Announcement

Collapse
No announcement yet.

530i tyhjäkäynti kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotapelt
    Newbiemmer
    • Sep 2015
    • 15
    • Länsi

    530i tyhjäkäynti kylmänä

    Ongelma on seuraavanlainen. Kylmänä tyhjäkäynti on epätasaista kellon tarkasti vajaan sekunnin vaihdolla 500 ja 600 kierroksen välillä. Kun lisää kierroksia, niin samassa tahdissa kierrokset vaihtelee 1000/1500 kierrosta. Kun kone lämpenee, niin ongelma poistuu.
    Löytyykö keneltäkään mahdollisia ratkaisuja?
    E61 530i LCI
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by jotapelt View Post
    Ongelma on seuraavanlainen. Kylmänä tyhjäkäynti on epätasaista kellon tarkasti vajaan sekunnin vaihdolla 500 ja 600 kierroksen välillä. Kun lisää kierroksia, niin samassa tahdissa kierrokset vaihtelee 1000/1500 kierrosta. Kun kone lämpenee, niin ongelma poistuu.
    Löytyykö keneltäkään mahdollisia ratkaisuja?
    Vikakoodin lukuun niin sieltä todennäköisesti saa apuja. Muuten hankala lähteä arvuuttelemaan. Laita vielä minkä ikäisestä autosta on kyse niin tietää moottorin tyypin.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • jotapelt
      Newbiemmer
      • Sep 2015
      • 15
      • Länsi

      #3
      Originally posted by markok View Post
      Vikakoodin lukuun niin sieltä todennäköisesti saa apuja. Muuten hankala lähteä arvuuttelemaan. Laita vielä minkä ikäisestä autosta on kyse niin tietää moottorin tyypin.
      Moottori on n53
      E61 530i LCI

      Comment

      • pertsa
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 219
        • Tampere

        #4
        Itsellä oli kutakuinkin sama vika N53 koneisessa 525i:ssä ja suuttimien vaihdolla ongelma korjaantui. Luultavasti kuitenkin olis vain yksi viallinen suutin, mutta vaihdoin kaikki, kun alkuperäiset. Eikä ollut suoraan tähän liittyvää vikakoodia.
        G31 530dxA 2017
        ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
        ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
        ex:E60 525iA 2008 titan silber

        Comment

        • Maili
          BTCF Member
          • Aug 2011
          • 446
          • E-pohjanmaa

          #5
          Jos on viimeisen päivityksen suuttimet, ei varmaan kannata vaihtaa kuin yhden.
          Sen verta kalliita,mutta yksinkertaisia vaihtaa. Tietysti vaikea , jos ei anna suoraan koodia pytylle.
          E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
          Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

          Comment

          • jotapelt
            Newbiemmer
            • Sep 2015
            • 15
            • Länsi

            #6
            Marmorilta sanoivat, että neljä suutinta ei toimi kunnolla kylmänä. Ehdoittivat, että laitetaan ensin jotain puhditusainetta tankkiin ja jos ei vaikutusta, niin kannattaa uusia kaikki kuusi suutinta.
            E61 530i LCI

            Comment

            • Maili
              BTCF Member
              • Aug 2011
              • 446
              • E-pohjanmaa

              #7
              Joo voihan se noin olla.Monesti vain yhden suuttimen härö antaa monelta pytyltä vikakoodin. Mutta tietysti kaikki vaihtamalla tulee pitkäksi aikaa niiden osalta huoletonta ajoa. Kerranhan se vain kirpaisee.
              Itellä noilla putsaus aineilla parani hetkeksi, mutta sitten tuli kumminkin suuttimen vaihto eteen. Mutta kaikkihan on aina tapaus kohtaisia.
              E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
              Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

              Comment

              • Petteri80
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 578
                • Joensuu

                #8
                -----
                Last edited by Petteri80; 16-09-2015, 19:05.

                Comment

                • jotapelt
                  Newbiemmer
                  • Sep 2015
                  • 15
                  • Länsi

                  #9
                  Raportissa luki:
                  Vikamuistissa ei käyntiin liittyviä vikakoodeja, kuitenkin kylmänä joutokäynti varsin epämääräistä.
                  Korjausarvot korkealla 1. 2. 3. ja 4. sylintereissä 246-441 (-raja-arvo +/-200)
                  Eli todennäköisesti suutinperäistä vaivaa.
                  E61 530i LCI

                  Comment

                  • Mnederst
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2014
                    • 88
                    • Espoo

                    #10
                    Onko kukaan koittanut putsata suuttimia? Juttelin JMW:n Jarkon kanssa, ja hän ehdotti ultraäänipesun kokeilemista. Hoituisi todennäköisesti muutamalla kympillä/suutin.

                    Itse ehdin jo maksaa Laakkoselle rasvaisen hinnan täysrempasta. Mutta jos jollakin on vielä homma edessä, niin pesun kokeileminen ei kauheasti maksaisi. Ja voisi jopa toimia, jos varsinainen syy on suuttimen paskoittuminen eikä hajoaminen.

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by jotapelt View Post
                      Raportissa luki:
                      Vikamuistissa ei käyntiin liittyviä vikakoodeja, kuitenkin kylmänä joutokäynti varsin epämääräistä.
                      Korjausarvot korkealla 1. 2. 3. ja 4. sylintereissä 246-441 (-raja-arvo +/-200)
                      Eli todennäköisesti suutinperäistä vaivaa.
                      Suuttimet saa kyllä testattua suht luotettavasti testerillä muutenkin kuin korjausarvoa katsomalla. Nuo korjausarvot sekoaa kun yksikin suutin vaivaa, ainakin mun kokemuksen mukaan näissä suorasuihkareissa. Mulla on myös käytettyjä toimivia joilla saa vikaa rajattua.
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • pertsa
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 219
                        • Tampere

                        #12
                        Aikanaan, kun omani suutinvikaa selvittelin jostain luin, että vasta -11 loppuiset versiot suuttimista olisivat toimivia. Tällä perusteella vaihdoin omani kaikki alkuperäiset -07 loppuiset uusiin. Eli oisko niissä jotain muutakin häikkää, kuin paskottuminen.

                        Melko helppoa noiden vaihtaminen itsekkin on. Taitaa olla vaan hinnat nousseet aika paljon paljon viime vuodesta, jolloin oli reilun satasen kipale. Multa löytyy muuten 4-5kpl vanhoja suuttimia lähes ilmatteeks, jos joku haluaa koittaa. Näistä osa ainakin on ehjiä.
                        G31 530dxA 2017
                        ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
                        ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
                        ex:E60 525iA 2008 titan silber

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4049
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by pertsa View Post
                          Aikanaan, kun omani suutinvikaa selvittelin jostain luin, että vasta -11 loppuiset versiot suuttimista olisivat toimivia. Tällä perusteella vaihdoin omani kaikki alkuperäiset -07 loppuiset uusiin. Eli oisko niissä jotain muutakin häikkää, kuin paskottuminen.

                          Melko helppoa noiden vaihtaminen itsekkin on. Taitaa olla vaan hinnat nousseet aika paljon paljon viime vuodesta, jolloin oli reilun satasen kipale. Multa löytyy muuten 4-5kpl vanhoja suuttimia lähes ilmatteeks, jos joku haluaa koittaa. Näistä osa ainakin on ehjiä.
                          Ihan yhtä paskoja ne kaikki on. Uusimmalla indeksillä olevat ei "hyväksy" kaverikseen kuin uusimpia, siksi ohje on vaihtaa kaikki jos on vanhalla indeksillä. 279e maksaa autokeskuksessa per kappale.
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          • jotapelt
                            Newbiemmer
                            • Sep 2015
                            • 15
                            • Länsi

                            #14
                            Kuinka paljon joutuu purkamaan, että pääsee näkemään suuttimen osanumeron?
                            E61 530i LCI

                            Comment

                            • Maili
                              BTCF Member
                              • Aug 2011
                              • 446
                              • E-pohjanmaa

                              #15
                              Raitisilma suodattimen muovit pois apukuskin puolelta ja venttiilikopan suoja muovi irti. Silloin varmaan ainakin peilillä näkee numerot. Bemari osien sivulla on myynnissä viimeisimmän indeksin suuttimet. Sieltä ite ostin.
                              E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                              Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎