E61 530xD etuiskarin ylätuki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    E61 530xD etuiskarin ylätuki

    Kuinka paljon e61 LCI (08/2007)530xd:n etuakselisto poikkeaa takavetoisen etupäästä? Eli pystyykö xd:n etutolpan ylätukilaakerin vaihtamaan yhtä helposti kuin takavetoisen keulasta, purkamatta tieltä pois jarrua, pyörännapaa tms.? Etutolppa ja tukilaakeri ovat erilaiset, mutta mites muut kiinnitykset? Kiinnostaisi kuulla onko joku onnistunut vaihtamaan xd:n iskarin ylätuen toisessa ketjussa olleella ohjeella: "laakeri irti iskaritolpasta kolmella pultilla, pari pulttia auki iskarin alapäästä, jousta puristimilla kasaan, kääntää koko paketti ulos lokasuojasta, mutteri auki iskarin päästä, laakeri v*ttuun ja koko touhu takaperin"
    Jos se noin helposti käy xd:ssä, niin sitten uskaltaa itsekin hommaan ryhtyä. Autossa ei sitten ole mitään aktiivialustaa, kyseessä tavallinen farkku, toki takapäässä on ilmajouset ja tasonsäätö vakiona, mahtaako vaikuttaa mitään keulan osissa?
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4048
    • Turku

    #2
    Ei tossa menettelyssä takavetoisessakaan paljoa järkeä ole. Kaiva suosiolla vaan koko paketti käsiin niin ei tuu turhaan kuormitettua osia.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • HV530XD
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2015
      • 399
      • Lappeenranta

      #3
      Paljon pitää purkaa?

      Mikäs sitten on minimimäärä osia mitä xd:n keulalta pitää irrottaa jotta tuon tolpan saa otettua pois? Tuleeko vastaan jotain tiukassa olevia pultteja joita ei normi kotitallin avaimilla saa auki?
      Otan myös vastaan suosituksia lappeenrantalaisista pajoista missä osataan tuo homma tehdä asiantuntevasti ja edullisesti...
      Last edited by HV530XD; 22-03-2015, 11:23.

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2335
        • Uusimaa

        #4
        Olen vaihtanut useita settejä E60:seen etutolppia sekä nelivetoisiin ja takavetoisiin. Olen sillä linjalla, että ei ole mitään järkeä lähteä kikkailemaan jousipuristimilla pyöränkoteloon. Sen navan ripustusten purkaminen ei todellakaan ole mikään kummallinen juttu. Kerran harjoiteltuna käy nopeasti. Raidetangon nupit on loivalla kartiolla, joten riittää kun vemputtaa pultit auki ja nuppi on samantien irti. Ei tarvitse pajavasaralla moukuttaa siinä hommassa. Ja ne kannattaa todellakin irroittaa, koska raidetangoissa on suojakumin sisällä todella kapea kohta, josta tanko vääntyy helposti jos (ja kun) alkaa voimalla vääntämään napaa alaspäin.

        Nelivetoisessa reaktiotangon, eli etummaisen alatukivarren pallonivel on samanlainen ns. loivalla kartiolla oleva "helppo tapaus". Itse pallonivel jää napaan kiinni. Pultti auki ja that`s it! Molemmissa versioissa tietysti kallistuksenvakaajan tangot ja jarrusatulat pois. Sekä piuhat liittimistään. Ja sitten se iskarin alapään poikittaispultti, jonka jälkeen täytyy iskeä kunnollinen talttakiila sinne rakoon ja pajavasaralla moukuttaa napaa alaspäin. Viimeisin tapaus oli hapettunut todella tiukkaan kiinni, joten jokaisella kerralla se napa ei putoa sieltä ihan noin vain...

        Takavetoisen tapauksessa helpottaa kun purkaa siten että napa roikkuu käytännössä takimmaisen poikittaisalatukivarren varassa. Suosittelen löysäämään ko. tukivarren sisemmän puslan läpipulttia hieman, jotta ei tule väännettyä suht herkästi rikkoontuvaa sisäpään puslaa rikki. Takavetoisessa napaa nimittäin täytyy painaa paljon alaspäin, jotta vaimentajan saa irti.

        Nelivetoisessa ei välttämättä tarvitse ottaa edes reaktiotankoa irti. Löysää vain molempien alatukivarsien sisemmät (puslan pään) pultit ja purkaa kaiken muun tieltä pois. Tukivarsien pelivara riittää juuri ja juuri iskarin jalan irroittamiseen. Ja pitää olla tarkkana vetoakselin kanssa, ettei sisäpää muljahda paikaltaan. Varsinkin siinä vaiheessa kun jättää sen navan odottamaan uusien pumppujen vaihtoa. Kannattaa tukea se odottamaan johonkin vetarin nivelten kannalta järkevään asentoon.
        BMW G30 545e M-Sport

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • HV530XD
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 399
          • Lappeenranta

          #5
          Ehkä tuo voisi sitten kotikonsteinkin omassa tallissa onnistua jos varaa riittävästi aikaa ja asennusjuomaa... Miten iso riski on vetoakselin sisäpään irtoaminen paikaltaan? Onko Grande katastrof, jos niin käy, vai saako keploteltua takaisin?
          Jos samalla heittäisi pakettiin uudet iskarit, niin onko päivittää suosituksia, mitä merkkiä ja mistä hankittuna? Farkkunelikossa siis erilaiset tolpat kuin takavetoisissa, joten esim. Motonetin valikoimista ei taida löytyä käypäsiä. En kaipaa mitään sporttia, vaan normi vaimentimet, pitkäikäiset ja luotettavat kiinnostaa.
          Ja lopuksi, pysyvätkö kulmat miten hyvin kohdallaan jos tuota keulaa purkaa ja kasaa? Onko syytä varata budjettiin kulmien tarkastus ja säätö?

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2335
            • Uusimaa

            #6
            Se vetarin sisäpää saattaa muljahtaa paikaltaan mutta sen saa työnnettyä helposti takaisin. En ole koskaan tutustunut siihen tarkemmin, että pääseekö sieltä mitään kuulia irtoamaan mikäli nivel irtoaa pois paikaltaan? Parempi kuitenkin pitää se ns. kasassa. Sitä ei nimittäin mikään lukkorengas pidättele kiinni. Muuten homma on tehtävissä vaikka parkkipaikalla. Alusta-/jousitöitä tehtäessä jättäisin asennusjuomat suosiolla myöhemmäksi... Ihan vain turvallisuussyistä...

            Iskareiden osalta ratkaisu on helppo, koska nelivetoon on tarjolla vain kolmea vaihtoehtoa: OEM, Sachs Super Touring ja Bilsteinin B6. Sekä tietysti madallettuihin Bilstein B8. Jos haluaa pitää alustan standardina, on hintalaatusuhteeltaan varmasti paras tuo SACHS Super Touring. Saksasta tilattuna 350€/pari. Osanumerot 311755 ja 311756. Super Touring pitäisi olla käytännössä täsmälleen sama kuin orggis-pumppu, mutta 100€ edullisempi ilman BMW-logoa. Joku on tosin joskus myös väittänyt että Super Touring olisi aavistuksen jopa OEM:ää jäykempi? Tiedä tuota, mutta hyvä se on! Bilstein B6 on myös hyvä, mutta onkin sitten oleellisesti jäykempi kuin OEM.

            Jos jätät vakiojouset etkä koske raidetangon säätöihin, ei kulmia tarvitse säätää. Etupäässä ei ole muuta kuin aurauksen säätö, joka ei vaimentajien vaihdossa muutu mihinkään. Tämä on niin monta kertaa todettu mittauksessa, että alan jo itsekin tähän suosiolla uskomaan.

            Originally posted by HV530XD View Post
            Ehkä tuo voisi sitten kotikonsteinkin omassa tallissa onnistua jos varaa riittävästi aikaa ja asennusjuomaa... Miten iso riski on vetoakselin sisäpään irtoaminen paikaltaan? Onko Grande katastrof, jos niin käy, vai saako keploteltua takaisin?
            Jos samalla heittäisi pakettiin uudet iskarit, niin onko päivittää suosituksia, mitä merkkiä ja mistä hankittuna? Farkkunelikossa siis erilaiset tolpat kuin takavetoisissa, joten esim. Motonetin valikoimista ei taida löytyä käypäsiä. En kaipaa mitään sporttia, vaan normi vaimentimet, pitkäikäiset ja luotettavat kiinnostaa.
            Ja lopuksi, pysyvätkö kulmat miten hyvin kohdallaan jos tuota keulaa purkaa ja kasaa? Onko syytä varata budjettiin kulmien tarkastus ja säätö?
            Last edited by JKK; 22-03-2015, 21:19.
            BMW G30 545e M-Sport

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • HV530XD
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 399
              • Lappeenranta

              #7
              Kiitokset kattavista vinkeistä iskareiden ostospaikkaa myöten. Näillä eväillä homma alkaa olla aloittamista vailla valmis!

              Comment

              Working...
              X