Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 Jarruneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hen-3
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 103
    • Lahti

    E61 Jarruneste

    Osaisko kukaan neuvoa että mitä jarrunestettä kannattaa e61:ssä käyttää?
    Tavallista DOT4 vai jotain erikoislitkua? :think
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by Hen-3 View Post
    Osaisko kukaan neuvoa että mitä jarrunestettä kannattaa e61:ssä käyttää?
    Tavallista DOT4 vai jotain erikoislitkua? :think
    Juuri katselin kuitista, että merkkiliike oli laittanut sigun e61:een edellisellä kerralla DOT 5.1 nestettä.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • 325E
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1227
      • LAHTI

      #3
      Väärin neuvottu, varmistin asian pitää olla DOT 4

      Varmistin asian bemarilta Lahdesta Delta-Bavarialta, pitää olla E60 ja E61:ssä DOT 4:ta. Kansan keskuudessa kulkee huhu jota moni noudattaa sama DOT 4 on myös Volvoissa sen kysyin enolta on Hesan Volvolla töissä asentajana.

      Varmaan noita DOT-5-alkuisia laitetaan, mutta oikea on DOT 4 Jarruneste.


      Originally posted by Hen-3 View Post
      Osaisko kukaan neuvoa että mitä jarrunestettä kannattaa e61:ssä käyttää?
      Tavallista DOT4 vai jotain erikoislitkua? :think

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        BMW orkkis = ATE SL.6 (DOT 4, Low viscosity)
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #5
          Pitäisi vaihtaa sigun e61:een jarrunesteet ja DOT 5.1 nestettä ajattelin laittaa kun sitä on merkkihuollossa edelliselläkin kerralla laitettu. Onko jarrunesteillä laatueroja vai onko sama mitä merkkiä ostan? Paljonko nesteiden vaihdossa pitäisi nestettä työntää läpi? Tallista löytyy alipainevaihtaja jolla imeä nipasta nestettä sekä jarrunestesäiliöön laitettava painekorkki. Kumpiko menetelmä olisi turvallisempi käyttää ettei järjestelmään pääsisi ilmaa?
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by markok View Post
            Pitäisi vaihtaa sigun e61:een jarrunesteet ja DOT 5.1 nestettä ajattelin laittaa kun sitä on merkkihuollossa edelliselläkin kerralla laitettu. Onko jarrunesteillä laatueroja vai onko sama mitä merkkiä ostan? Paljonko nesteiden vaihdossa pitäisi nestettä työntää läpi? Tallista löytyy alipainevaihtaja jolla imeä nipasta nestettä sekä jarrunestesäiliöön laitettava painekorkki. Kumpiko menetelmä olisi turvallisempi käyttää ettei järjestelmään pääsisi ilmaa?
            Ei sinne pääse kummassakaan ilmaa, jos säiliö ei pääse tyhjenemään. Itse tykkään enemmän paineistaa sen säiliön maltillisella paineella (alle 1bar). Jarruja ilmattaessa näkee heti kun ilman tulo loppuu, nuo alipaineella imevät monesti imee ilmaa nipan ja satulan välistä. Itsellä on käytössä eezibleed, jossa on säiliö johon laitetaan jarrunestetta ja paineella painetaan neste jarrunestesäiliöön. Sitten vaan ilmausnippaan letku, nippa auki ja letkun toinen pää sopivaan purkkiin. Sitten odottellaan kun jarruneste virtaa läpi. Katsoo vain, ettei se eezibleedin säiliö pääse tyhjäksi.

            On noissa jarrunesteissä eroja, ainakin jos myyntimiehiä uskoo. Viimeksi laitoin TRW DOT5.1 ESP nestettä. Se on suunniteltu erityisesti ajonvakautuksella varustettuihin autoihin. Imaisin säiliöstä nesteet pois ja laitoin uutta tilalle. Sitten eezibleed kiinni ja uutta nestettä läpi kaikista satuloista. Taisi mennä vajaa litra. Toki sinne voi laittaa myös OEM nestettä eli ATE SL.6
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Ei sinne pääse kummassakaan ilmaa, jos säiliö ei pääse tyhjenemään. Itse tykkään enemmän paineistaa sen säiliön maltillisella paineella (alle 1bar). Jarruja ilmattaessa näkee heti kun ilman tulo loppuu, nuo alipaineella imevät monesti imee ilmaa nipan ja satulan välistä. Itsellä on käytössä eezibleed, jossa on säiliö johon laitetaan jarrunestetta ja paineella painetaan neste jarrunestesäiliöön. Sitten vaan ilmausnippaan letku, nippa auki ja letkun toinen pää sopivaan purkkiin. Sitten odottellaan kun jarruneste virtaa läpi. Katsoo vain, ettei se eezibleedin säiliö pääse tyhjäksi.

              On noissa jarrunesteissä eroja, ainakin jos myyntimiehiä uskoo. Viimeksi laitoin TRW DOT5.1 ESP nestettä. Se on suunniteltu erityisesti ajonvakautuksella varustettuihin autoihin. Imaisin säiliöstä nesteet pois ja laitoin uutta tilalle. Sitten eezibleed kiinni ja uutta nestettä läpi kaikista satuloista. Taisi mennä vajaa litra. Toki sinne voi laittaa myös OEM nestettä eli ATE SL.6
              Huomasin itsekin alipainevaihtajaa käyttäen, että laite imee todella herkästi ilmaa letkun liitoksesta, jolloin ilmauksen onnistuminen on hankala todeta. Täytyy kokeilla hommaa tuolla painekorkilla. Hyvä tietää, että litralla nestettä saa homman tehtyä.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • jariz
                Bimmer Rookie
                • Jun 2004
                • 103

                #8
                Tuli omaan autoon laitettua dot5.1 nesteet. Onko tästä jotain haittaa?

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by jariz View Post
                  Tuli omaan autoon laitettua dot5.1 nesteet. Onko tästä jotain haittaa?
                  Toimii se varmasti silläkin. Normaalissa 5.1 jarrunesteessä on korkeampi viskositeetti kuin noissa matalanviskositeetin nesteissä, joten ajonvakautus reagoi hitaammin tuolla normaali nesteellä. Paha mennä sanomaan kuinka suuri ero ajonvakautuksen toiminnassa on normaalinesteellä ja tuolla matalanviskositeetin nesteellä. BMW ohjeistaa käyttämään matalanviskositeetin nestettä, joten mielestäni turha tässä muutomaa euroa yrittää säästää.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • enins
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2009
                    • 513
                    • Rauma

                    #10
                    Se DOT 4 l-v neste on marmorillakin edullista, olisiko nykyään pari kymppiä/litra.

                    Kaveri laittoi normi dot 4 ja valitti polkimen painuvan aiempaa alemmas, tiedä sitten mitä yhteistä noilla voi olla.
                    Autokalusto: 320d f30

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      #11
                      Onko niin, että jarruneste on alaspäin yhteensopivaa, mutta ei ylöspäin? Eli DOT 5.1 nestettä voi laittaa jos järjestelmässä on DOT 4 nestettä, mutta ei toisinpäin? Tämän takia olen itse laittamassa DOT 5.1 nestettä kun sellaista on aikaisemmin järjestelmään laitettu. Laitetaan vielä muistutuksena, että DOT 5 neste on sitten täysin erilaista kuin DOT 4 tai DOT 5.1 eikä saa sekoittaa edellämainittuihin.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2717
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by markok View Post
                        Onko niin, että jarruneste on alaspäin yhteensopivaa, mutta ei ylöspäin?
                        Poislukien DOT 5, jarrunesteet ovat kumpaankin suuntaan yhteensopivia.

                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Poislukien DOT 5, jarrunesteet ovat kumpaankin suuntaan yhteensopivia.

                          Tämä olikin hyvä tieto, kiitos siitä. Nyt asia menee sitten vieläkin hankalammaksi kumpaako nestettä laittaisin, kun estettä DOT 4 lisäykselle ei ole
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by markok View Post
                            Tämä olikin hyvä tieto, kiitos siitä. Nyt asia menee sitten vieläkin hankalammaksi kumpaako nestettä laittaisin, kun estettä DOT 4 lisäykselle ei ole
                            Toki yksinkertaisesta asiasta saa halutessaan vaikean. Marssit paikalliselle marmoritiskille ja ostat litran orkkis jarrunestettä.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • kalyytik
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 77
                              • Espoo

                              #15
                              Ei ole tyhmiä kysymyksiä

                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Toki yksinkertaisesta asiasta saa halutessaan vaikean. Marssit paikalliselle marmoritiskille ja ostat litran orkkis jarrunestettä.
                              Mutta jos omassa hyllyssä on jo kaikkia laatuja ja pitää vaan päättää mitä niistä laittaa, niin tämä on ihan relevantti kysymys.
                              2005 530d(A) touring
                              ex: 1998 325tds touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎