Announcement

Collapse
No announcement yet.

5xx tuulen suhinat, ok vai ei?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markku55
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2015
    • 200
    • Hanko

    5xx tuulen suhinat, ok vai ei?

    Tänään ajelin hangosta Turkuun ja takaisin, moottoritiellä oli sivuvastainen tuuli, vauhtia n.130km/h ja ilmavirran/tuulen suhinat oli aika voimakkaita.
    Huomasin, että suuri, ei ehkä suurin, mutta suuri osa siis suhinoista tulee ilmastoinnin kautta, kaikki kanavat kun sulki, niin äänet selkeästi hiljeni, tosin ei häipyneet kokonaan.
    Voisko tuolla kanavistossa olla joku pelti väärin kiinni tai puuttuu kokonaan, tai joku tiiviste repsottaa/puuttuu vai onko näinkin hyvin tehdyssä autossa ilmastoinnin kautta tuleva melkoinen suhina vaan hyväksyttävä (missään aiemmissa pienemmissä autoissa ei ilmanvaihdon kautta ole tullut vastaavia suhinoita, mm Peugeot 307W, Renault Laguna, Skoda Octavia 2008 jne.).
    Rengasäänet on jopa karkealla asfaltilla pienemmät kuin nämä suhinat, hyvällä asfaltilla ei kuulu kuin tuulen suhinat.
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7531
    • Jyväshyvä

    #2
    Originally posted by markku55 View Post
    (missään aiemmissa pienemmissä autoissa ei ilmanvaihdon kautta ole tullut vastaavia suhinoita, mm Peugeot 307W, Renault Laguna, Skoda Octavia 2008 jne.).
    Rengasäänet on jopa karkealla asfaltilla pienemmät kuin nämä suhinat, hyvällä asfaltilla ei kuulu kuin tuulen suhinat.
    Em. autoissa ei suhinat kuulu kaiken muun melun seasta...

    Onko autosi laajennetulla automaatti-ilmastoinnilla? Jos on, onko siellä mikä asento käytössä?

    En itse ainakaan ole mitään erityistä huomannut, jos meinaat että tuuli vaikuttaa ilmsastoinnin huminaan, onko sinulla raitisilmansuodattimet paikoillaan ja onhan niiden kotelot kunnolla kiinni (pohja on 3 käännettävällä muovinastalla kiinni / puoli)...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • revote
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2013
      • 1886
      • Hollola

      #3
      Mulla kuuluu tuulen tuiverrus myös, tosin epäilen että se tulee panoraaman kautta jostain. Vähenee jos laitan verhoilun kiinni mutta en haluaisi laittaa ko kabiini on mukavan avara ja valoisa.

      Onko tälle mitään tehtävissä?
      | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        #4
        Originally posted by revote View Post
        Mulla kuuluu tuulen tuiverrus myös, tosin epäilen että se tulee panoraaman kautta jostain. Vähenee jos laitan verhoilun kiinni mutta en haluaisi laittaa ko kabiini on mukavan avara ja valoisa.

        Onko tälle mitään tehtävissä?
        Sukulaismies laittoi ex. e61:eensä lisätiivisteen siihen lasin etureunaan.
        Toki sitä lasia voi säätääkkin, isompi lasi on 6 kpl torxeilla kiinni...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • markku55
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2015
          • 200
          • Hanko

          #5
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Em. autoissa ei suhinat kuulu kaiken muun melun seasta...

          Onko autosi laajennetulla automaatti-ilmastoinnilla? Jos on, onko siellä mikä asento käytössä?

          En itse ainakaan ole mitään erityistä huomannut, jos meinaat että tuuli vaikuttaa ilmsastoinnin huminaan, onko sinulla raitisilmansuodattimet paikoillaan ja onhan niiden kotelot kunnolla kiinni (pohja on 3 käännettävällä muovinastalla kiinni / puoli)...
          Käytän automatiikkaa joka perustuu noihin vasemman ja oikean puolen kiertonuppeihin, en suoraan sanoen ole oikein perillä näin monimutkaisista säätömahiksista, mikä lie on tilanne kun valitsen keskimmäisen kiertonupin vasen/oikea sijaan?
          Asentona ei ole intensiivinen vaan se keskimmäinen vaihtoehto, tosin nuo kuvaruudun kuvat ovat hieman oudot, ihan kuin intensiivinen johtaisi virtauksen ylöspäin, keskimmäinen vaakasuoraan ja vaatimattomin alaspäin - huh, eipä olleet aiemmat automaatti-ilmastoinnit ihan näin monimutkaisia.
          Mutta kerran vielä, ilmastointi suhisee myös kaupunkinopeuksissa enemmän kuin nuo aiemmat "laaduttomat" autot.
          Ymmärtäisin jos kyse olisi vaikkapa puhaltimien laakerointien vinkunasta, mutta kun ei ole.
          Itse asiassa puhaltimien teho ei nykyasetuksilla kunnolla riitä edes mustan auton sisälämpötilan viileänä pitämiseen, eli jos ilmat tästä lämpenevät, niin suhinat vaan voimistuvat - oletan. Tämän päivän reissulle valitsin valkoisen pike'paidan jotta aurinko ei aiheuttaisi lisäongelmia, mutta siitä huolimatta oli hieman hikinen olo.
          Poika istui takapenkillä, ja hänkin kuuli kovan kohinan etupuolelta, hänen ilmastointisuuttimet takana ei kuulemma aiheuttaneet kohinaa/suhinaa, vaan hän saattoi säätää niitä vapaasti ilman suhinan voimakkuuden muutoksia.
          Olen ymmällä

          Comment

          • JP-76
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 1060
            • Kanta-Häme

            #6
            Tervetuloa kokeilemaan uutta f30-sarjalaista: ei osaa sanoa kumpi häiritsee enemmän, tuulensuhinat vai järkyttävä rengasmelu
            Kalusto:
            BMW 550i xDrive -14
            BMW S1000R -17
            Toyota Proace -15

            Comment

            • Mikiis
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2013
              • 906
              • Oulu

              #7
              Originally posted by markku55 View Post
              Käytän automatiikkaa joka perustuu noihin vasemman ja oikean puolen kiertonuppeihin, en suoraan sanoen ole oikein perillä näin monimutkaisista säätömahiksista, mikä lie on tilanne kun valitsen keskimmäisen kiertonupin vasen/oikea sijaan?
              Asentona ei ole intensiivinen vaan se keskimmäinen vaihtoehto, tosin nuo kuvaruudun kuvat ovat hieman oudot, ihan kuin intensiivinen johtaisi virtauksen ylöspäin, keskimmäinen vaakasuoraan ja vaatimattomin alaspäin - huh, eipä olleet aiemmat automaatti-ilmastoinnit ihan näin monimutkaisia.
              Mutta kerran vielä, ilmastointi suhisee myös kaupunkinopeuksissa enemmän kuin nuo aiemmat "laaduttomat" autot.
              Ymmärtäisin jos kyse olisi vaikkapa puhaltimien laakerointien vinkunasta, mutta kun ei ole.
              Itse asiassa puhaltimien teho ei nykyasetuksilla kunnolla riitä edes mustan auton sisälämpötilan viileänä pitämiseen, eli jos ilmat tästä lämpenevät, niin suhinat vaan voimistuvat - oletan. Tämän päivän reissulle valitsin valkoisen pike'paidan jotta aurinko ei aiheuttaisi lisäongelmia, mutta siitä huolimatta oli hieman hikinen olo.
              Poika istui takapenkillä, ja hänkin kuuli kovan kohinan etupuolelta, hänen ilmastointisuuttimet takana ei kuulemma aiheuttaneet kohinaa/suhinaa, vaan hän saattoi säätää niitä vapaasti ilman suhinan voimakkuuden muutoksia.
              Olen ymmällä
              No ei kyllä tuo mulla, eikä sukulaisen lci-vehkeessä pidä ääntä, ei edes tuulella. Mutta lueppa vikakoodit, tai luetuta. Mulla samanmoisia ajatuksia tuosta kabiinin kylmenemisestä, varsinkin auringonpaisteessa ajellessa, tuntuu ettei pidä niin viileenä, kuin sukulaisen lci, ja emännän E91. No mulla pukkaa vikakoodia "interior temperature sensor fan", en kyllä joutanut perehtyyn mitä tarkalleen tuo tarkoittaa. Mutta nyt huomannu, että voi olla kuuma, ja jonkun matkan päästä huomaa ilmastoinnin pukkaavan kylmää normaalisti.

              Ja on kylmäaineet tallella...
              F11 530d -11
              E91 -06 320d
              x2 Tuikut
              Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

              Comment

              • markku55
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2015
                • 200
                • Hanko

                #8
                Originally posted by JP-76 View Post
                Tervetuloa kokeilemaan uutta f30-sarjalaista: ei osaa sanoa kumpi häiritsee enemmän, tuulensuhinat vai järkyttävä rengasmelu
                Meni taas eka teksti taivaan tuuliin, joten uusi yritys.
                Rengasmelun osalta olen hankkinut eteen Goodyear Efficientgrip Performance renkaat, mutta takagummit on edelleen ilmeisen äänekkäät Pirellin Cinturato P7 Run Flat renkaat.
                En ole tosin kovinkaan vakuuttunut, että nuo takarenkaat olisi hurjasti äänekkäämmät kuin eturenkaat, mutta joo, karkealla asfaltilla kyllä.
                Kuvittelin aikoinaan, että mm TM:n testien mukaan BMW5xx sarjan autot on yksiä markkinoiden hiljaisimmista autoista pois lukien jotkut tavan tallaajan ulottumattomissa olevat luxus autot.
                Tinnitukseni kannalta en koe BMW:n antaneen mitään etua suhteessa edelliseen saman 2008 vuosimallin Skoda Octavia 2TDi malliin - valitettavasti.
                Onko minua höynäytetty, TM on kertonut muunneltua totuutta ja minun on tyydyttävä kuuloni heikkenemiseen tästä kuolemaan asti:(

                Comment

                • Mikiis
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2013
                  • 906
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by markku55 View Post
                  Meni taas eka teksti taivaan tuuliin, joten uusi yritys.
                  Rengasmelun osalta olen hankkinut eteen Goodyear Efficientgrip Performance renkaat, mutta takagummit on edelleen ilmeisen äänekkäät Pirellin Cinturato P7 Run Flat renkaat.
                  En ole tosin kovinkaan vakuuttunut, että nuo takarenkaat olisi hurjasti äänekkäämmät kuin eturenkaat, mutta joo, karkealla asfaltilla kyllä.
                  Kuvittelin aikoinaan, että mm TM:n testien mukaan BMW5xx sarjan autot on yksiä markkinoiden hiljaisimmista autoista pois lukien jotkut tavan tallaajan ulottumattomissa olevat luxus autot.
                  Tinnitukseni kannalta en koe BMW:n antaneen mitään etua suhteessa edelliseen saman 2008 vuosimallin Skoda Octavia 2TDi malliin - valitettavasti.
                  Onko minua höynäytetty, TM on kertonut muunneltua totuutta ja minun on tyydyttävä kuuloni heikkenemiseen tästä kuolemaan asti:(
                  No vaihdappa ne takaset, ja käy uudestaan kokeileen skeidaa, voi aika kullata muistot

                  Sillä oletuksella, ettet ole käynyt nykyään vertaamassa...
                  F11 530d -11
                  E91 -06 320d
                  x2 Tuikut
                  Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1422

                    #10
                    E39,e6x ja e1x ovat olleet luokkansa hiljaisimpia autoja ja ainoastaan 2-3x kalliimmat autot saattavat olla hiljaisempia (MB S- sarja, Lexus 600, RR) Rengasvalinnalla on toki merkittävä osuus sisämelusta määrään sekä sävyyn ja olen ajatellut siirtyä seuraavaksi ContiSilent renkaisiin minimoidakseni rengasmelun. Pirellit ovat perinteisesti olleet äänekkäitä.

                    Saattaa kuulostaa hassulta, mutta korvatulpat (tai vastamelukuulokkeet) korvissa autoilu on mielenkiintoinen kokemus. Kun kuulokkeet otti pois korvista loppumatkasta, luulin e39:sin olevan rikki. Niin paljon oli kaikkea melua läsnä.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2325
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by markku55 View Post
                      Tinnitukseni kannalta en koe BMW:n antaneen mitään etua suhteessa edelliseen saman 2008 vuosimallin Skoda Octavia 2TDi malliin - valitettavasti.
                      Onko minua höynäytetty, TM on kertonut muunneltua totuutta ja minun on tyydyttävä kuuloni heikkenemiseen tästä kuolemaan asti:(
                      Saattaapi olla myös että on aika kullannut muistoja... Toisaalta eikö se kannata sitten vaihtaa bemu takaisin skoodaan jos se tuntui enemmän omalta autolta?

                      Itse ajelin vuosia sitten Octavian RS-TDi:llä viikon verran (tuli vaihdossa) ja mieleen jäi lähinnä se korvia huumaava rengasmelu motarilla. Heti ensimmäisenä päivänä päätin että ko. auto lähtee samantien myyntiin sen metelin vuoksi. Motarilla ei pystynyt kuuntelemaan edes radiota että olisi jotain selvää siitä saanut. Hyvää siinä autossa oli lähinnä se, että ostajaa ei tarvinnut etsiä kahta päivää pidempään.

                      Väittäisin perstuntumalta että Octavian meteli kuskinpenkiltä kuunneltuna on vähintään kaksinkertainen motarivauhdissa verrattuna E61:seen.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • revote
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1886
                        • Hollola

                        #12
                        Markku hakee koko ajan keskusteluita joissa pääsee vertaamaan bemaria vanhoihin kulkineisiinsa. Veikkaan, että tarkoitus ei ole tutustua bemarin sielunelämään - eli hakea vinkkejä - vaan pelkästään aloittaa hivenen provoavia keskusteluita ja todennäköisesti nauraa partaansa kun bemaristit nousevat takajaloilleen.
                        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                        Comment

                        • Mikiis
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2013
                          • 906
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by JKK View Post
                          Saattaapi olla myös että on aika kullannut muistoja... Toisaalta eikö se kannata sitten vaihtaa bemu takaisin skoodaan jos se tuntui enemmän omalta autolta?

                          Itse ajelin vuosia sitten Octavian RS-TDi:llä viikon verran (tuli vaihdossa) ja mieleen jäi lähinnä se korvia huumaava rengasmelu motarilla. Heti ensimmäisenä päivänä päätin että ko. auto lähtee samantien myyntiin sen metelin vuoksi. Motarilla ei pystynyt kuuntelemaan edes radiota että olisi jotain selvää siitä saanut. Hyvää siinä autossa oli lähinnä se, että ostajaa ei tarvinnut etsiä kahta päivää pidempään.

                          Väittäisin perstuntumalta että Octavian meteli kuskinpenkiltä kuunneltuna on vähintään kaksinkertainen motarivauhdissa verrattuna E61:seen.
                          Sen verran puuhun tähän, että onhan octavia ihan eri luokkaa,kuin Suberb, niinkuin huonossa mielessä

                          Edit: Minun moka, jostain kumman syystä luin, että Markku vertasi Suberbiin.

                          Originally posted by revote View Post
                          Markku hakee koko ajan keskusteluita joissa pääsee vertaamaan bemaria vanhoihin kulkineisiinsa. Veikkaan, että tarkoitus ei ole tutustua bemarin sielunelämään - eli hakea vinkkejä - vaan pelkästään aloittaa hivenen provoavia keskusteluita ja todennäköisesti nauraa partaansa kun bemaristit nousevat takajaloilleen.
                          Minä kyllä vahvasti epäilen, jos vain puheet iästä pitävät paikkaansa. Tai sitten kunnon trolli.
                          Last edited by Mikiis; 23-05-2015, 09:38.
                          F11 530d -11
                          E91 -06 320d
                          x2 Tuikut
                          Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                          Comment

                          • heifetz
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2015
                            • 429
                            • Finland

                            #14
                            Ocu2:sta E61 siirtyneenä voin myös allekirjoittaa että auto on todella hiljainen, mutta vain jos kattoluukun verhoilu on kiinni. Jos verhoilu on auki, kuulee katonrajasta tasaista suhinaa. Jokatapauksessa on tämä malli hiljaisempi kuin esim. uusi E-sarjalainen.
                            Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                            Ex. E81 118d LCI Bluewater

                            Comment

                            • heifetz
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2015
                              • 429
                              • Finland

                              #15
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Toki sitä lasia voi säätääkkin, isompi lasi on 6 kpl torxeilla kiinni...
                              Mitens tämä vaikuttaa suhinoihin? Kiristämällä on tiiviimmin tiivesteessä?
                              Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                              Ex. E81 118d LCI Bluewater

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎