Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takalasin pyyhin jumittaa, korjattu ja ohje muillekin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paste
    Newbiemmer
    • Nov 2013
    • 22
    • Pirkanmaa

    Takalasin pyyhin jumittaa, korjattu ja ohje muillekin

    Tässä kuluneen talven aikana etelän teitä ajeltu tuhansia kilometrejä ja useampia E61:siä naureskellut, kun pyyhkijät sojottaa minne sattuu. No, pilkka osui omaan nilkkaan ja sulka jäi keskelle lasia. Nyt sitten sain inspiraation ja aloin entraamaan omaa autoa.
    Ekakaks varsi irti, 13mm kiitoavaimella.Click image for larger version

Name:	WP_20150405_003.jpg
Views:	1
Size:	45.0 KB
ID:	4850787
    Sitten sisäpuolelta suojuksen mutterit auki, 10mm hylsy. Click image for larger version

Name:	WP_20150405_004.jpg
Views:	1
Size:	34.5 KB
ID:	4850788
    Nyt ulkopuolelta mutteri 24mm avaimella Click image for larger version

Name:	WP_20150405_007.jpg
Views:	1
Size:	60.4 KB
ID:	4850789 ja sisäpuolelta suojamuovin alta paljastunut M6 mutteri (toinen vasemmalta). Click image for larger version

Name:	WP_20150405_006.jpg
Views:	1
Size:	38.6 KB
ID:	4850790
    Nyt on koko paketti irrotettavissa. Hapettumaa oli akselin juuressa niin paljon että näytti olevan ihan yhtä puuta. Pienellä ruuvarilla ja teräsharjalla raaputtelin, niin löytyi lukkorengas, jonka poistamalla alkoi systeemi purkautumaan. Muovivasaralla lyömällä akseli irtosi ja sitten vaan puhdistusta. Hapettumaa oli todella paljon, ne kun sai poistettua laitoin alumiinirasvaa reilusti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Click image for larger version

Name:	WP_20150405_008.jpg
Views:	1
Size:	29.0 KB
ID:	4850791 Lukkorengas on 9mm, jos joku hommaa sellaisen varmuuden vuoksi.
    Itse en purkuohjetta löytänyt, joten ajattelin tällaisen tänne lisätä.
    E61 535d M-sport -05, G20 6,2d -90, XC60 D5 AWD -10
  • bmw77
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 132
    • P-pohojanmaa

    #2
    Ja jos vielä helpommalla haluaa päästä (vähemmän purkamista), niin ainoastaan pyyhin irti, ja se iso mutteri. Sen jälkeen kumivasaralla kopistellaan akseli pois, putsataan se. Sitten "hoonataan" reikä, jossa akseli pyörii, ja rasvat väliin. Näin tein itse, eikä ollut monen minuutin homma.

    Edit: tais sittenkin olla, että se lukkorengaskin pitää tosiaan ottaa pois. Nuista kuvistahan sen kätevästi näkee, miten se on kasattu. Mutta ideana se, että akseli mahtuu tulemaan pois, ilman että sisäpuolelta tarttee purkaa mitään edestä...
    Last edited by bmw77; 06-04-2015, 13:16. Reason: Virheellistä tietoa?
    ???
    EX: 530D F10 LCI -15
    EX: 530D E61 LCI -08
    EX: 320D E91 -07

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      #3
      Originally posted by bmw77 View Post
      Ja jos vielä helpommalla haluaa päästä (vähemmän purkamista), niin ainoastaan pyyhin irti, ja se iso mutteri. Sen jälkeen kumivasaralla kopistellaan akseli pois, putsataan se. Sitten "hoonataan" reikä, jossa akseli pyörii, ja rasvat väliin. Näin tein itse, eikä ollut monen minuutin homma.

      Edit: tais sittenkin olla, että se lukkorengaskin pitää tosiaan ottaa pois. Nuista kuvistahan sen kätevästi näkee, miten se on kasattu. Mutta ideana se, että akseli mahtuu tulemaan pois, ilman että sisäpuolelta tarttee purkaa mitään edestä...
      Paitsi että joskus se on niin jumissa että ei sitä saa paikallaan irti,
      ei uskalla löydä niin lujaa, pitää irroittaa koko akseli ja pistää ruuvipenkkiin kiinni ja liottaa aikansa ennenkuin liikahtaa...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • nupaha
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 275
        • Pohojanmaa

        #4
        Originally posted by paste View Post
        Tässä kuluneen talven aikana etelän teitä ajeltu tuhansia kilometrejä ja useampia E61:siä naureskellut, kun pyyhkijät sojottaa minne sattuu. No, pilkka osui omaan nilkkaan ja sulka jäi keskelle lasia. Nyt sitten sain inspiraation ja aloin entraamaan omaa autoa.
        Ekakaks varsi irti, 13mm kiitoavaimella.[ATTACH]129014[/ATTACH]
        Sitten sisäpuolelta suojuksen mutterit auki, 10mm hylsy. [ATTACH]129015[/ATTACH]
        Nyt ulkopuolelta mutteri 24mm avaimella [ATTACH]129016[/ATTACH] ja sisäpuolelta suojamuovin alta paljastunut M6 mutteri (toinen vasemmalta). [ATTACH]129017[/ATTACH]
        Nyt on koko paketti irrotettavissa. Hapettumaa oli akselin juuressa niin paljon että näytti olevan ihan yhtä puuta. Pienellä ruuvarilla ja teräsharjalla raaputtelin, niin löytyi lukkorengas, jonka poistamalla alkoi systeemi purkautumaan. Muovivasaralla lyömällä akseli irtosi ja sitten vaan puhdistusta. Hapettumaa oli todella paljon, ne kun sai poistettua laitoin alumiinirasvaa reilusti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. [ATTACH]129018[/ATTACH] Lukkorengas on 9mm, jos joku hommaa sellaisen varmuuden vuoksi.
        Itse en purkuohjetta löytänyt, joten ajattelin tällaisen tänne lisätä.
        Kiitos muistutuksesta ! Vaimon kiesi kaipasi juurikin kyseistä operaatiota. Itse, kun ei sillä juuri tule ajeltua, niin tahtoo aina unohtua. Oli sellaanen mukava pikkuoperaatio näin pyhäpäiväksi. Nyt on sen verran reilusti kuparitahnaa akselin ympärillä, etteiköhän tuo jonkin aikaa pelaa.
        työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
        kauppakassina Audi A3 sedan
        kesäkissana Jaguar XKR

        Comment

        • iKivi
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 515
          • Kokkola

          #5
          Kiitos hyvistä ohjeista, tuli oma korjattua!
          E46Ci Facelift, F34Gt

          Ex:
          3-series 4x
          5-series 24x
          7-series 5x
          X3

          Comment

          • pommi
            Bimmer Rookie
            • Jul 2004
            • 100
            • Siilinjärvi

            #6
            Täydennyksenä yllä oleviin ohjeisiin, jos ei mene kaikki kuin Strömsössä.
            Eli omasta vm 04 laitteessa oli tuo avausnapin päälle tuleva mutteri ja sen vastakierreholkki hapettunut niin, että rapsahti poikki.
            Seuraavaksi huomasin, että tuo holkki on hapettunut kiinni avausnappiin.
            Nappi irtosi poraamalla varovasti pieniä reikiä aivan holkin juuresta rikkomatta lasia.
            Uusi nappi on kokonaan muovia, joten uudestaan (ja uudemmissa?) tuota ei tapahdu.
            Jouduin ostamaan koko koneiston 96e sekä avausnapin 42e.
            Sinällään helppo homma huoltaa ennakoivasti, eikä osien vaihtokaan vaikeaa ollut, vain tuon hapettuneen napin irrotus tuotti tuskaa.
            Kuvassa hapettunut mutteri on jo poissa, kun piti väliaikaisesti laittaa kasaan.
            Attached Files
            nyt: Volvo V70 ex: E61 525iA -04, E39 520iA -98, E36 316i compact -97.

            Comment

            • Raven77
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 85
              • Tornio

              #7
              Toimiiko sama korjaus, jos takalasinpyyhin roikkuu välillä kuin ajokoiran häntä?

              Comment

              • puuki
                Bimmer Rookie
                • Nov 2012
                • 38
                • Mikkeli

                #8
                Todennäköisesti varsi on vain löysällä akselista tai ei ole boorilla

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 594
                  • Uusimaa

                  #9
                  Pyyhkijässä on myös sellainen tappi joka osuu moottorin reikään joka veivaa pyyhintä eestaas. Jos avaa takalasin ja sulkee sen niin ei välttämättä osu tappi reikään, menee reisille. Silmällä kyllä näkee sen tapin ja yllä olevissa kuvissa myös. Heilauttaa vähän pyyhintä niin että kuuluu naps niin toimii.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎