehti mennä niin lähelle edellä ajavaa, että vauhti tippui. Sitten taas kiihdyteltiin välillä ihan kunnollakin kaistanvaihdon jälkeen.

    Tuosta tutkan kytkemisestä pitääkin opiskella, sillä pari tilannetta oli että olisi ihan normivakkari ollut mieluisampi (enkä kyllä muista miksi tähän hätään).

    Kaikenkaikkiaan erittäin mieluisa varuste, todennäköisesti ilman ei hetken päästä osaisi ollakaan
    F11 530xdA M-Sport 2014
    Ex. E39 530iA Touring 2001
    Ex. E61 530dA Edition Sport 2009

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10031
      • KVLA

      #17
      Originally posted by Benighted View Post
      Mukavalta tuo tuntui eilisen pidemmän motarilla ajetun reissun aikana kun oppi itse vakkarin tavoille. Pitää vaihtaa kaistaa ajoissa jottei turhaan himmaile ja varautua siihen, että eteen tunkevat aiheuttavat pienoista hidastelua ajamisessa (lähinnä esim. Kehää ajellessa). Aluksi oli melkosta soutua tuo ajo, kun aina ehti mennä niin lähelle edellä ajavaa, että vauhti tippui. Sitten taas kiihdyteltiin välillä ihan kunnollakin kaistanvaihdon jälkeen.

      Tuosta tutkan kytkemisestä pitääkin opiskella, sillä pari tilannetta oli että olisi ihan normivakkari ollut mieluisampi (enkä kyllä muista miksi tähän hätään).

      Kaikenkaikkiaan erittäin mieluisa varuste, todennäköisesti ilman ei hetken päästä osaisi ollakaan
      Muistat vaan sitten varoa (kapeammalla tiellä) mopoilijoita ja pyöräilijöitä.Jos ne ajelee vähänkin kiemurrellen,niin lähestymisestä voi ensimmäisellä kerralla tulla yllättävä.Auto nimittäin saattaa heittää äkkijarrutuksen päälle kohdattaessa,jos tutka huomaa tuon "esteen".Kokemusta asiasta löytyy...

      Comment

      • pexodus
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1577
        • Leppävirta/Oravikoski

        #18
        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Muistat vaan sitten varoa (kapeammalla tiellä) mopoilijoita ja pyöräilijöitä.Jos ne ajelee vähänkin kiemurrellen,niin lähestymisestä voi ensimmäisellä kerralla tulla yllättävä.Auto nimittäin saattaa heittää äkkijarrutuksen päälle kohdattaessa,jos tutka huomaa tuon "esteen".Kokemusta asiasta löytyy...
        Kuullut myös muutaman tapauksen jossa hätäjarrutus tyhjällä tiellä koska tutka havaitsee olevinaan jotain

        Nämä kaikki uudemmissa, en tiedä onko samaa ongelmaa vanhoissa tai tekeekö edes kovaa jarrutusta vaikka näkisikin jotain?

        Mulla taksissa Volvo V70 -14 jossa törmäystunnistin ja aktiivivakkari, joka tekee hätäjarrutuksen vaikka täydestä vauhdista mielenkiinnolla odotan sitä hetkeä kun järjestelmään tulee vika ja auto vetää motarilla liinat kiinni kesäkelissä :think

        Kerran tehnyt 80km/h vauhdista hätäjarrun itsestään, turvavöiden esikiristys, hätävilkut, puhelimeen 112 valmiiksi jne... onneksi oli talvi eikä ketään takana.

        Toisaalta myös kuski ja asiakas säästynyt varmalta hirvikolarilta noiden ansiosta
        BMW F11 LCI 530da x-drive
        Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

        Comment

        • maukka86
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 490
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by ekaBMW View Post
          Lähtee E60:kin tutka pois päältä kun pitää etäisyyssäätöä muutaman sekunnin "pohjassa".
          Saako vakkarin toimitilan vaihdettua kaikista E-sarjalaisista (siis myös e90 jne)? Pidän melko tärkeänä, että kuski saa itse valita mennäänkö tutka päällä vai ei.
          f22 220i

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10031
            • KVLA

            #20
            Originally posted by ekaBMW View Post
            Lähtee E60:kin tutka pois päältä kun pitää etäisyyssäätöä muutaman sekunnin "pohjassa".
            Tutka kytkeytyy ilmeisesti taas päälle seuraavassa käynnistyksessä?Vai onko se heräteltävä uudelleen jotenkin?

            Comment

            • ekaBMW
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 441
              • Oulu

              #21
              Tutka kytkeytyy ilmeisesti taas päälle seuraavassa käynnistyksessä?Vai onko se heräteltävä uudelleen jotenkin?
              Joo ei pysy muistissa. Tutka menee uudestaan päälle myös kun vakkarin käynnistää uudelleen.
              F11 530d xDrive 09/16
              Ex E60 530d xDrive A 10/08
              Ex E60 520dA 09/08 liisari
              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
              Ex Opel Kadett 1.6 -89

              Comment

              • okkraj
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 95
                • Espoo

                #22
                Ja nyt vasta kerrotte että tuosta saa tavallisen vakkarin tarvittaessa, eihän tässä ole tullut kuin 4 vuotta kiroiltua kun vesi/lumisateessa tutka menee hetkeksi "tukkoon" ja vakkari tippuu päältä ja joutuu ajamaan "manuaalisesti" kunnes on ruutu sulatettu/puhdistunut (systeemi ei kerro tästä mitään eli täytyy vaan sitkeästi kokeille josko se aktivoituisi). Tuo tosin lienee ainoa tilanne jolloin tutkan "pois päältä" kytkemisessä on jotain oikeaa iloa. Täytyypä kokeilla ensikerralla että saako vakkarin ilman tutkaa takaisin päälle. Vissiin ei ole väliä kumpaan suuntaan etäisyydensäätöä pitää painettua?

                Itse kaipaisin ratin ohjelmoitavaan "salmiakki"-nappiin toimintoa joka vastaisi pientä kaasun painamista eli disabloisi jarrun hetkeksi, niin ei tarttis jossain risteyksissä kääntyvän auton takia käyttää omia jalkoja -> tällä toiminolla tuo olisi käytännössä täydellinen. Vielä kun tietäisi että tekeekö tuo "lukkojarrutuksen" jos edellä menevä oikeasti vetää liinat kiinni vai heittääkö vain punaista auton valoa ja kumauttaa "gongia" jarruttaen ½ tehoilla ja jättää varsinaisen jarrutelun kuskille eli lähinnä siis sitä että kuinka unessa tuon kanssa oikeasti uskaltaa ajaa? Vähän hankalaa tuota on testailla tuntemattomien kanssa-autoilijoiden kanssa, vaikka Saksassa tätäkin vähän yritin ja ainakin siinä tapauksessa kun itsellä petti hermo ja aloin painamaan jarrua niin auto teki samaa ja poljin painui edellä "karkuun".

                Itselläni tuo on 4 vuoden aikana muistaakseni 3 kertaa jarruttanut motarilla turhaan viereisellä kaistalla olevan rekan takia, muuten ei milloinkaan eli äärimmäisen toimiva kapine mielestäni. Mutkaisella tiellä toki joutuu etäisyyden laittamaan minimiin jos haluaa ettei auto ryntäile vähän väliä.

                Vaikka Major tuota letkassa ajoa manasikin, niin ohittaessa tuo on siitä kätevä että kun palaa pieneen rakoon niin auto alkaa jarruttamaan paljon aikaisemmin kuin itse eli heti kun on itse siirtämässä jalkaa vasta jarrulle -> voi vetää paljon pienempää rakoon paljon kovempaa -> enemmän potentiaalisia ohituspaikkoja . Huono puoli tuossa kapineessa sitten on se että jos ei ole tarkkana niin saattaa havahtua köröttelemästä jonkun perässä 60@100...
                E61 530dA LCI 6/2007

                Comment

                • bemu530
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 163
                  • Ekenäs

                  #23
                  Aktiivin vakkarin retrofitti?

                  Jos kotterossa on tuo perusvakkari jarrutoiminnolla, niin onko mahdollista kohtuullisin kustannuksin retroilla aktiivivakkari?
                  BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                  BMW 320dA -09

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #24
                    Pelkkä tutka maksaa 3000 euroa.


                    Comment

                    • asdteme
                      BTCF Member
                      • Mar 2015
                      • 756
                      • P-Savo

                      #25
                      Originally posted by Bullitt View Post
                      Pelkkä tutka maksaa 3000 euroa.
                      Esim. Ebaystä purkuautosta 300e. Tässä toinen ketju jossa samaa asiaa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=312746
                      better late than never

                      E90 325i
                      E30 M3
                      E92 M3 Competition

                      Comment

                      • bemu530
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 163
                        • Ekenäs

                        #26
                        Originally posted by asdteme View Post
                        Esim. Ebaystä purkuautosta 300e. Tässä toinen ketju jossa samaa asiaa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=312746
                        Kiitos. Tuo on jo helpommin nieltävissä oleva summa; 3000 olisi jäänyt pahasti kurkkuun ...

                        Täytyypi jatkaa tuolla toisessa ketjussa.
                        BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                        BMW 320dA -09

                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          #27
                          Näköjään 2,5 vuotta sitten kuollut ketju, eikä siellä kovin pitkälle päästy.


                          Comment

                          • PetriPT
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 290
                            • Ylöjärvi

                            #28
                            Kirjoittelin aiemmin tuonne omaan projektitopicciin, alla copy-pastea sieltä.
                            Tutkia saa mm. ebaysta käytettynä. Tutkan asennuksen vaiva ja kustannus saavutettuun lisämukavuuteen nähden on kyllä hyvässä suhtessa, eli jos vähänkään on viitseliäisyyttä niin ei tuon asentaminen mikään iso homma ole. Itse laitoin ACC1 tutkan, ACC2 asentaminen lienee hommana sama mutta alla oleva koskee nimenomaan tuota kapeampikeilaista ACC1 tutkaa asennettuna Pre-lci 2005 e61 autoon.
                            Tutka on suhteellisen helppo retrofitata, mikäli sellaisen jostain sattuu löytämään.

                            Tutkan lisäksi tarvitsee tutkan jalan puskuriin ja sähköliittimen joka sopii tutkaan. Tietenkin tutkalle tarvitsee myös puskurin ritilään sopivan "suulakkeen", sopiva osa pitää kaivella auton mukaisesti.
                            ACC1 tutkalle en löytänyt oikeanlaista sähköliitintä suoraan realoem:stä, mutta E61 takapuskurin poiston yhteydessä huomasin, että ainakin takaosan parkkitutkan johtosarjassa on samainen liitin, jos se helpottaa kaivelua. Liittimestä vedetään 5kpl johtoja seuraavasti.

                            Pin 1 takakonttiin / muualle mistä löytyy vapaa maadoitusliitin
                            Pin 4 ja 2 PT Canille, itse otin tämän SGM moduulilta, tai itseasiassa aiemmin ryöstin sieltä LM2:selle väylän ja otin nuo signaalit sieltä
                            Pin 5 CAS moduulille, Pinniin 18, tämä on herätevirta
                            Pin 10 ja Pin 12 menevät takakonttiin sulaketauluun X11015 liittimen pinneihin 5 ja 6.

                            Huom! jokainen kytkentää itse tekevä tarkistakoon nämä vielä kytkiksistä, nämä on omista muistiinpanoista kaiveltuja ja jokainen katsokoot kutakin vuosimallia koskevat huomiot esim. WDS'stä

                            Lisäksi ihan 100% oikein tehdyssä retrofitissä pitäisi asentaa kaksi jarrupaineanturia jarrulinjoihin ja vetää niiltä signaalit DSC moduulille.
                            Nämä jätin pois tässä vaiheessa kun tosiaan minun "harrastetilat" on mitä on (kylmä ja pimeä autokatos). Lisäksi en halunnut tehdä jarruputkistoja uusiksi ja lotrata jarrunesteiden kanssa. Vikakoodit on koko ajan päällä, mutta tutka toimii siitä huolimatta hyvin ja auto jarruttaa itse (aiemmin vakkari lasketteli moottorijarrulla, jarruttavaa vakkaria autossa ei ole ollut).

                            Edellä mainittujen lisäksi rattiin pitää vaihtaa ACC viiksi normi vakkariviiksen tilalle, sen tein jo aiemmin, samalla kun vedin rattiläpysköjen johdot vaihteenvalitsimelle ja ratti oli sopivasti irti.

                            Erikoista kylläkin, kun tutka on paikallaan, ilman mitään koodauksia tutka herää henkiin ja ilmeisesti PT canin kautta ilmoittelee olemassaolostaan autolle. Kun vakkarin laittaa päälle ilman koodauksia, tulee CIC:lle ja mittaristoon herja että Active Cruise Control Faulty, keep your distance.
                            Varustelistojen koodauksen jälkeen vika poistuu ja tutka alkaa toimimaan oikealla tavalla. Ainoastaan HUDin kanssa on vielä vähän selvittämistä, miten tuon vakkarin tiedon saa näkymään siellä, toimii hyvin ilman sitäkin ja en ole viitsinyt tuolle vielä mitään tehdä.

                            Mitä tulee koodauksiin niin esim. Böntti / BMWiz osalta onnistuu varmasti ammattitaitoisesti.
                            Last edited by PetriPT; 24-03-2017, 11:09.
                            now. 530D E61 2005
                            ex. 325i A Touring 2004

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5416
                              • S:t Karins

                              #29
                              Eikös tuon tutkan keilan säätämisen kanssa ole joillain ollut ihan jumalaton jumppa? Vaatii merkkiliikkeessä erikoisvälineet jotta saa sihdin kohdalleen?
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              • ss900
                                BTCF Member
                                • Mar 2006
                                • 104

                                #30
                                Originally posted by ekaBMW View Post
                                Lähtee E60:kin tutka pois päältä kun pitää etäisyyssäätöä muutaman sekunnin "pohjassa".
                                Oma vaunu on 08/2005 valmistettu (eli pre-LCI), eikä siinä kyllä tapahdu mitään vaikka pitää puoli minuuttia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎