Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530xda LCI takapään kitinät oikealta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paarma78
    BTCF Member
    • Jun 2014
    • 291
    • Klaukkala

    E60 530xda LCI takapään kitinät oikealta

    Aloitin nyt oman topikin kun haulla ei juuri ongelmaani sopivaa valmista löytynyt. Tässä on nyt tehty jo aika monta tarkastelua ja korjausta joka voisi kitinään vaikuttaa.

    Lähtökohdat:
    - keväällä alusta vaihtui uuteen KW V3 satsiin ja muistelisin että nuo kitinät nyt jotenkin osuisi vaihtoajankohtaan, eli kun setuppi muuttui niin kitinät alkoivat.
    - Kitinä tulee takaa ja vain oikealta puolelta. Huomaa selkeästi hidastetöyssyissä sekä kuormattuna ilmenee helpommin. Kun oikealle takapyörälle tulee painoa ja esim. jyrkähköön ylämäkeen kun kääntyy vasemmalle kotipihalle parkkiin niin silloin nitisee myös selkeästi. Eli ääntää kun oikea takapyörä saa enemmän painetta/joustoa.
    - Autoa tutkittu katsastuksen yhteydessä ja suositeltu narinahelojen vaihtoa. Katsastuksessa ei havaittu mitään välyksiä.

    Tehtyjä toimenpiteitä:
    - Takavakaajan puslat putsattu ja rasvattu
    - Narinahelat uusittu (näistä tuo oikea puoli alkoi jo olla vaihtokuntoinen)

    Nitinöihin ei mitään muutoksia.

    Mikäköhän tuolla vielä voisi nitistä?
    - KW jousi/tolppa? Olis se aika hassua 2000€ alustassa (ja vain oikealta takaa).
    - Koiranluu, mutta sopiiko vikakuvaus tähän?
    - Iskarin yläpäässä jotain? Ajoittuu tuohon alustanvaihdon yhteyteen. Vanhat yläpääthän piti laittaa näiden KW tolppien kanssa.
    - Jotain muuta?

    Turhaan ei tullut narinahelojakaan vaihdettua kun tuolla oikealla oli jo vaihtokunnossa mutta se ei tätä ongelmaa poistanut mihin oikeastaan korjausta haettiin.

    Ehdotuksia miten edetä?
    BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
    BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
    ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
    ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"
  • Paarma78
    BTCF Member
    • Jun 2014
    • 291
    • Klaukkala

    #2
    Eipä noita ehdotuksia tullut, vika kuitenkin nyt selvitetty.

    Jottei vaihtolista kasvaisi järjettömäksi niin tässä kohtaa yritettiin vikaa sitten metsästää ennen kuin "todennäköisimpiä" osia enää narinahelojen vaihdon jälkeen vaihdettaisiin suoraan.

    Ajettiin auto kaverin talliin montulle ja alapuolelta kuuntelemaan kitinöitä kun toinen pomppii kontissa. Tukevalla rätillä pusla kerrallaan ympäri (rätti vaimentaa ääntä), ei löytynyt. Katse kohti iskarin yläpäätä, kontista yläpäät esiin ja nehän ne narisi oikein kunnolla. Oikealta puolelta kovaa ja vasemmalta alkavaa kitinää.

    Eli takaiskareiden yläpäät vaihtoon niin on tämäkin ongelma ratkaistu.
    BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
    BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
    ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
    ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

    Comment

    • Paarma78
      BTCF Member
      • Jun 2014
      • 291
      • Klaukkala

      #3
      Eilen tuli vaihdettua nuo yläpäät uusiin ja kitinät häipyi!
      BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
      BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
      ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
      ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Minkämerkkisiin vaihdoit?

        Comment

        • Paarma78
          BTCF Member
          • Jun 2014
          • 291
          • Klaukkala

          #5
          Originally posted by MNi View Post
          Minkämerkkisiin vaihdoit?
          SACHS merkkiset meni. Oli kyllä ihan "identtiset" kuin nuo poisotetut, eli taitaa olla alkuperäisosa.
          BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
          BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
          ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
          ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Eli siis ZF:n tuote, tuotemerkkejä Lemförder, BOGE ja SACHS. Todennäköisesti alkuperäistä vastaava ja OEM-valmistaja. Omassa E46:ssa vain SACHS tai alkuperäinen on havaittu kestäväksi takapään ylätuessa.

            Comment

            • Paarma78
              BTCF Member
              • Jun 2014
              • 291
              • Klaukkala

              #7
              EDIT: Ja vuorokauden jälkeen nitisee taas. Ei voi olla enää iskarin yläpäästä. Tässä ei enää jää oikein muita vaihtoehtoja kuin iskaritolpan vika (KW) joka hetken poissa kun auto käynyt "ylhäällä". Täytyy tehdä vielä tuo nitkutustesti uudestaan.

              Muita matkanvarrella uusittuja osia:
              - Koiranluut
              - Takavakaajan puslat
              _________________
              Tähän vielä tarkennusta. Eli kitinät uusilla SACHS yläpäillä tulivat takaisin jonkin ajan jälkeen. Tarkemmin kun hommaa pohti, laitettiin uusien yläpäiden kanssa siihen yläpään kumiin vähän silikonia. Hetken aikaa se esti nitinät, sitten ne pikkuhiljaa palasivat takaisin.

              Eilen tuli tolpat irroitettua taas. Yläpäät irti ja perusteellisen puhdistuksen jälkeen tahmeeta vesivaseliinia yläpäihin (erityisesti pintaan johon jousi tulee). Samalla KW jousien yläpäihin mailaerkkaa pari kierrosta ja vaseliinit siihen päälle ja paketti kasaan. Eipä enää nitise.

              Aikaisemmin oli H&R jouset ja niissähän oli yläpäiden kohdalla sellaiset silikoni/kumi jousen ympärillä. Varmaankin juuri tämän takia. Eli teoria on että tuo KW jousi joustoissa pääsee liikkumaan yläpään kumia vasten ja siitä tulee nitinät.

              Tämä lienee vain E60 spesifinen homma (E61 on pussit takana).
              Last edited by Paarma78; 12-04-2016, 18:14.
              BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
              BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
              ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
              ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎