Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53 päästöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoPe
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 251
    • Helsinki

    N53 päästöt

    Auto on F10, mutta laitoin tänne kun noita F10 N53 ei ole kuin kourallinen Suomessa.

    Autooni vaihdettiin juuri kaikki suuttimet tyhjäkäyntiongelman (suuttimet vuosi) takia.

    Kävin kuitenkin testauttamassa lähihuoltopajassa päästöt ja sain seuraavat:

    OBD-testi OK

    RPM 2390
    Lämpö 89 C
    CO 0,01
    CO2 6.8
    HC 16
    O2 11.10
    Lambda 2,150

    Eli lambda heitti suht rajusti. Kierroksia antaessa 6000 lambda laski n. 1.200. Arvojen mukaan kone kävisi siis laihalla tai laihaseoksella.

    Trafilla on tälläinen tiedote: http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...mbda_arvot.pdf

    Tuon mukaan siis oltaisiin rajoissa.

    Auto on menossa juuri tuulilasin vaihtoon merkkihuoltoon ja ennen suuttimien vaihtoa tehdyssä vikakoodiskannauksessa tuli Nox-sensorista valitus. Lähinnä ajan takaa sitä että marmorilla aleta heti rahastamaan turhilla sensorien vaihdoilla, jos vikakoodia ei nyt ole ja arvot on ok. Onko muilla N53 omistajilla mitään kokomusta päästöarvoista?
    KoPe
    --------
    Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91
  • Mnederst
    Bimmer Rookie
    • Sep 2014
    • 88
    • Espoo

    #2
    Mulla oli syksyllä herja Nox-sensorista (30E9), vähän sen jälkeen N53-moottorin suuttimet ja puolat menivät vaihtoon. Tässä tapauksessa Laakkonen ei alkanut vaihtamaan mitään sensoreita, vaan olivat ainoastaan pakottaneet regeneroinnin päälle.

    Mielenkiintoista nähdä, mitä omassa päästömittauksessa tulee vastaan. Muuta haittaa ei mahdollisesta sensoriviasta kai ole kuin korkeampi bensan kulutus.

    EDIT: Löytyi myös selkeä ohje sensorin vaihtamiseen itse (.pdf vikassa postauksessa):
    Fahren tut er sehr gut, man merkt nichts davon. P122C NOx-Sensor (Bank 1) - Kurzschluss, P121F NOx-Sensor linearer Lambdasignalkreis (Bank 1) - Kurzschluss,…
    Last edited by Mnederst; 09-06-2015, 14:31.

    Comment

    • jake2710
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 828

      #3
      Originally posted by Mnederst View Post
      Mulla oli syksyllä herja Nox-sensorista (30E9), vähän sen jälkeen N53-moottorin suuttimet ja puolat menivät vaihtoon. Tässä tapauksessa Laakkonen ei alkanut vaihtamaan mitään sensoreita, vaan olivat ainoastaan pakottaneet regeneroinnin päälle.

      Mielenkiintoista nähdä, mitä omassa päästömittauksessa tulee vastaan. Muuta haittaa ei mahdollisesta sensoriviasta kai ole kuin korkeampi bensan kulutus.

      EDIT: Löytyi myös selkeä ohje sensorin vaihtamiseen itse (.pdf vikassa postauksessa):
      http://www.motor-talk.de/forum/nox-s...l#post35888843

      30E9 on katalysaattorista koodi. Yleensä jos NOx anturilta tulee yksikin koodi niin jotain siinä on.

      Ja happihyppely kuuluu asiaan...

      Comment

      • KoPe
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 251
        • Helsinki

        #4
        Vein auton marmorille lasinvaihtoon ja näytin pakokaasutestin arvoja. Sanoivat että on normaalia. Jos homogenius-mode päällä niin sitten voi olla rajoissa. Huomenna tietää onko Nox nostanut vikakoodia. En ole ihan varma, mutta jostain jäi mieleen että tuo 30E9 koodi on laskennallinen aging error, joka pitäisi poistua nollaamalla Noxin ikä ja/tai kertyneet päästöt. Kokeneemmat tietänee.
        KoPe
        --------
        Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

        Comment

        • jake2710
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 828

          #5
          Originally posted by KoPe View Post
          Vein auton marmorille lasinvaihtoon ja näytin pakokaasutestin arvoja. Sanoivat että on normaalia. Jos homogenius-mode päällä niin sitten voi olla rajoissa. Huomenna tietää onko Nox nostanut vikakoodia. En ole ihan varma, mutta jostain jäi mieleen että tuo 30E9 koodi on laskennallinen aging error, joka pitäisi poistua nollaamalla Noxin ikä ja/tai kertyneet päästöt. Kokeneemmat tietänee.
          Poistuu vaihtamalla katalysaattori (ilmoittamalla).

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1961
            • Hki

            #6
            Originally posted by KoPe View Post
            Vein auton marmorille lasinvaihtoon ja näytin pakokaasutestin arvoja. Sanoivat että on normaalia. Jos homogenius-mode päällä niin sitten voi olla rajoissa. Huomenna tietää onko Nox nostanut vikakoodia. En ole ihan varma, mutta jostain jäi mieleen että tuo 30E9 koodi on laskennallinen aging error, joka pitäisi poistua nollaamalla Noxin ikä ja/tai kertyneet päästöt. Kokeneemmat tietänee.

            Eikö homomoodissa lambdan pitäis olla 1.00?

            Toiseksi 30E9 lähtee pois ajamalla polttoajo. Syynä koodiin on pätkä-ajo. Siihen ei anturin/puola/suutin vaihto auta jos kerran ne toimii. Niiden toiminan näkee testerillä.

            Comment

            • jake2710
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 828

              #7
              Originally posted by Vanquish View Post
              Eikö homomoodissa lambdan pitäis olla 1.00?

              Toiseksi 30E9 lähtee pois ajamalla polttoajo. Syynä koodiin on pätkä-ajo. Siihen ei anturin/puola/suutin vaihto auta jos kerran ne toimii. Niiden toiminan näkee testerillä.

              Jaa että ajamalla pitäisi lähteä. Kahdesta N53 ei lähtenyt vaikka kuinka polttomoodia laitto ja motarilla paino menemään, ei edes laittanut polttomoodiin vaan meni aina homogeneous moodissa.

              Comment

              • Milko75
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 852
                • Kuopio

                #8
                Nostellaanpas tätä, eli lukaisin tänään vikakoodit ja antoi
                Nitric oxide catalyst aging / DFE Failure – Code: 0030E9

                Eli NOX katalysaattorista tuli herjaa.

                Auto on ollut omistuksessani vasta muutaman viikon ja todella pientä ajoa on ollut, tosin viime vkl 400 km matka-ajoa.

                Auton kulutus on hyvinkin maltillista, tuo viime vkl reissu oli 8 litran keskikulutuksella, missä 95% matkaa

                Viime katsastuksessa arvot:
                CO% = 0,10
                C02 = 15,10
                HC ppm = 3
                O2 = 0,10
                Lambda = 1,000

                Kysymys kuuluukin, onko tuo NOX katti nyt menossa vaihtoon vai voiko tuota vikatilaa kokeilla poistaa tuolla polttoajolla tai muuten? Tai onko noissa viime katsastusarvoissa mitään silmille hyppäävää?
                Last edited by Milko75; 11-02-2018, 17:40. Reason: tiedon lisäys
                G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎