Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 LCI 523iAT - N53B25 rahina

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • totakalo
    Newbiemmer
    • Jan 2010
    • 4
    • pirkkala

E61 LCI 523iAT - N53B25 rahina

Koneesta alkoi kuulua epäsäännöllinen, mutta kalliin kuuloinen rahina 2000-3000rpm kierrosten välissä: http://1drv.ms/1Lhg073
    Muilla kierroksilla ääntä ei ainakaan vielä kuuluu. Kabiiniin ääni kuuluu hyvin hennosti, ja voisi vaikka sekoittaa tuulen suhinaa. Mutta koneen päältä kuultuna ongelman kuulee selkeästi.

Löytyykö kokemusta mistä viasta on kyse? Ja miten / missä kannattaa korjauttaa Tampereen seudulla? Ja minkä hintaista lystiä korjauksen pitäisi periaatteessa olla...
    TP
  • Maili
    BTCF Member
    • Aug 2011
    • 446
    • E-pohjanmaa

Eihän vain disa venttiili olisi hajonnut ja raplattaa siellä imusarjan sisällä?
    Niitä ainakin on hajonnut.
    E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
    Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

Comment

• BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

älä enää käynnistä konetta ja tarkista molemmat DISAt. Mulla maksoi vajaat 2,5k€ kun DISA hajosi ja lähti liikenteeseen.

edit. Mulla oli N52, mutta disat ne on sullakin, ja ne on hyvin potentiaalinen äänen lähde. Se isompi disa aukeaa muistaakseni noilla kierroksilla, ja jos se läppä on irtoamassa akselista niin voisin kuvitella sen pitävän ääntä. Itse en sitä ikinä ehtinyt kuulemaan...
      Last edited by BeamR; 19-05-2015, 18:44.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

Comment

• MazterI
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 312
        • Jyväskylä

Moi, mulla tismalleen sama motti ja ääntää tismalleen samalla tavoin. Ääni vaan vaihtelee sen mukaan onko auringonpilkut missä asennossa, onko kylmä vai lämmin jne. Lisäksi tuntuu että tyhjäkäynnillä mulla ääntä on vaikeampi saada aikaan juuri koskaan, vedättäessä kyllä. Mutta ääninäyte kuulostaa pelottavan samalta.

Mulla tuo ääni on ilmennyt pitkään, ja sitä on paikallisella merkkikorjaamollakin ihmetelty. Tuomio oli että se on moottorin ominaisuus, ja että tämä korkeapaineruiskulla varustetut koneet voi pitää tuommoista ääntä (?!?!?).

Vikakoodeja ei mulla ole, meno maistuu kuten ennenkin, kulutukset on ihan samat, tyhjäkäynti siistiä yms., joten minä olen luottavaisin mielin omallani ajellut kyllä todella paljon kilsoja vaikka ääntä on ilmennytkin. Ja totesin että kai sitä on merkkikorjaamoon luotettava.

Ääni on tosiaan niin pieni että sitä ei juuri kyytiläiset huomaa, sisälle sitä pitää osata kuunnella aika tarkkaan. Mulla itselläni on semmoinen käsitys että mulla ääni olisi tullut voimakkaammaksi korkeapainepumpun vaihdon jälkeen. Onko sun autoon tehty mitää remppaa, vai alkoiko ääni yllättäen?

Comment

• MazterI
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 312
          • Jyväskylä

Asia jäi nyt itseäkin vaivaamaan, ja kyllä kai tuo DISA voisi kovin potentiaalinen tähän olla. Tästä näköjään tältä foorumilta löytyy vastaavaa threadia jo aiemminkin ratkaisun kera:

Comment

• totakalo
            Newbiemmer
            • Jan 2010
            • 4
            • pirkkala

DISA venttiili/läppä oli syyllinen! Läppä kolisi osittain irronneena.
            Korjauksen jälkeen moottorin alaveto ehkä hivenen parempaa, mutta saattaa olla myös korvien välinen onnen tunne... Keskikulutusta ajattelin vertailla ennen/jälkeen, ja postata tuloksia tänne mittausten jälkeen.

Osan hinta marmorilla noin 290Eur ja netissä halvin mitä löysin 233Eur. Tunnin työn veloittivat. Asiassa ehkä auttoi täältä saamat vinkit Disaan.
            Näyttäisi olevan myös helppo vaihtaa itse.
            Last edited by totakalo; 29-05-2015, 08:42.
            TP

Comment

• totakalo
              Newbiemmer
              • Jan 2010
              • 4
              • pirkkala

Isot Kiitokset "Maili" ja "BeamR" tietäjille!!!
              TP

Comment

Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎