Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laatikon lämmönvaihtimen tulppaus...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jusv
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 145
    • Turenki

    Laatikon lämmönvaihtimen tulppaus...

    ...kuten arvaatte, lämmöt nousee huonosti.

    EGR on uusi...seuraavaksi ajattelin rajata jomman kumman termarin pois. Koitin lueskella elämää pidempää threadia aiheesta mutta jäi kaivelemaan tuo ohje laatikon lämmönvaihtimen kierron litistyksestä...kun kattelin kuvia, vaihtomeen menee (duh) kaksi letkua, toinen lähtee syylärin oikeasta yläkumasta (oikeasta siis kun katsotaan auton niin kun autoa kuuluu kattella, ratin takaa pihalle) ja toinen menee siellä syylärin vasemmalla puolen alhaalla heti vaihtomelta (oikealta kun katsoo niin kuin näitä bemareja aika usein joutuu katsomaan, eli nokka konepellin alla).

    Eikös se olisi helpompi rutata siitä syylärin oikeelta puolen missä letku on ylhäällä kuin alkaa kammeta lukkopihtejä sinne jonnekin lämmönvaihtimen nurkille?

    Kiits

    Jussu
  • exautisti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1267
    • oulu

    #2
    Se on ihan sama mistä kohti sen kierron katkaisee.
    -99 punane passatti

    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

    Tuikun softat
    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

    www.mcars.fi

    Kysy 041-5056506

    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10031
      • KVLA

      #3
      Ei kai se laatikon lämmönvaihdin näillä keleillä sitä moottorin lämmönnousua paljoa hidasta.Päätermaria veikkaisin?

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7524
        • Jyväshyvä

        #4
        Kattokaa impalla tai muulla laatikon lämmöt, jos ne on ajossa reilusti alle 90 astetta niin voi vuotaa, jos ne on 90 pinnassa tai yli niin turha tulpata...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • exautisti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1267
          • oulu

          #5
          Jos tuntuu ettei lämpene niin on tosi helppo egr ja lämmönvaihin sulkea pois. Tosin kesäksi erikoinen ongelma,eikä kauheesti oo tähän vuodenaikaan tullu testailtua...
          -99 punane passatti

          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

          Tuikun softat
          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

          www.mcars.fi

          Kysy 041-5056506

          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

          Comment

          • jusv
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 145
            • Turenki

            #6
            Originally posted by exautisti View Post
            Jos tuntuu ettei lämpene niin on tosi helppo egr ja lämmönvaihin sulkea pois. Tosin kesäksi erikoinen ongelma,eikä kauheesti oo tähän vuodenaikaan tullu testailtua...
            Missä se kesä on? Kun kurkin lämpöjä tossa yks ilta oli 10 astetta ja vettä tuli kaatamalla. Lämpöjä en saanu millään 78 korkeemmalle ja kun egrn tukkiminen ei auttanut ajattelin kokeilla kumpi falskaa. Kumpaankaan muuhun ei ole koskaan koskettu...EGR on nyt kahteen kertaan vaihdettu ja kyllä tuo on käynyt 82-83 asteessa aiemmin. Otaksun että 4 vuodessa EGR olisi ollut kaput mutta sen vaihto ei auttanut, toisaalta tiiviste vuoti joten uusi termari meni samassa.

            Comment

            • jusv
              Bimmer Rookie
              • Aug 2010
              • 145
              • Turenki

              #7
              Originally posted by MajorDrake View Post
              Kattokaa impalla tai muulla laatikon lämmöt, jos ne on ajossa reilusti alle 90 astetta niin voi vuotaa, jos ne on 90 pinnassa tai yli niin turha tulpata...
              Sehän se on tietysti myös vaihtoehto, kas kun ei tullu mieleen Kiits!

              Comment

              • kaarjus
                Newbiemmer
                • Jul 2015
                • 12
                • Nurmijärvi

                #8
                ei kuulosta kauhean viisaalta kuristaa automaattilaatikon jäähdytystä. Hetkellinen apu koneen lämpeämiseen kun takuulla kostautuu vaihteiston öljyn ennenaikaisena vanhenemisena ja kulumisena.

                Noissa isojen autojen automaatti askeissa (zf) öljynvaihtovälin tuntuu määrittävän öljyn lämpötila. Mitä matalampi sitä pidempi vaihtoväli. Ja nuo uudemmat on "lifetime" öljyllä -> siis laatikon oikeanlainen lämmönhallinta on tärkeää, kun siellä on viellä kapealla lämpötila-alueella toimiva öljy...
                e61 mopodiesel
                opel i500

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10031
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by kaarjus View Post
                  ei kuulosta kauhean viisaalta kuristaa automaattilaatikon jäähdytystä. Hetkellinen apu koneen lämpeämiseen kun takuulla kostautuu vaihteiston öljyn ennenaikaisena vanhenemisena ja kulumisena.

                  Noissa isojen autojen automaatti askeissa (zf) öljynvaihtovälin tuntuu määrittävän öljyn lämpötila. Mitä matalampi sitä pidempi vaihtoväli. Ja nuo uudemmat on "lifetime" öljyllä -> siis laatikon oikeanlainen lämmönhallinta on tärkeää, kun siellä on viellä kapealla lämpötila-alueella toimiva öljy...
                  Eiköhän tuossa nyt ole kuitenkin kyse hetkellisestä testauksen aikaisesta tulppaamisesta.Eikä lopullisesta ratkaisusta.

                  Comment

                  • jusv
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2010
                    • 145
                    • Turenki

                    #10
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Eiköhän tuossa nyt ole kuitenkin kyse hetkellisestä testauksen aikaisesta tulppaamisesta.Eikä lopullisesta ratkaisusta.
                    Juuri näin

                    Comment

                    • jusv
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2010
                      • 145
                      • Turenki

                      #11
                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Kattokaa impalla tai muulla laatikon lämmöt, jos ne on ajossa reilusti alle 90 astetta niin voi vuotaa, jos ne on 90 pinnassa tai yli niin turha tulpata...
                      Koitin INPA:lla kyttiä...en saa laatikon lämpöjä pirullakaan yli 70 asteen...voiko tuo johtua jostain muusta kuin lämmönvaihtimesta?

                      Mun INPA herjaileen alati jostain virheestä skriptin ajossa...mistä lie johtuu. Koitan instailla toiseen koneeseen kun kerkiän...

                      Comment

                      • energon
                        Newbiemmer
                        • May 2013
                        • 12
                        • Suomen tuulinen kaupunki

                        #12
                        Saman asian parissa painiskelen. EGR- ja normitermari vaihdettu ja sillä sain lämmöt nousemaan koneessa ~50C -> ~80C. Tuon 80 astetta saa tauluun kun ajelee puolisen tuntia. Laatikon lämmöt nousee samassa ajassa ehkä jonnekin 45 tienoille. Tänään kun ajon jälkeen käytin paikallaan ja näpräsin INPAa odottellessa niin sain laatikon lämmöt nousemaan juuri ja juuri yli 60 asteen. Ei taida hirveästi olla epäselvyyttä ongelmasta..

                        Lämpöongelmien tiimoilta olen seuraillut sitä kierroslukumittarin ulkokehän "punarajaa" ja se laskee alemmas periaatteessa lähes joka kerta kun autoon laittaa virrat päälle. Vaikka vaan käyttäisi virrat päälle-pois-päälle niin laskee ainakin ajon jälkeen. Tällä hetkellä alkaa jo jostain 1500rpm.. ei tosin riitä enää sinne viiteen tonniin vaan loppuu jossain 3500 tienoilla.. :think Voisko vaan johtua noista laatikon lämmöistä? Jotkut optimaalisten ajo-olosuhteiden ehdot ei täyty ja narauttaa pikkusen alaspäin tms.. En oikein mistään löytänyt infoa että mitä tuo häkkyrä tarkkailee ja minkä perusteella pyörii eikä tullut vastaan muita joilla olisi vastaavaa ongelmaa.
                        E60 530D Sedan -05

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎