Kohta vuoden (!) kiusanneet ongelmat ei tunnut päättyvän, ja ajattelin tässä kohtaa kysyä viisaammiltani, mitä vaihtoehtoja pitäisi vielä sulkea pois, jotta ongelman ydin vihdoin (n. huimat 5000 euroa korjauksiin jo lypsäneenä) löytyisi ja korjaantuisi.
Auto on siis vuoden 2007 (LCI) 523i. Suomi-auto, ajettu 137 000 km, täydellinen huoltohistoria. Aluksi ongelma ilmeni moottorinohjausvalon ajoittaisella syttymisellä viime alkutalvesta, kun auton käynnisti "lämpötolppalämpöisenä". Tällöin ongelma poistui auton sammuttamalla ja käynnistämällä uudestaan. Pikkuhiljaa ongelma muuttui ajoittaisesta joka kertaiseksi, eli kylmäkäynnistyksen yhteydessä piti tehdä sama toiminto, jotta auto toimi moitteitta.
Nyttemmin auto on jättänyt jo kaksi kertaa tielle, harmaata pahanhajuista höyryä savuttaen, ensimmäisellä kerralla jopa "engine failure, reduced power" -tekstiä ilmoittaen.
Vikakoodit ohjasivat 3-sylinteriin, jossa "miss fire" -herja. Autoon uusittiin aluksi kaikki tulpat, sekä 3-sylinterin puola. Ongelma ei poistunut. Tämän jälkeen autoon vaihdettiin NOx-anturi (herjasi siitä). Ei auttanut. Sitten autoon tehtiin NOx-katalysaattorin regenerointi, eli pakkopoltto - ei auttanut.
Tässä vaiheessa otettiin radikaalit aseet käyttöön (uusi NOx-katalysaattori olisi maksanut n. 3000 euroa), ja NOx-katalysaattori tyhjennettiin kokonaan (samalla ECU koodattiin uudestaan). NOx-katalysaattori oli kivettynyt täysin umpeen. Tämäkään ei kuitenkaan poistanut empivää käytöstä, vaan tässä vaiheessa vaihdettiin 3-sylinterin suutin - ei auttanut. Auto itse asiassa "possahti" tällöin ensimmäisen kerran juuri vikakoodien tarkistuksen jälkeen (ja niitä olikin pitkä ja epälooginen lista), tielle jättäen. Tämän jälkeen auton kaikki puolat, sekä EGR-venttiili uusittiin - ei auttanut, ja auto "possahti" toistamiseen tielle jättäen. Sitten vaihdettiin vielä loput viisi suutinta - tämä auttoi tähän mennessä eniten, mutta hiljalleen auton veto on ollut enenemässä määrin empivää. Tänään (sateisena ja kosteana päivänä) auto sitten nyki oikein kunnolla. Moottorinohjausvalo ei syttynyt, mutta veto oli todella katkonaista, tasaantuen hiljalleen sitten taas niin normaaliksi "pintaempiväksi"...
Asiantuntijan näkemys on se, että kansi ei ole halki, eikä kannentiiviste ole rikki. Missä vika?! Itse en ole teknisesti niin orientoitunut, että osaisin vikaa etsiä. Ajattelin tässä, että voisiko tulpanjohdoissa tai tulpissa olla vikaa? Voisiko kannessa kuitenkin olla jotain? Mitä muuta?... Suihkutusjärjestelmän Cleanerit on ajettu läpi jo useaan otteeseen, niiden auttaen hieman, mutta ei poistaen ongelmaa.
Auto on tosi hyväkuntoinen sisältä ja päältä, ja toimii muuten kuten pitää. Öljyä auto on syönyt parin vuoden minulla oloaikana n. 1,5 litraa/15 000 km (jota pidän öljynvaihtovälinä). Viimeisimmässä huollossa koneeseen laitettiin hitusen paksummat öljyt, enkä vielä tiedä, onko se tuonut muutosta. Liittyisikö tämä jotenkin ongelmaan?
Aika epätoivoisella nimimerkillä tässä kohtaa mennään....
Auto on siis vuoden 2007 (LCI) 523i. Suomi-auto, ajettu 137 000 km, täydellinen huoltohistoria. Aluksi ongelma ilmeni moottorinohjausvalon ajoittaisella syttymisellä viime alkutalvesta, kun auton käynnisti "lämpötolppalämpöisenä". Tällöin ongelma poistui auton sammuttamalla ja käynnistämällä uudestaan. Pikkuhiljaa ongelma muuttui ajoittaisesta joka kertaiseksi, eli kylmäkäynnistyksen yhteydessä piti tehdä sama toiminto, jotta auto toimi moitteitta.
Nyttemmin auto on jättänyt jo kaksi kertaa tielle, harmaata pahanhajuista höyryä savuttaen, ensimmäisellä kerralla jopa "engine failure, reduced power" -tekstiä ilmoittaen.
Vikakoodit ohjasivat 3-sylinteriin, jossa "miss fire" -herja. Autoon uusittiin aluksi kaikki tulpat, sekä 3-sylinterin puola. Ongelma ei poistunut. Tämän jälkeen autoon vaihdettiin NOx-anturi (herjasi siitä). Ei auttanut. Sitten autoon tehtiin NOx-katalysaattorin regenerointi, eli pakkopoltto - ei auttanut.
Tässä vaiheessa otettiin radikaalit aseet käyttöön (uusi NOx-katalysaattori olisi maksanut n. 3000 euroa), ja NOx-katalysaattori tyhjennettiin kokonaan (samalla ECU koodattiin uudestaan). NOx-katalysaattori oli kivettynyt täysin umpeen. Tämäkään ei kuitenkaan poistanut empivää käytöstä, vaan tässä vaiheessa vaihdettiin 3-sylinterin suutin - ei auttanut. Auto itse asiassa "possahti" tällöin ensimmäisen kerran juuri vikakoodien tarkistuksen jälkeen (ja niitä olikin pitkä ja epälooginen lista), tielle jättäen. Tämän jälkeen auton kaikki puolat, sekä EGR-venttiili uusittiin - ei auttanut, ja auto "possahti" toistamiseen tielle jättäen. Sitten vaihdettiin vielä loput viisi suutinta - tämä auttoi tähän mennessä eniten, mutta hiljalleen auton veto on ollut enenemässä määrin empivää. Tänään (sateisena ja kosteana päivänä) auto sitten nyki oikein kunnolla. Moottorinohjausvalo ei syttynyt, mutta veto oli todella katkonaista, tasaantuen hiljalleen sitten taas niin normaaliksi "pintaempiväksi"...
Asiantuntijan näkemys on se, että kansi ei ole halki, eikä kannentiiviste ole rikki. Missä vika?! Itse en ole teknisesti niin orientoitunut, että osaisin vikaa etsiä. Ajattelin tässä, että voisiko tulpanjohdoissa tai tulpissa olla vikaa? Voisiko kannessa kuitenkin olla jotain? Mitä muuta?... Suihkutusjärjestelmän Cleanerit on ajettu läpi jo useaan otteeseen, niiden auttaen hieman, mutta ei poistaen ongelmaa.
Auto on tosi hyväkuntoinen sisältä ja päältä, ja toimii muuten kuten pitää. Öljyä auto on syönyt parin vuoden minulla oloaikana n. 1,5 litraa/15 000 km (jota pidän öljynvaihtovälinä). Viimeisimmässä huollossa koneeseen laitettiin hitusen paksummat öljyt, enkä vielä tiedä, onko se tuonut muutosta. Liittyisikö tämä jotenkin ongelmaan?
Aika epätoivoisella nimimerkillä tässä kohtaa mennään....
Comment