Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530D xenonien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pepper1976
    Bimmer Rookie
    • Oct 2014
    • 144
    • Forssa

    E60 530D xenonien vaihto

    Elikkäs onnistuuko miten ja mistä sais edukkaat polttimot? Kuskin puolen lähivalo sanoi soppparinsa irti.
    Last edited by Pepper1976; 04-06-2015, 19:58.
  • Aski
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 93
    • Finland

    #2
    Kerrankin pystyy vastaamaan kokemuksen (kokonaista 2 poltinta vaihtanut) tuomalla rintaäänellä . Ainakin umpiot irroittamalla saa vaihdettua, en edes koittanut mitää muuta. Pelkän polttimon vaihto ei juuri eroa minkään muunkaan polttimon vaihdosta. Täältä latasin pdf-ohjeen.

    Comment

    • Pepper1976
      Bimmer Rookie
      • Oct 2014
      • 144
      • Forssa

      #3
      Ok, eli ei siis mikään iso juttu.

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        #4
        Ei oo mikään iso juttu, ajattelin myös minä katsottuani youtubesta ja palstalta ohjeet. Vaihdoin xenon-polttimoita eilen illalla 6 tuntia ja vielä on muutama ruuvi irti.

        Ensin toinen umpio irti ja se oli kädessä 3 minuutissa. Lampun vaihto minuutin siihen lisää. Umpion takaisin tunkemista tai sen yrittämistä seuraavat 2 tuntia. Toisen umpion irrotus ja puskurin irrotuksen ohjeen etsiminen ja suorittaminen seuraavat 2 tuntia. Osien liimailua ja kasausta puolitoista tuntia. Harvoin on ollu ranskalaiset hermot niin koetuksella kuin eilen.

        Se, että en saanut umpioita oikein takaisin paikalleen puskuria irrottamatta johtui siitä, että ne umpion alla olevat umpion "telineet", Headlight brackets (osa #7), oli joku edellinen vaihtaja saanu murjottua poikki, joten umpiossa olevat kohdistusjutskat eivät ahtaassa tilassa osuneet sitten millään kohdalleen umpiota takaisin laittaessa. Bracketit vaan taipuilivat ja heiluivat siellä ja ei ollut tilaa kädelle tai sormille auttaa niitä kohdistuskiskoja alulle. Puskurin ollessa pois edestä, umpioiden asennus oli toki sitten helppo.

        Molemmat bracketit oli siis hajalla. Minusta ne on alimitoitetut lirpakkeet. Lisäksi vaikutti, että valojen tuottama lämpö oli haurastuttanut muovilaadun kovaksi ja helposti murtuvaksi. Minun purkaessa kräk-ääniä ei kuulunut ja murtumasaumat olivat likaisia, joten joku muu ne on joskus murjonut rikki. Pitää tilata uudet ja vaihtaa ne joskus ajan kuluksi. Tosin nyt homma on opeteltu, niin ei varmaan mee kuutta tuntia... Toisen bracketin sain epoksilla korjattua suunnilleen ehjäksi mutta toisesta puuttui jo palojakin sen verran, että ei mitään toivoa. Umpiot kuitenkin istuu tukevasti paikallaan onneksi.

        Noloahan se on 6 tuntia vaihtaa polttimoita, mutta ajattelin jakaa tarinan kuitenkin.
        Last edited by Ha2; 14-07-2015, 10:03.
        E61 525d LCI

        Comment

        • vekkuli
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1326
          • Liminka

          #5
          Originally posted by Ha2 View Post
          Ei oo mikään iso juttu, ajattelin myös minä katsottuani youtubesta ja palstalta ohjeet. Vaihdoin xenon-polttimoita eilen illalla 6 tuntia ja vielä on muutama ruuvi irti.

          Ensin toinen umpio irti ja se oli kädessä 3 minuutissa. Lampun vaihto minuutin siihen lisää. Umpion takaisin tunkemista tai sen yrittämistä seuraavat 2 tuntia. Toisen umpion irrotus ja puskurin irrotuksen ohjeen etsiminen ja suorittaminen seuraavat 2 tuntia. Osien liimailua ja kasausta puolitoista tuntia. Harvoin on ollu ranskalaiset hermot niin koetuksella kuin eilen.

          Se, että en saanut umpioita oikein takaisin paikalleen puskuria irrottamatta johtui siitä, että ne umpion alla olevat umpion "telineet", Headlight brackets (osa #7), oli joku edellinen vaihtaja saanu murjottua poikki, joten umpiossa olevat kohdistusjutskat eivät ahtaassa tilassa osuneet sitten millään kohdalleen umpiota takaisin laittaessa. Bracketit vaan taipuilivat ja heiluivat siellä ja ei ollut tilaa kädelle tai sormille auttaa niitä kohdistuskiskoja alulle. Puskurin ollessa pois edestä, umpioiden asennus oli toki sitten helppo.

          Molemmat bracketit oli siis hajalla. Minusta ne on alimitoitetut lirpakkeet. Lisäksi vaikutti, että valojen tuottama lämpö oli haurastuttanut muovilaadun kovaksi ja helposti murtuvaksi. Minun purkaessa kräk-ääniä ei kuulunut ja murtumasaumat olivat likaisia, joten joku muu ne on joskus murjonut rikki. Pitää tilata uudet ja vaihtaa ne joskus ajan kuluksi. Tosin nyt homma on opeteltu, niin ei varmaan mee kuutta tuntia... Toisen bracketin sain epoksilla korjattua suunnilleen ehjäksi mutta toisesta puuttui jo palojakin sen verran, että ei mitään toivoa. Umpiot kuitenkin istuu tukevasti paikallaan onneksi.

          Noloahan se on 6 tuntia vaihtaa polttimoita, mutta ajattelin jakaa tarinan kuitenkin.
          Sehän on ollut tuskainen taival... Mulla ois ehyet kiinnikket hyllyssä.
          E93 ///M3
          E60 530dA aka M5
          F11 525dA Xdrive
          Tesla model 3 LR MY22

          Comment

          • mr81
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 300
            • PK-seutu

            #6
            Xenonin vaihdon jälkeen pitäisi tarkistaa valojen suuntaukset.
            E65 730d '08 Monaco blue
            Ex: E60 523iA '08

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Originally posted by mr81 View Post
              Xenonin vaihdon jälkeen pitäisi tarkistaa valojen suuntaukset.
              Koskeeko kyseinen ohje BMWtä ?
              En ole muun merkkisissä ikinä säätänyt tai tarkistanut edes suuntauksia, katsastuksissa ei huomauttamista ole ollut joten suuntaus pysynyt kyllä ihan samana vaihdon jälkeen. Eihän sitä polttimoa kai edes saa paikoilleen väärin ja automaattinen korkeudensäätö hoitanee korkeussäädön ?

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Koskeeko kyseinen ohje BMWtä ?
                En ole muun merkkisissä ikinä säätänyt tai tarkistanut edes suuntauksia, katsastuksissa ei huomauttamista ole ollut joten suuntaus pysynyt kyllä ihan samana vaihdon jälkeen. Eihän sitä polttimoa kai edes saa paikoilleen väärin ja automaattinen korkeudensäätö hoitanee korkeussäädön ?
                Pitäähän perussäädön olla kohdallaan vaikka automaattinen korkeussäätö onkin. Pieniä muutoksia suuntaukseen saattaa tulla aina kun umpion käyttää irti, mutta ei liene vaikutusta käytännössä. Oman auton vasemman umpion valokuviosta katsastusmies ei oikein tykännyt, mutta korjaantui kun otti päältä pikku luukun auki ja käänsi valintavivusta jolla valitaan ajaako oikean vai vasemman puoleisessa liikenteessä. En kyllä tiedä missä vaiheessa tuo on kääntynyt väärään asentoon. Ohjekirjan selitys miten vivun kuuluu olla on mielestäni aika sekava.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎