Varmistin asian bemarilta Lahdesta Delta-Bavarialta, pitää olla E60 ja E61:ssä DOT 4:ta. Kansan keskuudessa kulkee huhu jota moni noudattaa sama DOT 4 on myös Volvoissa sen kysyin enolta on Hesan Volvolla töissä asentajana.
Varmaan noita DOT-5-alkuisia laitetaan, mutta oikea on DOT 4 Jarruneste.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Pitäisi vaihtaa sigun e61:een jarrunesteet ja DOT 5.1 nestettä ajattelin laittaa kun sitä on merkkihuollossa edelliselläkin kerralla laitettu. Onko jarrunesteillä laatueroja vai onko sama mitä merkkiä ostan? Paljonko nesteiden vaihdossa pitäisi nestettä työntää läpi? Tallista löytyy alipainevaihtaja jolla imeä nipasta nestettä sekä jarrunestesäiliöön laitettava painekorkki. Kumpiko menetelmä olisi turvallisempi käyttää ettei järjestelmään pääsisi ilmaa?
Pitäisi vaihtaa sigun e61:een jarrunesteet ja DOT 5.1 nestettä ajattelin laittaa kun sitä on merkkihuollossa edelliselläkin kerralla laitettu. Onko jarrunesteillä laatueroja vai onko sama mitä merkkiä ostan? Paljonko nesteiden vaihdossa pitäisi nestettä työntää läpi? Tallista löytyy alipainevaihtaja jolla imeä nipasta nestettä sekä jarrunestesäiliöön laitettava painekorkki. Kumpiko menetelmä olisi turvallisempi käyttää ettei järjestelmään pääsisi ilmaa?
Ei sinne pääse kummassakaan ilmaa, jos säiliö ei pääse tyhjenemään. Itse tykkään enemmän paineistaa sen säiliön maltillisella paineella (alle 1bar). Jarruja ilmattaessa näkee heti kun ilman tulo loppuu, nuo alipaineella imevät monesti imee ilmaa nipan ja satulan välistä. Itsellä on käytössä eezibleed, jossa on säiliö johon laitetaan jarrunestetta ja paineella painetaan neste jarrunestesäiliöön. Sitten vaan ilmausnippaan letku, nippa auki ja letkun toinen pää sopivaan purkkiin. Sitten odottellaan kun jarruneste virtaa läpi. Katsoo vain, ettei se eezibleedin säiliö pääse tyhjäksi.
On noissa jarrunesteissä eroja, ainakin jos myyntimiehiä uskoo. Viimeksi laitoin TRW DOT5.1 ESP nestettä. Se on suunniteltu erityisesti ajonvakautuksella varustettuihin autoihin. Imaisin säiliöstä nesteet pois ja laitoin uutta tilalle. Sitten eezibleed kiinni ja uutta nestettä läpi kaikista satuloista. Taisi mennä vajaa litra. Toki sinne voi laittaa myös OEM nestettä eli ATE SL.6
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Ei sinne pääse kummassakaan ilmaa, jos säiliö ei pääse tyhjenemään. Itse tykkään enemmän paineistaa sen säiliön maltillisella paineella (alle 1bar). Jarruja ilmattaessa näkee heti kun ilman tulo loppuu, nuo alipaineella imevät monesti imee ilmaa nipan ja satulan välistä. Itsellä on käytössä eezibleed, jossa on säiliö johon laitetaan jarrunestetta ja paineella painetaan neste jarrunestesäiliöön. Sitten vaan ilmausnippaan letku, nippa auki ja letkun toinen pää sopivaan purkkiin. Sitten odottellaan kun jarruneste virtaa läpi. Katsoo vain, ettei se eezibleedin säiliö pääse tyhjäksi.
On noissa jarrunesteissä eroja, ainakin jos myyntimiehiä uskoo. Viimeksi laitoin TRW DOT5.1 ESP nestettä. Se on suunniteltu erityisesti ajonvakautuksella varustettuihin autoihin. Imaisin säiliöstä nesteet pois ja laitoin uutta tilalle. Sitten eezibleed kiinni ja uutta nestettä läpi kaikista satuloista. Taisi mennä vajaa litra. Toki sinne voi laittaa myös OEM nestettä eli ATE SL.6
Huomasin itsekin alipainevaihtajaa käyttäen, että laite imee todella herkästi ilmaa letkun liitoksesta, jolloin ilmauksen onnistuminen on hankala todeta. Täytyy kokeilla hommaa tuolla painekorkilla. Hyvä tietää, että litralla nestettä saa homman tehtyä.
Tuli omaan autoon laitettua dot5.1 nesteet. Onko tästä jotain haittaa?
Toimii se varmasti silläkin. Normaalissa 5.1 jarrunesteessä on korkeampi viskositeetti kuin noissa matalanviskositeetin nesteissä, joten ajonvakautus reagoi hitaammin tuolla normaali nesteellä. Paha mennä sanomaan kuinka suuri ero ajonvakautuksen toiminnassa on normaalinesteellä ja tuolla matalanviskositeetin nesteellä. BMW ohjeistaa käyttämään matalanviskositeetin nestettä, joten mielestäni turha tässä muutomaa euroa yrittää säästää.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Onko niin, että jarruneste on alaspäin yhteensopivaa, mutta ei ylöspäin? Eli DOT 5.1 nestettä voi laittaa jos järjestelmässä on DOT 4 nestettä, mutta ei toisinpäin? Tämän takia olen itse laittamassa DOT 5.1 nestettä kun sellaista on aikaisemmin järjestelmään laitettu. Laitetaan vielä muistutuksena, että DOT 5 neste on sitten täysin erilaista kuin DOT 4 tai DOT 5.1 eikä saa sekoittaa edellämainittuihin.
Onko niin, että jarruneste on alaspäin yhteensopivaa, mutta ei ylöspäin?
Poislukien DOT 5, jarrunesteet ovat kumpaankin suuntaan yhteensopivia.
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Tämä olikin hyvä tieto, kiitos siitä. Nyt asia menee sitten vieläkin hankalammaksi kumpaako nestettä laittaisin, kun estettä DOT 4 lisäykselle ei ole
Toki yksinkertaisesta asiasta saa halutessaan vaikean. Marssit paikalliselle marmoritiskille ja ostat litran orkkis jarrunestettä.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment