Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 moottorin veto-ongelmat (523i, N53-B25A)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kimborg
    Newbiemmer
    • Sep 2004
    • 26

    E60 moottorin veto-ongelmat (523i, N53-B25A)

    Kohta vuoden (!) kiusanneet ongelmat ei tunnut päättyvän, ja ajattelin tässä kohtaa kysyä viisaammiltani, mitä vaihtoehtoja pitäisi vielä sulkea pois, jotta ongelman ydin vihdoin (n. huimat 5000 euroa korjauksiin jo lypsäneenä) löytyisi ja korjaantuisi.

    Auto on siis vuoden 2007 (LCI) 523i. Suomi-auto, ajettu 137 000 km, täydellinen huoltohistoria. Aluksi ongelma ilmeni moottorinohjausvalon ajoittaisella syttymisellä viime alkutalvesta, kun auton käynnisti "lämpötolppalämpöisenä". Tällöin ongelma poistui auton sammuttamalla ja käynnistämällä uudestaan. Pikkuhiljaa ongelma muuttui ajoittaisesta joka kertaiseksi, eli kylmäkäynnistyksen yhteydessä piti tehdä sama toiminto, jotta auto toimi moitteitta.

    Nyttemmin auto on jättänyt jo kaksi kertaa tielle, harmaata pahanhajuista höyryä savuttaen, ensimmäisellä kerralla jopa "engine failure, reduced power" -tekstiä ilmoittaen.

    Vikakoodit ohjasivat 3-sylinteriin, jossa "miss fire" -herja. Autoon uusittiin aluksi kaikki tulpat, sekä 3-sylinterin puola. Ongelma ei poistunut. Tämän jälkeen autoon vaihdettiin NOx-anturi (herjasi siitä). Ei auttanut. Sitten autoon tehtiin NOx-katalysaattorin regenerointi, eli pakkopoltto - ei auttanut.

    Tässä vaiheessa otettiin radikaalit aseet käyttöön (uusi NOx-katalysaattori olisi maksanut n. 3000 euroa), ja NOx-katalysaattori tyhjennettiin kokonaan (samalla ECU koodattiin uudestaan). NOx-katalysaattori oli kivettynyt täysin umpeen. Tämäkään ei kuitenkaan poistanut empivää käytöstä, vaan tässä vaiheessa vaihdettiin 3-sylinterin suutin - ei auttanut. Auto itse asiassa "possahti" tällöin ensimmäisen kerran juuri vikakoodien tarkistuksen jälkeen (ja niitä olikin pitkä ja epälooginen lista), tielle jättäen. Tämän jälkeen auton kaikki puolat, sekä EGR-venttiili uusittiin - ei auttanut, ja auto "possahti" toistamiseen tielle jättäen. Sitten vaihdettiin vielä loput viisi suutinta - tämä auttoi tähän mennessä eniten, mutta hiljalleen auton veto on ollut enenemässä määrin empivää. Tänään (sateisena ja kosteana päivänä) auto sitten nyki oikein kunnolla. Moottorinohjausvalo ei syttynyt, mutta veto oli todella katkonaista, tasaantuen hiljalleen sitten taas niin normaaliksi "pintaempiväksi"...

    Asiantuntijan näkemys on se, että kansi ei ole halki, eikä kannentiiviste ole rikki. Missä vika?! Itse en ole teknisesti niin orientoitunut, että osaisin vikaa etsiä. Ajattelin tässä, että voisiko tulpanjohdoissa tai tulpissa olla vikaa? Voisiko kannessa kuitenkin olla jotain? Mitä muuta?... Suihkutusjärjestelmän Cleanerit on ajettu läpi jo useaan otteeseen, niiden auttaen hieman, mutta ei poistaen ongelmaa.

    Auto on tosi hyväkuntoinen sisältä ja päältä, ja toimii muuten kuten pitää. Öljyä auto on syönyt parin vuoden minulla oloaikana n. 1,5 litraa/15 000 km (jota pidän öljynvaihtovälinä). Viimeisimmässä huollossa koneeseen laitettiin hitusen paksummat öljyt, enkä vielä tiedä, onko se tuonut muutosta. Liittyisikö tämä jotenkin ongelmaan?

    Aika epätoivoisella nimimerkillä tässä kohtaa mennään....
  • Maili
    BTCF Member
    • Aug 2011
    • 446
    • E-pohjanmaa

    #2
    Voi olla kaukaa haettu, mutta onko imupuolen karstoittuminen katottu. Nämä suora suihkarit karstaa imupuolta aikamoisesti ja ainakin omassa, kun imusarja oli irti, oli 1, 2, 3 pytyn imu venttiilit todella karstaiset. 4,5,6 oli vähän puhtaammat. Eiköhän se karstakin vaikuta seoksen muodostukseen, mutta eipä taida ihan tielle jättää. Omassa autossa on korkeapaine pumppu ja matalapaine anturi vaihdettu. Bensanpaine vois myös ajatella tuohon vaikuttavan. Mutta on varmaan paineet sulla tsekattu, kun on vikaa etitty. Jotenkin ei uskois että johdoissakaan vielä noilla metreillä on vikaa. Pääasiassahan viat on ollu tulppa, puola , suutin , matalapaineanturi,korkeapainepumppu,nox saralla.
    Last edited by Maili; 18-09-2015, 18:25.
    E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
    Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

    Comment

    • Jacques
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2008
      • 573
      • pk

      #3
      Harmaa haiseva pakokaasu sekä kostealla kelillä huononeva toiminta viittaisi sytytyspuolen ongelmiin. Puoliin, tulppiin tai johtoihin. En tiedä kuinka helppoa tulpat on ottaa irti, ovatko hyvin esillä vai rojujen alla piilossa. Tulpista yleensäkin on hyvä katsoa onko niiden päiden väreissä eroa. Parhaimmillaan paljastaa minkälaatuisesta ongelmasta on kyse.

      Tulpanjohdot ehdottomasti vaihtaisin jos ei vielä ole vaihdettu, ja harkitsisin myös uusia tulppia jos niiden vaihdosta on kulunut pidempi aika - moottorin käydessä huonosti.
      G30 540i
      F32 435d

      Comment

      • kimborg
        Newbiemmer
        • Sep 2004
        • 26

        #4
        Kiitos vastauksistanne.

        Tulpat on tosiaan vaihdettu tämän episodin alussa, joten eivät ole vielä kovin vanhat - tosin niitä ei käsittääkseni ole sen jälkeen tarkistettu. Paineet on tarkistettu, ja ne oli ok (siis bensanpainepuoli) - nekin tuplatarkistetaan kuukauden päästä, jonne seuraava vapaa aika löytyi. Itsekin ehdotin korjaamolle jo tuota tulpanjohtojen uusimista...

        En osaa edes kuvailla, kuinka turhauttavaa tämä on.

        Comment

        • kimborg
          Newbiemmer
          • Sep 2004
          • 26

          #5
          Minkä hintaista hommaa muuten tuo korkeapainepumpun ja matalapaineanturin vaihtaminen on?

          Comment

          • Maili
            BTCF Member
            • Aug 2011
            • 446
            • E-pohjanmaa

            #6
            Noita ei aivan summanmutikas kannata vaihtaa, mutta itellä oli hiertäny matalapaine anturin kylkeen en nyt muista mikä osa imusarjasta ,joka todennäköisesti vääristeli lukemaa. Korkeapaine pumppu taas äänti kuin hävittäjä. Ite vaihdoin ne. Osien hinnat näkee bemari osien sivuilta. Saksasta vois saada edullisemmin, mutta ite en niitä jaksanut alkaa odottelemaan.Imusarjan irroitus oli melko työläs homma. Meni suurin piirtein 1,5päivää, kun välillä piti ohjeitakin irroitukseen ettiä. Aika hyvät ohjeet löytyikin netin syövereistä. Noissa bensiinin paineissa pitää olla häikkää tai vikakoodit näistä ennenkö näitä kannattaa vaihtaa. Turhauttavia vikoja tämän tasoisissa autoissa nämä.
            E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
            Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎